یک وبگاه آمریکایی در گزارشی رژیم آل سعود را رژیمی «سرکوبگر» و «حامی بزرگ تروریسم جهانی» خواند که در آن با اقلیت‌های مذهبی از جمله شیعیان به شدت بد رفتاری می‌شود.

 به گزارش مشرق، وبگاه «تله سور» در گزارشی نوشت: آل سعود نه تنها در کشور خود بلکه در خارج نیز رژیمی سرکوبگر است و حمایت تسلیحاتی و حکومتی آمریکا از آن باعث شده این کشور نیز همدست آل سعود قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، 10 دلیل برای مخالفت با رژیم آل سعود وجود دارند که به شرح ذیل هستند:

*اداره شدن عربستان از سوی طایفه آل سعود

بر این اساس، عربستان سعودی از سوی پادشاهی مطلقه یک خاندان اداره می‌شود و آن خانواده آل سعود است و در آن سلطنت از یک پادشاه به نفر بعدی انتقال داده می‌شود. کابینه نیز از سوی پادشاه تعیین شده و سیاست‌هایش باید با حکم خاندان سلطنتی تصویب شوند. در این کشور هیچ حزب سیاسی فعالیت ندارد و انتخابات سرتاسری برگزار نمی‌شود.

*انتقاد از خاندان سلطنتی شکنجه و زندان در بر دارد

بر این اساس، انتقاد از پادشاهی یا دفاع از حقوق بشر تنبیهات سنگین و شدید تا زندانی شدن را برای شخص دارد. به عنوان مثال می‌توان به «ریف بداوی» اشاره کرد که به هزار ضربه شلاق و ده سال زندان متهم شد و این تنها به خاطر نوشتن یک وبلاگ انتقادی از حکومت بود یا «ولید ابوالخیر» که به 15 سال محکوم شد و آن به خاطر فعالیت‌هایش درباره حقوق بشر بود. در این کشور حکومت به شدت رسانه‌های داخلی را کنترل می‌کند و روزنامه نگاران از انتشار مطالبی که اهانت علیه مقام‌های حکومتی باشد منع شده اند.

*میزان بالای اعدام

در عربستان سعودی یکی از بالاترین میزان اعدام در جهان مشاهده شده و هرساله تعداد زیادی به جریم مختلف اعدام می‌شوند. دولت این کشور در سال جاری بیش از 100 مورد اعدام و گردن زدن در ملاء عام وجود داشته است.

*زنان عربستانی شهروند درجه دوم هستند

بر این اساس، در عربستان سعودی با زنان به عنوان شهروند درجه دوم برخورد می‌شود و در بسیاری از فعالیت‌ها لازم است آن‌ها تاییدیه همسر را داشته باشند که می‌توان تا ثبت نام در دانشگاه را نیز بدان اشاره کرد.

*بدر رفتاری با شیعیان

 در این کشور آزادی‌های مذهبی وجود ندارد و بدون استثنا همه باید مسلمان باشند. فرایض مذهبی برای شیعیان و دیگر اقلیت‌های مسلمان نیز با محدودیت شدیدی صورت می‌گیرد. در این کشور ساخت مسجد برای شیعیان ممنوع است.

*صدور اسلام افراطی از سوی عربستان سعودی

رژیم عربستان نوعی اسلام افراطی را صادر می‌کند. وهابی گری در دنیا از آن نمونه است. در 3 دهه گذشته عربستان سعودی 4 میلیارد دلار در مراکز دینی خرج تبلیغات وهابیت می‌کند. نباید فراموش کرد که 15نفر از 19 نفر ماجرای 11 سپتامبر منجمله «اسامه بن لادن» سعودی بودند.

*بد رفتاری با خارجیان شاغل در این کشور

ساخت این کشور و توسعه آن مدیون نیروی کار خارجی است  اما بیش از 6 میلیون نفر نیروی کار خارجی در این کشور از هیچ حق قانونی حمایتی برخوردار نیستند. حتی بانوان خارجی شاغل در عربستان سعودی مورد سوء‌ استفاده جنسی و بدرفتاری‌های فیزیکی قرار می‌گیرند.

*‌سعودی‌ها حامیان مالی خرابکارانند

این کشور در سراسر جهان از تروریست‌ها حمایت مالی می‌کند. اسناد سال 2009 ویکی‌لیکس نشان دادند که اهدا کنندگان مالی این کشور به گروهای مختلف تروریستی سرتاسر جهان پول داده‌اند و آل سعود حامی طالبان، القاعده ، لشکر طیب و دیگر گروه‌های خرابکار بوده است.

*استفاده از ابزار نظامی برای حمله به کشورهای همسایه

عربستان سعودی با نیروی نظامی خود به طور گسترده به کشورهای همسایه حمله کرده و قیام‌های دموکراتیک را سرکوب کرده است. ارتش سعودی در سال 2011 با کمک تانک‌های آمریکایی به کشور همسایه خود بحرین حمله کرده و نهضت مقاومت حامی دموکراسی را سرکوب کرد. آل سعود در سال 2015 نیز به یمن لشگرکشی نموده و با بمباران‌های وحشتناک باعث کشته و مجروح شدن غیر نظامیان شده و این امر بر 80 درصد جمعیت یمن اثر گذاشته است.

*حمایت سعودی از کودتا گران در مصر

عربستان سعودی با حمایت از کودتا در مصر باعث کشته شدن 1000 هزار مردم این کشور شده و بیش از چهل هزار مخالف سیاسی نیز به زندان‌های آل سعود افتاده‌اند. در حالی‌که گروه‌های حقوق بشر جهان حکومت «السیسی» رییس جمهور مصر انتقاد می‌کنند، اما دولت عربستان سعودی 5 میلیارد دلار به کودتا گران مصر کمک کرد.

در خاتمه این مطلب آمده است: روابط بسیار دوستانه آمریکا با سعودی‌ها برای نفت، فروش اسلحه و تشکیل جبهه مشترک مخالفت با ایران است و حال با فعل و انفعالات رخ داده در جهان از جمله کاهش وابستگی نفتی آمریکا به عربستان سعودی و نیز مورد هسته‌ای ایران لازم است از دولت آمریکا خواسته شود روابطش را با دولت آل سعود قطع کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    1 1
    اخ بميرم براي خودتون كه اينهمه ازادانديش هستيد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس