کد خبر 481480
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱

مربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: پروسه جوانگرایی تیم ملی باید حمایت شود تا بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم.

به گزارش مشرق، تیم ملی فوتبال ایران شب گذشته در دیداری تدارکاتی در ورزشگاه آزادی مقابل تیم ملی ژاپن با تساوی یک بر یک متوقف شد.

بر همین اساس در خصوص این دیدار و همچنین مسائل روز مربوط به تیم ملی گفت‌وگویی با مارکار آقاجانیان انجام دادیم که متن آن را در زیر می‌خوانیم.

تیم ملی مقابل ژاپن به روند 28 ماه شکست‌ناپذیری خود ادامه داد. این بازی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اولاً در بازی‌های تدارکاتی نتیجه مهم نیست. درست است که همه تیم‌ها دوست دارند حتی در چنین مسابقاتی برنده باشند اما هدف این است که در یک بازی بین‌المللی با این سبک جوانان ما به کسب تجربه بپردازند. در هر صورت تیم ملی در حال تغییر نسل است و مدام نفرات عوض می‌شوند و جوانانی که به ترکیب می‌آیند نیاز به بازی تدارکاتی دارند و دیدار با ژاپن یک بازی خوب برای جوانان به شمار می‌رفت. در هر صورت از این فرصت‌ها کم پیش می‌آید و ما در مجموع توانستیم به اهداف‌مان در این بازی برسیم که یکی از آنها  شناسایی نقاط ضعف و قوت‌مان بود تا در مسیر صعود به جام جهانی از آن به درستی استفاده کنیم.

از لحاظ فنی بازی چطور بود؟

فکر می‌کنم خیلی خوب شروع کردیم و در نیمه اول بازی دست ما بود. در نیمه دوم طبیعی بود که ژاپن یک گل عقب بود برای جبران بیاید و در ادامه نیز بازی متعادل شد و حتی رقیب در نیمه دوم آن‌چنان برتر نبود کما اینکه ما می‌توانستیم در همان ابتدای نیمه دوم با زدن گل دوم کار را تمام کنیم. در این مسابقه موقعیت‌های خوبی داشتیم و در مجموع روند مناسب بود.

جوانگرایی در تیم ملی همچنان ادامه دارد و بازیکنی مثل مهدی ترابی شب گذشته در ترکیب تیم ملی در گلی که تیم به ثمر رساند همه کاره بود.

ما نسبت به بازی قبلی دو سه نفر را تغییر دادیم و سعی کردیم از نفرات بیشتری استفاده کنیم. به هر حال جوانانی که به آنها اشاره می‌کنید از دل لیگ بیرون آمده‌اند و جا دارد از مربیان لیگ تشکر کنم. ضمن اینکه ما خیلی وقت است این بازیکنان را زیر نظر داریم. بازیکنی مثل عزت‌اللهی یا آزمون زمانی که در تیم ملی نوجوانان بودند زیر نظر کادر فنی تیم ملی قرار داشتند و یا بازیکنی مثل جهانبخش که از 16 سالگی در داماش تهران بازیکن خودم بود از همان زمان زیر نظر داشتیم. یا مهدی ترابی نیز همینطور. او از اول فصل زیر ذره‌بین ما بود کما اینکه در اوایل حضور در سایپا به عنوان بازیکن تعویضی بازی می‌کرد. از این دست بازیکنان در تیم ملی زیاد هستند و در حال حاضر پشتوانه خوبی داریم.

این یعنی نشان می‌دهد که چشمان کی‌روش که کادر فنی و آنالیزورهای این تیم هستند در مسابقات لیگ موفق بودند.

ما لیگ را زیر نظر داریم اما کادر فنی با یک بازی خوب بازیکن را به تیم ملی دعوت نمی‌کند چرا که باید یک روند خوب و مداوم برای حضور در تیم ملی وجود داشته باشد. البته هر کسی در هر سنی بتواند به تیم ملی کمک کند را زیر نظر داریم و اگر روند بازیکن خوب باشد به طور حتم به تیم ملی دعوت خواهد شد. کی‌روش همیشه اعلام کرده که درهای تیم ملی باز است. ما نیز بازی‌ها را آنالیز می‌کنیم و در نهایت خروجی کارمان را در تیم می‌بینید.

نیمکت‌نشینی آندرانیک تیموریان در بازی دیشب مقداری عجیب بود. این موضوع به عملکرد ضعیف آندو در دیدار با عمان مربوط می‌شود؟


اصلا چنین چیزی نیست. بلکه کادر فنی به آندو استراحت داد. کی‌روش می‌خواست در پُست‌هایی جوانان بیشتری را امتحان کند. آندو کاپیتان تیم ملی است و همیشه خوب بازی کرده و کادر فنی از او راضی است اما در این بازی به وی استراحت داد تا به جوانان میدان داده شود.

در نسل جدید تیم ملی بر عکس نسل قدیم با حضور بازیکنانی مثل خداداد، دایی، عابدزاده، کریمی و ... خبری از سوپراستارها و بازیکن تمام کننده نیست. چرا تیم ملی ستاره ندارد؟

به هر حال ما یک نسل طلایی داشتیم. از دایی،‌مهدوی‌کیا، کریمی و باقری و غیره گرفته تا سایر بازیکنان و ما در آن زمان در هر پستی چنین بازیکنانی را داشتیم. یا همین نکونام و آندو که از 2006 کار خود را آغاز کردند اما از زمانی که این بازیکنان از چرخه تیم ملی خارج شدند یک مقدار پشتوانه کم شد و این فضا به وجود آمد. در پروسه جدید نیز که بعد از جام جهانی آغاز شده است کار برای بازیکنان جوان و حضور مؤثر آنها در تیم ملی زمان‌بر بوده چرا که همین الان هم نسبت به جام جهانی ترکیب تیم ملی 70-80 درصد تغییر کرده است.

چقدر به تیم فعلی امیدوار هستید؟

قطعا امیدوارم و خواهش می‌کنم حمایت بیشتری از لحاظ امکانات و بازی‌های تدارکاتی به تیم ملی شود. کی‌روش چیز خاصی نمی‌خواهد بلکه این جوانان هستند که نیاز به بازی تدارکاتی بیشتری دارند.

این روزها دوباره انتقادات زیادی نسبت به تعطیلی لیگ شنیده می‌شود.

در هر صورت فیفا دی بود و تیم ملی دو بازی داشت و حداقل باید 10 روز اردو برگزار می‌کردیم. همه بازیکنان ما در اروپا نیستند و نمی‌شود دو روز قبل از بازی بازیکنان را در اختیار گرفت.از سوی دیگر ژاپنی‌ها از 23 بازیکنی که آوردند 11 نفرشان اروپا بازی می‌کردند و طبیعی است که کارشان راحت‌تر بود. مثل سال 2006 تیم ملی ایران که از 23 نفرمان با در نظر  گرفتن لژیونرهای اماراتی 19 نفر تیم ملی خارج از ایران بازی می‌کردند. یعنی هم اجبار بود که 3 روز قبل به اردو بیایند و همین که تمرین و مسابقات‌شان در سطح بالایی بود و از این لحاظ کار کمی راحت بود اما الان شرایط کمی فرق می‌کند. ما نیاز داریم جوانان تیم ملی با حضور در تمرینات بیشتر با نوع کار کی‌روش آشنا شوند.

کی‌روش در گفت‌وگوی قبل از مسابقه عنوان کرده بود که نباید انتقاد برخی منتقدان توجه کرد.

بحث تخریب و انتقاد فرق دارد. برخی تخریب می‌کنند اما نباید این‌چنین باشد. به خصوص الان که شرایط حساس است. اگر تیم ملی به جام جهانی برود نفعش به کل فوتبال ما می‌رسد و امیدوارم تعامل بیشتری بین باشگاه‌ها و تیم ملی به وجود بیاید.

با برتری عمان و ترکمنستان مقابل هند و گوآم، کار صعودمان دشوار نشد؟

ما الان یک بازی کمتر داریم و از 4 بازی باقیمانده‌مان 3 دیدار در خانه برگزار می شود و شرایط‌مان بهتر است. در حال حاضر نیاز به بازی تدارکاتی و اردوی بیشتری داریم تا این جوانان آبدیده شوند. تا پروسه‌ای که آغاز کردیم با موفقیت پشت سر گذاشته شود.

فضایی که قبل از دیدار با عمان در تیم ملی به وجود آمد تا چه اندازه در نتایج دیدار با عمان و ژاپن تاثیرگذار بود؟

خواهشم این است که به مسائل حاشیه‌ای نبردازیم. سعی کنیم به تیم ملی کمک کنیم. تیم ملی برای شخص خاصی نیست و برای مردم است.

چرا تماشاگران این روزها کمتر به ورزشگاه می‌آیند؟

در مورد تیم ملی و بازی با ژاپن باید بگویم چون این مسابقه وسط هفته بود باعث شد استقبال کمتر شود. البته بازی هم دوستانه بود اما مطمئنم اگر این مسابقه در روز جمعه برگزار می‌شد بالای 50 هزار نفر به ورزشگاه می‌آمدند.

تیم ملی در آینده چه دیدارهای تدارکاتی را برگزار خواهد کرد؟

خبر ندارم و این سؤال را از مسئولان فدراسیون بپرسید.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس