در سال هاي اخير، از کاباليست بودن ديويد بکام و التزام وي به آن گفته شده؛ اما آيا اصالتا يهودي بوده و پيرو آن به شمار مي رفته است؟

به گزارش خبرنگار ورزشي مشرق، در سال هاي اخير و در محافل ورزشي- رسانه اي، صحبت از پيوستن ديويد بکام به فرقه کابالا بسيار گفته و شنيده شده است. نشانه هاي متعددي نيز در اين زمينه ديده شده است. اين موضوع تا به آنجا پيش رفت که همسرش مجبور شد در گفت و گويي، اين موضوع را تاييد کرده و عنوان کند خود و فرزندانشان مقيد به آموزه هاي اين عرفان برآمده از يهوديت هستند.
اما سوالي که در اذهان وجود دارد، اين است که ديويد بکام، يهودي هم بوده است؟ موضوعي که با انتشار تصويري از وي همراه کيپا (کلاه مخصوص يهوديان)، جدي تر شد. اما، اين تصوير متعلق به چه زماني است و کجا که فهم آن، ما را در رسيدن به پاسخ اين پرسش، کمک زيادي مي کند.

تصوير مورد نظر، مربوط به تشييع جنازه پدر بزرگ ستاره انگليسي جهان فوتبال است. وي يهودي بوده و بکام در اين تصوير، در آستانه ورود به کنيسه قرار دارد. اين زمينه نگاري موجب شد تا بر اين گمانه دامن زده شود که وي نه تنها کاباليست، که پيرو دين يهوديت نيز به مشار مي رود. ريشه خانوادگي اين بازيکن فوتبال، اين شائبه را تقويت کرده که اصالتا يهودي بوده و اکنون، در زمره کاباليست ها به شمار مي رود.
کيپا که بکام در اين تصوير از آن بهره برده، در عبري به معناي گنبد است. برخي آن را ياماکا يا يرمولک نيز مي نامند. در دين يهود استفاده از اين کلاه بسيار توصيه شده است. براساس آموزه هاي يهوديت، مرد سر ناپوشيده نبايد تورات را بلند خوانده يا به موضوع مقدسي فکر کند. ورود سر ناپوشيده مردان به کنيسه نيز جايز نيست. به همين دليل، در سنت يهودي، استفاده از کيپا و کلاه هاي مشابه آن بسيار ديده شده است.
نکته قابل توجه ديگر، رنگ اين کلاه است. آبي، رنگ مقدس و مورد احترام کاباليست ها است که ديويد بکام در زمره پيروان اين آيين به شمار مي رود.
در سال هاي اخير، رهبران اين فرقه برآمده از يهوديت، تلاش فراواني در بهره مندي از ديپلماسي مشاهير در بسط و ترويج تفکرات خود داشته اند. وجود ستاره هايي مانند ديويد بکام و ...، نقش وافري در ترويج مولفه و نشانه هاي کابالا داشته است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس