کد خبر 469129
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: مداحان با توجه به نفوذشان در جامعه می توانند نقش موثری در ترویج نهضتِ مطالعه تفسیر قرآن داشته باشند.

 به گزارش مشرق، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور، غروب چهارشنبه 25 شهریور 94 در مراسم افتتاح نخستینِ دارالقرآن تخصصی خانه مداحان کشور گفت: پیامبر اسلام (ص) فرمودند قرآن و عترت در کنار یکدیگر شما را از اشتباه مصون می دارد. این در حالی است که در همین تهران چند هزار جلسه مرتبط با عترت برگزار می شود اما صد تا جلسه تفسیر نداریم.

میان نماز و زکات فاصله افتاده است

وی با بیان اینکه زمانی 22 واجب میلیونی فراموش شده را یکی از آنها زکات است، خدمت مقام معظم رهبری عرضه داشتم که موجب تعجب ایشان شد، افزود: قرآن مکررا می فرماید «یقیمون الصلوه و یؤتون والزکوه»؛ اما میان این دو فاصله افتاده به طوری که زکات را فراموش کردیم.

رییس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه به آسیب شناسی هیئات پرداخت و گفت: یک منبری 40 دقیقه سخنرانی می کند اما حتی یک آیه را تفسیر نمی کند. نباید میان منبر و تفسیر فاصله باشد.

میان حسینیه ها و مساجد فاصله نباشد

وی افزود: امروزه شاهد فاصله افتادن میان حسینیه ها، زینبیه ها و مهدیه ها از مساجد هستیم. این در حالی است که روضه خوان های معروف و تأثیرگذار تاریخ مانند حضرت فاطمه (س) و امام سجاد (ع) در مسجد، نطق های آتشین علیه طاغوت زمان سر دادند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی انس مداوم مداحان با قرآن و تفسیر را ضروری دانست و ادامه داد: باید نهضت مطالعه تفسیر را از خودمان آغاز کنیم. امام صادق (ع) فرمودند: آیات قرآن را با روایات ما مطابقت دهید. هر جا درست بود بپذیرید و هر جا مخالف بود، آن را به دیوار بزنید.

وی گفت: قرآن آمده است که رفتارهای ما را اصلاح کند لذا برای نهادینه شدن دستورات قرآن در زندگی خود باید با کلام، تاویل و تفسیر آن آشنا شویم.

خنده جزو فرهنگ ماست / با خنده صاحب حجره شدم

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه کار ما برعکس شده است به طوری که خنده را که جزو فرهنگ ماست فراموش کرده ایم و صرفا به دنبال گریاندن مردم هستیم، افزود: من با خنده سه قلعه را فتح کرده ام که یکی از آنها قلعه قم بود. در ابتدای ورود به حوزه علمیه قم از مرحوم آیت الله گلپایگانی (از مراجع تقلید) تقاضای حجره کردم که ایشان فرمودند: به دلیل اینکه عمامه و محاسن نداری و طلبه پایه اول هستی به تو حجره نمی دهم. به کاشان برگرد. به ایشان گفتم به کاشان برخواهم گشت اما اجازه دهید یک مطلبی به شما بگویم: فردی به حمام رفت و تا لباسش را درآورد مردم از بوی بسیار بدش، ابراز انزجار کردند و او چون این برخورد را دید، لباسش را پوشید تا از حمام خارج شود. به او گفتند چرا از حمام خارج می شوی، پاسخ داد: میرم حمام تا بعد بیایم حمام. آیت الله گلپایگانی از سخن بنده خنده اش گرفت و گفتند: به تو حجره می دهم.

وی با تاکید بر اینکه اصل برای ما دین است، گفت: می توان ضمن حفظ تقدسِ شعائر دینی مردم را خنداند. سایر کارهایمان نیز باید به این صورت باشد برای مثال باید قرآن و عترت در کنار هم و نماز و زکات هم در کنار یکدیگر باشند.

برخی از جلسات با گناه همراه است

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با انتقاد از اینکه برخی از جلسات با گناه همراه است به طوری که صدای بلندگو بیرون از مجلس پخش و موجب اذیت مردم می شود، افزود: یکی از اشکالات، نقل خواب است. نباید خواب را که حجت نیست، برای مردم نقل کرد.

وی ادامه داد: جلسه مداحان باید به جلسه قرآنی، روایی، تفسیری، علمی و هنری تبدیل شود. برای تحقق این هدف آشنایی این قشر با قرآن و تفسیر لازم است.

رییس ستاد اقامه نماز کشور در پایان قانع نبودن به وضع موجود و چاره اندیشی برای تحول را از ضروریات دانست و گفت: وقتی یک مداح می تواند جمعیت عظیمی را به جلسه عزاداری بکشاند، می تواند آنها را نمازخوان و به خدا وصل کند.
منبع: شبستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس