کد خبر 472608
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴

قیمت جهانی طلا در معاملات روز گذشته ۰.۷ سنت کاهش یافت و به ۱۱۴۵ دلار و ۶ سنت در هر اونس رسید.همچنین قیمت جهانی نفت نیز با افزایش مواجه شد و به ۴۸ دلار و ۶۲ سنت در هر بشکه رسید.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، پس از آنکه رئیس فدرال رزرو آمریکا درها را برای افزایش نرخ بهره در اواخر امسال باز کرد و موجب افزایش ارزش دلار شد، قیمت طلا از بالاترین رقم های یک ماه گذشته پایین تر آمد، اما قیمت پالادیوم در مسیر ثبت بزرکترین افزایش هفتگی در حدود 4 سال گذشته بود.

جانت یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا روز پنجشنبه در سخنانی گفت، وی انتظار دارد بانک مرکزی آمریکا افزایش نرخ بهره را در اواخر سال 2015 شروع کند، تا جایی که نرخ تورم ثابت باقی بماند و اقتصاد آمریکا به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند فرصت های شغلی بیشتری ایجاد کند.

پیش بینی افزایش نرخ بهره که موجب کاهش هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار طلا و افزایش ارزش دلار خواهد شد، از ابتدای امسال تاکنون قمیت فلز زرد را 5 درصد کاهش داده است.

پس از آنکه فدرال رزرو در نشست ماه سپتامبر خود تصمیم به عدم افزایش نرخ بهره گرفت، قیمت طلا افزایش یافت و در روز پنجشنبه به بالاترین رقم از 25 اوت تاکنون رسید. تضعیف ارزش دلار موجب به راه افتادن موجی از پیش خریدها شد. اما طلا نتوانست در این رقم ها باقی بماند.

بر اساس این گزاش، قیمت هر اونس طلا که روز پنجشنبه 2.1 درصد افزایش یافته بود، (بیشترین افزایش یک روزه از ماه ژانویه تاکنون) دیروز با نیم درصد کاهش به 1148 دلار و 6 سنت رسید.

قیمت طلای آمریکابرای تحویل در ماه دسامبر در پایان معاملات دیروز با 0.7 سنت کاهش به 1145 دلار و 6 سنت رسید.

تجار گفتند، قیمت ها احتمالا در ارقام حدود 1150 دلار با مقاومت مواجه خواهند شد.

پرادیپ اونی، تحلیلگر بازار طلا گفت: «موج فروش به راه افتاده در بازار احتمالا به دلیل مشخص شدن موضع فدرال رزرو در مورد افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر است... از سخنان یلن معلوم است که فدرال رزرو در ماه سپتامبر فقط به دلیل آشفتگی بازارهای جهانی نرخ بهره را افزایش نداد.»

قیمت نقره دیروز 0.3 درصد کاهش داشت و به 15.12 دلار رسید. قیمت پلاتین نیز 1.18 درصد کاهش داشت و به 951 دلار و 25 سنت رسید. پالادیوم 0.84 درصد رشد قمیت داشت و به 665 دلار رسید.

همچنین انتشار آمارهایی قوی تر از حد انتظار از اقتصاد آمریکا موجب شد تا قیمت نفت در روز جمعه افزایش یابد، اما چشم انداز درازمدت بازارهای انرژی به دلیل فزونی جهانی عرضه و ابهام در مورد چشم انداز اقتصادی در آسیا همچنان ضعیف است.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دیروز با 45 سنت افزایش به 48 دلار و 62 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز 89 سنت رشد داشت و به 45 دلار و 80 سنت رسید.

پس از آنکه آمارهای دولت آمریکا نشان داد که اقتصاد این کشور در سه ماهه دوم سال 3.9 درصد رشد را تجربه کرده است، که بیش از رقم پیش بینی شده قبلی بود، رشد قیمت نفت شتاب بیشتری گرفت.

پس از کند شدن عملیات حفاری نفت در آمریکا که به معنای تعدیل عرضه به دلیل افت قیمت ها بود، قیمت نفت در اواخر ماه اوت بیش از 25 درصد افزایش یافت.

اما قیمت نفت برنت در سه ماهه سوم سال 24 درصد کاهش یافته و در مسیر ثبت دومین کاهش بزرگ سه ماهه از سال 2008 تاکنون قرار دارد.

موسسه اعتبار سنجی استاندارد اند پورز اعلام کرد، هزینه های تولید در مناطقی نظیر آمریکا به دلیل افزایش بهره وری در حفاری در آستانه کاهش است و این بدان معناست که حجم تولید به آن میزان که انتظار می رود کاهش نخواهد یافت.

اس اند پی پیش بینی خود از قیمت نفت برنت و نفت خام آمریکا را به میزان 5 دلار در هر بشکه کاهش داده و به ترتیب به 50 و 45 دلار رسانده است. این موسسه همچنین اعلام کرده که قیمت نفت برنت و نفت خام آمریکا در سال 2016 به 55 و 50 دلار خواهد رسید.

اچ اس بی سی نیز با بیان اینکه بازارها بیش از حد بر روی کاهش رشد اقتصادی چین متمرکز شده اند، هشدار داد که بسیاری از اقتصادهای توسعه یافته نیز وضعیت متزلزلی دارند.

این بانک نوشت: «مشخص می شود که واردات بازارهای توسعه یافته هیچگاه به اندازه آمارهای نسبتا قوی تقاضای داخلی قوی نبوده اند. بازارهای توسعه یافته برای عملکرد نسبتا خوب اخیرشان، با تمام توان فعالیت می کرده اند. بنابراین فقط چین را سرزنش نکنید.»
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس