کد خبر 470118
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲

باوجود بیکاری گسترده جوانان، ۹۰۰هزار بازنشسته در بازارکار ایران فعالیت دارند که ۱۱هزارنفر از آنها صاحبان کرسی‌های عالی هستند. با این حال، مجلس می‌گوید به صورت جدی دنبال ممنوعیت اشتغال بازنشسته‌ها است.

به گزارش مشرق، آمارهای مربوط به آخرین سرشماری کشور نشان می دهد اندکی بیش از ۹۰۰ هزار نفر با سن بالای ۶۵ سال در بازار کار ایران مشغول به فعالیت هستند و تقریبا به همین میزان نیز فرصت شغلی برای کارجویان جوان از سوی بازنشسته ها اشغال شده است.

کارشناسان می گویند بخش مهمی از اشتغال بازنشسته ها در بستر فعالیت های دولتی و بدنه وابسته به دولت شکل گرفته و افراد بسیار زیادی هستند که در هیات مدیره ها عضویت داشته و یا با عنوان مشاور، کسب درآمد می کنند. بخشی نیز به صورت کارمندان، قانونگذاران، مقامات عالی رتبه، مدیران، متخصصان، تکنسین ها و دستیاران، کارمندان امور اداری و دفتری و ... مشغول به فعالیت هستند.

مشاغلی که در اختیار بازنشسته‌ها است

اینکه چرا یک فرد بازنشسته بعد از تقریبا ۳ دهه فعالیت اقتصادی و رسیدن به سن ۶۵ سال، ترجیح می دهد در این بازار بماند از چند منظر قابل توجه و بررسی است. بخش مهمی از ادامه اشتغال بازنشسته ها مربوط به نیازهای مالی و کسری درآمد است که افراد را مجبور به فعالیت اقتصادی در دوران بازنشستگی می کند.

یک بخش دیگر کار نیاز جامعه به توان، تخصص و مهارت شاغلان دیروز است که این موضوع در تمامی کشورهای جهان مورد توجه است و اساسا نمی توان استفاده از تجربیات گرانبهای افرادی که سال ها در بازار کار به کسب تجربه پرداخته اند را نادیده گرفت.

همچنین یک علت بازگشت بازنشسته ها به بازار کار می تواند این باشد که آنها می خواهند حس مفید بودن و دوری از رسیدن به سن بازنشستگی و کهولت را از خود دور کنند. کارشناسان عقیده دارند، بازنشسته ها از این طریق حس امید به زندگی را در خود تقویت می کنند. آنها می خواهند همچنان برای جامعه مفید باشند و بازار کار روی آنها حساب کند.

چرا بازنشسته‌ها کار می‌کنند؟

با این اوصاف، مسئله ای که برای بازگشت اغلب بازنشسته ها به کار مطرح است، موضوع کسب درآمد، ناتوانی در تامین هزینه های زندگی، در مورد برخی نبود حمایت های بیمه ای و یا اشتغال در اموری است که معمولا چیزی به عنوان بازنشستگی در آن مطرح نیست و افراد تا زمانی که توان کار دارند می توانند در آن بخش ها به فعالیت بپردازند که اشتغال در بخش کشاورزی از نمونه های آن است.

هرچند اشتغال دوسوم از ۹۰۰ هزار بازنشسته شاغل در بازار کار به روایت آمارها در بستر بخش خصوصی شکل گرفته، اما اگر طرح مجلس به مرحله اجرا برسد، می توان انتظار داشت شرایط خروج ۹۰۰ هزار نفر و یا دستکم نیمی از بازنشسته ها از بازار کار ایران فراهم و در نتیجه هزاران فرصت شغلی در اختیار کارجویان جوان تحصیل کرده قرار گیرد.

البته پیش از آن دولت باید برخی زمینه ها مانند تقویت دریافتی بازنشستگان، انجام برخی حمایت‌های درمانی و بهداشتی رایگان در دوران بازنشستگی و خلاصه کم کردن بار نیازهای مالی خانواده های دارای شاغلان بازنشسته را فراهم آورد. به بیان ساده تر، اگر شرایط به نحوی باشد که میزان دریافتی و حقوق دوران بازنشستگی افراد بهبود یابد، قائدتا بخشی از آنها بدون نیاز به قانون و یا ممنوعیت، بازار کار را ترک خواهند گفت.

توجه این گزارش در بیان لزوم زمینه سازی دولت و سیاست گذاران برای خروج بازنشسته ها از بازار کار، به آن بخش از بازنشستگانی است که به دلایل واقعی کسری مالی و درآمدی ناچار به فعالیت در بازار کار شده اند، وگرنه شرایط برای هیات مدیره ها، مشاوران، مدیران و امثال اینها برای ترک بازار کار باید به صورت دستوری و از طریق اجرای مصوبه احتمالی مجلس به قید فوریت فراهم و بر اجرای فوری آن نیز نظارت شود.

توقف فوری مشاغل صوری در بازار کار

براساس آخرین آمارهای موجود، هم اکنون ۷۸۸ هزار و ۶۹۴ مرد بازنشسته بالای ۶۵ سال  ۱۱۱ هزار و ۴۳۳ زن پس از دوران بازنشستگی به فعالیت در بازار کار ادامه می دهند. از مجموع یک میلیون و ۸۰۷ هزار متخصص شاغل در کشور، ۱۱ هزار و ۸۳۳ نفر بالای ۶۵ سال و مشغول به فعالیت هستند.

همچنین اندکی بیش از ۱۰ هزار بازنشسته شاغل را متخصصان تشکیل می دهند و بیش از ۳ هزار کارمند در سن بازنشستگی هنوز هم در مشاغل اداری و دفتری حضور دارند. گروه های دیگری از بازنشستگان نیز در مشاغل خدماتی و فروشندگی، کارکنان ماهر، صنعتگران، متصدیان و مونتاژکاران و بخشی نیز به صورت کارگر ساده ادامه فعالیت می دهند. ۶۴۸ هزار بازنشسته باقی مانده در بازار کار ایران را کارکنان ماهر کشاورزی، جنگلداری و شیلات تشکیل می دهند.

فرامرز توفیقی با بیان اینکه بسیاری از بازنشسته ها از بدنه دولت بوده و در مشاغل خاصی فعالیت دارند، گفت: معمولا افراد در بدنه دولت می توانند به هیات مدیره ها و پُست‌های مشاوره ای راه یابند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار اظهارداشت: اینکه مجلس به دنبال ممنوعیت اشتغال بازنشسته ها است، به این دلیل است که بخشی از بازنشسته ها در بدنه دولت حضور دارند. باید شرایط به نحوی باشد که نسل جوان بتوانند وارد بازار کار شوند.

توفیقی خاطرنشان کرد: از منظر اشتغال‌زایی برای جوانان تحصیل کرده، به شدت موافق حذف بازنشسته ها به ویژه در بخش دولتی و پُست‌هایی مانند هیات مدیره ها و مشاوران هستیم. در صورتی که امکانی فراهم شود تا بازار کار اندکی جوان‌تر شود، قطعا زمینه های بهتری هم برای اشتغال جوانان فراهم می شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • iraj ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    با سلام آیا بازنشسته ای که دکتری تخصصی دارد و چندین سال بعنوان استاد دانشگاه بوده و حال بازنشست شده حقوقش کافی نیست؟این به نظر من طمع و حرص پول هست با نگاهی به اساتید بازنشسته دانشگاه آزاد که خیلی ها از 75 سال هم بیشتر سن دارند خواهید دید که استخدام دوباره آنها اصلا بخاطر معیشت نمی باشد. در حالی که بسیاری از دکتری جوان در به در دنبال کارند .هرچه سریعتر باید همه را اخراج کنند و جوانان عزیز را جایگزین کنند و از فرار مغزها جلوگیری نمایند.با تشکر
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    الان چقدر داریم فت فراوون هم از اخور میخورن هم از توبره معذرت این کلمه رو بکار بردم فقط هم باعث این جریان هم فقط دولت هستش دولت ۴ سال است همه چیز کار کاسبی اشتغال یک عده تی هستند که با طرح قاصدک در بیمارستانها میلیونی به جیب زدند و بعد ماله مارو زدن تورگ یه لیوان هم اب روش یک ریال هم به ما ندادن
  • حامد ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    لطفا این طرح رو برای آزمایشگاه های پزشکی خصوصی هم اجرا کنید. مسئولین آزمایشگاه های خصوصی اقدام به جذب بازنشستگان می کنند آن هم به بهانه تجربه بالای این افراد در صورتی که تمام این افراد دیپلمه و تکنسین های 40 سال پیش هستن که نه واحد درسی در دانشگاه گذروندن و نه علمشون به روز هستش. مسئولین آزمایشگاه تنها برای این, اقدام به جذب این افراد میکنن که نیازی به پرداخت حق بیمه به اداره بیمه تامین اجتماعی برای این افراد نیست و لذا به سود مسئولین آزمایشگاه می باشد .حال آنکه فوق لیسانس ها و لیسانس های آزمایشگاه بیکار هستن و این افراد جای آنها رو اشغال کردن. این اشغال هم تنها در یک شیفت کاری نیست بلکه بسیاری از این افراد به صورت دو شیفت, شیفت صبح و بعد از ظهر, مشغول به کار هستن یعنی عملا جای دو نفر رو اشغال کردن. لطفا هر چه سریعتر اداره کار و امور اجتماعی به این مسئله رسیدگی کند.
  • حسن ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    شما اگر صبح زود سوار بی ار تی شید تعداد پیرمردها بیشتر از جوونها است
  • ناشناس ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    اگه بخوان جلوی کار بازنشسته هارو بگیرن که اونوقت کارای دولتو کی میخواد انجام بده؟آخه اونا بعضیاشون بازنشسته هستن بعضیاشونم بازبازنشسته هستن یعنی خیلی بازنشسته هستن،عمرا این دستور اجرا بشه
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    خیلی به بازنشسته ها حقوق میدید که میخواین دیگه کار نکن !!!!!پس چطور خرج نوه و عروس و داماد ودانشجو هاشو ن رو در بیارن
  • امیر ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    با تاسیس شرکت های تامین نیروی انسانی در قالب شرکت دوباره به دل دولت برگشتند وای از این همه بی عدالتی
  • ادریس ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    این آقایانی که مدعی هستند در آموزش و پرورش مازاد نیرو داریم، همین امسال که یکی از همکاران ما باز نشسته میشه رو دعوت به همکاری مجدد کردند. معاون مدرسه ما 2 ساله که بازنشسته ولی هنوز توی مدرسه مشغول کاره و بسیاری از این نمونه ها که شما هم اگه بگردید به راحتی پیدا میکنید.
  • ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    کامنت های بالا نشان می دهد که چقدر به پدرانمان احترام میگذاریم !! خجالت بکشید .
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    این پیری برای همه هست ها !! وقتی یک جوان در مورد افراد مسن با لحن خاص نظر میده بدونه که شاید آنهم به سن پیری برسه .
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    بازنشسته هایی که دراتوبسرانی وتاکسی کارمی کنند چی خدایی بعضی ها عصاب حوصله هم ندارن واسه اونه یک فکری بکنید
  • مراد ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    کسی منکر کار نکردن بازنشسته ها نیست چون ممکن است کسی نیاز داشته باشد با تجربه اش کاری راه بیندازد که برای چند نفر جوان اشتغالزایی کند نه اینکه جای یک جوان را اشغال کند بعنوان مثال اساتیدی که در دانشگاهها بازنشست می شوند بیایند موسسات تحقیقاتی و پژوهشگاههای دانش بنیان تاسیس کنند چون هم تجربه دارند هم پولشو دارند و می توانند در کنارش چند جوون را هم مشغول بکار کنند ولی این آقایان بعد از بازنشستگی در دانشگاههای سراسری سریع دوباره استخدام دانشگاه آزاد می شوند و در چند جاهای دیگر هم بعنوان استاد مدعو تدریس می کنند این در حالی است که عملا جای چند جوان ر ا اشغال کرده اگر فرض را بر این بگذاریم که هر فارغ التحصیل دکترا شاید از بین صدها دانش آموز موفق به کسب این درجه می شود وعصاره هزاران نفر از جمعیت تحصیل کرده کشور است که خیلی راحت بعد از نا امیدی از یافتن شغل کشور را ترک می کند . و این فسیلهای علمی که نه آشنایی به علم روز دارند نه توانایی و انگیزه کافی دارند عملا جای این جوانان عزیز را اشغال کرده اند
  • بازنشسته ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    این که چرا بازنشسته ها مجبورتد کار کنند را برسی بفرمایید بهتر است البته اگر قرار شد بازنشسته کار نکند باید برای همه باشد نه فقط برای بازنشسته هایی که دستشان به جایی بند نیست با این که بسختی کار پیدا کرده ایم در تابستان گذشته بخدا قسم نتوانستم یک خربزه یا طالبی بخرم و این سومین سال متوالی بود که چنین است با این کار شما باید حسرت خوردن تخم مرغ و پنیر و نان را نیز داشت راستی چه اشتباه بود یک عمر خدمت صادقانه که این چنین دستمزدی گرفتیم که همیشه شرمند خانواده هستیم برای حداقل لقمه ای نان نه کباب و تفریح و استراحت و لباس و...!!
  • علي ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    اگه همه چي درست و بجا باشه همه استقبال ميكنند طرح خوبي است ولي انصاف درآن بكار نرفته اولا اين چه قانوني است كه نمايندگان خود بايد الگو باشند خودشون را استثنا كرده اند مگه طي 4سال نمايندگي كم استفاده برده اند دوما بايد دراينجا اگه استثنايي قائل ميشن بايد واسه بازنشسته هايي باشن كه حقوق زير 1500 و حتي 2 ميليون ميگيرند با اين مخارج سخت وسرسام آور خود من بازنشسته هستم و 1500 دريافتيمه مستاجرم دو فرزند دانشجو دارم دو فرزند محصل دارم چند قسط بانك هم دارم توان كاركردن هم دارم لطفا يا حقوق خوب با نظام هماهنگ بدين نه ناهماهنگ بين ادارات ديگه يا بزاريد افرادي مثل بنده حداقل كار كنم و اونايي كه به پيرمردها توهين ميكنند من چيزي نميگم چون معلومه چي شخصيتي دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس