کد خبر 470981
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲

یک مقام چینی از سفر رئیس‌جمهوری چین به تهران تا ژانویه (دی ماه ۹۴) خبر داد و اعلام کرد: همزمان با این سفر، چندین قرارداد بزرگ برقی بین روسای جمهوری دو کشور امضا می‌شود.

به گزارش مشرق، ژئو ژیانگ امروز در جمع خبرنگاران درباره برنامه جدید چینی‌ها به منظور توسعه‌ همکاری‌های تجاری و اقتصادی با ایران به ویژه حوزه صنایع برق و انرژی، گفت: چینی‌ها در سخت ترین شرایط تحریم در ایران فعالیت‌های خود را متوقف نکرده‌اند و تهران و پکن از سطح بالا و استراتژیک روابط تجاری و اقتصادی برخوردار هستند.

مدیرعامل شرکت شاندونگ چین از برنامه جدید دولت چین به منظور تامین فاینانس پروژه‌های مختلف برق و انرژی ایران به ویژه در دوران پساتحریم خبر داد و افزود: با لغو تحریم‌ها و حتی بازگشت شرکت‌های اروپایی و آمریکایی به ایران، سطح روابط اقتصادی و تجاری تهران و پکن نه تنها تضعیف نمی‌شود، بلکه تقویت هم خواهد شد.

این مقام چینی یکی از برنامه‌های مهم دولت چین به منظور حفظ جایگاه اقتصادی و تجاری خود در ایران پس از لغو تحریم‌ها را بازگشایی خطوط اعتباری و فاینانس اعلام کرد و یادآور شد: دولت چین از تمامی شرکت‌های چینی که قصد سرمایه‌گذاری و یا اجرای طرح‌های جدید برق و انرژی در ایران را دارند، حمایت می‌کند و حتی امکان بازگشایی خطوط جدید فاینانس وجود دارد.

ژیانگ از سفر رئیس‌جمهوری چین به تهران تا ژانویه (دی ماه ۱۳۹۴) خبر داد و افزود: همزمان با این سفر، قراردادهای جدید برق و انرژی بین روسای جمهور ایران و چین امضا خواهد شد.

بهمن صالحی مدیرعامل صانیر ایران هم در حاشیه امضای این قرارداد با بیان اینکه ایران و چین از روابط چندین هزار ساله اقتصادی و تجاری برخوردار هستند، گفت: سطح همکاری‌های ایران و چین حتی در صورت بازگشت شرکت‌های اروپایی و در دوران پساتحریم کاهش نمی‌یابد بلکه پیش‌بینی می‌شود قراردادها و پروژه‌های جدید به ویژه در صنایع برق و انرژی بین دو کشور اجرایی شود.

این مقام مسئول هدف از امضای قرارداد با شرکت شاندونگ چین را تامین انحصاری کالا و تجهیزات در ۱۵ کشور جهان عنوان کرد و اظهار داشت: بازگشایی فاینانس و اجرای طرح‌های برقی به صورت EPC در ایران و سایر کشورهای جهان از دیگر توافق‌های انجام شده است.

صالحی با یادآوری اینکه برخی از شرکت‌های اروپایی حاضر به پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری در کشورهای منطقه خاورمیانه و آفریقا نیستند، تاکید کرد: بر این اساس همزمان با احتمال لغو تحریم‌ها، مذاکراتی با چندین شرکت معتبر اروپایی به منظور اجرای طرح‌های برق و انرژی در منطقه خاورمیانه و آفریقا با مشارکت طرف ایرانی و شریک اروپایی انجام گرفته است.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به توافق با برخی از فاینانسورهای فرانسوی و اسپانیایی، بیان کرد: قرار است یک طرح جدید نیروگاه برق خورشیدی با مشارکت یک شرکت اسپانیایی و فاینانس یک شرکت فرانسوی اسپانیایی توسط ایران انجام شود.

وی در پایان با بیان اینکه به زودی چندین قرارداد جدید برق و انرژی با شرکت‌های معتبر اروپایی امضا خواهد شد خاطر نشان کرد پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری پنج میلیارد دلار قراردادهای جدید برق و انرژی با طرف‌های خارجی منعقد شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس