کد خبر 473339
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷

حدود 300 تا 400 تظاهرکننده شعارهایی را علیه خاندان حاکم آل سعود در ریاض سردادند و آنان را خائن خواندند.

به گزارش مشرق، خبرگزاری فرانسه از تهران خبر داد که صدها نفر یکشنبه در برابر سفارت عربستان سعودی در تهران تظاهرات کردند .

این تظاهرات درحالی برگزار شد که رهبر معظم ایران از ریاض خواست به سبب فاجعه مکه که به جان باختن بیش از 150 ایرانی منجر شد ،‌عذرخواهی کند.

حدود 300 تا 400 تظاهرکننده شعارهایی را علیه خاندان حاکم آل سعود در ریاض سردادند و آنان را خائن خواندند.

شمار زیادی از نیروهای پلیس که تعدادشان از شمار تظاهرکنندگان بیشتر بود اطراف تظاهرکنندگان مستقر شده بودند.

شرکت کنندگان در این تجمع اعتراض آمیز همچنین به سمت دیوارهای سفارت دیوارهای سفارت گوجه فرنگی و هندوانه پرتاب کردند.

یکشنبه صبح ،‌آیت الله علی خامنه ای اعلام کرده بود مقامات سعودی به جای انداختن توپ به میدان دیگران باید از جامعه اسلامی و خانواده های عزادار عذرخواهی کنند و مسئولیت خود را دراین حادثه وحشتناک بپذیرند و به وظایف خود عمل کنند.

آیت الله خامنه ای که سخنان او در پایگاه اینترنتی اش منتشر شد افزود:« جهان اسلام سوالات زیادی دارد ،‌مرگ بیش از 1000 نفر در این حادثه ماجرای کوچکی نیست.»

براساس آمار رسمی که عربستان سعودی ارائه کرده است ،‌769 زائر پنجشنبه براثر ازدحام جمعیت در منا در نزدیکی مکه کشته و 934 نفر نیز زخمی شدند. اما مقامات ایرانی در روزهای اخیر اعلام کرده اند آمار بسیار سنگین تر است و به حدود 2000 نفر می رسد.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز از عربستان سعودی به سبب فقدان همکاری انتقاد کرد.

روحانی در دیداری با دبیر کل سازمان ملل متحد در نیویورک گفت متاسفانه ریاض برای تحقیق درباره اوضاع ناپدیدشدگان ،‌انتقال اجساد قربانیان و کمک به زخمی ها ، همکاری ضروری را انجام نداده است .

او از سازمان ملل خواست تا دولت سعودی را به وظایف خود فرا بخواند.

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی که او نیز در نیویورک حضور دارد شنبه گفته بود ایرانی ها باید به جای بهره برداری سیاسی از این حادثه غم انگیز که به همه آسیب رسانده اند ،‌مقدس ترین تکالیف مذهبی خود را انجام دهند.

به گفته سعید اوحدی رئیس سازمان حج ایران که در مکه حضور دارد ،‌آمار جدید موقت قربانیان ایران به کشته شدن 155 نفر ، زخمی شدن 48 نفر و ناپدید شدن 316 نفر اشاره دارد .

آمار قبلی به کشته شدن 144 نفر و ناپدید شدن 323 نفر اشاره داشت .

یک هیئت ایرانی به ریاست علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هنوز نتوانسته است روادید عربستان سعودی را به دست آورد . هدف از اعزام این هیئت به ویژه جستجوی ناپدید شدگان است .
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس