آزمایش موشک «عماد» را فراتر از قابلیت‌های فنی آن، باید در چارچوب راهبرد نظام اسلامی در تقویت توان بازدارندگی کشور و پیامی روشن به قدرت‌های سلطه دانست که تصور می‌کنند در قالب «برجام» قادر به مهار و کنترل توان دفاعی ایران هستند.

یه گزارش مشرق، روزنامه «جوان» در یادداشتی از «عباس حاجی نجاری» نوشت:

«عماد» نظام و پیام‌های آن

روز گذشته جدیدترین موشک دوربرد بالستیک ایران با نام «عماد» آزمایش شد و با موفقیت به هدف مورد نظر اصابت کرد. سردار دهقان در مراسم آزمایش این موشک با اشاره به راهبرد وزارت دفاع در توسعه و تکمیل توان موشکی نیروهای مسلح و افزایش قدرت بازدارندگی مؤثر جمهوری اسلامی ایران گفت: این موشک که همه مراحل طراحی وساخت آن به دست دانشمندان و متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع انجام شد، نخستین موشک دوربرد جمهوری اسلامی ایران با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است، یک جهش فناورانه و عملیاتی در این حوزه راهبردی به شمار می‌رود و قادر است اهداف مورد نظر را با دقت بالا مورد اصابت قرار داده به طور کامل منهدم کند.

 آزمایش موشک «عماد» را فراتر از قابلیت‌های فنی آن، باید در چارچوب راهبرد نظام اسلامی در تقویت توان بازدارندگی کشور و پیامی روشن به قدرت‌های سلطه دانست که تصور می‌کنند در قالب «برجام» قادر به مهار و کنترل توان دفاعی ایران هستند.

 تقویت توانمندی نظامی و دفاعی کشور، بدون شک یکی از مهم‏ترین محورهای راهبرد نظامی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تهدیدات است و دراین عرصه توان موشکی به عنوان یکی از عوامل بازدارنده تهاجم نظامی دشمن طراحی شده است، نکته‌ای که در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه که تیر ماه گذشته از سوی مقام معظم رهبری به رئیس قوه مجریه ابلاغ گردید با عنوان «افزایش توان دفاعی در تراز قدرت منطقه‌ای» مورد تأکید ویژه قرار گرفته است.

در این زمینه فرماندهی معظم کل قوا هفته گذشته در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اهمیت حفظ آمادگی‌ها دفاعی یاد آور شدند: آمادگی‌ها باید همواره به‌گونه‌ای باشد که براساس دستور قرآنی، در دشمن ایجاد رعب کند و جرئت تجاوز را از او بگیرد زیرا اگر خاکریزها قابل نفوذ باشند، دشمن نفوذ خواهد کرد. ایشان با تأکید بر اینکه ما هیچ‌گاه شروع‌کننده‌ جنگ نخواهیم بود، افزودند: اما طبیعت دشمن همواره خوی تجاوز و نفوذ است، بنابراین باید توانایی‌های علمی و تجهیزاتی در قالب نوآوری‌ها، روزبه‌روز افزایش یابند.

رهبر معظم انقلاب پیش از آن نیز در جمع فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی بر این نکته تأکید نموده بودند که آمادگی نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، بسیج و سایر نیروها، فقط به معنای آمادگی برای پیروزی در مقابل دشمن نیست بلکه باید این آمادگی، بازدارنده نیز باشد. ایشان با اشاره به تهدیدهای قدرت‌های جهانی برضد نظام اسلامی افزودند: ملت ایران در دوران چهار دهه انقلاب به‌ویژه در هشت سال دفاع مقدس نشان داده است که قدرتمند و نیرومند و دارای هویت و گوهر است و در مقابل بدخواهان می‌ایستد. رهبر انقلاب اسلامی به چنگ و دندان نشان دادن‌های دشمنان اشاره و خاطرنشان کردند: همواره این‌گونه بوده است که مشت کوبنده‌ انسان‌های مؤمن می‌تواند آنها را وادار به عقب‌نشینی کند.

توانمندی‌های موشکی به عنوان یکی از عناصر اصلی دفاعی در سیاست‌های راهبردی ـ دفاعی جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم‌ترین شاکله تأمین امنیت ملی کشور به‌حساب می‌آید. تمامی قابلیت‌های مربوط به موشک‌ها که توسط متخصصان بومی و به عنوان محصولات نظامی بومی در نظر گرفته می‌شوند از نظر نظام سلطه صرفاً به دلیل زیر با مخالفت عمده روبه‌رو می‌باشد؛ ابتدا عدم شناخت کافی در مورد انواع موشک‌ها و کاربرد آنها صرفاً به دلیل بومی بودن آن که راه‌حل‌های مقابله با آنها مشکل خواهد کرد و دیگر امکان واکنش سریع و گسترده ایران در برابر تهدیدات احتمالی است. از دیگر مباحث مهم در مقوله توانمندی‌های موشکی ایران که موجب نگرانی دشمنان نظام اسلامی است، بحث فناوری‌های فضایی و استقرار ماهواره‌ها در فضا می‌باشد. تمامی فناوری‌های موشکی و استقرار ماهواره‌ها منوط به پرتاب فضایی می‌باشد که این مسئله منحصراً از طریق موشک‌ها صورت خواهد پذیرفت. بر همین مبنا حمایت از ایستگاه‌های زمینی و خطوط ارتباطی در توسعه همه‌جانبه و تأکید بر تأمین امنیت کشور و در نهایت حفاظت از اموال فضایی مستقر در فضا می‌تواند امری مهم در توسعه توانمندی‌های موشکی برای کشور باشد. بنابراین دفاع همه‌جانبه و تأمین امنیت کشور در آینده نه چندان دور منوط به بهره‌گیری از فناوری‌های مرتبط در امر فضا و تجهیزات فضایی خواهد بود که این امر مستلزم توسعه توانمندی‌های موشکی می‌باشد.

نظام جمهوری اسلامی ایران به دلیل تداوم تحریم‌های نظامی، در جهت تقویت بازدارندگی و ایجاد گستردگی در نبردهای آینده و همچنین شکل‌گیری جنگ نامتقارن در مقابل دشمنان خود به توانمندی‌های موشکی نیازمند می‌باشد. ولذا سرمایه‌گذاری روی آن و تقویت سامانه‌های مؤثر در این عرصه سرمایه‌گذاری ارزشمندی است که در دفع تهدیدات ، از منافع امنیت ملی نظام جمهوری اسلامی نقشی اساسی دارد.

پروژه «عماد» و دیگر طرح‌های عملیاتی توانمندسازی موشکی جمهوری اسلامی ایران که محصول تلاش شهیدانی همچون طهرانی‌مقدم و دیگر تلاشگران این عرصه است، دستاوردهای زیر را در پی خواهد داشت:

1- پیاده‌سازی یک استراتژی بازدارندگی مؤثر برای جلو‌گیری از تهدیدات احتمالی

2- قویت جایگاه نظام اسلامی در سطح منطقه و فرا‌منطقه به عنوان یک قدرت نظامی اثر گذار

3- تقویت اهداف و برنامه‌های فضایی و ماهواره‌ای جمهوری اسلامی ایران

4- گسترش حوزه نفوذ و تعامل در بین کشورهای حوزه خلیج فارس

5- تغییر معادله قدرت در منطقه جنوب غرب آسیا

6ـ تقویت ابزارهای نفوذ و قدرت نرم و نامتقارن جمهوری اسلامی ایران

7ـ مدیریت روندهای حاکم در معادلات منطقه و تأثیر‌گذاری بر راهبردهای آینده نظام سلطه برای جهان اسلام


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    اون چیزی که بعضی سیاسیون داخلی در هر زمان و دوره برای منافع خودشان می‌گویند و سر و صدا می‌کنند معمولا ربطی به واقعیت ندارد. توقف کاریهای دفاعی هم یه توهم است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس