قائم‌ مقام وزیر صنعت از قاچاق سالانه ۳ میلیارد دلار طلا، ۲.۷ میلیارد دلار پوشاک، ۲ میلیارد دلار لوازم خانگی، ۹۱۲ میلیون دلار سیگار و ۱.۵ میلیارد دلار رایانه و قطعات به کشور خبرداد.

به گزارش مشرق، مجتبی خسروتاج امروز در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: براساس آمارهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سالانه ۳ میلیارد دلار طلا، ۲.۷ میلیارد دلار پوشاک، ۲ میلیارد دلار لوازم خانگی، ۹۱۲ میلیون دلار سیگار، ۱.۵ میلیارد دلار رایانه و قطعات، ۱.۵ میلیارد دلار لوازم یدکی، ۱.۱ میلیارد دلار لوازم آرایشی و ۱.۸ میلیارد دلار گوشی، ‌تبلت و تلفن همراه به کشور قاچاق می‌شود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بالا بودن تعرفه ها یکی از دلایل قاچاق است به این معنا که وقتی سود بازرگانی واردات پوشاک ۷۵ درصد باشد و همان کالا در اولویت ۱۰ قرار می‌گیرد، تعرفه واردات آن به ۱۵۰ درصد می‌رسد این رقم در مقابل قاچاق کالا که ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر هزینه در پی ندارد، میل به واردات غیررسمی را دو چندان می‌کند.

وی تصریح کرد: ممنوعیت و غیرمجاز بودن کالاهای مورد نیاز مردم، تشریفات متعدد واردات رسمی و عدم پاسخگویی تولید به سلیقه مصرف کننده از دلایلی است که سبب می‌شود تا میل به واردات کالا از طریق کالا را دو چندان می‌کند.

به گفته خسروتاج، سوء استفاده از ظرفیت ترانزیتی کشور و سوء استفاده از تجارت مرزی و ملوانی نیز از جمله موضوعاتی است که قاچاق را دامن می زند و می بایست  نسبت به آن توجه بیشتری کرد.

وی اظهار داشت: تعداد زیاد طبقات تعرفه‌ای نیز سبب شده تا به دلیل تشابه کالاها برخی وارد کنندگان به ویژه در بخش نساجی، نوع اظهار خود را تغییر دهند یا کم اظهاری کنند؛ به ویژه آنکه در بحث واردات مواد  اولیه و ورود موقت که باید کالای نهایی صادر شود با سندسازی خبری از  صادرات مجدد هم نیست.

خسروتاج اظهار داشت: یکی از پیامدهای اقتصادی قاچاق کالا، تضییع حقوق دولت و نگرفتن عوارض گمرکی است و مضاف بر آنکه کالایی که از مبادی قاچاق وارد می‌شود به ویژه در بحث موبایل و یا لوازم آرایشی مسایل فنی و استاندارد در آنها رعایت نشده و ممکن است به مصرف کننده هم آسیب برساند مضاف بر آنکه به تولید داخل هم ضربه می‌زند.

خسروتاج ادامه داد: برخی معتقدند قاچاق کالا توسط باندهای ذی نفوذ و عدم کنترل مناسب مرزها به دلیل گستردگی و ضعف ساختاری در این زمینه باعث شده تا قاچاق مقرون به صرفه باشد.

قائم مقام وزیر صنعت با اشاره به توزیع کالای قاچاق گفت: سوال این جا است که چرا کالای قاچاق کشف شده مجدد در بازار توسط سازمان اموال تملیکی عرضه می‌شود در حالی که مقابله با قاچاق برای جلوگیری از ضربه زدن به تولید داخل است.

وی اظهار داشت: در عین حال تبعیض در اجازه واردات توسط برندها و عدم مجوز به سایر افراد به ویژه در بخش پوشاک امروز یکی از چالش‌های پیش رو است؛ تا با کاهش عوارض واردات و کنترل سخت گیرانه‌تر در مرزها قاچاق را غیرقابل صرفه کنیم.

به گفته خسروتاج، مجازات‌های امروز قاچاق در کشور خنده آور است و به حدی است که احدی از آن ترسی ندارد و به راحتی دست به قاچاق کالا می‌زنند در حالی که در برخی نقاط دنیا قوانی سختگیرانه‌ای برای برخورد با قاچاق کالا دارند
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس