کد خبر 47116
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۰

شايد تصور غالب اين باشد که هنگام برگزاري نمايشگاه کتاب تهران، فروش کتابفروشي‌هاي راسته انقلاب و کريم‌خان افت شديدي مي‌کند يا به عبارتي هنگام برپايي نمايشگاه اين فروشگاه‌ها تعطيل هستند.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، برخي از کتابفروشي‌ها هنگام نمايشگاه افت فروش داشته‌اند اما برخي ديگر نه تنها افت فروش نداشته‌اند که ميزان فروششان افزايش نيز داشته است. البته طبيعي است که هفته قبل و بعد از برگزاري نمايشگاه، راسته انقلاب و کريم‌خان جمعيت کمتري به خود مي‌بيند اما بهتر است براي قضاوت بهتر با کتابفروشان به صحبت بنشينيم.

پيش از ظهر پنجشنبه بازارچه کتاب تقريبا کم ازدحام است و جمعيت کمي در حال رفت و آمد در آن هستند. پياده‌روي‌هاي روبروي دانشگاه تهران هم در اين ساعت وضعيت مشابهي دارند.

کتاب‌هايي که از حضورشان در نمايشگاه ممانعت شد، زياد فروختند

فروشنده کتابفروشي ققنوس در بازارچه کتاب مي‌گويد: در ايام برپايي نمايشگاه فروش ما کم که نشد، بيشتر هم شد. يکي از دلايلش هم ممانعت از فروش برخي کتاب‌هاي مجوزدار در نمايشگاه بود که مخاطبان براي خريدشان به فروشگاه مراجعه مي‌کردند و بسياري از نسخه‌هاي اين کتاب‌ها را در مدت نمايشگاه در کتابفروشي، فروختيم. کتاب‌هاي "سال بلوا" و "سمفوني مردگان" از عباس معروفي از پرفروش‌هاي زمان نمايشگاه و بعد از نمايشگاه در کتابفروشي هستند. به علاوه کتاب "ناتور دشت" ديويد سالينجر و "عشق سال‌هاي وبا" اثر گابريل گارسيا مارکز از ديگر کتاب‌هايي هستند که بعد از نمايشگاه در کتابفروشي ققنوس فروش راضي‌کننده‌اي داشته‌اند.

اين فروشنده مي‌گويد: جالب است که در 10 روز برپايي نمايشگاه ما دو برابر روزهاي معمولي، در فروشگاه فروش داشتيم. اين ميزان نسبت به مدت مشابه برپايي نمايشگاه در سال گذشته بيشتر و بسيار قابل توجه بود. دو کتاب مرتضي احمدي با نام‌هاي "کهنه‌هاي هميشه نو" و " فرهنگ بر و بچه هاي تهران" هم از کتاب‌هايي هستند که هم در نمايشگاه و هم بعد از آن خوب فروختند.

اهل کتاب راسته‌ خيابان انقلاب و کريم‌خان را رها نمي‌کند

کمي که از بازارچه کتاب و ميدان انقلاب فاصله بگيريم و به سمت دانشگاه تهران قدم بزنيم، به کتابفروشي طهوري مي‌رسيم. فروشنده کتابفروشي طهوري مي‌گويد: فروشمان در زمان نمايشگاه خوب نبود. حتي‌ مي‌توانم بگويم 10 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کمتر بود. متاسفانه هنگام برگزاري نمايشگاه، جلوي دانشگاه تعطيل است. البته مخاطب تخصصي کتابفروشي‌هاي روبروي دانشگاه را به نمايشگاه نمي‌فروشد و آن‌که اهل کتاب است راسته‌ خيابان انقلاب و کريم‌خان را رها نمي‌کند.

او مي‌گويد: اهل کتاب کمتر به نمايشگاه مي‌روند. اهل کتاب راسته انقلاب را رها نمي‌کند. اکثر افرادي که براي خريد کتاب به نمايشگاه مي‌روند، مايحتاج ساليانه‌شان را مي‌خرند و در واقع اين نوع خريداري، خريد سوپرمارکتي است. ناشران دولتي هم بر چنين امري معترف هستند. حالا که نمايشگاه به اتمام رسيده است. معمولا از اين به بعد ما تا شهريور يک سير نزولي را طي مي‌کنيم تا دانشگاه‌ها دوباره باز شود و ميزان فروش يک نوساني داشته باشد. در حال حاضر، دچار افت فروش هستيم و تا شهريور مجبوريم کتاب رمان و آشپزي بفروشيم.

" اقليم خاطرات" شامل خاطرات فاطمه طباطبايي، "عبرتگاه تاريخ"، "انسان کامل"، "حکمت اشراق"، "تاريخ ايران مدرن"، "نقش ايران در فرهنگ ايران و اسلام" و "شهريار" نوشته ماکياولي از کتابهايي هستند که در مدت بعد از نمايشگاه، در کتابفروشي طهوري نسبت به ديگر کتاب‌ها فروش بهتري داشته اند.

فروشگاه انتشارات اميرکبير روبروي دانشگاه تهران اين هفته فروش خوبي نداشته است. فروشنده اين کتابفروشي مدعي است فروش هفته‌اي که گذشت نسبت به هفته قبل از برگزاري نمايشگاه، افت زيادي داشته است. او مي‌گويد: زمان برپايي نمايشگاه هم فروشمان افت محسوسي داشت اما چون امسال عنوان چاپ اول و تجديد چاپي زياد داشتيم، غرفه اميرکبير در نمايشگاه فروش بسيار زيادي داشت.

اين کتابفروش گفت: در حال حاضر هم مخاطبان بيشتر به دنبال عنوان‌هاي مطرح به نمايش‌در آمده در نمايشگاه مي‌آيند. کتاب "چراغ‌ها را من خاموش مي‌کنم " نوشته رويا پيرزاد کتابي است که به عنوان پرفروش اين هفته مي‌توانم معرفي کنم.

کتابفروش فروشگاه موسسه کيهان هم مي‌گويد هنوز به ميزان فروش هفته‌هاي قبل از نمايشگاه نرسيده‌ايم. در حال حاضر عناويني که با توجه به رويه موسسه کيهان خوب مي‌فروشد، عبارت‌اند از: " مجموعه کتابهاي جنگ نرم" ، "جريان‌شناسي فکري ايران معاصر"، " شورش اشرافيت بر جمهوريت" و "مجموعه کتاب‌هاي نيمه پنهان".

برخي کتابفروش‌ها در زمان نمايشگاه، کتابفروشي را تعطيل مي‌کنند

مسئول کتابفروشي مولي مي‌گويد: ما در زمان برپايي نمايشگاه با رشد چشمگير فروش روبرو شديم و اين رشد هنوز هم ادامه داد. فقط دو روز در هنگام برگزاري نمايشگاه با افت 20 تا 25 درصدي فروش مواجه شديم. به نظرم اگر کتابفروشي يا ناشري هنگام برگزاري نمايشگاه، در کتابفروشي‌اش با افت فروش مواجه شده است، بخش بزرگي از مساله به اشتباهات خود ناشر يا مسئول پخش برمي‌گردد. هنگام برگزاري نمايشگاه اکثر کتابفروشي‌ها هم در فروشگاهشان حضور داشتند هم در نمايشگاه. اما برخي از 10 روز قبل فروشگاهشان را به حالت تعطيل درآوردند. به اين ترتيب مشکل عدم تحويل به کتابفروشي‌ها به وجود آمد و تا به حالا هم ادامه پيدا کرده است چون برخي از دوستان هنوز از حالت تعطيلي در نيامده‌اند.

" در ستايش بي سوادي"، " تاريخ فلسفه راتلچ"، "مفتاح اليب"، " تاريخ فلسفه سياسي قرون وسطي"، "آينده فراانساني ما"، " ترنم موزون حزن"، " علوم انساني و برنامه‌ريزي توسعه" و " کتاب خاطرات آيت‌الله هاشمي رفسنجاني" از کتاب‌هايي هستند که بيشترين فروش را در فروشگاه مولي داشته‌اند.

پرفروش‌ترين کتاب کتابفروشي چشمه در خيابان کريم‌خان از تاريخ 15 تا 22 ارديبهشت، "شهربانو" نوشته محمدحسن شهسواري است که در اين مدت 61 نسخه از آن به فروش رفته است. " همه افق" نوشته فريبا وفي با 27 نسخه اختلاف و فروش 34 جلدي در جايگاه دوم پرفروش‌هاي اين کتابفروشي ايستاده است. "لب بر تيغ" اثر حسين ثناپور با 33 نسخه، "نگران نباش" با 26 نسخه و "قلابي و چند داستان ديگر" نوشته رومن روگاري با ترجمه سميه نوروزي با فروش 22 جلدي به ترتيب در جايگاه‌هاي بعدي قرار دارند.

"روزي روزگاري فوتبال: فوتبال و جامعه" نوشته حميدرضا صدر هم در اين مدت به فروش 22 جلدي دست يافته . نکته جالب حضور دو کتاب "نگران نباش" و " احتمالا گم شده‌ام" سارا سالار در ليست پرفروش‌هاي چشمه است. اين کتاب سالار توانسته در اين مدت 20 نسخه بفروشد. کتاب‌هاي پرفروش ديگر چشمه رقم فروشي در حدود 15، 14 يا 12 نسخه دارند. در کل فروش اين کتابفروشي هم راضي‌کننده نيست. پرفروش‌ترين کتاب با 61 نسخه و قعر جدول، "نامه‌اي عاشقانه از تيمارستان ايالتي" ريچارد براتيگان با 12 نسخه قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس