کد خبر 470640
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۰

رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که به بازرسان این نهاد اجازه ورود به سایت پارچین برای نمونه برداری یا نظارت بر نمونه برداری را نداده ایم.

به گزارش مشرق، جوان،رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که به بازرسان این نهاد اجازه ورود به سایت پارچین برای نمونه برداری یا نظارت بر نمونه برداری را نداده ایم.

وی روز دوشنبه در واکنش به خبر رسانه های داخلی به نقل از خبرگزاری رویترز مبنی بر اینکه نمونه ها با حضور بازرسان آژانس گرفته شده، در جمع خبرنگاران افزود: خبر منتشر شده به نقل از رویترز کاملا تکذیب می شود و ما به هیچ بازرس آژانس اجازه ورود به سایت پارچین برای نمونه برداری یا نظارت بر نمونه برداری را نداده ایم.

وی گفت: نمونه ها را خودمان برداشتیم . این جزو خطوط قرمز ماست و هیچ بازرسی حق ورود به یک سایت نظامی برای بازرسی را ندارد.

نجفی افزود: بازدید آمانو و معاونش، یک بازدید عمومی و تشریفاتی بود، آنها تجهیزات و حتی گوشی تلفن همراه نداشتند و بازدیدشان چند دقیقه بیشتر طول نکشید. فقط در همین حد بود که ببینند هیچ چیز مشکوکی در آنجا نیست و داعیه مطرح شده در مورد این مکان کاملا غلط است.

برخی رسانه های غربی از جمله خبرگزاری رویترز انگلیس پیشتر گفته بودند که نمونه برداری از مرکز پارچین توسط بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام گرفته است.

نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین در واکنش به گزارش آژانس در خصوص اجرای نقشه راه اعلام کرد که براساس آنچه در این گزارش آمده، ایران توضیحات مکتوب را به موقع ارائه داده است.

وی گفت: جلسات فنی تیم های کارشناسی ایران و آژانس پس از دریافت پرسش های آژانس در مورد ابهامات، در تهران برگزار و بحث و بررسی در خصوص این پرسش ها انجام شده است.

نجفی با اشاره به این که قرار است این جلسات هفته آینده ادامه یابد، یادآور شد: سایر فعالیت ها نیز اجرا شده یا در حال اجراست و پیش بینی ما این است که حتی زودتر از 15 اکتبر (23 مهر ماه) تمام مراحل طبق نقشه راه پایان یابد.

نجفی بار دیگر در مورد بازدید «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس از پارچین تاکید کرد که این بازدید که من هم وی را همراهی می کردم، صرفا یک بازدید عمومی و تشریفاتی و بر اساس توافقی بود که طبق نقشه راه انجام شد.

وی یادآور شد: در این بازدید آمانو و معاونش با چشمان خود دیدند که تبلیغات اخیر در خصوص بازسازی وسیع در پارچین فقط تعمیر یک جاده تخریب شده به دلیل سیلاب بوده و آسفالت نو جاده نیز فقط برای تعمیر جاده و نه به خاطر پنهان کاری بوده است.

نماینده کشورمان در آژانس گفت: آنها همچنین دیدند که بخش کوچکی که به یک ساختمان اضافه شده فقط یک رختکن بوده است، از این رو در گزارش خود تایید کردند که این مساله از این پس مایه نگرانی آژانس نیست.

نجفی اضافه کرد: آنها همچنین مشاهده کردند، ساختمانی که ادعا می شد در آن فعالیت مشکوک انجام می شود، یک ساختمان معمولی است که هیچ فعالیت ممنوعه ای در آن روی نمی دهد و تجهیزاتی نیز در آن وجود ندارد.

وی با تاکید بر این که این مساله با ادعایی که پیشتر طرح شده بود، کاملا در تضاد است، تصریح کرد: این که آمانو در گزارش خود گفته، در آنجا (پارچین) علائمی از بازسازی اخیر را دیده، بر اساس اعلام ایران است که هم قبل از ورود به پارچین و هم در حین بازدید، به آنها گفته شد که یک اتاق استراحت مخصوص کارگران و یک سرویس بهداشتی در این ساختمان به تازگی ساخته شده است.

نجفی گفت: همچنین بوی مواد شیمیایی متعارف که در داخل سالن نیز پیچیده بود، نشان از این داشت که این مواد مدتهاست در این سالن وجود داشته و برخی موسسه های آمریکایی که به مدت چهار سال در مورد آن تبلیغ می کردند که آنجا یک «اتاقک انفجاری» است، اصلا صحت ندارد.

وی اضافه کرد: موسسه های آمریکایی همچنین طبق عکس های ماهواره ای ادعا کرده بودند که آثاری از شستشو برای پاکسازی در خارج این ساختمان مشاهده می شود، در حالی که در جریان این بازدید، آمانو و افراد حاضر در محل ورود به ساختمان مشاهده کردند که آب ریزی ها به علت یک ترکیدگی لوله مقابل ساختمان بوده است.

وی افزود: البته برخی تحلیل گران پیشتر پیش بینی کرده بودند که ممکن است تحت تاثیر تبلیغات برخی کشورهای غربی، گزارش ها دو پهلو باشد، اما امیدواریم که گزارش های بعدی این گونه نباشد.

نماینده دایم کشورمان در آژانس افزود: مهم این است که آژانس متعهد به ارائه ارزیابی نهایی برای بسته شدن این موضوع است و مدیرکل در جلسه با نمایندگان محترم مجلس مجددا بر این موضوع تاکید داشته است.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    آقايان مردم را چه فرض كرده اند !!
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    بعله ...... و آقای آمانو و همراهان هم با چند دقیقه بازدید تشریفاتی کاملآ قانع شدند که هیچ چیز مشکوکی در پارچین نیست !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس