کد خبر 477251
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی فضای مجازی کشور اظهار کرد: فضای مجازی امروز مساله‌ای است که با همه حیات بشر سر و کار دارد، زیرا وضعی که ما با آن روبرو هستیم به سرعت همه وجوه حیات بشر را تحت تاثیر خود قرار داده و زندگی جدیدی را رقم می‌زند.

 به گزارش مشرق، معاون فرهنگی قوه ‌قضاییه با تاکید بر اینکه هشدارهای دلسوزانه رهبر معظم انقلاب درباره فضای مجازی باید مسئولان را از خواب غفلت بیدار کند، گفت: واقعیت آن است که موج سهمگین جرم و جنایت و ناهنجاری‌های حاصل از حضور در فضای مجازی در راه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی فضای مجازی کشور اظهار کرد: فضای مجازی امروز مساله‌ای است که با همه حیات بشر سر و کار دارد، زیرا وضعی که ما با آن روبرو هستیم به سرعت همه وجوه حیات بشر را تحت تاثیر خود قرار داده و زندگی جدیدی را رقم می‌زند.

وی ضمن ابراز تاسف از نبود شناخت دقیق از ظرفیت‌های فضای مجازی بر ضرورت شناخت از آن تاکید کرد و گفت: شاید بتوان تمام دستاوردهای علمی، فناوری و تمدنی بشر تا امروز را یک طرف قرار داد و فضای مجازی را طرف دیگر؛ به این معنا که به تنهایی فضای‌ مجازی با همه آنها برابری می‌کند و از همه دستاوردهای بشری در طول هزاران سال افزون‌تر و مهمتر است.

صادقی افزود: در چنین شرایطی ضرورت دارد که ما خود را با تمام دستاوردهای فضای مجازی بروزرسانی کنیم تا میزان ضربه‌پذیری خود در عرصه فرهنگ را پایین آوریم.

 تفاوت جنگ نرم امروز با جنگ سخت دیروز

معاون فرهنگی دستگاه قضایی وضعیت کنونی را مشابه وضعیت سال‌های جنگ دانست و بیان کرد: این وضع تقریباً مشابه سال‌های آغازین جنگ تحمیلی است که صدام و رژیم بعث عراق تا ریشه دندان مسلح بود و ما با دست خالی جلوی عراقی‌ها می‌جنگیدیم.

وی خاطرنشان کرد: حال این اتفاق در قالب فضای مجازی شکل گرفته و باید شیوه‌های دیگری را در جنگ فضای مجازی در پیش بگیریم تا موفق باشیم.

صادقی نکته حائز اهمیت دیگر را در فضای‌مجازی به تولید پول و ثروت عنوان کرد و افزود: امروز همه شرکت‌ها در فضای حقیقی، شیوه‌های خود را کنار گذاشته‌اند به این معنی که پیش از این کارتل‌های نفتی و کمپانی‌های صنعتی پول‌سازی می‌کردند اما امروز اغلب صنایع و فضاهایی مثل مایکروسافت هستند که میدان‌دار این عرصه‌ها هستند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی فضای فرهنگی جامعه با فلسفه، ایدئولوژی، سبک زندگی و تفکر جدیدی از افرادی که پشت پرده فرهنگ قرار دارند، تشکیل می‌شود و به دلیل گستردگی فناوری، نمی‌توان اختیار آن را به طور کامل به دست گرفت.

 مسئولان از خواب غفلت بیدار شوند

معاون فرهنگی قوه ‌قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مقام معظم‌رهبری در دستورالعمل 10 ماده‌ای در رابطه با فضای مجازی، هشدارهای تکان دهنده‌ای داده‌اند که همه مسئولان باید از خواب غفلت بیدار شوند، تصریح کرد: متاسفانه رخوت و سستی در این خصوص حاکم شده و این در حالی است که از یک سو مسئولان مربوطه باید همگام با شتاب تحولات فناوری در فضای مجازی حرکت کنند و از سوی دیگر باید مدیریت کار را آگاهانه و براساس احساس مسئولیت افراد، آنها را تفکیک کنیم؛ ضمن اینکه باید بدانیم که فضای مجازی می‌تواند همه امور حتی حاکمیت کشورها را تحت تاثیر قرار داده و فضای سیاسی و امنیتی آنان را دچار چالش کند.

صادقی با بیان اینکه لازمه تداوم حاکمیت دین در جامعه اعمال حاکمیت در حوزه فضای‌مجازی است، اظهار کرد: در فضای مجازی امکان این وجود دارد که در مخالفت با حاکمیت، انواع کمپین‌ها و موج‌های اجتماعی و فرهنگی راه بیفتد و همه اینها خطری است که حاکمیت همه کشورها را تهدید می‌کند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه افزود: حوزه‌های علمیه و روحانیون باید مراقب باشند که با در پیش گرفتن سیاست و شیوه منع، مساله به طور کامل حل نمی‌شود و نمی‌توان با برخورد سلبی جلوی موج استفاده و روی آوردن به فضای مجازی را گرفت.

 با برخورد سلبی به جایی نمی‌رسیم

وی افزود: آنچه مسلم است اینکه با برخورد سلبی به نتیجه این نمی‌رسیم و باید به این فکر باشیم که تدارک بزرگی برای حضور ایجابی و مدیریت شده در فضای مجازی ببینیم.

صادقی گفت: باید هم حوزه‌های علمیه و هم دولت و نهاد حاکمیتی، آمادگی خود را در این باره افزایش داده و هر چه سریع‌تر از خواب غفلت خارج شود. وی یادآور شد: در این خصوص همه باید بسیج شویم و بدانیم که هجوم نرم در فضای مجازی به مراتب بدتر و خطرناک‌تر از هجومی است که صدام به کشور ما آورد.

منبع: حمایت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس