تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹

ناسا از ساخت پهپادی خبر داده که زیر آب حرکت کرده و می تواند تبدیل به امید جدیدی برای رصد «اروپا»، (قمر مشتری) شود.

به گزارش مشرق، «اروپا» نام یکی از شصت و دو ماه سیاره مشتری است. این ماه در سال ۱۶۱۰ میلادی توسط گالیله کشف شد. چهار ماه از بزرگترین ماه‌ های مشتری به ترتیب دوری از این سیاره عبارتند از: آیو، اروپا، گانیمد و کالیستو. «اروپا» دارای سطحی از یخ صاف و ترک خورده است.

تحقیقات گذشته محققان از وجود اقیانوسی از آب زیر سطح «اروپا» خبر داده بود. این قمر بیش از سه برابر زمین منابع آبی داشته، در نتیجه بررسی و مطالعه آن کاری دشوار بوده و فناوری های مخصوص به خود را می طلبد.

اکنون ناسا از ساخت پهپاد جدیدی خبر داده که می تواند در زیر آب حرکت کرده و به رصد و بررسی قمر «اروپا» بپردازد. این پهپاد می تواند مشکلات متعددی که در برابر کارشناسان ناسا برای رصد این قمر وجود داشت را حذف کند. این پهپاد در مراحل اولیه ساخت خود به سر می برد و کارشناسان ناسا امیدوارند تا بین سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ میلادی بتوانند این پهپاد را تکمیل کرده و برای آغاز پروژه ای جدید به فضا پرتاب کنند.

مطالعه «اروپا» بدین دلیل حائز اهمیت است که می تواند قمری برای یافتن حیات فرا زمینی در کهکشان راه شیری باشد. زیرا میزان اکسیژن و لایه های سطحی یخ زده «اروپا» برای حمایت از نمونه های زیادی از حیات از جمله جانوران میکروسکوپی کافی است. در حال حاضر، هیچ مدرک یا نشانه ای مبنی بر وجود حیات در این قمر کشف نشده اما محققان امیدوارند که با مطالعات بیشتر بتوانند به شناخت کامل تری از این قمر دست پیدا کنند.

Andy Klesh سرپرست این پروژه ناسا می گوید: « این پهپاد امید جدیدی است که می تواند ما را در شناخت «اروپا» یاری دهد. شباهت قابل توجهی بین اعماق اقیانوس ها و فضا وجود دارد. ساخت این پهپاد اولین گام مهمی است که برای شناخت «اروپا» یا سایر قمرها و سیاراتی که دارای سطحی یخی یا مملوء از آب هستند، انجام می شود.»
منبع: مهر