کد خبر 473503
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰

فاجعه جانبدارانه یا غیر جانبدارانه "منا" سرتیتر داغ اخبار جهان شد.

به گزارش مشرق، "منا" جایی که حجاج لبیک حق را گفتند و در حالی که از حنجره هایشان دیگر نفسی در رفت و آمد نبود یک شاهزاده سعودی سوار بر اتومبیل لوکس خود و به قول جوانهای امروزی خیلی لاکچری از پنجره ماشین به شیطان سنگ پرتاب می کند!

شاید باید گفت او به شیطان سنگ پرتاب نکرد بلکه با شیطان سنگ بازی کرد...!

این فاجعه در ابعاد کوچکتر در سالهای گذشته نیز اتفاق افتاده که پیش از این نیز به آن پرداخته شد همچنین برسی روند مشکوک این حوادث سریالی موضوعی است که تا کنون بسیار روی آن کار شده است هرچند که ریاض برای آنها جواب قاطعی نداشته اما این فاجعه و مسئولیت آن که تماما بر گردن عربستان بوده موضوعی اظهر من الشمس است.

کشته شدن هزاران نفری آن هم در جایی که سابقه دارد و زمانی که قبل از آن حجاج فاجایع دیگری را متحمل شدند دیگر جنگ با یمن و تغذیه تروریسم نیست که بتوان با زدوبند بین المملی آن را پوشان چرا که در این بی تدبیری ملت‌های زیادی قربانی دادند اما موضوع انجا بی شرمانه می شود که علاوه بر اظهارات گستاخانه مقامات ریاض شاهد حمایت رسانه های غربی و عربی از عربستان هستیم ان هم به نحوی که در تلاشند تقصیرها از عربستان دور کنند و حتی در مواردی متوجه ایران سازند.

روزنامه سبق؛  ایران  متهم اصلی فاجعه منا

روایت رسانه های غربی و عربی از حادثه منا

رسانه سعودی "سبق" ایران را متهم اصلی فاجعه منا معرفی کرد  این روزنامه مدعی شده که حجاج ایرانی طی گروه هایی از سمت مقابل حجاج حمله ور شده و فاجعه منا را به بار آورده اند.

این در حالی است که شاهدان عینی می‌گویند پلیس با مسدود کردن خروجی‌ها، همه حجاج را تنها به سوی یک خروجی هدایت می‌کرد.

العربیه حجاج را "آوارگان" توصیف کرد

شبکه تلویزیونی العربیه عربستان سعودی در یکی از بخش‌های خبری خود حجاج بیت‌الله الحرام را «آوارگان» توصیف کرد.

مجری این شبکه که در حال گفتگو با خبرنگار خود در مکه مکرمه بود از وی پرسید: درباره سرازیر شدن آوارگان از مکه مکرمه به منا توضیح دهید.مجری شبکه سعودی العربیه بدون اینکه از این توصیف خود عذرخواهی کند به سوال خود ادامه داد و خبرنگار نیز به ارائه گزارش خود پرداخت.


روزنامه گلف نیوز؛ تبلیغات ایران علیه عربستان، چیزی جز مزخرف نیست

روزنامه "گالف نیوز" (Gulf News) چاپ امارات در خبری تحت عنوان "تبلیغات ایران علیه عربستان، چیزی جز مزخرف نیست" عنوان کرده که تهران قصد سوء استفاده از این شرایط را دارد.

روایت رسانه های غربی و عربی از حادثه منا

 در این گزارش آمده است: «عکس العمل دولت ایران به فاجعه حج که بیش از 700 نفر [!] در آن کشته شده اند کاملا عجیب و غریب است؛ تنها چند ساعت پس از وقوع حادثه، مقامات ایرانی شروع به سرزنش عربستان سعودی به خاطر مرگ حجاج کردند.

روایت رسانه های غربی و عربی از حادثه منا

شبکه العربیه: خدا را شکر همه چیز در منا خوب است!

شبکه تلویزیونی العربیه در گزارشی در خصوص وضعیت موجود در منا پس از حادثه صبح امروز اعلام کرد: امور به گونه ای است که گویا هیچ اتفاقی رخ نداده است. در این گزارش آمده است: حادثه منا برای همه از جمله حاجیان، نیروهای امنیتی تامین کننده نظم و امنیت مراسم و حتی خبرنگارانی که مراسم حج و منا را پوشش می دادند دردآور و غافلگیر کننده بود. اوضاع و امور به وضع عادی خود بازگشته است. مصدومان به بیمارستان منتقل شدند. خدا را شکر اوضاع به گونه ای به حال عادی بازگشته است که انگار هیچ اتفاقی رخ نداده است!

روزنامه الیوم السابع؛ ایرانی‌ها در مکه عبارت "لبیک یا حسین (ع)" را سر می‌دادند

روایت رسانه های غربی و عربی از حادثه منا
روزنامه مصری الیوم السابع در یادداشتی مدعی شد که ایرانی ها به جای لبیک اللهم لبیک، عبارت لبیک یا حسین (ع) سر می دهند!

در این ادعا که در صفحه اصلی این روزنامه و با تیتر درشت درج شده بود، نویسنده تلاش کرده فاجعۀ منا را به بی نظمی و شعار دادن حجاج ایرانی ربط دهد.

در بخشی از این مطلب که تردید نویسنده و نگرانی از برملا شدن نادرستی ادعایش در آن موج می زند، آمده است: «ویدیوهایی از سال های گذشته وجود دارد که نشان می دهد حجاج ایرانی در حالی که لباس های احرام را بیرون آورده و لباس دوخته (معمولی) پوشیده اند، شعار لبیک یا حسین سر می دهند!»؛ در حالی که با توجه به لهجۀ عربی و نوع لباس حاضران در این ویدیوها کاملا مشخص است که آنها در فضایی خارج از مناسک حج و چه بسا در ایام محرم و عاشورا و در کشوری عربی این شعار را سر داده اند.

ادعاهای عجیب رسانه های وابسته به عربستان علیه حجاج ایرانی در حالی مطرح می شود که به گفتۀ نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، در سال های گذشته مسئولان امنیتی مدینه منوره به دلیل نظم فوق العاده حجاج ایرانی در تجمعات و مراسم بزرگ و گسترده ای همچون دعای کمیل در بین الحرمین مدینه، بارها از مسئولان حج کشورمان به طور رسمی و مکتوب، تشکر و قدردانی کرده و نظم ایرانی ها در برگزاری این قبیل مراسم را الگویی برای دیگر کشورها و راهنمایی برای مسئولان حج سعودی دانسته اند.

یک مصاحبه جانبدارانه از سوی بی بی سی فارسی

روایت رسانه های غربی و عربی از حادثه منا

بی‌بی‌سی فارسی در مصاحبه‌ای جانبدارانه از خالد محمد باطرفی، استاد دانشگاه جده و کارشناس سیاسی پرسید که دلیل انتقادهای مقام‌های ایران از مقام‌های عربستان سعودی چیست؟

باطرفی نیز اینگونه پاسخ داد که این حرف‌ها سیاسی‌کاری است، زیرا یکی از عوامل اصلی اتفاقی که افتاده خود حجاج ایرانی هستن بی‌بی‌سی فارسی همچنین تعداد کشته‌شدگان این حادثه را تنها 800 نفر اعلام کرد در حالی که شمار قربانیان بسیار بیشتر از این گزارش شده است.

آنها همچنین از قول یک شاهد عینی گزارش دادند که مدیریت حجاج توسط سعودی‌ها خوب بوده و نمی‌توان آنها را برای حادثه منا مقصر دانست.

این شاهد عینی که نامش ذکر نشده به بی‌بی‌سی گفته که اداره مراسم حج توسط سعودی‌ها حرف نداشتو نمی‌توانیم آنها را بخاطر حادثه منا مقصر بدانیم!

تلاش رویترز و دیگر رسانه ها برای پایین نشان دادن ارقام قربانیان

 خبرگزاری رویترز نیز سعی کرد عمق فاجعه در سرزمین منا را با جابجایی اعداد و ارقام کشته شدگان و مصدومان این حادثه کم جلوه بدهد گرچه آنقدر عمق حادثه رمی جمرات سنگین بود که رسانه های غربی نتوانستند به راحتی از کنار آن بگذرند.

رویترز می‌نویسد که این حادثه بدترین حادثه اتفاق افتاده در مراسم حج در ۲۵ سال اخیر است. پیش از این در سال ۱۹۹۰ در حادثه‌ای مشابه در تونلی در نزدیکی مکه هزار و ۴۲۶ نفر جان باختند.

رادیو زمانه با دنبال کردن خط خبری دیگر رسانه های زنجیره ای فارسی زبان با برجسته کردن اقدامات عربستان در پیگیری این حادثه، ادعای شاه عربستان را در خصوص علت وقوع این فاجعه تکرار کرد و با تیتر معنا دار" ازدحام حجاج در منا موجب کشته شدن چند صد زائر شد" نوشت: مقام‌های عربستان سعودی وقوع این حادثه را به دلیل تعداد زیاد زائران و رعایت نکردن نظم از سوی آنان عنوان می‌کنند. دولت عربستان هیأتی را برای پیگیری و یافتن «عاملان» احتمالی حادثه منا تشکیل داده است.

 آسوشیتدپرس در گزارشی با استفاده از واژه های شیعه و سنی و همچنین رقابت سیاسی سعی دارد تا انتقادهای ایران از وضعیت فاجعه غمناک منا را به یک تسویه حساب سیاسی نسبت دهد.

این در حالی است که شهدای این حادثه دردناک مربوط به کشورهای مختلف و شامل شیعیان و اهل تسنن بوده است و فارغ از هر گونه مسائل سیاسی از ابتدا به دنبال شناسایی عوامل این حادثه هولناک بود.

منا در خط خبری برخی رسانه ها کمرنگ می شود

رخ دادن چنین فاجعه عظیمی باعث می شود تا این موضوع در تیتر یک رسانه های سر تا سر جهان جای بگیرد به ویژه با این وضعیتی که همچنان شرایط به همان حالت بحرانی طی می شود و ضعیت نا معلوم بسیاری از قربانیان و علت حادثه میطلبد که رسانه ها با قوت به این موضوع بپردازند اما دقیقا برخلاف این امر شاهد هستیم تعدادی از رسانه های غربی منا را تنها از تیتر یک پایین آوردند بلکه از این موضوع صرف نظر کردند.

به طور کلی با وجود چنین شیطنت‌هایی که چندان دور از ذهن نیز نبود فاجعه "منا" بازتاب گسترده‌ای در دنیا، رسانه ها و افکار عمومی داشت و چون مسئولیت گرداندن مراسم حج با کشور عربستان است هرچقدر هم که فضا سازی شود شانه های ریاض از زیر بار این سوء تدبیری خالی نخواهد شد، مردم درد کشیدند و مردم عذا دار شدند و خود آنها بهتر می‌دانند که فاجعه از کجا آغاز شد !
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ناشناس ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    شیعه همیشه مظلوم بوده ان شاالله اماممون بیاد
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    بی تدبیری در کار نیست اتفاقا با تدبیر کامل وبا برنامه این کارو کردن همه در هارو روی مردم تو این مسیر بستن ایرانیا که این مسیر اصلی شون نبوده ماموراشون تو این مسیر فرستادن بعدم با دیدن انبوه جمعیت که دارن خفه میشن در هارو باز نکردن بعد حادثه ام تا ۳-۴ ساعت کاری نکردن مگه میشه این کارا غیر عمد باشه این وهابیای بیشرف با شیعه ها مخصوصا با ایرانیا بدن تو جنگ یمنم ایرانو مقصر میدونن معلومه حالا تو خودشون جشن گرفتن ولی دنیا همیشه اینجوری نمیمونه....
  • مهدیه ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    یکی باید به این قاتل های مهمان کش بفهمونه اگر پول نداشتن دنیا عین یه خوک کثیف باهاشون رفتار میکرد با پول میخوان نسل ایران و بکنن اما ما جونمونم برای ایرانمون میزاریم پدرامون و مادرانمون رو به مظلومیت و با لب تشنه کشتید خونمون بجوش اومده ما کوتاه نمیایم لعنت خدا بر آل سعود آل سعود زائر کش لعنت لعنت لعنت تف به انسانیتتون که چیزی ازش به ارث نیردین
  • ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    خداجای حق نشسته اه اون مظلومی که بی گناه زیرپای هزاران نفر جون دادتقاص داره .تاریخ مدام درحال تکرارشدنه اینهاهمان کوفیان هستندکه برسرمحمدسنگ میزدن فقط شکلشان عوض شده خدا لعنتشون کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس