شیوه نیروهای حرکت انصارالله در خاک عربستان جنگ چریکی است، این نیروها در قالب گروه های کوچک و با حمل سلاح های سبک و متوسط به سراغ پایگاه های دشمن می روند و به همین دلیل با دادن کمترین تلفات موفق به تصرف پایگاه های دشمن و ضربه زدن به آن می شوند.

گروه بین‌الملل مشرق - از ابتدای شروع حمله عربستان سعودی در شش ماه پیش تاکنون، صحنه جنگ در یمن تحولات گوناگونی را به خود دیده است. حمله به یمن به صورت ناگهانی آغاز شد و عربستان سعودی آرزوی فتح چند روزه یمن را در سر داشت، اما مقاومت ارتش یمن و حرکت انصارالله (حوثی ها) صحنه جنگ را به صورت دیگری رقم زد.

رهبران حرکت انصارالله یمن که هم اکنون اداره این کشور را با مشارکت احزاب دیگر یمن بر عهده دارند، از ابتدای جنگ تاکنون از گزینه های استراتژیکی سخن گفتند که در صورت ادامه جنگ به سراغ آن خواهند رفت.

مراد از این گزینه ها در واقع سلاح های پیشرفته ای همچون موشک های زمین به زمین، موشک های ضد زره و موشک های ضد بالگردی بود که در طول جنگ از آن رونمایی شد و در ابتدای جنگ خبری از آن نبود.

نیروهای یمنی چگونه استان‌های عربستان را تصرف می‌کنند؟/ ارتش چریکی درصدد تصرف بندر مهم عربستان

اما در واقع مهمترین گزینه استراتژیک در دسترس نیروهای ارتش و حرکت انصارالله یمن، ورود این نیروها به خاک عربستان سعودی و پیشروی گسترده در آن می باشد. اتفاقی که تاکنون به صورت محدود رخ داده و در آینده در صورت تصمیم رهبران یمن می تواند در حجم گسترده اتفاق بیفتد. در این مقاله به بررسی وضعیت جنگ در صورت ورود گسترده نیروهای یمنی به داخل خاک عربستان می پردازیم:

جنگاور بودن مردم یمن
مردان یمنی نیروهایی جنگاور و سختکوش هستند که زندگی شان در یک محیط جغرافیایی سخت از آنها رزمندگانی دلاور و جسور ساخته است. علاوه بر این یمنی ها از همان کودکی با سلاح بزرگ می شوند و سلاح در هر خانه ای از یمن پیدا می شود.

بازارهای فروش سلاح در مناطق مختلف یمن به صورت علنی برپا است و بیش از پنجاه میلیون قطعه سلاح سبک در نزد مردم یمن وجود دارد. چنین مساله ای سبب شده که هر یمنی به صورت بالقوه یک رزمنده آماده جنگ باشد.

انصارالله؛ یک ارتش چریکی
نیروهای حرکت انصارالله در سال های ابتدایی تشکیل این حرکت یک سری نیروهای چریکی بودند که هماهنگی چندانی با یکدیگر نداشتند و تنها توان دفاع از مواضع خودشان را در کوهستان ها داشتند.

اما این نیروها پس از پیروزی انقلاب سال 2011 یمن، شکل منظم تری به خود گرفتند و با شرکت در دوره های نظامی مختلف، در قالب یگان های نظامی یکسان دوباره سازماندهی شدند.

همچنین این نیروها پیش از حمله عربستان به یمن، با برگزاری رزمایشی نظامی در نزدیکی مرزهای مشترک یمن با عربستان، توانایی نظامی خود را به نمایش گذاشتند.

نیروهای انصارالله همچنین در سال های اخیر با بدست آوردن سلاح های سنگین همچون تانک، نفربر زرهی و توپخانه، آموزش های لازم را در این خصوص دیده اند تا بتوانند از این سلاح ها در عملیات هجومی خود استفاده کنند.

نیروهای یمنی چگونه استان‌های عربستان را تصرف می‌کنند؟/ ارتش چریکی درصدد تصرف بندر مهم عربستان

جنگ ارتش یمن با عربستان
امروزه تنها نیروهای انصارالله در مقابل عربستان سعودی نمی جنگند، بلکه ارتش یمن هم در کنار آنها قرار دارد. پس از شروع هجوم رژیم سعودی به یمن و با وجود تبلیغات و تطمیع های این رژیم، بسیاری از سربازان و فرماندهان ارتش یمن در برابر حمله دشمن خارجی به کشورشان ایستادگی کردند و به مقابله با آن پرداختند.

نیروهای گارد ریاست جمهوری یمن که جزو یگان های قوی و مجهز ارتش این کشور بودند، تاکنون نقش بزرگی را در دفع حملات عربستان و مزدورانش به یمن ایفا کرده اند.

ضعف عربستان در مراقبت از مرزها
یمن و عربستان یک مرز مشترک طولانی دارند که طول آن نزدیک به دو هزار کیلومتر است. بخش زیادی از این نوار مرزی طولانی در مناطق کوهستان است و به دلیل همین بافت جغرافیایی، عربستان هیچ گاه در طول تاریخ نتوانسته به صورت کامل از این مرز مشترک محافظت کند.

قاچاقچیان در زمینه های مختلف در طول تاریخ از مرزهای مشترک یمن با عربستان به راحتی عبور می کردند و نیروهای سعودی حتی در زمان صلح هم دست به دامان قبایل محلی این مناطق می شدند تا به آنها در زمینه مراقبت از مرزها کمک کنند.

نیروهای یمنی چگونه استان‌های عربستان را تصرف می‌کنند؟/ ارتش چریکی درصدد تصرف بندر مهم عربستان

اشغال استان های یمن به دست عربستان
در استان های مرزی عربستان با یمن زمینه پیشروی نیروهای یمنی وجود دارد. سه استان جیزان، عسیر و نجران که در جنوب عربستان قرار دارد، در واقع مناطق یمنی هستند که هشتاد سال پیش به دست نیروهای سعودی اشغال شد و جزو خاک عربستان گردید.

اشغال این سه استان از سوی رژیم سعودی در طول تاریخ همیشه مورد اعتراض مردم و قبایل یمن بود. بسیاری از ساکنان کنونی این استان ها اصالتی یمنی دارند و جزو قبایل یمنی معروف از جمله قبیله همدان هستند.

هجوم یمنی ها به این استان های مرزی در نگاه آنها، حمله به خاک کشور دیگر نیست، بلکه در نظر شان جنگی برای پس گرفتن مناطق اشغال شده توسط نیروهای دشمن است و به همین دلیل نیروهای یمنی در این مناطق دلاورانه می جنگند.

در استان های مرزی نجران، عسیر و جیزان، مناطق کوهستانی بسیاری زیادی وجود دارد که ارتفاع برخی از آن حتی به سه هزار متر هم می رسد. اگر در این مناطق جنگی رخ دهد، نیروی هوایی تاثیر چندانی در جنگ نخواهد داشت و یک نیروی زمینی به راحتی می تواند بدون ترس از بمباران جنگنده ها در این مناطق پیشروی کند، علاوه بر این، چنین مناطق کوهستانی بسترهای مناسبی برای اجرای کمین های مرگبار در مسیر حرکت نیروهای دشمن هم هستند.

سابقه شکست عربستان از نیروهای یمنی
در سال 2009 میلادی پس از حمله ارتش رژیم عربستان سعودی به پایگاه های حرکت انصارالله یمن در شمال این کشور، نیروهای انصارالله در پاسخ به این حمله در خاک عربستان پیشروی کردند و توانستند ده ها روستا و پایگاه مرزی این کشور را به تصرف خود دربیاورند و علاوه بر کشتن صدها سرباز سعودی، ده ها تن از آنها را به اسارت خود در بیاورند.

عربستان با وجود استفاده از جنگنده ها، بالگردها و نیروهای ویژه خود نتوانست که این پایگاه های نظامی را پس بگیرد. در نهایت نیروهای انصارالله پس از یک توافق سیاسی با عربستان در قبال تعهد این کشور مبنی بر عدم دخالت دوباره در امور یمن از این پایگاه ها عقب نشینی کردند.

نیروهای یمنی چگونه استان‌های عربستان را تصرف می‌کنند؟/ ارتش چریکی درصدد تصرف بندر مهم عربستان

حمله به خاک عربستان؛ راهبرد جدید یمنی ها
در جتگ اخیر یمن، نیروهای یمنی در ابتدای جنگ وارد خاک عربستان نشدند، اما با ادامه این جنگ راهبرد ورود به خاک عربستان در دستورکار نیروهای یمنی قرار گرفت. یمنی ها در ابتدا تنها نیروهای سعودی را از دور هدف خمپاره و موشک قرار می دادند، اما در ادامه تصرف پایگاه های سعودی در مرزها در دستور کار یمنی ها قرار گرفت و اکنون نیروهای یمنی به سراغ تصرف روستاهای سعودی و نیز رسیدن به نزدیکی شهرهای عربستان رفتند.

شیوه نیروهای حرکت انصارالله در خاک عربستان جنگ چریکی است، این نیروها در قالب گروه های کوچک و با حمل سلاح های سبک و متوسط به سراغ پایگاه های دشمن می روند و به همین دلیل بادادن کمترین تلفات موفق به تصرف پایگاه های دشمن و ضربه زدن به آن می شوند. همچنین این نیروها به دلیل در حرکت بودن مداوم و عدم استقراردر یک نقطه از بمباران هوایی دشمن در امان هستند.

نیروهای یمنی در حمله به داخل عربستان از سلاح های سبک، متوسط و نیز خمپاره  و موشک استفاده می کنند، این نیروها سعی می کنند که از سلاح های سنگین همچون تانک ها یا توپ های بزرگ استفاده نکنند، چون این سلاح ها به راحتی توسط جنگنده های سعودی هدف قرار گرفته می شود.

نیروهای یمنی در حمله به خاک عربستان تلاش می کنند که با حمله از محورهای مختلف، مناطق عمق خاک عربستان سعودی را از هم دیگر جدا کنند و این مناطق را به جزیره های جدا از هم تبدیل کنند. این مساله سبب می شود که نیروهای سعودی برای جلوگیری از افتادن در محاصره نیروهای یمنی و در نتیجه کشته شدن و یا اسارت، راه فرار را در پیش بگیرند.

فرار نیروهای سعودی از میدان جنگ
در مرزهای مشترک بین عربستان و یمن یگان های مختلف از نیروی زمینی ارتش، گارد ملی و نیروهای مرزبانی عربستان حضور دارند. اما این نیروها آمادگی کمی برای مقاومت در برابر حمله نیروهای یمنی دارند.

نیروهای سعودی در برابر حملات یمنی ها به سرعت مواضع خود را ترک می کنند و با رها کردن سلاح ها و خودروهای زرهی خود راه فرار را در پیش می گیرند تا کشته نشوند. تاکنون به این شیوه ده ها تانک، نفربر و خودروی زرهی سعودی به دست نیروهای یمنی افتاده است.

نقش رسانه ها در پوشش تصویری پیروزی های نیروهای یمنی در داخل خاک عربستان باعث افزایش روحیه نیروهای یمنی و تضعیف روحیه سعودی ها شده است. پیشروی ها و کمین های موفق نیروهای یمنی و نیز سلاح ها، خودروهای زرهی و تانک های غنیمتی این نیروها از سربازان سعودی به صورت روزانه در شبکه های یمنی پخش می شود.


نیروهای یمنی چگونه استان‌های عربستان را تصرف می‌کنند؟/ ارتش چریکی درصدد تصرف بندر مهم عربستان

تصرف آسان شهرهای عربستان به دست یمنی ها
در استان های نجران، عسیر و جیزان در جنوب عربستان که در مجاورت یمن قرار دارند، پایگاه نظامی بزرگ یا فروگاه نظامی که بتواند پیشروی نیروهای یمنی را متوقف کند، وجود ندارد و این نیروها به راحتی می توانند که در این استان ها پیشروی کنند.

شهرهای کوچک زیادی در این سه استان وجود دارد که تصرف شان توسط نیروهای یمنی به سادگی ممکن است و این احتمال وجود دارد که تصرف شهرهای عربستان راهبرد آینده نیروهای یمنی در خاک عربستان باشد.

نیروهای یمنی نشان دادند که به راحتی می توانند به کوه های اطراف شهرهای عربستان برسند و با حمله به نقاط نظامی در اطراف این شهرها، آنها را به تصرف خود دربیاورند، اتفاقی که در تصرف شهر الربوعه عربستان به دست نیروهای یمنی رخ داد و این شهر عربستان هم اکنون در کنترل نیروهای یمنی قرار دارد.

گرچه که به نظر نمی رسد با توجه به در اختیار داشتن فضای هوایی از سوی سعودی ها، یمنی ها در این شهرها نخواهد ماند و پس از تصرف از این شهرها، یمنی ها آنها را ترک خواهند کرد، ولی صرف تصرف شهرهای سعودی یکی پس از دیگری توسط یمنی ها ضربه سختی به آبرو و اعتبار عربستان می زند.


شهر جیزان که یکی از بنادر مهم عربستان است، می‌تواند یکی از اهداف مهم برای حملات نیروهای یمنی باشد. شهری که تاسیسات صنعتی بسیاری در آن وجود دارد و محل تخلیه و بارگیری کشتی های تجاری است. تصرف این شهر یا حتی به خطر انداختن امنیت آن می تواند ضربه مهلکی را به رژیم سعودی بزند.

شکست بزرگ در انتظار سعودی ها
تصرف شهرهای عربستان و خارج شدن کنترل مناطق گسترده ای از خاک این کشور از دست حاکمان سعودی، شکستی بزرگ برای این کشور خواهد بود و وقوع چنین اتفاقی ضربه سنگینی را به اعتبار این کشور درسطح جهان می زند.

در انتها این سوال پیش می آید که آیا این اتفاقات در آینده رخ می دهد؟ گذر زمان پاسخ این سوال را خواهد داد، اما این مطلب را می توان گفت که پتانسیل چنین پیشروی در مردم یمن و نیروهای نظامی این کشور وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    2 0
    چطوریه که حوثی ها تو چندین کیلومتر از خاک عربستانو گرفتن رفت بعد هیچ رسانه کشوری جز ایران اصلا خبرشو منتشر نمیکنه؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!
  • ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    1 2
    چرا ایران در یمن فرماندهان کلیدی سعودی ها را هدف قرار نمیدهد؟ چطور در سوریه اینقدر راحت سردارهای سپاه ایران جان میدهند اما نباید ما یک روزی بشنویم فلان ژنرال سعودی کشته شد؟؟؟
  • ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    0 4
    خبر چرت و تحلیل چرت تر ونویسنده بیسواد
  • محمود ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    0 0
    بسم الله* اللهم عجل الولیک الفرج
  • حسن م ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    0 1
    من هم اهل یمنم
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    2 0
    نصر من الله و فتح قریب
  • کشتزار ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    0 0
    با تشکر از مطالب خوبتان
  • یمانی ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    0 0
    ان شاء الله همین زودیاس که بساط سعودی جمع بشه.
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    0 0
    دلیل؟
  • احمد ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    0 0
    با سلام جناب ناشناس ایران در یمن نیرو ندارد.
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    1 0
    در جواب فردی که گفته چرا رسانه های دیگری این اخبار را نقل نمی کنند باید عرض کنم شما لطفا سرتون رو از بی بی سسی در بیارید، کلی رسانه انگلیسی و عربی هست که خبر بده. حتی خبر رو منفی هم بده باز شما به اصل خبر رسیده اید. تا الان دو سه سرتیپ عربستان از جمله فرمانده نیروی هوایی بدست یمنی ها کشته شده اند.
  • حسن ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    0 0
    تحلیل آبکی بود.
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    1 2
    اولا همه حاج قاسم و سردار های سپاه نمی شن که با یه لا پیراهن بدون جلیقه و تجهیزات ترک موتور توی خط مقدم جابجا بشن اینها تشنه ی شهادت اند درثانی سعودی سربازهاش اجاره ای هستند چه برسه به ژنرال هاش که تعدادشون بسیار محدوده و در آخر اینکه کل حادثه ی منا برای انتقام از کشته شدن شاهزاده ها و مقامات سعودی در یک تجمع بود که انصارالله همه رو به درک واصل کرد
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    0 1
    مشکل از شما است که به غیر از زبان فارسی به زبان دیگری تسلط نداری
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    0 0
    خوب شما درستش را اگر بلدی بنویس
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    0 0
    خسته شديم اينقدر گزينه هاي استراتژيك شنيديم، اما به جز چند تا موشك چيزي نديديم.
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    0 0
    تاجایی که من شنیدم تاکنون حداقل فرمانده نیروی هوایی عربستان و فرمانده گارد مرزی کشور متجاوز به درک واصل شدند.
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    0 0
    انتظار داری العربیه، الجزیره و حامیان غربی اونها چنین اخباری رو منتشر کنند؟!
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    0 0
    نکنه انتظار داری الجزیره، العربیه و حامیان غربی اونها چنین اخباری رو منتشر کنند؟!
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    0 0
    تصرف جیزان در عوض بخشی از مناطق بیابانی جنوب یمن می تواند به صرفه تر باشد
  • ناشناس ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    0 0
    با سلام شمايي كه ميگي چرا ايران ژنرال هاي سعودي رو نميكشد دليلش اينه كه بكشيم جنگ رخ ميده داعش يه گروه تروريستيه و ما با درخواست سوريه به نبردش رفتيم ولي عربستان يه كشوره و درصورت كشتن اونا امكان رخ دادن جنگ زياده.
  • ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    0 0
    ناشناس ۱۱:۱۹ کشته شدن فرمانده هاش خودشون گفتن و همه جا پخش شده اخبارش اما خبر به این مهمی رو هیچکس منتشر نکنه غیرممکنه!! یک گروهی پیشروی کرده در خاک یک کشور دیگه!!! و هیچ کسی خبر به این مهمی رو نشر نکنه؟!!؟ مگه میشه ؟! مگه داریم ؟!
  • ناشناس ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    0 0
    چرا ایران در یمن فرماندهان کلیدی سعودی ها را هدف قرار نمیدهد؟ چون ایران در یمن نیست. سوال انحرافی میکنی؟ میخوای بگی ایران در یمنه؟
  • ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    0 0
    کمک به یمن مهمتر از عراق و سوریه است.اینطوری میشه نا امنی رو خارج از مرزها به کمک متحدین نابود کرد
  • ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    0 0
    حمله به تاسیسات صنعتی و چاه های نفتی باید اصلی ترین گزینه یمنی ها باشه... ایران باید برای اینکار تجهیزات مناسب در اختیارشون بذاره...
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    کارشناسا ن ما این را حتما لحاظ می کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس