چندماهی است که بحث فساد در فوتبال مطرح شده و از طرفی علی کفاشیان روزهای آرامی را در فدراسیون فوتبال سپری نمی‌کند.

به گزارش مشرق، بعد از استعفای اعضای کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال که به‌دلیل دخالت علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال، در مورد احضار دو بازیکن ملی‌پوش، اشکان دژآگه و سردار آزمون، انجام شد و انتقاداتی که به اساسنامه فدراسیون فوتبال از سوی برخی کارشناسان وارد شده بود، با غلامرضا رفیعی که از حقوق‌دانان ورزشی کشور است صحبت کردیم تا از منظر او هم این مسائل مورد بررسی قرار بگیرد.

 به‌عنوان اولین سؤال از اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال شروع کنیم. نظر شما در مورد اساسنامه فعلی چیست؟
اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران که باید قانون اساسی جامعه فوتبالی و فدراسیون فوتبال مملکت ما باشد، خودش منشأ و علت‌العلل فساد در فوتبال ایران است. دلیل اساسی آن هم این است که اگر نگاه کنیم، دوستان در فدراسیون فوتبال اعلام کردند در سال ١٣٩٠ اساسنامه ما را در یک مجمع عمومی فوق‌العاده تغییر دادند و اصلاحش کردند اگر این اساسنامه را کنار اساسنامه فیفا و کنار اساسنامه AFC بگذاریم متوجه می‌شویم تا زمانی که این اساسنامه وجود دارد، فساد در فوتبال ایران نهادینه‌تر شده و سازمان‌یافته‌تر خواهد شد و اصلا استقلال قضائی فدراسیون فوتبال ایران بی‌معنا خواهد بود.

به چه دلیل فکر می‌کنید فدراسیون فوتبال ایران استقلال قضائی ندارد؟
در اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران در ١٠ ماده نوشته شده تمام قوانین و مقررات ما باید منطبق با قوانین و مقررات فیفا باشد. اگر ماده‌های ٣٥، ٣٦ و ٣٧ اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران را ببینید متوجه می‌شوید در حال و آینده اگر رئیس فدراسیون و اعضای هیأت‌رئیسه خدای‌نکرده خلافی مرتکب شوند نباید انتظار داشت که تحت‌تعقیب ارکان قضائی قرار بگیرند. دلیل آن هم این است که در اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران که مایه بخشی از فساد و عمده بدبختی‌های جامعه فوتبال ایران است آقای کفاشیان یا هر رئیس فدراسیون فوتبال می‌تواند اعضای کمیته استیناف، اخلاق و انضباطی را به هیأت‌رئیسه پیشنهاد بدهد و هیأت‌رئیسه تأیید کند. آقای کفاشیان و هر رئیس فدراسیونی هم می‌تواند برکناری اینها را از هیات‌رئیسه بخواهد. این دقیقا مغایرت دارد با مفاد بند ٥ ماده ٦١ قوانین فیفا و همچنین ماده ٢٥ بند ٢. در هیچ‌کجای دنیا رئیس فدراسیون چنین قدرتی روی ارکان قضائی خود ندارد.

آیا دخالت رئیس فدراسیون در مورد حکم کمیته اخلاق خلاف مقررات نیست؟

 اگر واقعا آقای کفاشیان حرفی زده باشد که دخالت در کار کمیته اخلاق باشد منظورم از دخالت حتی وتو نیست فقط دخالت، همین دخالت از مصادیق تشکیل پرونده و رسیدگی کمیته اخلاق به تخلف آقای کفاشیان است. حتی اگر کمیته اخلاق اشتباه کرده باشد در احضار دو بازیکن ملی‌پوش رئیس فدراسیون فوتبال حق دخالت ندارد.

از منظر حقوقی چه صحبتی درباره بحث خالکوبی بازیکنان دارید؟
شخصا نه خودم خالکوبی کردم و نه کسی را به خالکوبی توصیه می‌کنم. باید بررسی بشود خالکوبی جرم است یا نیست. شما نمی‌توانید چیزی که در قوانین جزایی کشور رفع ابهام نشده را بگویید در فوتبال جرم است مگر اینکه خالکوبی تصویر بدی داشته باشد. من شخصا معتقدم اگر خالکوبی خلاف اخلاق حسنه باشد می‌توان گفت حداقل این را بپوشانید ولی نمی‌توان بدون بررسی جریمه کرد. در قوانین و مقررات جزایی ایران صرف خالکوبی جرم نیست و نمی‌توان با آن در فوتبال برخورد کرد.

آیا اعضای کمیته اخلاق با استعفای خود خواستند بگویند که دنبال استقلال در فدراسیون فوتبال هستند؟
اعضای کمیته اخلاق اگر دنبال استقلال هستند اصلا نباید این سمت را قبول می‌کردند چون نوشته‌ شده ‌ای کسی که قاضی کمیته اخلاق می‌شوی شما به وسیله رئیس فدراسیون پیشنهاد می‌شوی و هیأت‌رئیسه تصویب می‌کند و به همین‌ترتیب هم قابل برکناری هستی. اساسنامه فدراسیون فوتبال موادی دارد که این مواد خودکامگی، استبداد و مبنای فساد است.

 درباره جرم جعل انتقاداتی به اساسنامه وارد است؛ این انتقادات به نظر شما درست است؟
شما به آیین‌نامه نگاه بکنید. جعل در قوانین فیفا جرمی نابخشودنی است اما گفتند اگر جرم جعل اتفاق افتاد نگاه کنید به میزان تأثیری که آن بازیکن در بازی داشته است. اگر بازیکنی مرتکب جعل بشود یا با مدارک جعل بازی کند به دلیل اینکه قابلیت بازی دادن نداشته تیمش ٣ بر صفر باید بازنده شود اما در آیین‌نامه انضباطی خودمان به نسبت تأثیر بازیکن در بازی آوردند. این قوانین غلط دست کمیته انضباطی و استیناف را باز می‌گذارد تا هر رأیی که می‌خواهند بدهند.

 در ماه‌های گذشته بحث فساد در فوتبال مطرح شده است شما فکر می‌کنید منشأ فساد در فوتبال کجاست؟
اصلا نیاز نیست شما خارج از مجموعه فدراسیون فوتبال دنبال فساد در فوتبال بگردید. فساد در فوتبال برمی‌گردد به قوانین و مقررات و اساسنامه و آیین‌نامه‌های فدراسیون. به نظر من کمیسیون محترم اصل ٩٠ مجلس راه را اشتباه رفت؛ سایر مراجع نظارتی هم راه را اشتباه رفتند. بی‌جهت نیست که آقای کفاشیان می‌گوید اگر مدرکی دارید بیاورید و رو کنید. به نظر من دنبال مدرک نروید مدرک اساسنامه فدراسیون است. مدرک آیین‌نامه انضباطی، مدرک آیین‌نامه اخلاقی است اینها را کنار هم بگذارید متوجه می‌شوید مشکل کجاست.

منبع: روزنامه شرق

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس