به گزارش مشرق، دکتر اميرحسن کاکايي - استاديار دانشگاه علم و صنعت، در گفتوگو با ايسنا، درباره تفاوتهاي استفاده از بنزين سوپر نسبت به معمولي در خودروها ضمن بيان مطلب بالا افزود: هرچند که بنزين سوپر گرانتر از بنزين معمولي است، اما استفاده از آن هزينه تمام شده نگهداري خودرو را کاهش ميدهد.
وي در مورد تاثير بنزين روي کارکرد موتور خودرو گفت: هر موتوري براي بنزين با عدد اکتان مشخصي طراحي شده است که اگر اکتان مورد نظر در سوخت آن وجود نداشته باشد، موتور دچار ضربه يا «ناچ» مي شود که موجب خوردگي سرسيلندرها ميشود و عمر مفيد خودرو را کاهش ميدهد. براي مثال اگرعمرمفيد سرسيلندرها پنج سال باشد، اين ضربه ها آن را تا دو سال کاهش ميدهد.
وي در مورد ديگر مزاياي استفاده از بنزين سوپر نسبت به بنزين معمولي اظهار کرد: بنزين معمولي با عدد اکتان پايين باعث ميشود که خودرو دچار لرزش شود؛ همچنين ميتواند بر صداي اضافه موتور بيفزايد. عدد اکتان پايين بنزين معمولي بر ميزان آلايندگي خودرو هم موثر است.
به گفته اين کارشناس صنعت خودرو، هر چند آلايندگي خودروها با وجود نصب کاتاليست روي آن قدرها ملموس نيست، اما عدد اکتان پايين بنزين معمولي هم عمر کاتاليست را پايين ميآورد و هم منجر به احتراق ناقص سوخت ميشود که در هر صورت نتايج بلند مدت آن هم مصرف کننده و هم کل جامعه را تحت تاثير قرار خواهد داد.
به گفته کاکايي، هرچند بنزين معمولي ارزانتر از بنزين سوپر است،اما مصرف کننده بايد کل صرفه جويي که از اين جهت در هزينهها اتفاق افتاده است را به صورت يک جا براي تعمير خودرو خويش بپردازد.