در حالیکه تعدادی از اعضا و تامین‌کنندگان اصلی مالی حزب محافظه‌کار انگلیس خواستار برگزاری همه‌پرسی جدایی از اتحادیه اروپا هستند، نخست وزیر انگلیس طرحی ۴ بندی برای اصلاحات در روابط این کشور و اتحادیه اروپا را ارائه می‌دهد.

به گزارش مشرق، «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس و نزدیکترین اعضای کابینه‌اش یک برنامه 4 موضوعی از مطالبات کلیدی انگلیس برای باقی ماندن در اتحادیه اروپا را پیشنهاد کردند.

به نوشته تلگراف، قبل از فرا رسیدن زمان برگزاری همه‌پرسی جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا، نخست وزیر انگلیس و برخی وزرای نزدیکش در تلاش در راستای جلب رضایت 27 کشور دیگر عضو اتحادیه برای پذیرش شروط انگلیس و عدم ترک اتحادیه است.

موضوعاتی که کامرون و وزرایش به اتحادیه اروپا یشنهاد کردند موارد ذیل می‌باشند:

  • اجبار بروکسل برای ارائه بیانیه‌ روشنی که بر اساس آن انگلیس از ابردولت اتحادیه اروپا خارج باشد. این امر نیازمند معافیت انگلیس از اصول اساسی اتحادیه اروپا است.

 

  • بروکسل باید بیانیه روشنی داشته باشد و اعلام کند «یورو» واحد پول رسمی اتحادیه اروپا نیست و این مساله را روشن کند که اروپا یک اتحادیه با چندین واحد پول است. وزرای انگلیس خواستار این اظهارات از سوی اتحادیه اروپا هستند تا جایگاه و ارزش «پوند» را به عنوان واحد پول قانونی که همیشه وجود خواهد داشت، حفظ کنند.

 

  • بروکسل باید سیستم کارت قرمزی تعریف کند که بر اساس آن قدرت از بروکسل به بریتانیا بازگردد. این سیستم به گروه‌های ملی پارلمان انگلیس این قدرت را می‌دهد تا جلوی دستورات ناخواسته‌‌ای را که از جانب قوانین جاری اتحادیه اروپا به انگلیس تحمیل می‌شوند، بگیرد.

 

  • بروکسل باید ساختار تازه‌ای برای اتحادیه اروپا تعریف کند. این اتحادیه متشکل از 28 کشور باید بتواند از 9 کشوری که در ناحیه یورو نبوده و تحت سلطه 19 کشور دیگر هستند، محافظت کند که شامل با اقدامات ویژه محافظتی برای شهر لندن باشد.

دیپلمات‌های انگلیسی معتقدند این برنامه بهترین و محتمل‌ترین برنامه برای حصول توافق است. اما برخی از منتقدان بویژه وزرای کابینه دولت انگلیس با این برنامه موافقت چندانی نداشته و بر این باورند این برنامه تغییرات الزام آور در معاهده فرمانروایی اتحادیه اروپا ایجاد نمی‌کند. با این وجود شخصیت‌های دولتی انگلیس می‌گویند زمان کافی برای تغییرات در معاهده اتحادیه اروپا پیش از سال 2017 و زمان برگزاری همه‌پرسی جددایی انگلیس از این اتحادیه وجود ندارد.  

دیویدکامرون سال گذشته میلادی وعده داده بود در صورتی که حزبش در انتخابات ما می سال 2015 بیشری کرسی را رد پارلمان کسب و تشکیل کابینه دهد، همه‌پرسی جدایی انگلیس از اتحادیه راوپا را برگزار خواهد کرد.

بعد از پیروزی محافظه‌کاران در انتخابات سراسری انگلیس در ماه می سال جاری، کابینه کامرون وعده داد همه‌پرسی جدایی را یک سال زودتر و در ماه ژوئن سال 2016 میلادی برگزار کند اما مقرر شد پیش از برگزاری هر همه‌پرسی، انگلیس لایحه‌ای را به اتحادیه اروپا ارائه دهد که بر اساس آن اصلاحاتی در روابط انگلیس و این اتحادیه اعلام و در صورت انجام چنین امری، دیگر همه‌پرسی جدایی برگزار نشود.

در طول هفته‌های اخیر و هجوم مهاجران به قاره اروپا برخی چهره‌های سرشناس انگلیس و جمعی از ثروتمندان این کشور برای جدایی از اتحادیه اروپا تشکیل کمپین دادند. از طرفی کامرون به دنبال کسب امتیازاتی از سوی اتحادیه اروپا تصمیم گرفت بار دیگر وعده برگزاری همه‌پرسی را تغییر داده و به همان سال 2017 میلادی موکول کند و تا آن زمان با 27 کشور دیگر عضو اتحادیه برای کسب برخی امتیازات برای انگلیس به رایزنی بپردازد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس