رئیس مجلس ایران اظهار کرد: خوشحال هستم که می بینیم عراق به عنوان کشوری در منطقه دارای ساختار دموکراتیک است ودر سالهای اخیر ایران همیشه در کنار دولت و ملت جدید عراق بود حتی در سخترین شرایط که جریانهای تروریستی دنبال این بودند داخل عراق را به هم بریزند ایران به درخواست دولت عراق به کمک دولت و ملت عراق رفت که در مقابل تروریستها به آنها کمک کند.

به گزارش مشرق، نشست خبری علی لاریجانی و سلیم الجبوری رؤسای مجالس ایران و عراق با حضور اصحاب رسانه داخلی و خارجی آغاز شد.

پیش از این نشست خبری سلیم الجبوری رئیس مجلس ملی عراق با حضور در پارلمان، با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و درباره مسائل دو جانبه به‌ویژه بحران منطقه گفت‌وگو کرد.


علی لاریجانی بعد از دیدار با سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه امروز برای ما افتخار آمیز است که رئیس پارلمان عراق به همراه هیات همراه به ایران تشریف آورده اند، افزود: کشور عراق، کشور همسایه، دوست و برادر ما است و دو ملت ایران و عراق از دیر باز یک ارتباط وثیقی با هم داشتند.

وی اظهار کرد: خوشحال هستم که می بینیم عراق به عنوان کشوری در منطقه دارای ساختار دموکراتیک است ودر سالهای اخیر ایران همیشه در کنار دولت و ملت جدید عراق بود حتی در سخترین شرایط که جریانهای تروریستی دنبال این بودند داخل عراق را به هم بریزند ایران به درخواست دولت عراق به کمک دولت و ملت عراق رفت که در مقابل تروریستها به آنها کمک کند.

لاریجانی افزود: به خصوص کشورهای منطقه باید این نکته قوی را دقت داشته باشند که در عراق، ملت عراق توانستند در درون دولت وحدت ملی که همه قشرها و فرق مختلف در آن کشور حضور دارند بتوانند دولت مهمی در عراق ایجاد کنند خوشبختانه بین دو پارلمان روابط دوستانه و صمیمانه ای برقرار است و ما مستمرا با هم رایزنی داریم و همچنین بخشهای مختلف پارلمان با هم گفتگوهای مهمی در مورد مسائل دو جانبه دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد نتیجه مذاکره امروز وی با رئیس پارلمان عراق تصریح کرد: من مطمئن هستم سفر ایشان، سفری موفق در ایران خواهد بود و امیدواریم که نتیجه این سفر بهبود روابط دو کشور و تاثیر گذاری در منطقه برای برقراری آرامش بیشتر باشد.

سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق با اظهار خوشحالی از حضور در ایران و ملاقات با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مذاکرات ما بر اساس خاستگاه روشن و مشترکی صورت می گیرد که ایران و عراق نقش برقراری امنیت منطقه ای و همکاری بین المللی را ایفا می کنند.

وی افزود: این باورمندی ما ناشی از داده های در منطقه و همچنین چالشهای مشترک در زمینه اقتصادی وامنیتی دو کشور بوده است که با آن روبرو هستند مخصوصا سرایت تروریست در منطقه که نیاز به همکاری کشورهای منطقه برای مهار این پدیده دارد.

الجبوری یادآور شد: با توجه به مناسبات بین دو کشور و وابستگی متقابل آنها و ماهیت روابط میان تصمیم گیران دو کشور باعث می شود در این راستا به طور مشترک عمل کنیم.

رئیس پارلمان عراق تاکید کرد: طی یکسال گذشته بیش از دویست سفر میان مسئولان دو کشور ایران و عراق در زمینه قانونگذاری و اجرایی صورت گرفته است همچنین موافقت نامه هایی میان دو کشور در خصوص مسائل امنیتی و اقتصادی و تقویت روابط اقتصادی امضاء شده است.

وی با تقدیر از تلاش ایران برای موفقیت در مذاکرات هسته ای تصریح کرد: ما از تلاشهای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در خصوص دستیابی به توافق هسته ای ستایش به عمل می آوریم و امیدواریم بازتاب این توافق جهت برقراری و توسعه امنیت در منطقه شود.

رئیس مجلس ملی عراق به روابط متمایز پارلمان‌های ایران و عراق اشاره کرد و گفت: بارزترین محور گفت‌وگوی امروز ما تلاش رئیس مجلس ایران برای میزبانی عراق در اجلاس آینده پارلمان‌های اسلامی است.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس