کد خبر 47434
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۵

مديرکل دفتر کالاهاي فلزي و معدني سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان با تشريح پشت‌پرده افزايش قيمت فولاد گفت: برخي براي سودهاي مقطعي و عرضه کالا در زمان اوج تقاضا، فولاد احتکار کرده‌اند که از اين پس با آنها مقابله خواهد شد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، شهرام ميرآخورلو با تشريح پشت‌پرده افزايش قيمت فولاد در روزهاي گذشته گفت: با توجه به افزايش قيمتي که اخيرا در سطح بازار محصولات فولادي به خصوص تيرآهن‌هاي سايز سنگين اتفاق افتاده است، بررسي‌هاي به عمل آمده از نظر کارشناسي، اين نتيجه را نشان مي‌دهد که اين افزايش قيمتها، ناشي از عوامل اقتصادي بازار نيست.

پشت‌پرده افزايش قيمت فولاد

مديرکل دفتر کالاهاي فلزي و معدني سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان افزود: بر اساس اين بررسي‌ها، بخش کوچکي از اين تغييرات قيمتي به دليل تغييرات قيمتي بازارهاي جهاني است، چراکه بخشي از نياز کشور از بازارهاي جهاني و از طريق واردات تامين مي‌شود؛ بر همين اساس قيمتها در بازارهاي جهاني اندکي افزايش يافته است و بخش کوچکي از افزايش قيمت فولاد و محصولات فولادي در بازارهاي داخلي، متاثر از تغييرات جهاني است.

وي تصريح کرد: با توجه به آمار و اطلاعات سازمان حمايت، کشور در زمينه توليد محصولات فولادي و عرضه آن در سال گذشته شاهد رشد بوده است، به نحوي که در 12 ماهه سال 89، ميزان توليد فولاد خام کشور 11 درصد و محصولات فولادي 13 درصد رشد را تجربه کرده است؛ ضمن اينکه در فروردين ماه امسال نيز 6 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته در زمينه فولاد خام و 7 درصد در زمينه محصولات فولادي رشد را شاهد هستيم. به خصوص در زمينه تيرآهن نيز امسال 20 درصد رشد نسبت به فروردين ماه و 13 درصد نسبت به 12 ماهه سال گذشته را تجربه کرده‌ايم.

محتکران عامل ورود تقاضاي کاذب به بازار

به گفته ميرآخورلو، هنوز تقاضاي موثري به بازار رجوع نکرده است؛ چرا که تقاضاهاي عمده مربوط به پروژه‌هاي عمراني است و هنوز تکليف بودجه سال 90 هنوز مشخص نشده است؛ يعني فعالان اين عرصه، هنوز به بازار مراجعه نکرده‌اند؛ بنابراين نتيجه مي‌گيريم که اثراتي از تقاضاهاي کاذب مبني بر اينکه برخي مي‌خواهند اين کالاها را نگه دارند و هرج و مرج در بازار را سبب شوند، ديده مي‌شود و برخي مي‌خواهند احتکار کنند.

وي اظهار داشت: از آنجايي که محصولات فولادي در زمره 22 قلم کالاهاي مدنظر وزارت بازرگاني و دولت در بسته نظارتي هدفمندي يارانه ها قرار دارد، سازمان حمايت اين بازار را کنترل مي‌کند و روي آن و تغييرات آن، اشراف کامل دارد. بر اين اساس سازمان حمايت حجم معاملاتي که در بورس کالا شکل مي گيرد را به همراه فهرست خريداران، در اختيار سازمانهاي بازرگاني استانها قرار داده است تا اطمينان حاصل کند که کالا به دست مصرف‌کننده نهايي مي‌رسد.

رونق بازديدهاي نوبه‌اي از انبارهاي فولاد

اين مقام مسئول در سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان از انجام و رونق گرفتن بازديدهاي نوبه‌اي از بازار خبرداد و تصريح کرد: در حال‌حاضر به دليل اينکه اطمينان داشته باشيم که فولاد به قيمت عادلانه در اختيار مصرف‌کننده قرار مي‌گيرد، قيمت عادلانه را که بعد از قيمت‌هاي بورس به سطح خرده فروشي‌ها مي‌رسد را در اختيار سازمان‌هاي بازرگاني قرار داده است و از امروز نيز انبارها و قيمتها تحت کنترل قرار گرفته است و با هر کسي که با قيمت‌هاي بيشتر از نرخ‌هاي تعيين شده در بورس کالا به علاوه سودهاي عمده و خرده‌فروشي، کالا را به مصرف‌کننده برساند، برخورد جدي صورت مي‌گيرد.

ميرآخورلو گفت: در زمينه احتکار نيز در سطوح مختلف برخوردهايي صورت مي‌گيرد. اما بايد توجه داشت که با توجه به اينکه شرايط اقتصادي بازار، شرايط مناسبي است و در روز چهارشنبه هفته گذشته نيز که يکي از روزهاي حساس بازار به شمار مي‌رفت، عليرغم اينکه ميزان تقاضا 51 هزار تن در مقابل عرضه 24 هزار تني بود، ولي 17 تا 18 هزار تن بيشتر در بورس کالا معامله نشد؛ يعني عرضه‌اي که واحدهاي توليدي داشتند، به معامله نيانجاميد.

وي تاکيد کرد: بازار شرايط مناسب خود را دارد و معامله‌گراني که در بورس کالا حضور دارند، بر اساس شرايط بازار کار خود رقابت را انجام مي‌دهند و ميزان‌الحراره‌اي که در بورس به عنوان شناسايي و کشف قيمت کار خود را انجام مي‌دهد، واقعي عمل مي‌کند؛ ولي متاسفانه اختلاف قيمت ميان بورس کالا و بازار، شکاف عميقي دارد که اين ناشي از ساير عوامل بازار است.

کاهش قيمت فولاد در روزهاي آتي

ميرآخورلو اطمينان داد که سازمان حمايت با اتفاقاتي که قصد دارد بازار فولاد را بر هم زند، برخورد جدي مي‌کند تا بازار به حالت تعادل رسد.

وي اظهار داشت: آمار ثبت و سفارش واردات فولاد نيز قيمتهاي مناسبي را نشان مي‌دهد که به قيمت‌هاي جهاني نزديک است؛ البته واردکنندگان نيز در حال مذاکره براي واردات هستند و ثبت سفارش در حال انجام است. بر همين اساس به طور قطع با کنترل موجودي انبارها و قيمت‌هاي فروش در سطوح عمده و خرده فروشي و وارداتي که انگيزه مورد نياز براي آن با توجه به رشد قيمتهايي که اتفاق افتاده، فراهم است به نظر مي‌رسد در روزهاي آتي شاهد کاهش خواهيم بود.

به گفته ميرآخورلو، هم اکنون فولاد و محصولات فولادي مشمول قيمت‌گذاري نمي‌شوند و مکانيزم تعيين قيمت به بورس کالا واگذار شده است که مطابق با عرضه و تقاضاي آن تعيين مي‌شود و عملا هر قيمتي که در بورس کالا شکل گيرد، به دليل فعاليت و مکانيزم بورس که بر اساس عرضه و تقاضا است، واقعي است.

شيطنت‌هاي بازار و محتکران

وي ادامه داد: طبيعي است که همان قيمت بورس کالا با درصدي از سود عمده و خرده‌فروشي بايد به مصرف‌کننده نهايي منتقل شود؛ بنابراين هرچه فاصله ميان قيمتها در بورس و بازار آزاد بيشتر شود، نشانگر آن است که يا بورس کالا کار خود را به درستي انجام نمي‌دهد يا شرايط بازار بهم ريخته است؛ چراکه وقتي مشاهده مي‌شود که در بورس کالايي عرضه مي‌شود که تقاضايي براي آن نيست، پس عرضه و قيمت مناسب است و اگر قيمت در بازار بالا است، ناشي از تقاضاي کاذب و شيطنت بازار است.

مديرکل دفتر کالاهاي فلزي و معدني سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان در پاسخ به شبهاتي در مورد ورود سرمايه‌هاي سرگردان سوداگراني که بازار طلا و بورس را بر هم زدند به بازار فولاد، خاطرنشان کرد: بازار بورس يک بازار تخصصي است و بعيد به نظر مي‌رسد اين اتفاق رخ دهد؛ چراکه در بورس اوراق بهادار، سرمايه‌گذاري بر روي چند کالاي شاخص ممکن است انجام شود؛ چراکه صنايع مختلف آنجا بر اساس اطلاعات شفافي که در بورس ارايه مي‌شود، صورتهاي مالي را به خوبي مي‌شناسند و وضعيت مجامع هر سهم را مي‌دانند و از بازار آشنايي کامل دارند، بنابر اين سرمايه را هدفمند وارد بورس اوراق بهادار مي‌کنند، اما بورس کالا يک بازار تخصصي است.

وي اظهار داشت: در اين بازار تخصصي، امکان ندارد که هر فردي سرمايه خود را وارد اين بازار کند؛ به اين معنا که ورود به بازار کالاهايي همچون فولاد، يک هنر خاص خود را مي خواهد؛ چراکه فولاد، کالايي حجيم است و امکان انباشت آن بسيار سخت است و نمي‌توان به قطع و يقين گفت که سرمايه‌هاي سرگردان به سمت اين بازار آمده است.

آينده بازار فولاد

ميرآخورلو گفت: تاجرهاي بزرگ با توجه به شناختي که از اين بازار دارند و تقاضاهاي مشخصي که وجود دارد، وارد بازار مي‌شوند، اين درحالي است که از ارديبهشت ماه سال جاري، فصل ساخت و ساز شروع شده است و پيش‌بيني‌ها براي افزايش بودجه‌هاي عمراني تا سقف 50 تا 60 درصد نيز لحاظ شده است.

وي افزود: تقاضاها به دليل افزايش بودجه‌هاي عمراني در آينده به بازار فولاد فشار وارد خواهد آورد، اما از هم اکنون که هنوز بودجه نهايي نشده است، برخي تاجران پيش‌نگري کرده‌اند و براي اوج مصرف، احتکار مي‌کنند؛ در حاليکه ما نمي‌خواهيم اين اتفاق رخ دهد و تلاش مي‌کنيم که بازار، مکانيزم عادي خود را طي کند؛ همانطور که ميزان توليد به علاوه وارداتي که انجام مي‌شود،هم اکنون ياراي پاسخگويي به نياز داخلي را دارد ولي در حال حاضر، نگهداري کالا باعث شده که بازار به هم ريزد.

تصميمات کارگروه کنترل بازار

ميرآخورلو گفت: بر اين اساس رويکرد وزارت بازرگاني اين است که در خصوص محصولات فولادي اگر قرار بر واردات بود، اين واردات توليدمحور باشد؛ به اين معنا که تمام تلاش ما اين است که کسري نياز واحدهاي توليدکننده محصول را ازطريق واردات شمش تامين کرده و تا جايي که مي‌توانيم، شمش واردات کنيم و اگر قرار است تسهيلاتي در اختيار واردکنندگان قرار دهيم، در اختيار واردکنندگان شمش قرار گيرد تا آنها شمش وارد کرده و در اختيار نوردکاران قرار دهند و از ارزش افزوده آن، کشور بهره‌مند شود، به خاطر همين ميزان واردات ما در بخش شمش و رسوب محصولات آن در بنادر، رشد چشمگيري داشته است.

وي ادامه داد: در اين حوزه عملا واردکنندگان توفيق داشته‌اند؛ چراکه سود بازرگاني واردات شمش صفر است.

واردات 6 هزارتن شمش

ميرآخورلو گفت: تصميم دولت اين است که با مجمع عالي واردات وارد مذاکره شود تا واردکنندگان زيرمجموعه آنها، 6 ميليون تن شمش مورد نياز بخش دولتي و خصوصي را وارد کرده و در اختيار آنها قرار دهند تا مشکلي از لحاظ کسري محصول نداشته باشيم.

وي اظهار داشت: اين موضوع در کارگروه کنترل بازار مطرح شده و پيش‌نويس اقدامات اجرايي در معاونت بازرگاني داخلي مورد تاييد و قرار است اهم اقدامات و فعاليت را در کارگروه مطرح کنند تا تصميم‌گيري نهايي صورت گيرد.

احتمال کاهش سود بازرگاني ميلگرد

مديرکل دفتر کالاهاي فلزي و معدني سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان خاطرنشان کرد: در صورتي که افزايش قيمت غيرمنطقي به ميلگرد هم سرايت کند، طبيعي است که بعنوان يک اقدام، وزارت بازرگاني در زمينه کاهش سود بازرگاني ميلگرد هم نگاهي داشته باشد.

ميزان توليد و نياز و واردات فولاد

به گزارش مهر، سال گذشته ميزان توليد فولاد خام کشور 11 ميليون و 832 هزار تن بوده است که از اين ميزان واردات، 11 ميليون و 614 هزار تن محصول توليد شده است که 2 ميليون و 25 هزار تن آن تيرآهن و 3 ميليون و 364 هزار تن ميلگرد بوده است.

همچنين ميزان واردات تيرآهن در سال گذشته 798 هزار تن بوده است و 1 ميليون و 488 هزار تن نيز واردات ميلگرد داشته‌ايم. همچنين در فروردين ماه امسال نيز 1 ميليون و 62 هزار تن فولاد خام وارد شده که از اين ميزان واردات، يک ميليون و 9 هزار تن محصول توليد شده است؛ ضمن اينکه توليد تيرآهن نيز در فروردين ماه امسال 184 هزار تن و 313 هزار تن ميلگرد بوده است.

همچنين واردات تيرآهن نيز 35 هزار تن و واردات ميگلرد 101 هزار تن در فروردين ماه امسال بوده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس