کد خبر 471163
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۷

استاد و محقق حوزه علمیه قم به تبیین مهم ترین اعمال و فضیلت های ویژه شب و روز عرفه پرداخت.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام و المسلمین محمد باقر تحریری ابراز داشت: در شب و روز عرفه همان طور که در روایات متعدد نیز آمده، خدای متعال رحمت بی‌کران خویش را بر بندگانش نازل می‌کند و حتی آمده که اگر کسانی نتوانستند از فرصت شب قدر استفاده کرده و آن را درک کنند ، امید به شب عرفه داشته باشند.

وی افزود: در واقع خداوند تدارک می‌کند مقدرات را در چنین شب و روزی بر قلب نازنین امام زمان (عج) ارائه می‌نماید؛ لذا بر ما شیعیان و محبین است که بیشترین بهره و استفاده را از این فرصت عظیم وناب ببریم.

فرصتی برای جبران گذشته ها

این استاد حوزه بیان داشت: در چنین شب و روزی اعمال قدر و ارزش می‌یابد و مهمترین اعمال نیز همانا تفکر و نگریستن در گذشته است تا جبرانی نسبت به قبل داشته و برای آینده تغییر و تحولی را در خود پدید آوریم، تا ان‌شاالله با رفع نواقص و نقاط ضعف ، آینده و عاقبت خوبی برای خود ترسیم کنیم.

وی افزود: برای این مهم توجه و پرداختن به نماز و دعا و ذکر سه مساله‌ای است که در شب و روز عرفه از سوی ائمه اطهار(ع) بسیار مورد تاکید و سفارش قرار گرفته و خواسته شده که ادعیه و اعمال را با دقت و توجه فراوان بخوانیم و بجا آوریم.

فضیلت دعای شب عرفه و تسبیحات ده گانه

حجت الاسلام و المسلمین تحریری تاکید کرد: به خصوص دعای شب عرفه، دعایی جامع است که شب‌های جمعه نیز خواندن این دعا مستحب است؛ همچنین از اعمال این شب و روز ، ذکر تسبیحات ده گانه است که در شب عرفه مستحب بوده هزار مرتبه آن را انجام دهیم.

 

وی افزود: این تسبیحات همه اش دلالت بر معارف بلند توحیدی دارد تا ما نسبت به خدای متعال چه درکی داشته باشیم

دعای عرفه امام حسین(ع)؛ پلی به سوی خدای متعال

این محقق و پژوهشگر حوزوی ابراز داشت: از ظهر روز عرفه به بعد نیز اعمال خاص از جمله خواندن دعای عرفه سیدالشهدا(ع) شروع می‌شود، همان طور که حاجیان نیز اعمال مخصوص در صحرای عرفات دارند.

وی در ادامه صحبت های خود گفت: حقیقتاً کمال انسان به این است که رابطه وجودی خود با خدا را مورد توجه قرار داده، جنبه‌های ضعف و نقص خود را به خدا بگوید و از کمال مطلق بخواهد که به او از این حیث لطف و عنایت نماید.

وی افزود: البته این توجه دارای مراتبی است که هر یک از آن ها نحو قربی از انسان به خدای متعال است و در این ایام یک ظهوری پیدا می‌کند؛ طبعاً اگر انسان آمادگی داشته باشد می تواند بهترین استفاده را برای بهتر و عمیق تر کردن روابط خود با خدای متعال در دستور کار قرار دهد و بهترین بستر را همین خواندن دعای عمیق و عجیب سیدالشهدا(ع) فراهم می کند.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: ما در این دعای شریف این روابط را بهتر درک کرده و بیشتر اظهار می کنیم که صدالبته این اظهارات باید در زندگی عملی انسان نمایش پیدا کند و در واقع خضوع انسان نسبت به تبعیت از فرامین الهی و اولیایش باید نمودار شود.

جوانان فرصت طلایی عرفه را از دست ندهند

وی گفت: به هر حال آن چه مهم است این که همه مردم مخصوصاً جوان‌ها که صفای باطن دارند نهایت استفاده را از این فرصت طلایی ببرند، به لطف الهی و به برکت جمهوری اسلامی ایران، محافل و مجالس بسیاری تشکیل می شود و مؤمنین گرد هم می آیند و این جمع ها آثار بسیاری دارد و خدا به جمع توجه ویژه ای می کند.

سیم اتصال فقط باید به او وصل شود

حجت الاسلام و المسلمین تحریری همچنین تاکید کرد: در این محافل معنوی و قرائت دعا باید از یک سو همه مومنین برای هم دعا کنند و به یکدیگر توجه نمایند و از آن سو اصلاً به کسی توجه نکنند و تنها متوجه رابطه خود با خدا باشد و بیچارگی ها و نقص هایشان را بیان کرده و از خیر مطلق عاجزانه استمداد بطلبند.

وی افزود: بی شک هر چه اخلاص در دعا و این مجامع برقرار شود عنایت الهی به جمع و فرد نیز بیشتر خواهد شد و مهم آن است که این حالت توبه و تضرع را عمیقاً و خالصانه پیدا کنیم.

برای رفع گرفتاری های اخلاقی و فرهنگی دعا کنیم

این استاد حوزه همچنین تصریح کرد: در حال حاضر ما با مشکلات گوناگون فرهنگی و اقتصادی و سیاسی بر جوامع اسلامی روبرو هستیم و لذا باید با این تضرع‌ها و مناجات‌ها زمینه رفع این مشکلات را فراهم کرده و خود را در برابر مشکلات و شبهات بسیار زیاد اعتقادی و اخلاقی و خانوادگی واکسینه کنیم تا این‌ها گریبان ما و خانواده و دوستانمان را نگیرد.

توسل به اهل بیت(ع) ؛ رمز عاقبت به خیری

وی با تاکید بر لزوم توسل به اهل بیت(ع) به خصوص امام حسین(ع) در این روز عزیز گفت: بالاترین تقاضا و دعای ما همانا باید عافیت و فرج در ظهور امام زمان (عج)باشد تا ان‌شاءالله این آمادگی را در خود فراهم کنیم که سرباز خوبی برای ایشان در عصر ظهورباشیم.


منبع: خبرگزاری حوزه


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    کاش اطلاع رسانی بشه که عرفه مانند شب قدر می ماند و کسانی که تا شب راز و نیاز کنند خداوند درهای بهشت را به روی آنان باز می کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس