کد خبر 467800
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲

کارگردان مستند «به دنبال صلح» از رونمایی این فیلم مستند با حضور «بهروز افخمی» در حوزه هنری خبر داد.

به گزارش مشرق، «محسن اسلام‌زاده» اظهارکرد: این مستند که در هنگام حضور اعضای کاروان زائران صلح سوریه از 10 کشور دنیا در ایران، سوریه و لبنان تولید شده به روایت مادر «اگنس ماریا» راهبه مسیحی از روزهای شروع درگیری‌ها در سوریه می‌پردازد. او در این فیلم از حضورش در میان معارضه و مشاهداتش که توسط یک فیلمبردار فرانسوی ثبت شده سخن می‌گوید.

وی با اشاره به اینکه این مستند از اوایل سال جاری آماده نمایش شده بود، ادامه داد: بیش از یک سال پیش چند تن از چهره‌های صلح طلب بین‎المللی به ایران آمدند تا از طریق کاروانی برای کمک به مردم سوریه، به این کشور سفر کنند. در بین چهره‎هایی که قرار بود در ایران حضور داشته باشند مادر «اگنس ماریا» و «ماریا مگوایر» برنده صلح نوبل نیز به چشم می‎خورند.

 وی با بیان اینکه کاروان صلح سوریه توسط یک سازمان مردم نهاد با نام «امت واحده» از ایران به سمت سوریه و لبنان حرکت کرد افزود: ما هم در همراهی با این کاروان تصمیم گرفتیم تا این سفر را با محوریت مادر «اگنس ماریا» مستند کنیم زیرا این بانو از ابتدای به وقوع پیوستن جنگ در سوریه مبارزه خود علیه این جنگ را آغاز کرد و بارها توانست معارضان سوریه را قانع کند تا سلاح‌های خود را زمین بگذارند.

این مستندساز ادامه داد: مادر اگنس ماریا زمانی که معارضان سوریه اعلام کرده بودند دولت این کشور از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند، توانسته بود مدارکی را به سازمان ملل ارائه کند و با تایید اسناد و مدارک ارائه شده مانع حمله آمریکا به این کشور شد.  وی همچنین با اشاره به ساخت مستند «به دنبال صلح» توضیح داد: مادر اگنس ماریا بخشی از تصاویر سفر و مبارزات خود در سوریه را در اختیار ما قرار داد تا بتوانیم در این مستند از آنها استفاده کنیم.
 
  جنایات تروریست‎ها در سوریه مستند شد
اسلام‌زاده با بیان اینکه ما در این مستند توانستیم به ماجرای جنگ در سوریه نزدیک شویم تصریح کرد: در این مستند فقط همراهی با کاروان صلح مدنظر نبوده است.

وی با اشاره به برخی از صحنه های مربوط به جنایات تروریست‌ها در سوریه، نیز بیان کرد: یکی از صحنه های ناراحت کننده در این مستند، حمله معارضان با خمپاره به یک مدرسه مسیحی بود که در این حمله یک کودک کشته و 60 کودک دیگر زخمی شدند. در این حمله مشخص شد معارضان از سلاح و خمپاره‌های ممنوعه استفاده کرده‏اند؛ موضوعی که در این فیلم به آن پرداخته شده و به عنوان گزارش نقض حقوق بشر مطرح شده است.به گفته وی، تصویربرداری «به دنبال صلح» ۲۰ روز طول کشید و در نهایت اوایل سال جاری این مستند آماده نمایش شد.
 
مدعیان حقوق بشر به دنبال پروپاگاندای رسانه‎ای هستند
این مستندساز تاکید کرد:‌ فکر می‌کنم با توجه به شرایطی که برای کودکان مظلوم سوریه ای رخ داده نمایش این مستند کاملا به موقع است. وی یادآورشد:4سال است که جمعیت مصالحه و خانم مایریت مگوایر - که برنده صلح نوبل است - به دنبال صلح در سوریه هستند و این فیلم می‌تواند نشان دهد چه کسانی به دنبال صلح هستند و چه کسانی در این راه کارشکنی کرده‏اند ولی الان یک پوزیشن صلح طلبانه می‎گیرند. به نظر من آنها به دنبال یک پروپاگاندای رسانه ای هستند. 

این مستندساز اضافه کرد: آن چه که من را  ناراحت می‎کند این است که تمام کسانی که مسبب این فجایع در سوریه هستند الان پز صلح‎طلبانه به خود گرفته‌اند و به دیده تحقیر به مسلمانان نگاه می‎کنند. آنها مدعیان صلح هستند . اما به طور حتم به دنبال حقیقت و پایان جنگ سوریه نیستند. اما این مستند می‏تواند سندی برای رو کردن حقایق جنگ در سوریه است؛ به ویژه اینکه راویان فیلم ما مسلمانان نیستند تا مدعیان حقوق بشر! به بهانه‎های واهی ما را محکوم به حمایت جانبدارانه از مردم سوریه بکنند.

راویان مسیحی فیلم ما دنیا را دور زده‎اند و حتی در بین معارضان حضور پیدا کرده‎اند تا بفهمند عاملان این جنایات علیه مردم به ویژه کودکان سوریه از کجا حمایت می‎شوند.آنها هم بر این باورند که قطعا این کار یکی - دو گروه چریکی نیست  و حمایت‎هایی از جبهه‎های عربی و غربی پشت آن وجود دارد که البته حالا دودش دارد به چشم خودشان می‎رود.
 
 نسخه زیرنویس انگلیسی این مستند آماده شده است
اسلام زاده یادآورشد: نسخه زیرنویس انگلیسی این مستند آماده شده که به زودی توسط حوزه هنری به جشنواره‌های مختلف بین المللی ارائه می شود. وی با یادآوری این نکته که در ساخت فیلم مستند مشکلات زیاد است اظهارکرد: ولی خوشبختانه در کاروان همراه ما افرادی حضور داشتند که این مشکلات را کمتر و دسترسی ما را به سوژه ها راحت تر می‎کردند ؛ مثلا پدر دیو از استرالیا و پدر جولیان آسانژ موسس سایت ویکی لیکسدر از اعضای این کاروان بودند. اسلام‌زاده اظهارامیدواری کرد که این مستند در شبکه های تلویزیونی ایران در ساعت مناسب پخش شود.

منبع: حمایت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس