توجه کنید که همه اتفاقات به اتکای برجام رخ می‌دهد اما لزوما ربطی به متن ‌آن ندارد. پیش فرض همه این تحولات این است که دنیای پسابرجام دنیای جدیدی است، قواعد خود را دارد و در آن می‌توان ریسک‌های جدیدی کرد با هزینه‌ای بسیار کمتر نسبت به آنچه پیش‌تر وجود داشت.

به گزارش مشرق، متن یادداشت مهدی محمدی با عنوان "تصادفاً یکی از مشکلات را هم حل کنید!" در تیتر یک روزنامه وطن امروز به این شرح است:

حدود ۲ ماه قبل، چند روز پس از اعلام برجام، وقتی یک مقام مسؤول در جلسه‌ای خصوصی به مخاطبانش گفت: «اشتباه نکنید! بزرگ‌ترین دستاورد این دو سال مذاکره، برجام نبوده بلکه شکل‌گیری یک زیرساخت ارتباط با آمریکا بوده است» - و این خبر عمدا به بیرون درز داده شد - کمتر کسی توانست به عمق مساله پی ببرد. این سخن، مستقیما موید آن تئوری بود که مدت‌ها پیش از اعلام برجام به جد معتقد بود تبعات فراهسته‌ای و فرامتنی برجام بسیار مهم‌تر از چیزی است که درون متن نوشته شده و اساسا بخش عمده خطر متن به دلیل «بستر»ی است که قرار است این متن در آن بنشیند و اجرا شود.

از آن زمان، مکررا شاهد به دست آمدن شواهدی بوده‌ایم که این دیدگاه را تایید می‌کند. آنچه پی‌درپی در حال تایید شدن است این است که برجام بخشی از یک برنامه بزرگ‌تر است و برای طرف آمریکایی ـ و برخی در دولت روحانی نیز - فقط تا جایی ارزش دارد که تکمیل‌کننده پازل بزرگ‌تر «گذار از نهضت به نظام» در ایران باشد. از دید آمریکا و دوستان داخلی‌اش، برجام قرار است زیرساختی فراهم کند که با شکل‌دهی یک سلسله اتفاقات در حوزه‌های افکار عمومی، دیپلماسی، اقتصاد و فرهنگ، ایران را از کشوری انقلابی به کشوری عادی بدل کند. زمانی شاید این ادعا گزاف بود اما امروز با اطمینان می‌توان گفت دو طرف یک نقشه راه تعریف شده و مذاکره شده در این باره دارند و طبق یک جدول زمان‌بندی در حال پیش بردن آن هستند. این نوشته جای بحث تفصیلی درباره جزئیات این مساله و اینکه چه میزان از این پروژه «وابسته به متن» و چه مقدار از آن «وابسته به فرامتن» است، نیست. این مساله را بزودی در نوشته‌ای بسیار تفصیلی‌تر بررسی خواهیم کرد. آنچه در اینجا اهمیت دارد این است که معنای درست آنچه را اکنون - به تعبیر آقای رئیس‌جمهور- در جهان پس از برجام در حال رخ دادن است دریابیم و در ظواهر متوقف نشویم.

قبل از هر چیز، واضح است که تلاشی جدی برای تغییر ادبیات نسبت به آمریکا در دولت آقای روحانی وجود دارد با این پیش فرض که همان طور که رئیس‌جمهور با لحنی تهدیدآمیز گفته، پس از توافق نمی‌توان با جهان همانگونه سخن گفت که پیش از آن سخن می‌گفتیم. پس از آن، دیدیم که آقای رئیس‌جمهور وعده می‌دهد مشتاقان گشایش سیاسی و اجتماعی در داخل کشور پس از توافق هسته‌ای، منتظر تحقق قریب‌الوقوع رویای خود باشند. اندکی بعد از آن، دولت آشکارا وارد مذاکرات منطقه‌ای در چارچوبی شد که حقیقت آن چیزی جز «مذاکره ژئوپلیتیک با آمریکا» نیست ولو اینکه در هزار لفافه پیچیده شده باشد. در همین اثنا، رئیس‌جمهور چندین بار در سخنان علنی‌اش کنایه‌وار از شکل‌گیری نوع جدیدی از قدرت در ایران با عنوان قدرت سیاسی و دیپلماتیک سخن گفت که می‌تواند جانشین انواع سنتی‌تر قدرت یعنی قدرت نظامی شود و اکنون جلوتر آمده و به دیدار و مصافحه تصادفی محمد جواد ظریف و باراک اوباما رسیده‌ایم.

توجه کنید که همه اتفاقات به اتکای برجام رخ می‌دهد اما لزوما ربطی به متن ‌آن ندارد. پیش فرض همه این تحولات این است که دنیای پسابرجام دنیای جدیدی است، قواعد خود را دارد و در آن می‌توان ریسک‌های جدیدی کرد با هزینه‌ای بسیار کمتر نسبت به آنچه پیش‌تر وجود داشت.

به همین نمونه آخر توجه کنید. می‌دانیم که در سطح رئیس‌جمهور آمریکا هیچ چیز تصادفی رخ نمی‌دهد. این را هم می‌دانیم که حسن روحانی و محمدجواد ظریف پیش از سفر به نیویورک و در حین آن بارها گفته بودند برنامه‌ای برای دیدار با اوباما ندارند اما اکنون این اتفاق رخ داده است. نه فقط دیدار رخ داده بلکه آنگونه که منابع آگاه ایرانی به رسانه‌ای‌های نزدیک به دولت گفته‌اند دقایقی هم به خوش و بش گذشته است.

بسیار ساده‌دلانه خواهد بود اگر کسی تصور کند همه این اتفاقات بدون هیچ قصد و نیتی و صرفا به قول آن مرحوم «همینجوری» در حال رخ دادن است. کاملا واضح است که دولت در حال نگهبانی از زیرساخت رابطه با آمریکاست بدون اینکه به افکار عمومی توضیح بدهد در ازای به حراج گذاشتن سرمایه انقلابی و اعتبار ملت ایران مشخصا چه دستاوردی جز تعطیلی حقوق ملت یا تحقیر شدن توسط حکومت جاهلی عربستان سعودی به دست آورده است؟ برنامه سیاست خارجی دولت روحانی را فعلا در یک جمله می‌توان خلاصه کرد: پیدا کردن بهانه‌هایی جدید برای باز ماندن مسیر تماس با آمریکا یا به تعبیر آن جانباز بصیر در دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی «نگه داشتن پا لای در». مهم‌ترین سوالی هم که پیش روی این نوع دیپلماسی است این است که تماس با آمریکا صرفا بیزینس سیاسی دولت روحانی است یا اینکه بناست ملت ایران هم چیزی از آن عاید شود؟ اکنون که روابط با آمریکا خوب شده و در راهروهای سازمان ملل اوباما را هم تصادفا می‌شود دید، چرا همپیمان منطقه‌ای آمریکا عزت و آبروی ایران را به بازی گرفته و برای صدور یک ویزا حاجت به زانو زدن و واسطه تراشیدن افتاده است؟ آیا همین خود نشانه‌ای از واقعیت‌های «جهان پسابرجام» که دولت عامدانه درصدد تحریف مشخصات واقعی آن است، نیست؟

نکته جالب در این میان اما این است که این روند چندان هم نگران‌کننده نیست. مردم ایران خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد در حال فهمیدن این حقیقت هستند که «دیپلماسی هپروتی» راه به هیچ کجا نمی‌برد. این نوع از دیپلماسی، در نوع خود مدلی ویژه است. در حالی که همه جهان را مصیبت فراگرفته، در حالی که تروریسم پشت مرز کشورها پا بر زمین می‌کوبد، در حالی که ۴۰۰ جنازه ایرانی در صحرای تفتیده منا روی زمین مانده و در حالی که دولت ورشکسته سعودی برای ایران شاخ و شانه می‌کشد، این نوع خاص از دیپلمات‌ها لبخند بر لب، عاشقانه آستانه کاخ سفید را می‌نگرند تا شاید معجزه‌ای نمایان شود. مردم ایران اکنون دیگر می‌دانند که از این نوع دیپلماسی بزم و تفریح برای عده‌ای، شاید؛ اما حل مشکلات آنها بیرون نخواهد آمد و میهمانی که تمام شد آنچه باید انتظارش را داشته باشند، علاوه بر برنامه‌ریزی برای میهمانی بعدی، این است که آقای صاحب‌منصب بیرون بیاید و بگوید: «انتظارها خیلی بالا رفته، توقع نداشته باشید مشکلات به این زودی‌ها حل شود»! این تصورکه دولت فقط باید درباره برجام پاسخگو باشد، هم اشتباه و هم بی‌نهایت خطرناک است. پرسش بزرگ‌تر این است که برجام بخشی از کدام چشم‌انداز بزرگ‌تر است و چه برنامه‌هایی در پیش است؟ جامعه ایرانی به اینکه توافق هسته‌ای گره‌گشای زندگی و معیشتش باشد ظاهرا نباید چندان امید ببندد اما حداقل حق دارد بداند در گام‌های بعدی برای کدام بخش از آبرو و عزت آن نقشه کشیده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 119
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 114
  • محسن ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    جناب دکتر! دولت بیاد بره عربستان؟؟ کاری از دست کسی ساخته نیست صبر استراتژیکی باید تا کار حکام عربستان را بسازیم به موقع به بهانه کشته شدگان منا به دولت نتازیم انصاف نیست به خدا
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    اینم حرفیه
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    منتظر واکنش هستیم
  • جوادیان ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    تسلیت به کسانی که عزیزانشان را در این فاجعه از دست دادند خداوند همه مارا ببخشد و بیامرزد
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    انصاف خان کجای کاری؟
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    صبر می کنیم و به موقع تلافی می کنیم
  • بیژن ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    منتظریم منتظر
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    ببینیم و تعریف کنیم
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    تسلیت
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    ایشون دکتر هستند؟
  • بیز ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    تسلیت فقط
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    واکنشی که تسلی خاطر باشد
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    جدی؟
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    عالي بود
  • ریاستی ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    این روزها بازار پسا راه افتاده.پسا برجام پسا توافق پسا تحریم پسا مذاکرات پسا دست دادن پسا منا وپسا شهریه مدارس پسا رکود پسا دزدیهای کلان از بیت المال پسا قیمت خودرو بی کیفیتووووووووو
  • منتقد ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    دولت میگه عربستان کودک کش و حیوان صفت باید عذر بخواد آیا اگه عذر بخواد همه چی تموم میشه ؟ خوشحالم که از خانواده من اونجا نبودن و نخواهند بود جایی که حرمت ادم و ایرانی رو نگه ندارند من اونجا چیکار میکنم سطح فکرمون باید اصلاح بشه
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    شعار نده آقا
  • مریم ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    واقعیته اشتباه نگفته مگر بر خائنیین داخلی
  • میلاد ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    جنازه های مظلوم کشور ما همین طور روی زمین عربستان مانده واما دولت ما در تفریح و آقای ظریف در آشتی است ملت غیور ایران هوشیار است این کارها توطئه هستند و از قبل پیش بینی شده .
  • علی ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    دلواپس...
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    توقع داری ظریف و روحانی برن نعش کشی ؟ خوب هر کسی یه شغلی داره مگه موقعی که ورزقان زلزله اومد احمدی نزاد نرفت مراسم هوگو چاوز ننشو بغل کرد چرا اون موقع اعتراض نکردید؟
  • شهروند ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    مشکلات مملکت عدیده شما نگران دست دادن و چیز های دیگر نباشید لطفا به حل مشکلات مردم باشید .
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    خواهشا نظر من رو منتشر کنید... چطور آمریکا بده ولی عراق که هشت سال این مملکت رو به خاک و خون کشید خوبه؟ روسیه چی که در زمان قاجار این مملکت رو تکه تکه کرد و در زمان جنگ جهانی ایران رو اشغال کرد خوبه؟ پول اس 300 رو 9 ساله گرفته و نمیده... یا چین چی که بیش از 20 میلیارد دلار از ایران گرفته و نمیده و جنسای بنجلش رو به ما قالب میکنه؟ بیاید یکم به خودمون بیایم و بجای ایران حرفای مسخره منافع ملی رو دنبال کنیم تا نه نیازمند آمریکا بشیم و نه نیازمند چین و روسیه...
  • عابد ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    اقای دکتر تمام مشکلات مابا عربستان ریشه در افکار امثال شماها در داخل داره که در زمان احمدی نژاد به اوج خودش رسید و الان انچه که در زمان احمدی نژاد داشت کردیم داریم برداشت می کنیم
  • ناشناس ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    یعنی میفرمائید رئیس جمهور و وزیر خارجه باید میرفتند داخل کانتینرها . و یا بعنوان امدادگر وقتشان را آنجا صرف میکردند . دست بردارید از این شعارهای پوپولیستی و احمدی نژادی !!
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    شما چقدر ازاین اقای احمدی نژاد زخم خورده اید که الان داره همه جاتون میسوزه اقای احمدی نژاد به کوری چشم خیلیها دوباره میاد اونوقت دست کج دستها لب ولوچه عاشقان امریکا چشمهای بی بصیرت فتنه گرها ووطن فروشهای عاشق تحریم بیشتروخلاصه همه واداده ها ی جهنمی یکجا تی پر میشه انشا اله
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    حالا کجای کارین برامون برنامه ها دارن قسمت تلخش هم اینه که ما مردم عامی و کم سواد از همون اول هم با تمام وجود سوء نی ت و خباثت ذاتی آ مریکا و غرب رو حس کردیم و با زبان بیزبانی نگرانی خود را اعلام کردیم ولی تاسف بارتر اینکه باسوادان و دست اندرکاران و مسئولان بیشماری که ساکت ماندند و کار را به اینجا رساندند . بابا به چه زبانی بگیم دولتهایی که در مکتب ماکیاولی تلمذ کرده اند و بر سفره شیطان نشسته و ارتزاق کرده اند قابل اعتماد و دوستی نیستند و هدفی جز سلطه و نابودی ملتهای استقلال طلب ندارند . خدایا ای صاحب خونهای شهیدان پس دولتمردان ما کی بیدار خواهند شد ؟
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    خدا بیامرزه کشته شدگان رو ولی زندگی ادامه داره
  • هابيل ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    عاشق اين تفاسير هستم ! يكي نيست بگه اگه ما با آمريكا دوست بوديم الان حداقل از اين اعراب نميترسيديم. من نميدونم چرا ما داريم به آمريكا نزديك ميشيم اين آقايان احساس خطر ميكنند ! عزيزم شما به كار خودت برس ما هم به اقتصاد ميرسيم
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    اگر احمدی‌نژاد بود عربستان جرات نداشت از این کارا بکنه
  • علی ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    در این موقعیت حساس و در برابر این اتفاق تاسف بار ما از رئیس جمهور که یک "حقوقدان" است توقع داریم حق مردم را از این "قرده و خنازیر" بگیردند . خودتون فرمودید که یه حقوقدانید ما منتظر احقاق حقیم جناب رئیس جمهور
  • ساسان ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    دکترظریف که واسه خوش گذرانی نرفته سالی یکبار تریبون جهانی نصیب ایران میشه باید حداکثر استفاده بشه.ریس جمهور هم در سخنرانیش که همه دنیا شنید عربستان راضایع کرد دیگه دیپلماسی کاری نمیتونه بکنه.انهایی که ایراد میگیرند غرض ورزی میکنند درجایی که باید همدلی داشته باشیم.
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    اخه دوست عزیز اینها دنبال بهانند با کسی بحث کن که دنبال حقیقت باشد اینم حل بشه فردا یه چیز دیگه را علم می کنند
  • majid ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    اقای محمدی انتظار دارن ایران به عربستان حمله کنه و بعد فتح مکه خودش حج رو برگزار کنه.
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    آخه برادر من وقایع منا که بسیار هم دردناک بود چه ربطی داره به وزارت خارجه من موافق دست دادن با اوباما نیستم اما دیگه همه چیز رو به هم ندوزیم مگه این مملکت حج و اقاف نداره بابا برید از اینا پیگیری کنید داستان رو با این کار معلوم می شه دستتون برای بحث خالیه و فقط دارید همه چیز رو به همدیگه می دوزید
  • دانشجوی ارشد ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    آخه از نزدیکان دولتی ها در میان کشته شده ها کسی نیست
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    سرتو از زیر برف بیار بیرون آره نهایت استفاده رو برا خوش خدمتی به کدخدا کرد
  • نادر ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    خوشحالم که نمی فهمی جنگ ایران وعراق جنگ نیابتی امریکا با ایران بود چون اگر می فهمیدی میگفتم حرفت از روی عناده.
  • مرتضی ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    مگه عربستان صدام منافقین طالبان داعش وفردا بانام دیگر... غیر از مزدوری به امریکا در مقابل نظام ما چه غلطی کردند و میکنند در حقانیت خودمان شک نداریم حفهای احمقانه خریدار نداره
  • کریم ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    ههههههههههههههههه از اینکه اسباب خنده خلق الله می شوید سپاس
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    آقای ظریف ما انقلاب نکردم که شما عاشقانه ملت داغدارت رو رها کنی و بری با کری و اوباما خوش وبش!!!! اگه رابطه با شیطان عظیم رو میخواستیم که شاه و پهلوی خیلی قشنگ تر از جنابعالی و همفکرانت رابطه داشتن ....
  • reza ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    این دیگه شورش رو در آورده کارشناس باید پخته باشه این بنده خدا هنوز جوهر مدرکش خشک نده داره به عالم و آدم گیر میده این حرفایی که این کارشناس میزنه منم میتونم بزنم اصل اینه که تحلیلش منطقی باشه نه از روی .......
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    خیلی بامزه بود
  • ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    حرفات حسابه
  • رضا ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    اقای ناشناس پرچمت نشون میده خودت توشهر کدخدا یی ونمیدونی ایران چه خبره
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد.
  • سید یاسر ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    با نظر کارشناس محترم کاملا موافقم.
  • ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    مثل اینکه ظریف باید بیاد دیپلماسی رو از این اقا یاد بگیره
  • اميد ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    از عربستان نامرد وموزي هيچ چيز بعيد نيست
  • ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    نه برن برا خودشان بگردن و دفاعی از حجاج مظلوم نکننددر ضمن این چه ربطی به احمدی نژاد داره
  • ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    من هم موافقم یکم دولت از زوق زدگی ادا های تازه به دوران رسیدگیش کم کنه فکر کنم به آبروی ما بیشتر کمک کرده دیدی بعضی ها یه خارجی میبینن خودشون گم می کنن
  • ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    خیلی خندیدم.راست میگی
  • سیما ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    انصاف داشته باشید واقعا تلاش و زحمت دوستان رو نمی بینید .... کاملا مخالف هستم
  • شهروند ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    با سلام بزرگترین ظلم به حضرت علی(ع) این است که می گوییم علی ومعاویه ، حضرت علی (ع) کجا ومعاویه کجا اگر قرار باشد هر بچه ای که نه انقلاب دیده ونه جنگ ، این چنین گستاخانه می تازد ، فردا گریبان افراد پشت پرده این بچه ها را خواهد گرفت بیش از این حرمت شکنی نکنیم ، حرف حق را باید به موقع گفت ،امام خمینی می گفت کسی می تواند امر به معروف ونهی از منکر نماید که دلش پر از محبت وعشق به طرف مقابل باشد و..
  • عبدالحسین مازنی ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    با سلام سیاست گردو بازی کودکانه نیست که برنده و بازنده داشته باشد به ان شکل دیپلماسی همینی است که اقای ظریف انجام میدهند ایشان سالیان متمادی جز بهترینهای جهان سیاست و ایران هستند با کوله بار تجربه فراوان جوانی مثل اقای مهدی محمدی باید عمر درازی در عمق دریای سیاست راه پوید تا به حد ظریفها برسد .پیامبر عظیم اسلام ص و حضرت علی ع نیز در بسیاری مواقع در اوج قدرت و توان نظامی با دشمنان مدارا فرمودند پس با توجه به قدرت و توان نظامی بالای خود نباید اولین گزینه ما نظامی باشد ضمنا به نظر اقایون ظریف باید در رویا روی با مقامات امریکایی یه کتی و چپپ نگاه میکرد و رد میشد ایشان بهترین گزینه را انتخاب نمودند حالا مگر با سلام واحوالپرسی ایشان ناوها در بنادر پهلو گرفتن و یا موجبات اشغال نظامی گردیده و یا نامه من فدایت شوم فرستاده .دو دشمن دیرینه مثل ایران و عراق با اینهمه شهید و زخمی دوباره با هم ارتباط برقرار نمودند طیعتا با امریکا نیز این ارتباط انجام میگیرد دیر و زود دارد سوخت و سوز ندارد. پس بیاید رجال سیاسی خود را برای خود نمایی بر چسب نزنیم اقای ظریف از امثال بنده و محمدی کاردان تر و دلسوزتر و اگاه ترند و همچنین ایشان از طرف اقا رهبر اگاه ما مورد تایید میباشند اگر نیاز باشد ایشان راه را از چاه بهتر از من و محمدیها میشناسند پس باید پشت سر رهبرمان حرکت کنیم نه یک قدم جلوتر...
  • بهنام ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    واقعا متاسفم واسه اینایی که میگن دولت باید چی کار می کرده. پس کی باید کاری کنه ؟ وظیفه ی کیه که از حقوق اتباع ایران حفاظت کنه ؟ دوستانی که سرتون و کردین تو برف میشه جواب بدین وظیفه رسیدگی به اتفاقات برای اتباع ایرانی به عهده ی سفارت خونه هست یا نه ؟ سفارتخونه وابسته به وزارت خارجه هست یا نه ؟ وزارت خارجه ای که نمی تونه ویزای وزیر ایرانی و هیئت دیپلماسی رو بگیره کی باید پاسخگو باشه ؟ شاید این مسائل مربوط به فرمانده نیرو انتظامیه و ما خبر نداریم. باید وزیر حضور پیدا می کرد و مستقیم اوضاع رو مدیریت می کرد یا نه ؟ اگه بستگان خودتون هم تو این شهدا بودند باز می گفتید ای بابا برااااااااااادر چه ربطی به دولت داره ؟ انتظار داری حمله کنیم ؟ رییس جمهوری که تو همه دیدار هاش در حالی که همه ی طرف های مقابل کاملا جدی و رسمی اند تو اوضاعی که این همه آدم عزیزشون و از دست دادن و مردم عزادارن لبخند های قشنگش و نمی تونه کنترل کنه و برای یک بار حد اقل تو این اوضاع ادای همدردی رو حداقل در بیاره. متاسفم واسه مردمی که چشمشون و رو حقیقت بستند....
  • ناشناس ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    چرااینقدکونه فکرید.اولاکه اوباهم مثل مایک انسانه حتی اگه دشمنمون باشه.گاهی لازمه بادشمن هم مذاکره کردوهنگام مذاکره ودیدار رسم ادب اینهه دست دادوسلام کردپس هیچ اتفاقی نیوفتاده که اینقدبزرگش میکنید.مشکل جامعه ماشماافراطی هی کوته نظرید.وگرنه خودمقام معظم رهبری هیچ واکنشی نشون نداده
  • ناشناس ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    سلام چه ربطی به وزارت خارجه داره چرا همه چیزو به هم ربط میدهید
  • ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    عراق بود یا صدام؟ آیا سیاستهای خبیثانه اونها هنوز ادامه داره؟ آیا عراق و روسیه تو فتنه 88 دست داشتن؟ آیا فتنه گران داخل برای تحریم ایران به چین و روسیه و عراق نامه دادن یا به آمریکا نامه دادن؟ آیا غیر از آمریکا دولت دیگه ای اینقدر وقاحت به خرج داده بود که همزمان با مذاکرات به مردم ایران بگه حرومزاده اگه تو مشکلی نداری شاید خب این فحشهایی که میدن بهت میاد!
  • ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    مییگن اتفاقی از اسمون طلا میباره البته اگه امریکا بخاد
  • ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    یاحجة ابن الحسن ریشه سلمان بکن انشا.الله خدایا خدایا تاانقلاب مهدی خامنه ای رو نگه دار وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد
  • ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    اشتباهی منفی دادم ببخشید.
  • ناشناس ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    این که آقای ظریف و همراهان در نیویورک پیراهن سفیدشان را به احترام هم وطنانشان درمی آوردند و پیراهن سیاه می پوشیدند، کار خیلی سختی بود؟!!!
  • ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    كامبل غير منطقي وجنجال جناحيه اين مقاله
  • ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    مهدی محمدی احساسي صحبت نكن.عقلاي قوم درشوراي امنيت ملي هستند.
  • ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    لطفا سفسطه نکنید. کسی نگفت خود آقایان بروند، بلکه به جد پیگیر احقاق حقوق کشته شدگان و مفقودین باشند. با شعار، لبخند و حرف که مشکلی حل نمی شود
  • ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    خیلی جالبه. هر مشکلی پیش می اید می خواهند به پای احمدی نژاد بنویسند !!!
  • علی ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    اشتباهی مثبت دادم. منفی در 500
  • رضا ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    جالبه.اگه زمان احمدی نژاد همین اتفاق میفتاد میشد متهم درجه یک.زمان زلزله آذربایجان احمدی نژاد نبود ولی معاون اول و وزیراش رفتند جای زلزله زده ها. ولی جناب روحانی و ظریف نیویورک بودن.وزیر ارشاد هم که خواست بره عربستان بهش ویزا ندادن.معنای عزت پاسپورت ایرانی رو هم اینجا فهمیدیم
  • ایرانی ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    ببین بهنام تو یه خورده راجع به عربستان مطالعه کن انتظار داری کاردار ایران بره بزنه تو گوش عربستانی ها، اونا اصلا حاضر نیستند به این آسانی کاری از پیش ببرن
  • علی ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    صبر چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نه نه صبر چی؟؟ صبر استراتژیکی!! برو بابا
  • ناشناس ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    اینم یک نوع سیاست بازی است
  • ناشناس ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    در دولت قبل با امریکا دشمن بودیم و عربستان هم مثل سگ از ما میترسید اما از وقتی در مقابل امریکا ضعف نشون دادیم این عربها هم برای ما شاخ شدند .
  • ناشناس ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    دیپلماسی دولت ضعیف است و دولت عربستان اجازه تشخیص هویت و شناسایی اجساد رو هم بما نمیدهد !
  • ناشناس ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    دست دادن با کسی که غیر مستقیم دستش به خون مردم یمن و غزه و عراق و سوریه و بحرین و غیره آغشته است عقلا"و شرعا"مشکل دارد.
  • ناشناس ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    مسئول احقاق حقوق ایرانیان در خارج از کشور وزارت خارجه است ولاغیر .
  • ناشناس ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    صحبت های ایشان کاملا"منطقی و درست میباشد .
  • ناشناس ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    درود بر کارشناس محترم آقای مهدی محمدی .
  • ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    درود بر دكتر ظريف
  • نا شناس ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    اقایان محترم ازجریان منا همه ایرانیها ناراحتند اما ماندن جنازه روی زمین چه ربطی ب دیپلماسی داره که دارید ب اقای ظریف حمله میکنید کمی انصاف هم چیزه خوبیه
  • ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    با خوندن کامنت ها میبینم نقشه غرب داره عملی میشه اعراب و ایران رو به جون هم میندازه و آمریکا و غرب رو دوست ایران معرفی میکنه نتیجه القای این افکار مسموم چیه؟ مشغول کردن مسلمونا به خودشون و غارت و ظلم غرب تو کشورای اسلامی و در نهایت نابودی اسلام ناب محمدی دوستان فتنه همینه. غبار الود کردن فضا و سوار شدن بر مردم . دوست و دشمنو خوب بشناسیم دشمن ما اسرائیله و آمریکا و برخی کشورای غربی و عربستان وهابی نوچه هاش تیرامونو به سمت همه دشمنان بگیریم تا شاهد رشد کشور عزیزمون باشیم مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر آل سعود
  • ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    نمیدونستم که دیپلمات ها باید برن پیکرها رو از زمین جمع کنن! عجب همدلی و همزبانی ای در کلامتان موج میزنه! اقایون افراطی، چه ربطی به دولت داره؟ وزیر بهداشت هر طوری شد سفر کرد عربستان دیگه چه کاری باید انجام بدن؟ شما که در دورانتون تمام مشکلات رو از طریق دیپلماتیک حل میکردید یک پیشنهاد بدید ببینم دیپلماتها چه کار باید بکنن؟ سعودیها نفهم تر از این حرفان اینا رو فقط باید تهدید کرد کاری که حضرت اقا امروز به خوبی انجام دادن. اگه راه دیپلماتیک وجود داشت حضرت اقا امروز این سخنان رو بیان نمیکردن. همون شما و دولتتون موضوع هسته ای رو دیپلماتیک حل کردید کافیه!! لطفا دیگه اظهار نظر نکنید اونم از نوع دیپلماتیک
  • رضا ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    آخه هموطن من! صدام سقوط کرد ، دولتش هم رفت و دوستان ایران روی کار اومدن روسیه ی تزاری تبدیل به شوروی شد،شوروی شد روسیه ی فدراتیو درضمن ما از چین و روسیه انتظار دوستی نداریم اما آمریکا 60 ساله که مارو به بدترین شکل اذیت کرده و هنوز هم دست بردار نیست، هم اقتصادی،هم فرهنگی، هم سیاسی هم نظامی و....که روسیه یک دهم این رو بامانمیکنه
  • فرزاد ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    آقای محمدی تو وقتی تو کوچتون بازی می کردی آقای ظریف میرفت مذاکره میکرد با سران کشورهای دیگه تو اصلا میفهمی روابط با کشورهای دیگه چی هست چطوریه مگه آداب معاشرت بلد نیستی
  • ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    من فكر ميكنم جمله ايي كه آقاي روحاني درمصاحبه با امانپور گفته خيلي بدتر از دست دادن ظريف است اونجا كه گفته: "من معتقدم مردم ایران بیشتر می‌خواهند به آینده نگاه کنند تا در گذشته بمانند و این بسیار مهم است. " يعني اين همه ظلم امريكا به ايران در هفتاد سال گذشته ،كشك.!!!!!!!!!!!!!!!
  • همایون ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    آخه ناشناس بی شناس قبل از نظر یکم فکر کن ! کی گفت نیازمند چین و روسیه بشیم ، فعلاً دشمن اصلی ما آمریکا است . فعلاً مواضع روسیه و چین به مواضع ما نزدیکتره . بابا یکم فکر هم خوبه !
  • ehsan ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    به نظر من کاملا این حادثه به وزارت امور خارجه مربوطه چون این حادثه یک حادثه طبیعی نبوده بلکه این حادثه بر اساس بی کفایتی مسئولین عربستان صورت گرفته تازه بعد از اینکه مردم کشته شدند شاخ وشونه هم می کشند به نظر شما این موضوع را چه کسی باید بررسی کنه؟!!!!!!!!!!!!!
  • همایون ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    بعضی ها دیگه گندشو درآوردن ، تا انتقاد از دولت می کنیم ربطش می دن به احمدی نژاد! احمدی نژاد هم اشتباه داشت و روحانی هم اشتباه داره !
  • ehsan ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    بهانه خوبییه برای زیر کار در رفتنه تا 1000 سال آینده هر اتفاقی بیفته تقصیر احمدی نژاده
  • ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    درک انقلاب معرفت می خواهد
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    خوب بلد هستید خودتان را به کوچه دیگری بزنید ، کسی نگفت بروند دعوا کنند یا نعش کشی ، منتهی وقتی زیاد از حد لبخند بزنی تفاله ها هم برایت رو پیدا میکنند .....بهتر نبود بجای ماندن در نیویروک بلند بشوند بیایند ایران
  • داریوش ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    کشورهای شیطان صفت زیاد هستند که به ایران ظلم کرده اند ولی آمریکا شیطان بزرگ است. رئیس همه شیاطین آمریکا است. مرگ بر شیطان بزرگ . مرگ بر طرفداران شیطان .
  • رضا ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    از اون موقع که یادم میاد دیپلماسی تو این مملکت ندیدم.همش این بوده مرگ بر فلان مرگ بر بهمان.حالا میخاید ما از دیپلماسی حرف بزنیم.وقتی ندیدیم چی بگیم اخه
  • ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    آقا ظریف خوب داره جلو میره، به نمایندگان ملت اخم میکنه، عصبانی میشه، اما با شیطان بزرگ دست.........
  • ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    اگه این قضیه به وزارت خارجه ربط نداره پسبه کی ربط داره.معلوم اصلا نمیدونید سیاست یعنی چی.
  • الی ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    سفر دولت از قبل بوده!!! چرتو پرت نگید لطفا. هر چیزی جای خودش. دولت و رهبر دارن برای فاجعه منا تلاش میکنن. لطفا همه متحد برای شکست آل سقوط....
  • منیره ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    فقط چند سوال ساده دارم عرض راهرو های سازمان ملل مگر چقدر است ؟ گیریم که با آمریکا روبرو شدند آیا نمی توانستند مسیر خود را عوض کنند ؟ گیریم که نمی توانستند اما برای چه با اوباما دست دادند ؟ اگر با دشمن دست نمیدادند چه کسی آنها را بازخواست میکرد ؟ سوال های زیادی وجود دارد اما آقایان گویا برایشان سخت است جواب دهند
  • حیدر ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    در جنگ با عراق چقدر خسارت وارد شد اما باز هم به صلح انجامید و چه بسا الان بزرگترین هم پیمان ما محسوب میشه،مگر همین عربستان در سال 68 حجاج ما رو به گلوله نبست ،و روسیه و انگلیس و .....هم کمتر از آمریکا نبودند یک کم منصف باشیم و به قضایا از دید دیپلماتیک نگاه کنیم
  • عماد ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    واقعا سوابق محمدی رو کنید ببینیم چی داره که اینقدر ابراز نظر و فضل میکنه؟؟بسرم باید بری پیش دکتر ظریف 200 واحد کارآموزی پاس کنی تا منشی دفترش بشی.اینقدر سم پاشی نکنید
  • آوا ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    نمیخواد دنبال زبون خاصی بگردی اگه کلمه های عربیو از جملت کنار بذاریش شاید مردم حالیشون بشه چی میگی مثلا خیلی با سوادی نه عرب ؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    آخه برادر. نمی شود ما تا آخر دنیا با کشوری کشمکش داشته باشیم. بعدش اگه رابطه ای هم برقرار میشه به خاطر منافع ملی خودمان می باشد. شما روسیه را به عنوان یه کشور قدرتمند ببینید که در حین مداکره با آمریکا منافع خود را می بیند
  • Parvaz ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    اقایون حامی دربست ظریف باید قبول کنید که در این مقطع که امریکا حامی تمام جنایات عربستان در یمن منا لبنان عراق سوریه و...می باشد این دست دادن با اوباما ...
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    ایران باید دولت مزدور عربستان که حامی داعش و القاعده و حکام سعودی وهابی و انگلیسی و امریکائی هستند را به شدت تنبیه نماید تا درس عبرت برای سایرین باشد این حکام عیاش با دلارهای نفتی اقدام به ترویج وهابی و تقویت داعش و القاعده می نمایند با ید حکومت عربستان که دارد ملت مظلوم یمن را قتل عام می نماید را ساقط گردد مرگ بر پا دشاه الزایمری عربستان اگر دستور داده شود ظرف 2 ساعت عربستان از عملکردش پشیمان می کنیم
  • ابولفضل ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    چقدر زود بعضي چيزها فراموش ميشه البته وقتي يكي جنگ نرفته أصلا براش مهم نبوده تو ايرباس مسافري نداشته عزيزش شهيد مفقود يا شيميايي نشده با سلاحهاي أمريكا طعم تلخ بي ادبي هاي أمريكا رو درك نكرده معلومه از أمريكا دفاع هم ميكنه لاأقل وجدان داشته باشيم
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    آقای ناشناس همون احمدی نژاد بود که مقابل زورگویی دشمن می ایستاد
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    دلواپس باشیم خیلی بهتر از اینه که در خونه هامون رو به روی دشمن باز کنیم شماها اگر میتونستید بخدا همین کارو می کنید
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    بنده خدا احمدی نژاد هرکسی که عرضه کاری رو نداره میگه تقصیر احمدی نژاد بود
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    بله زندگی ادامه داره ولی زندگی عزتمندانه آدم اگر قرار باشه خار دشمنش بشه مبیره بهتره
  • طاهره ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    آقای ابوالفضل عزیز! من شخصا تا هفت پشتم هیچ کدوم از این ماجرا ها که شما گفتی برامون نبوده! تو جنگ تازه به دنیا اومدم ! اما انسان که هستم شرف که دارم غیرت که دارم تا آخرین نفس تا پای جان مثل هر انسان آزاده ای فریاد "مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل و مرگ بر آل سعود" سر خواهم داد.
  • فردا ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    سلام بر ايرانيان عزيز:دوستان گــــرامي بگذاريد ديپلماتهايمان كارشون رو انجام بدهند بابا به خداوندي خدا قسم اگر توافق نميشد و كارهاي دكتر ضريف نبود حتما" تا آخر امسال جنگي رخ ميداد
  • ناشناس ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    از اب الوده ماهی نگیر
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    یعنی ما راستگویانیم!!!!!!!!! ما با ادبیم!!!!!!! ما با تدبیریم!!!!!!!!1 ما انتقاد پذیریم!!!!!!!!! کلا همه چیزا خوب میچرخونیم!!!!!!!!!! همه چیز خوبه و میچرخه!!!!!!!!!!!! ما بلدیم!!!!!!!!!!!! تحریما را کنار زدیم!!!!!!!!!!!
  • ناشناس ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    آره باید بره تا زانو زدن رو یاد بگیره !
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    اینو خوب اومدی
  • ناشناس ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    جک خوبی گفتی ! خخخ .
  • ناشناس ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    سکوت دولتمردان نشانه ضعف دیپلماسی آنهاست .
  • ناشناس ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    وزارت امور خارجه مسئول رسیدگی به اوضاع اتباع ایرانی در خارج از کشور است نه نهاد دیگری !
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    0 0
    دیپلماسی آقایان نتیجه ای جز گستاخی و هتاکی عربستان منقور ندارد.
  • علی ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    پس حتما روسیه دوست ماست،شما همه رو به جز خودتون که یه عده خاص هستین خائن می بینید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس