حجت‌الاسلام‌والمسلمین "کاظم راشد یزدی" که در زمان هشت سال دفاع مقدس ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان یزد را به عهده داشته است، نقش آفرینی «مقنی‌»های یزد را در حفظ اهواز از شر اشغال بعثی‌های عراق بیان می‌کند.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، در کتاب "شیران الغدیر و یادمان‌های جنوب" تألیف "محمد رضا کلانتری سرچشمه"، به روایت حجت الاسلام راشد یزدی می‌خوانیم: "از همان اوایل جنگ ارتباط صمیمی و تنگاتنگی بین آیت‌الله شهید صدوقی(ره) و شهید چمران برقرار بود و شهید صدوقی(ره) کمک‌های زیادی به ستاد جنگ‌های نامنظم دکتر چمران می‌کردند. در همان اوایل با تشویق شهید آیت‌الله صدوقی به جبهه جنوب رفتم و در محضر دکتر چمران بودم."

وی ادامه می‌دهد: " در آن زمان رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله العالی) رئیس ستاد شورای عالی دفاع بودند و آقای سلیمی(فرمانده سابق ارتش) و رئیس دفتر ایشان بودند. یک روز در حضور دکتر چمران، دوربین به دست گرفته و تانک‌های عراقی را شمرد و گفت: عراق با 60 تانک می‌خواهد به سوسنگرد حمله کند و وضعیت جبهه مخاطره‌انگیز است."

"دکتر چمران نیروهایش را جمع و برای آنها صحبت کرد و در حین سخنرانی ایشان، بارش باران شروع شد. دکتر چمران در صحبت‌هایش گفت: ما باید همه نیروهایی را که داریم، به کار ببندیم و جلوی حرکت این تانک‌ها را بگیریم چون اگر این تانک‌ها به سوسنگرد برسند، اهواز نیز از دست می‌رود و با از دست رفتن اهواز، استان فارس هم در معرض خظر قرار می‌گیرد و ..."

"بعد از این سخنرانی دکتر چمران به من گفت: ما باید کاری بکنیم که آب رودخانه به سمت عراقی‌ها جاری شود تا منطقه باتلاقی شود و تانک‌ها قدرت مانور نداشته باشند. شما اگر بتوانید با حضرت آیت‌الله صدوقی(ره) تماس بگیرید تا برای ما مقنی بفرستند، موفقیت بزرگی است!"

"من بلافاصله با شهید آیت‌الله صدوقی(ره) تماس گرفتم و گفتم نظر آقای چمران این است که حداقل 20 مقنی برای دفاع از سوسنگرد لازم داریم. شهید صدوقی(ره) فرمودند: من فردا این افراد را برای شما می‌فرستم و کمتر از دو روز یک گروه مقنی با دو مینی‌بوس، همراه با پول زیادی از طرف شهید صدوقی(ه) به جبهه آمدند. پول‌ها را به دکتر چمران دادند و با عوض کردن مسیر رودخانه، آب‌ها را به منطقه تجمع تانک‌های عراقی هدایت کردند. همچنین نیروهای دکتر چمران، طی یک شبیخون، 60 تانک عراقی را سالم به غنیمت گرفته و یا منهدم کردند و سوسنگرد و اهواز از شر اشغال عراقی‌ها محفوظ ماند."

"در آن زمان هر روز صبح، آقای چمران به اتاق جنگ می‌رفتند، وقتی بیرون می‌آمدند، می‌پرسیدم: آقای چمران می‌خواهم به آیت‌الله صدوقی خبر بدهم تا خوشحال شوند. اوضاع جنگ چه طور است؟ ایشان می‌گفتند: بدتر از دیروز نیست. و من هم به آیت‌الله صدوقی(ره) خبر می‌دادم."

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس