کد خبر 472660
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴

مقامات سعودي با گذشت ۴۸ ساعت از زمان وقوع حادثه منا هنوز اخبار دقيقي از جزئيات اين حادثه منتشر نکرده اند و اين سبب افزايش نگراني ها شده است.

حاجيان حادثه ديده از عمق فاجعه منا مي‌گويند
به گزارش مشرق، پيک بامدادي در آغازين روز هفته تمام وقت برنامه را به بررسي ابعاد مختلف فاجعه مصيبت بار منا پرداخت.

خبرنگار پيک بامدادي مي گويد: دو روز از فرستادن زائران به قربانگاه منا مي‌گذرد؛ اما هنوز خانواده ها نگران هستند.

در اين گزارش بستگان برخي از حجاج از نگراني هايشان مي گويند.

پيک بامدادي در ادامه اين گزارش در گفتگو با کساني که از حادثه نجات پيدا کرده اند يا آن را به چشم ديده اند عمق فاجعه را روايت مي کند.

زائري مي گويد: از تشنگي و گرمازدگي کاملا بيهوش شده بودم.

يکي ديگر از حاجيان مي گويد: يک نفر که مي افتاد چهار نفر ديگر بر روي آن فرد مي‌افتادند، هر کس مي افتاد ديگر نمي توانست بلند شود، انسان مرگ را در نزديک خودش مي ديد من هم طاقتم تمام شد و ديگر نفهميدم چه شد.

پيک بامدادي با اشاره به گفته حجاج مبني بر اينکه همه راه ها بسته بوده است به جز راهي که آن هم انتهايش بسته بود به گفتگويش با شاهدان عيني در محل حادثه مي‌پردازد.

يکي از شاهدان در اين باره مي گويد: راه بسته شده بود و مي گفتند جلو نياييد و از وقتي گفتند، کسي جلو نيامد؛ اما وقتي گفتند برگرديد راه برگشتي نبود.

شاهد ديگري مي گويد: کنار ديوارها نرده هايي بود که با ازدحام جمعيت روي زائران افتاد و مردم از روي آن رد مي شدند.

زائر ديگري مي گويد: خروجي ها را بسته بودند و جمعيت را فقط به يک سمت هدايت مي کردند؛ اما نمي دانستيم که جلوي اين مسير هم بسته است.

يکي از حجاج ايراني از بي تدبيري و بي برنامگي ماموران عربستاني مي گويد: حرکت خودروي آتش نشاني مستقر در ميان جمعيت که آژيرکشان به وسط زائران آمد مزيد بر علت شد به شکلي که جمعيت براي اينکه زير ماشين نروند بهم ريختند و حادثه شروع شد.

پيک بامدادي مي افزايد: بعد از وقوع حادثه حتي به پزشکاني که لباس مخصوص به تن داشتند اجازه نمي دادند که به آسيبب ديدگان کمک کنند تا شمار قربانيان کاهش يابد.

پزشک ايراني درباره ممانعت سعودي ها از ورود نيروهاي کمک رسان به ميان جمعيت مي گويد: نمي دانم دليلشان چه بود که نمي گذاشتند ما براي کمک رساني وارد شويم؛ اما با توجه به اينکه کاور هلال احمر به تن داشتيم به سختي توانستيم وارد منطقه اي کشته شدگان و مجروحان شويم و ديدم که در حد چهار پنج لايه جنازه ها و زنده ها متاسفانه لابه لاي هم افتاده اند که تعداد زيادي هنوز زنده بودند.

پزشک ايراني در ادامه مي گويد: در اين فاصله که ما کمک مي کرديم سه کاميون از نيروهاي خدماتي پاکستاني آمدند با برانکارد جنازه ها را به کانتينرهاي يخچال دار منتقل مي کردند که مرا به خاطر عکاسي از جنازه هاي ايراني که بتوانيم راحت تر آن ها را شناسايي کنيم دستگير کردند.

زائران کشورهاي ديگر هم از مسئوليت عربستان و بي تدبيري اين کشور در اداره حجاج مي گويند: عدم مديريت بحران کاملا مشهود بود، نهادهاي سعودي اثبات کردند که توانايي اداره حج را ندارند، زائران از کشورهاي ديگر را مثل مصر، الجزاير و عراق ديدم که از اين موضوع عصباني بودند، اشتباهات عربستان بارها تکرار شده است و آن ها هر بار تقصير را گردن ديگران مي اندازند، کشورهاي اسلامي بايد فکري کنند و جلوي اقدامات اشتباه عربستان را بگيرند.

زائر ديگري مي گويد: هر 50 تا 100 متر يک دوربين مدار بسته کار گذاشته اند و حتي مي توانند يک فرد را از وقتي که وارد خيابان مي شود تا لحظه خروج زير نظر داشته باشند، چطور ممکن است متوجه تراکم جمعيت و لحظه وقوع حادثه نشده باشند.

خبرنگار پيک بامدادي در پايان تاکيد مي کند: حالا نوبت کشورهاي اسلامي است که درباره فاجعه منا و چگونگي اداره حج با همکاري 52 کشور تصميم بگيرند.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • طاها ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    این فاجعه عظیم راخدمت همه هموطنان وبازماندگان تسلیت عرض مینمایم
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    این فاجعه عظیم راخدمت همه هموطنان وبازماندگان تسلیت عرض مینمایم
  • الی ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    باید همه کشورها جلسه بگیرند و اداره امور در دست ایران باشه نه آل سقوط!!!! این حادثه غیر عمد نبوده اصلا. چون دقیقا گوشه به گوشه اونجاها دوربینه و همه چیز رو برای گیر دادن به زائرها ردیابی میکنن!!!! کثافتهای انگل عمدا کردن..الهی بمیرم برای زائرهای ایرانی که همیشه مظلومند
  • سحر ت ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    خدای بزرگ فقط صبر بده به بازماندگان...
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    لعنت ابدی بر آل یهود جنایتکار. اللهم عجل لولیک الفرج

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس