کد خبر 47845
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۳

بايد در اين باره به منابع مشارکتي فکر کنيم. در مرحله اول دستگاه‌هايي هستند که در داخل کشور در حوزه مسائل ايراني‌هاي خارج از کشور مسئوليت دارند مثل شوراي عالي ايرانيان که فلسفه وجودي‌اش فعاليت در اين زمينه و کمک به دستگاه‌هاي مختلف است.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، مجيد رجبي‌معمار قبل از مديريت شبکه جهاني جام جم، مدير شبکه تهران بود که با حکم مرتضي ميرباقري معاون سابق سيما در 17 آذر ماه سال 88 به عنوان مدير شبکه جام جم معرفي شد. با او درباره توليد سريال‌هاي مستقل در کشورهاي اروپايي، قرارداد اين شبکه با کمپاني‌هاي فيلمسازي، جذب اسپانسر براي توليدات و ... صحبت کرديم.

*خبرگزاري مهر - گروه فرهنگ و هنر: آقاي رجبي معمار شما پارسال وعده توليد فيلم و سريال‌هاي مستقل در اين شبکه آن هم در لوکيشن‌هاي خارج از کشور داده شده است. مي‌خواهم بدانم اين تصميم تا چه حد اجرايي شده است؟ با توجه به اينکه ساخت سريال در داخل کشور هزينه بر است. آيا براي توليدات نمايشي شبکه جهاني جام جم قرار است مشارکتي با شرکت‌هاي فيلمسازي خارج از کشور داشته باشيد يا اين شبکه مستقل عمل مي‌کند؟
- مجيد رجبي‌معمار، مدير شبکه جهاني جام جم: شبکه‌هاي داخلي هم در تامين بودجه مناسب براي توليد فيلم و سريال با مشکل رو به رو هستند. از سوي ديگر هزينه فيلمسازي در ايران قابل مقايسه با کشورهاي ديگر به ويژه اروپا و آمريکا و حتي خاورميانه نيست؛ چرا که خيلي پايين‌تر است.

ما اگر بخواهيم با بودجه شبکه‌هاي داخلي هم کار کنيم، نمي‌شود. برخي مواقع شاهد هستيم وقتي اثري در شبکه‌هاي داخلي با تعدد لوکيشن رو به رو است يا بخش‌هايي از اثر در مناطق مرزي و دور تصويربرداري مي‌شود، هزينه‌ها افزايش مي‌يابد، چه برسد به سريال‌هايي که صحنه‌هايي از آنها در خارج از کشور فيلمبرداري مي‌شود، حتي عوامل برنامه‌ساز براي پايين آوردن هزينه‌ها کشورهاي حوزه قفقاز مثل آذربايجان، ايروان و ... را انتخاب مي‌کنند تا هزينه‌ها را کاهش دهند؛ اما با اين حال بايد باز هم بودجه اضافه‌اي تزريق شود. حال شما تصور کنيد فيلم يا سريالي کاملاً در کشورهاي اروپايي تصويربرداري مي‌شود، مسلماً هزينه بالايي مي‌طلبد.

طبيعي است سياست‌گذاري ما اين است که بخش عمده قصه‌ها در خارج از کشور باشد. علاوه بر آن دستمزد بازيگران و عوامل برجسته‌اي که از ايران براي توليد اثري به يکي از کشورهاي اروپايي مي‌روند ممکن است دو تا سه برابر شود. ولي اعتبارهايي که براي شبکه جهاني جام جم در نظر گرفته شده کمتر از شبکه‌هاي داخلي است، به همين دليل است که هيچ اقدام جدي انجام نشده است؛ چرا که اعتبارات خيلي کم است.

*فکر نمي‌کنيد اين مسئله به خاطر آن است که مديران شبکه جام جم تصوير روشني در اين باره براي مسئولان تلويزيون ارائه نکردند؟

- بله، به نظر مي رسد هيچ تصوير روشني از سوي مديران شبکه جام جم براي مسئولان رسانه ايجاد نشده است. در اين زمينه بايد سرمايه‌گذاري نسبت به برنامه‌هاي داخلي بيشتر باشد. کيفيت آثار ما بايد نبايد از شبکه‌هاي داخلي کمتر باشد، به خاطر آنکه مخاطبان ما سخت پسند هستند و انتخاب‌هاي بيشتري دارند.


*قصد داريد آثاري که شبکه جهاني جام جم توليد و پخش مي‌کند براي پخش به شبکه‌هاي داخلي هم ارائه بدهيد؟

- بله، کار ما به لحاظ کيفيت به حدي بايد بالا باشد که شبکه‌هاي داخلي هم با اشتياق زياد اين آثار را براي پخش دريافت کنند. به همين دليل بايد در اين باره به منابع مشارکتي فکر کنيم. در مرحله اول دستگاه‌هايي هستند که در داخل کشور در حوزه مسائل ايراني‌هاي خارج از کشور مسئوليت دارند مثل وزارت امور خارجه، شوراي عالي ايرانيان که فلسفه وجودي‌اش فعاليت در اين زمينه و کمک به دستگاه‌هاي مختلف است، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي بودجه‌هاي خاصي دارد و در زمينه رايزني‌هاي فرهنگي و فعاليت‌هاي فرهنگي ايرانيان در خارج از کشور اقداماتي انجام مي‌دهد.

همچنين مي‌توانيم از همکاري شرکت‌هاي دولتي و خصوصي که در اين باره علائقي دارند، بهره ببريم همچون شرکت‌هايي که در توليد مواد غذايي ايراني فعاليت مي‌کنند و قصد دارند فرآوردهايشان در اين زمينه تبليغ شود، شرکت‌هاي هواپيمايي که ارتباطات و رفت و آمدهايي دارند يا مناطق آزاد کشور که امکان جذب توريست دارند.

علاوه بر آن بايد بتوانيم از کمک‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و جهانگردي که در اين باره مسئوليت زيادي براي تبليغ و ترويج فرهنگ غني ايراني دارند، استفاده کنيم. همچنين فرصت مغتنمي است که سازمان صدا و سيما مي‌تواند با پختگي و در نظر گرفتن جوانب حقوقي و فرهنگي توليدات مشترک با کمپاني‌هاي فيلمسازي‌ کشورهاي مختلف داشته باشد.

*در اين باره شبکه جهاني جام جم چه اقداماتي تاکنون انجام داده است؟ آيا با کمپاني فيلمسازي قرارداد بسته‌ايد يا نه؟

- در اين زمينه مشغول بررسي فعاليت با چند کمپاني در کانادا و برخي کشورهاي اروپايي هستيم. تاکنون زمينه توليد دو تا سه فيلم تامين شده است که رايت تلويزيوني‌اش را ما در اختيار داشته باشيم و رايت سينمايي‌اش هم متعلق به کمپاني خارجي باشد تا در اروپا و آمريکاي شمالي آثار را عرضه کند. با اين اقدام دست ما براي هزينه بازتر مي‌شود و مي‌توانيم آثاري با کيفيت برتر توليد کنيم تا امکان نمايش در شبکه‌هاي ديگر هم فراهم شود.

اگر بتوانيم در برخي زمينه‌ها به توافق برسيم مثل محتوا، ملاحظاتي به لحاظ پوشش، آرايش، لوکيشن‌هايي که اثر ساخته مي‌شود و اينکه چند درصد بازيگران ايراني و خارجي باشد، مي‌توانيم به نتايج مطلوبي برسيم. اميدواريم امسال بتوانيم به نتايج خوبي دست پيدا کنيم. پيش بيني ما اين است که امسال حداقل توليد پنج تله فيلم و يک تا دو سريال را آغاز کنيم. ما تلاش مي‌کنيم با مطالعه اين کار را شروع کنيم تا ادامه پيدا کند نه اينکه با اين گام‌ها فقط آزمون و خطا کرده باشيم.

*يکي از مشکلات در شبکه‌هاي داخلي ورود تهيه‌کنندگان غير متخصص به تلويزيون است که به دليل داشتن روابط توانسته‌اند اسپانسرهايي را براي توليد اثري جذب کنند. شما اشاره کرديد براي توليد برنامه در شبکه جهاني جام جم نيازمند اسپانسرهايي هستيد. آيا اين مشکل را در شبکه جام جم هم شاهد خواهيم بود يا نه؟

- شايد اين مسئله در سابق بوده، اما الان در تلويزيون تهيه‌کنندگان طبقه بندي و درجه‌بندي شده‌اند و اگر هم در سالهاي گذشته افرادي به اين صورت وارد شده‌اند به مرور زمان از فعاليت منع شدند.

*اما باز هم شاهد ورود چنين تهيه‌کنندگاني هستيم؟

- اين مسئله به ندرت اتفاق مي‌افتد. با توجه به محدود بودن آثاري که ما توليد مي‌کنيم، بنابراين نمي‌توانيم چنين ريسک‌هايي کنيم. يعني به بهانه ضرورت گرفتن اسپانسر نبايد کار ضعيف باشد؛ حتما از تهيه‌کنندگان پخته، مورد اعتماد و امتحان پس داده استفاده مي‌کنيم و اين تنها شامل تهيه کنندگان نمي‌شود و در مقوله‌هاي کارگرداني، فيلمنامه‌نويسي و ... هم صدق پيدا مي‌کند. گام‌هاي اول بايد محکم و قوي باشد، چون با تهيه‌کننده مبتدي نمي‌شود کار کرد. بايد از عوامل حرفه‌اي استفاده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس