کد خبر 47774
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۷

عضو کميته فقهي بعثه مقام معظم رهبري گفت: زائراني که معتاد هستند و واقعاً نمي‌توانند مصرف مواد مخدر را ترک کنند، حتي اگر مستطيع نيز شده باشند، حج بر آنها واجب و جايز نيست.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام سيد مرتضي موسوي در گفت‌وگو با فارس با بيان اين مطلب اظهار داشت: يکي از مسائل بسيار مهم در خصوص مناسک عمره و حج تمتع مربوط به زائراني است که احيانا نياز به مصرف مواد مخدر دارند و معتاد هستند.

وي افزود: مسئولان سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري تأکيد بسيار جدي بر ممانعت از سفر اين دسته از زائران دارند و از ابتداي آغاز فصل عمره امسال اين مسئله به‌شدت و با جديت در دستور کار قرار گرفته تا به‌هيچ وجه زائران معتاد عازم عمره يا تمتع نشوند.

* عمل برخلاف مقررات نظام جمهوري اسلامي ايران جايز نيست

عضو کميته فقهي بعثه مقام معظم رهبري با اشاره به مسائل فقهي مربوط به حمل و يا مصرف مواد مخدر خاطر‌نشان کرد: از نظر فقهي تمام فقها و مراجع عظام تقليد اتفاق نظر دارند که برخلاف مقررات نظام جمهوري اسلامي ايران عمل کردن جايز نيست‌، همچنين خلاف مقررات کشور ميزبان يعني عربستان عمل کردن نيز جايز نيست.

حجت‌الاسلام موسوي با بيان اينکه زائراني که معتاد به مصرف مواد مخدر هستند در هنگام انجام اعمال و مناسک خود گرفتار سختي‌ها و مشکلات زيادي مي‌شوند و کسي نمي‌تواند به آنها کمک کند، تصريح کرد: به لحاظ فقهي جايز نيست که اين دسته از زائران به حج بروند.

عضو هيئت استفتائات بعثه مقام معظم رهبري متذکر شد: آن دسته از زائراني که معتاد هستند حتي اگر مستطيع نيز شده باشند براي اعزام به حج يا بايد اعتياد خود را ترک کنند تا بتوانند به حج مشرف شوند و اگر واقعا نمي‌توانند مصرف مواد مخدر را ترک کنند و به اين واسطه دچار مشکلات و يا احيانا بيماري خاصي مي‌شوند اصولا براي اين دسته از افراد حج واجب و جايز نيست.

وي با تأکيد بر عزم جدي مسئولان اجرايي سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبري بر ممانعت از خروج زائران معتاد تصريح کرد: با توجه به اينکه خروج زائراني که معتاد به مصرف مواد مخدر هستند برخلاف مقررات جمهوري اسلامي ايران همچنين خلاف مقررات عربستان سعودي است و از سويي اگر ترک مصرف مواد مخدر باعث ضرر براي برخي از زائران مي‌شود با اين اوصاف قطعا حج براي چنين افرادي واجب نيست حتي اگر اين افراد مستطيع شده باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس