کد خبر 468850
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹

یک مقام مسئول در سازمان دامپزشکی با ارائه توصیه‌هایی به مردم درباره ذبح و مصرف گوشت‌های نذری در آستانه عیدقربان گفت: استفاده از لبنیات غیرپاستوریزه احتمال انتقال تب مالت را افزایش می‌دهد.

به گزارش مشرق، مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی در پاسخ به این پرسش که توصیه دامپزشکی به مردم برای ذبح دام و کاهش احتمال انتقال بیماری‌های مشترک در آستانه عیدقربان چیست؟ اظهارداشت: توصیه دامپزشکی به مردم این است که ذبح دام را در مراکز و کشتارگاه‌های مجاز و تحت نظر مسئولان فنی که در این اماکن حضور دارند، انجام دهند.

داریوش جهان‌پیما با بیان اینکه در این راستا ما در اعیادی مانند عید قربان کشتارگاه‌ها را آماده فعالیت می‌کنیم، اضافه کرد: دام‌های وارد شده به این کشتارگاه‌ها ۲۴ ساعت نگهداری می‌شوند تا استرس حمل و نقل در آنها از بین برود، ضمن اینکه در همان زمان یک معاینه بالینی قبل از کشتار انجام می‌‌شود و اگر دامی بیمار باشد، آن را جدا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ذبح دام‌های بیمار شرایط خاصی دارد، گفت: ذبح این دام‌ها معمولا در انتهای کشتار روزانه و با بازرسی‌های تشدید شده، صورت می‌گیرد.

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی، حضور ناظران بهداشتی و شرعی را در کشتارگاه‌های مذکور مورد اشاره قرار داد و افزود: مردم می‌توانند دام مورد نیاز خود را از محل انتظار کشتار این کشتارگاه‌ها تهیه کنند و دام در همانجا وارد چرخه کشتار شود.

جهان‌پیما با بیان اینکه کشتارگاه‌های یاد شده، گوشت و تمام قسمت‌های قابل استفاده دام را تحویل افراد قربانی‌کننده می‌دهند، تصریح کرد: اگر هم دام مشکلی داشته باشد، ناظران در حین معاینه و بازرسی متوجه این موضوع شده و آن را حذف و معدوم می‌کنند، ضمن اینکه غرامت این کار به فرد قربانی‌کننده پرداخته می‌شود.

وی افزود: بنابراین اگر افرادی قصد قربانی کردن دامی را دارند، بهترین مکان برای این کار کشتارگاه‌‌های مجاز هستند و این مساله هم از نظر بهداشتی و هم از نظر زیست محیطی حائز اهمیت است، چراکه به عدم آلودگی محیط زیست کمک می‌کند و از نظر اقتصادی نیز به نفع مردم است، چون اگر قسمتی از دام به دلایل مختلف حذف شود، غرامتش را به صاحب آن می‌پردازند.

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی با بیان اینکه این برنامه همه ساله در سراسر کشور اجرا می‌شود، ادامه داد: هر سال هم به دلیل اطلاع رسانی‌هایی که رسانه‌ها انجام می‌دهند، استقبال از این موضوع بیشتر می‌شود.

جهان‌پیما، کشتار غیرمجاز دام در سطح شهر و کنارجوی‌ها را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: ممکن است این کشتارها  خارج از چرخه نظارتی انجام شود، ضمن اینکه نگهداری، عرضه و ذبح دام به این شکل، شایسته فرهنگ ایرانی نیست.

وی افزود: دوربین‌های بیگانگان در کشور ما حضور دارند و تصاویر نامطلوبی از این‌گونه اتفاقات را در شبکه‌های جهانی پخش می‌کنند، بنابراین ما باید از همه جهت حواس خود را جمع کنیم.

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه انجام قربانی و توزیع نذورات یک پدیده دینی است و کسی هم با آن مخالف نیست، تصریح کرد: باید شکل انجام این کار ساماندهی و مسائل بهداشتی به خاطر مردم رعایت شود.

مردم گوشت‌های مشکوک به آلودگی را نیم پز یا کبابی نکنند

جهان‌پیما با اشاره به وجود بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله تب خونریزی دهنده کریمه گنکو، تاکید کرد: به همین جهت ما توصیه اکید داریم که کشتار دام در کشتارگاه‌ها انجام شود.

وی اظهارداشت: کسانی که گوشت نذری توزیع می‌کنند باید این گوشت را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس آن را توزیع کنند، همچنین افرادی که نذورات را دریافت می‌کنند، بهتر است آن را به همین مدت نگهداری و سپس مورد استفاده قرار دهند.

جهان‌پیما با تاکید بر اینکه گوشت گرم و تازه مجاز به توزیع نیست و باید حتما ۲۴ ساعت نگهداری شود، گفت: این عمل سبب کاهش آلودگی‌های احتمالی و عوامل بیماری‌زا می‌شود.

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی بهترین روش برای استفاده از گوشت‌هایی که منشا نامشخص دارند و افراد نمی‌دانند ذبح آن به چه شکل انجام شده است را پخت کامل این گوشت‌ها عنوان کرد و ادامه داد: مردم از تهیه غذا با این نوع گوشت‌ها به شکل کبابی و نیم پز جدا خودداری کنند.

جهان‌پیما به این پرسش که آیا در کشتارگاه‌های مجاز نیز گوشت ۲۴ ساعت نگهداری و سپس تحویل مردم می‌شود؟ پاسخ داد‌: کشتارگاه‌ها همان موقع گوشت را تحویل صاحب آن می‌دهند، اما اگر خود قربانی‌کننده بگوید ۲۴ ساعت بعد، آن را تحویل می‌گیرم، این کار را برای او انجام خواهند داد.

وی با بیان اینکه دامپزشکی سعی کرده تمامی خدمات را به شکل رایگان برای اشاعه فرهنگ بهداشتی در اختیار مردم قرار دهد، گفت: هدف ما از این کار، جذب بیشتر مردم و جمع‌آوری کشتارهای غیرمجاز از سطح شهر، کنار جوی‌ها، و در باغات است.

انتقال تب مالت از طریق ارتباط مستقیم با ترشحات دام و مصرف لبنیات غیرپاستوریزه

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی با بیان اینکه احتمال انتقال بیماری تب مالت یا بروسلوز در شرایط خاص وجود دارد، گفت: در کشتارگاه قاعده بازرسی گوشت این است که اگر دام تب دار کشتار شود، لاشه آن مشخصاتی دارد که بازرس از روی آنها تشخیص می‌دهد که این دام تب‌دار بوده و آن را کلا معدوم می‌کنند.

جهان‌پیما تاکید کرد: لاشه دام تب‌دار کلا ضبط و معدوم می‌شود و اجازه مصرف ندارد، بنابراین احتمال انتقال بیماری از طریق لاشه گوشتی که از کشتارگاه بیرون بیاید صفر است.

وی ادامه داد: در کشتارهای غیرمجازی که در سطح شهر انجام می‌شود و یا افراد خود دست به انجام این عمل می‌زنند، قطعا این موضوع را تشخیص نمی‌دهند و ممکن است از این طریق آلودگی منتشر شود.

جهان‌پیما با بیان اینکه اگر گوشت  پخت کامل شود این آلودگی در آن از بین می‌رود، خاطرنشان کرد: تب مالت شرایط خاص خود را دارد و معمولا از طریق ارتباط مستقیم با ترشحات دام و استفاده از لبینات و مواد لبنی غیر پاستوریزه منتقل می‌شود و گوشت نقش چندانی در انتقال این بیماری  ندارد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس