کد خبر 480061
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۴:۲۴

خاطرات مسئولان عالی رتبه اسرائیل از جنگ اکتبر 1973 مهر تاییدی بر این واقعیت است که تصور برتری نظامی اسرائیل در خاورمیانه خیال باطلی بود.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه الثورة، خاطرات مسئولان بلندپایه اسرائیل از جمله گولدا مایر و موشه دیان از جنگ اکتبر 1973 بر این باور که اسرائیل قدرت نظامی شکست ناپذیر منطقه است، خط بلان کشید.

اعتراف مایر به شکست بزرگ از نیروهای سوریه

گولدا مایر نخست وزیر پیشین اسرائیل در خاطرات خود در مورد جنگ اکتبر می نویسد: نیروهای سوری وارد عمق بلندی‌های جولان شده و خسارت‌های سنگینی به ما وارد کردند.

به گفته وی سوال رنج آور در آن زمان این بود که آیا یهودی‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی را در جریان واقعیت اوضاع بد و نامساعد نیروهای اسرائیلی قرار دهیم یا خیر؟

اما موشه دیان وزیر جنگ وقت اسرائیل نیز در این باره در خاطرات خود می نویسد: در نظر داشتم به صراحت و کاملا روشن به اسرائیلی ها اعلام کنم که نیروهای اسرائیلی برای عقب راندن نیروهای سوری توان لازم را ندارند و علاوه بر این قادر نیستند با نیروهای سوری و مصری در جبهه جولان و نیز جبهه کانال سوئز روبه رو شوند.

وی در توضیح این مطلب افزود: سوری ها سلاح های پیشرفته در اختیار داشته و به خوبی می دانند که چگونه از آن علیه نیروهای اسرائیلی استفاده کنند و هیچ جای جهان را نمی‌شناسم که این مقدار موشک که سوریه در اختیار دارد، در آنجا یافت شود.

دقت فوق العاده سوری‌ها در استفاده از انواع سلاح‌های پیشرفته

دیان در ادامه افزود: سوری‌ها مقادیر فراوانی از سلاح‌های مختلف را در اختیار دارند و از همه این سلاح با نهایت دقت استفاده می‌کنند و در واقع نیروهای سوری و مصری موشک‌های ضد تانک و هواپیماها را با دقت و موفقیت مورد استفاده قرار می‌دهند.

وی در این مورد تاکید کرد، تانک‌های اسرائیلی که به سمت مواضع سوریه حرکت می‌کنند در بازگشت دیگر قابل استفاده نیستند.

نیروهای سوری و مصری دقیقا به هدف می‌زدند

موشه دیان ادامه داد: در هر حال روند امور به نفع اسرائیل پیش نمی رفت زیرا نیروهای سوری و مصری در جنگ علیه اسرائیل پیروزی را از آن خود کردند تا جایی که تانک ها و زره پوش های سوریه با پشتیبانی توپ های دور برد و موشک ها و نیروهای پیاده نظام مسلح توانستند تانک های اسرائیل را به دقت هدف قرار دهند و دقیقا به هدف می زدند.

وی گفت: به صراحت می گویم که نیروهای هوایی ما با مشکلات زیادی روبه رو هستند و به عبارت دیگر بسیاری از هواپیماها و خلبانان را در مقابله با موشک ها و نیروی هوایی سوریه از دست دادیم.

نیروهای اسرائیلی رو به انقراض

دیان درباره جنگ اکتبر تصریح کرد: بی پرده بگویم در صورتی که اسرائیل به تلاش های خود برای عقب راندن سوری ها ادامه دهد، خسارت های تسلیحاتی و انسانی آن تا آنجا افزایش می یابد که هیچ نیروی نظامی قابل ذکری برای آن باقی نخواهد ماند.

وی گفت: به عبارت بهتر نیروهای ما وارد جنگی شده‌اند که قدرت کافی برای ادامه آن را ندارند؛ زیرا نیروهای سوری و نیز مصری زره پوش های زیادی در اختیار داشته و قوی تر هستند.

دیان تاکید کرد: ارتش مصر و سوریه در سال های گذشته و پیش از جنگ اکتبر نیروهای خود را برای جنگ طولانی مدت و دشوار که در آن از سلاح های پیشرفته استفاده می شود، آموزش دادند در نتیجه این نیروها پس از این آموزش ها کاملا آماده استفاده از سلاح های مزبور هستند.

هاله برتری اسرائیل برای همیشه از بین رفت

وی اعتراف کرد که نکته مهم تر برای اسرائیل و دنیا این است که ما به عنوان اسرائیلی قوی تر از سوری ها نیستم، و هاله برتری اسرائیل برای همیشه از بین رفته است از همین رو اصل مبتنی بر اینکه اسرائیل از نظر نظامی بر عرب‌ها برتری دارد، دیگر صحت ندارد.

دیان تاکید کرد، علاوه بر این اشتباه بودن نظریه اسرائیل مبنی بر اینکه  عربها چند ساعت پس از اعلام جنگ علیه اسرائیل شکست خواهند خورد، ثابت شده است.

وی ادامه داد: این وضعیتی است که اسرائیل در طول سال های گذشته و از زمان جنگ شش روزه در آن به سر می برد، از همین رو باید این واقعیت را به اسرائیلی ها اعلام کرده و آنان را در جریان قرار داد.

پایان نظریه برتری امنیتی اسرائیل

وی در خاطرات خود از جنگ اکتبر می افزاید، من خطاب به اسرائیلی ها باید این واقعیت را در قالب کلماتی دقیق و بررسی شده بگویم تا روحیه خود را از دست ندهند و مهم تر اینکه نظریه امنیت اسرائیل دیگر برای ما تمام شده است از همین رو باید در تحقیقات خود تجدید نظر کرده و در اماکن دفاعی جدیدی تمرکز کنیم؛ زیرا با توجه به برتری نظامی سوریه در جبهه جولان امکان رویارویی با نیروهای سوری وجود ندارد.

نیروهای هوایی اسرائیل قابل اعتماد نیستند

دیان تصریح کرد: علاوه بر این نمی توان به توان نیروی هوایی اسرائیل برای جلوگیری از پیشروی نیروهای سوری اعتماد کرد، زیرا نمی توانیم تمام این نیروها را متوقف کرده و مانع از پیشروی آنان باشیم از همین رو باید در محل های جدید و بر نیروهای خود به ویژه نیروهای زره پوش تمرکز کنیم.

وی در عین حال گفت: اما این تمرکز جدید باید از نقاط حمله نیروهای سوری و توپخانه ای و زره پوش ها و نیز پیاده نظام آنان دور باشد، به عبارت دیگر باید در خط دفاعی جدیدی متمرکز شویم از همین رو عقب نشینی ما شامل خروج از خطوط اصلی دفاعی در جولان و سینا خواهد بود و باید در نهایت سرعت خطوط دفاعی جدیدی تشکیل داده و موقعیت دفاعی خود را بهبود بخشیم.

دیان اعتراف کرد که «نمی توانستم تصویری زیبا از نیروهای خود ارائه دهم زیرا کاملا با چنین تصویری فاصله داشتیم  و این واقعیتی است که پس از اطلاع کل دنیا از آن، اسرائیلی ها نیز باید از آن با خبر شوند».

دو ماموریت اصلی اسرائیل در جنگ اکتبر

دیان در ادامه یادآور شد: ما دو ماموریت اصلی پیش رو داریم:

نخست: تشکیل خطوط جدید دفاعی

دوم: بازنگری در راهبرد نظامی خود و ایجاد نیروهای نظامی بر اساس اصول جدید، زیرا هر روز بهای سنگینی را برای این جنگ می پردازیم.

اعتراف به شکست تلخ در جنگ اکتبر

وی تاکید کرد: واقعیت تلخ اینکه ما جنگ را می بازیم، زیرا هر روز دهها فروند هواپیما و خلبانان خود را از دست داده و جنگ افزارها و تانک ها و نیز توپ ها و خمپاره اندازها منهدم شده و کادر نظامی این جنگ افزارها نیز کشته می شوند.

دیان ادامه داد: این وضعیت برای اسرائیل بهای سنگینی دارد به این معنی که ما در فاصله سه روز نخست جنگ اکتبر، دهها هواپیما را از دست داده و تعداد زیادی از خلبان هایمان نیز کشته شدند و این روند همچنان با آماری که به هیچ وجه در محاسبات ما لحاظ نشده بود، ادامه دارد.

وی گفت: ما به نیروهای بیشتری از جمله تعدادی خلبان و کادر نظامی برای زره پوش ها و توپخانه و نیز نیروی زمینی نیاز داریم زیرا صدها دستگاه تانک منهدم شده است و باید در نظر داشت که بدون فراهم کردن سلاح و مهمات بیشتر به ویژه هواپیما و تانک امکان رویارویی با نیروهای سوریه وجود ندارد.

اسرائیل قدرت نظامی برتر خاورمیانه نیست

دیان تصریح کرد: دیگر نمی توان مانند قبل معتقد بود که ما تنها نیروی نظامی منطقه خاورمیانه به شمار می آییم، زیرا واقعیت های جدیدی در این منطقه وجود دارد که ما باید با آن زندگی کنیم.

اما یک مسئول بلندپایه اسرائیل در این باره گفت: جنگ اکتبر با شوک بزرگی بین اسرائیلی ها به پایان رسید و پس از آن موشه دیان دیگر مانند قبل نبود و از آن زمان به بعد او دیگر گوشه گیر شد زیرا همیشه بر این باور بود که عرب ها به اسرائیل حمله نخواهند کرد و توان این کار را ندارند و حتی در اوج پیشروی سوریه در عمق اسرائیل دیان فقط وقتی به اشتباه خود اعتراف کرد که بلاخره به آن پی برد.

به گفته وی، از آن پس دیان از نظر شخصیتی به هملت شباهت پیدا کرده و  همواره در مورد اینکه کدام تصمیم درست است، با شک و تردید و ناتوانی دست به گریبان بود زیرا جنگ اکتبر آغاز پایان عمر 25 ساله کابینه های عملگرا اسرائیل بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    اگه خیانت انور سادات نبود در جنگ اکتبر کار اسرائیل یکسره میشد و البته نباید از ابتکار شارون گذشت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس