نفوذ يا ضعف تخصصي و کارشناسي در مقوله هاي تاثيرگذار فرهنگي در اين بنياد تا کي ادامه خواهد داشت؟ ارائه مجوز به بازي هاي غيراخلاقي ، ضد امنيتي ، مروج فراماسونري و شيطان پرستي و ... کافي نيست تا شايد مسئولان به فکر افتاده و توجهي به عرصه بازي هاي رايانه اي د

به گزارش خبرنگار مشرق، بنياد ملي بازي هاي رايانه اي تحت عنوان نظام ملي رده بندي سني بازي هاي رايانه اي "اسرا" چند سالي است به رده بندي سني و ارائه مجوز يا عدم صدور مجوز انتشار به بازي هاي رايانه اي اقدام کرده است. در اين مدت نقد هاي بسياري در مورد بازي هاي آنلاين و غيرآنلاين مجوز گرفته از اين بنياد در رسانه ها منتشر شده است که معلوم نيست به چه دليلي و با چه پشتوانه اي در اين سال ها هيچگونه توضيحي از سوي مسئولان در اين مورد ارائه نشده است .
بازي رايانه اي "آيين قاتل "(Assassin's creed) يکي از اين بازي هاي مسئله دار و معروفي است که بنياد سرسختانه پاي مجوز اين بازي ايستاده و از آن دفاع مي کند .
اين بازي از سال 2012 آغاز مي شود . کاربر به وسيله دستگاه هاي پيشرفته به گذشته و در طول جنگ هاي سوم صليبي در بيت المقدس در سال 1191 باز مي گردد و در نقش الطائر يکي از اعضاي فرقه حشاشين ظاهر مي شود. فرقه حشاشين و اسماعيليه در اين بازي به دروغ نماد شيعيان نشان داده شده و به شيوه اي پيچيده شيعيان به عنوان عامل اصلي تروريسم به مخاطب القا مي شود. به عنوان مثال در اين بازي در پرچم اين فرقه که در تمامي قسمت هاي قلعه آنان نصب شده است به وضوح نام حضرت علي (ع) به چشم مي خورد.

 

 

بازي در اورشليم دمشق و عکا روي مي دهد . مرحله اول بازي با ماموريتي از سوي المعلم رئيس فرقه آغاز مي شود شما(به عنوان بازيکن در قالب شخصيت اصلي بازي به نام الطير) به معبد سليمان مي رويد تا شيء جادويي "گوي عدن" را از دست شواليه هاي معبد خارج کنيد . اين گوي که تمامي بازي بر اساس آن بنا شده است نماد قدرت و حکومت است.

 

سپس المعلم نشاني 9 نفر را به شما داده و مي خواهد که اين 9 نفر را در شهر هاي مختلف اين منطقه يافته و ترور کنيد .از اينجا داستان بازي شروع مي شود . اين 9 نفر اعضاي اصلي معبد سليمان يا همان شواله هاي معبد هستند که پايه گذار فراماسونري هستند . تا اينجاي بازي هيچ چيز مشخص نيست . کاربر در نقش الطير وارد شهر هاي مختلف مي شود تا اين شخصيت ها که هر کدام جزء شخصيت هاي برجسته و افراد مهم و ذي نفوذ شهر هستند را يافته و آنها را ترور کند . پس از آنکه هر کدام از اين شخصيت ها ترور مي شوند قبل از مردن با کاربر لحظاتي صحبت مي کنند و به او متذکر مي شوند که راهش اشتباه است و اين نه نفر به دنبال برقراري صلح هستند و المعلم تروريست واقعي است .

 

 

الطير بارها با المعلم وارد بحث مي شود و روند بازي آنقدر جلو مي رود تا اينکه در مرحله آخر وقتي الطير نفر نهم (رابرت دي سابل) را به قتل مي رساند وي قبل از مردن پرده از راز شواليه هاي معبد مي گشايد . متن زير ترجمه آخرين سخنان رابرت با الطير است :
" الطير : پس کار تمامه ! نقشه هايت نيز مانند خودت بايستي آسوده شوند و از بين بروند.
رابرت : تو هيچي از نقشه ها نمي داني تو هيچي جز عروسک خيمه شب بازي نيستي او به تو خيانت کرد پسر ! همانطور که به من خيانت کرد .
الطير : اهل معبد ، يا واضح بگو يا سکوت کن !
رابرت : تو را فرستاده 9 مرد را بکشي ...... بله 9 نفري را که از راز گنجينه محافظت مي کردند و اين راز را مي دانستند.
الطير : که چه شود ؟
رابرت : 9 نفر نبودند که گنجينه آدم کشها را يافتند، 9 نه ، بلکه 10 نفر .
الطير : يک نفر دهم ؟ هرکس که اين راز را بداند نبايد زنده بماند نام او را به من بده !
رابرت : اوه اما تو او را خوب مي شناسي و من شک دارم که او را بکشي، همانطور که مشتاق کشتن من هستي .
الطير : کي ؟
رابرت : ارباب تو ... المعلم !
الطير : اما او اهل معبد نيست !
رابرت : تا به حال از خودت نپرسيدي چرا او اينقدر مي داند؟ ..... که کجا مارا پيدا کني ........ چد نفر خواهيم بود ...... ما چه مي دانيم.
الطير : او ارباب آدمکشهاست ! (ارباب اساسين ها)
رابرت : او ارباب دروغگويان است تو ومن حال، دو گروگان ديگر در بازي او هستيم و حال با مرگ من تنها تو باقي مي ماني ، او بگذارد که تو زنده بماني در حاليکه مي داند تو چه کار مي کني ؟ "

بدين صورت الطائر متوجه مي شود شواليه هاي معبد در ابتدا به جاي 9 نفر 10 نفر بودند که نفر دهم المعلم بوده است . اما المعلم عليه اين نه نفر به پا خاسته و براي کسب قدرت و در اختيار گرفتن قطعه اي از عدن و حکومت بر دنيا اقدام به نابودي اين نه نفر واز بين بردن پيمان شواليه هاي معبد کرده است . بدين ترتيب الطير پي مي برد که راه خود را اشتباه طي کرده است و پس از بازگشت به قلعه با المعلم روبرو شده و وي را به قتل مي رساند بدين ترتيب گوي عدن از دست مسلمانان خارج مي شود . اما اين پايان ماموريت نيست.
کاربر در اين بازي ماجراجويي ، به شدت با داستان درگير مي شود .در قلعه اساسيون (قلعه فرقه اسماعيليه که مقر اصلي المعلم است) قدم به قدم، پرچم اين فرقه نصب شده است که کلمه " علي " به وضوح در آن ديده مي شود . اين يعني نشان دادن حشاشين به عنوان نماد تشيع که همه شعارهاي او در جهت برقراري صلح و برادري، دروغي بيش نبوده است و البته کاربر در مرحله آخر المعلم (رهبر فرقه)را به خاطر دروغ هايش به قتل مي رساند...
در ابتداي بازي ، سازندگان اعلام مي کنند که اين بازي بر اساس شواهد تاريخي ساخته شده است در حاليکه داستان اين بازي بر اساس دروغ روايت مي شود و تاريخ اينگونه تحريف مي شود .
اين داستانِ شواليه هاي معبد از زبان بازي آيين قاتل است : روايت اورشليم در سال هاي تشکيل نظام معبد . 9 نفر از اعضاي اصلي که فراماسونري را پايه گذاري کردند ، پس از تصرف مناطق اورشليم و عکا توسط صلاح الدين ايوبي ، توسط يکي از فرق اسماعيليه و رهبر آن يعني المعلم به قتل رسانده مي شوند . در حقيقت تشيع نيز يکي از اعضاي معبد بود و آنها 10نفر بودند اما تاريخ به گونه اي ديگر رقم خورد . شيعيان نخواستند نظام معبد در جهت ايجاد صلح جهاني تشکيل شود آنها گوي باغ عدن را ربودند و نه نفر ديگر را نابود کردند ...

 

نمادهايي از آخرالزمان با زبان هاي مختلف در اين بازي


و اين روايت تحريف تاريخ توسط بهترين بازي اکشن دنيا و بازي پرتيراژ در ايران است . جالب اينجاست که وقتي نسخه هاي متعدد بازي Prince of Persia منتشر مي شود کسي در برابر آن موضعي نمي گيرد ، اما وقتي هاليوود از روي اين بازي فيلم سينمايي توليد مي کند منتقدان عرصه رسانه به شدت موضع گيري مي کنند و از تحريف تاريخ در اين فيلم ابراز نگراني مي کنند. حال اين سوال مطرح است که بازي رايانه اي هيچ اهميتي در برابر سينما ندارد ؟


نمادهاي فراماسونري وشيطان پرستي در بازي ايين قاتل به عنوان قدرت هاي ويژه نشان داده مي شود

 

مگر دفاع از شواليه هاي معبد از اين بهتر هم مي شود ؟ که نوجوان ايراني افتخار مي کند که الطير يک ايراني است ! اگر معني اساسين را نداند ، اما خوب مي فهمد که الطير به ظاهر يک ايراني شيعه بوده که پس از مبارزه با شواليه هاي معبد، به اشتباه خود پي برده و حالا رهبر خود را به قتل رسانده است. يکي از نشريات حوزه بازي هاي رايانه اي با انتقاد از اقدام يکي از کشورهاي حاشيه خليج فارس در عرب دانستن الطير، اين کاراکتر را ايراني خواند . امروز دعوا بر سر مليت ابوعلي سينا نيست ، دعوا برسر ايراني بودن شخصيت خيالي الطير است که از طرف يک بازي رايانه اي غربي تببين شده است .يکي از سايتهاي نشريات داخلي بازي هاي رايانه بنابر يکي از نظر سنجي هايي که انجام داد شخصيت الطير را محبوب ترين چهره و کاراکتر در ميان نوجوانان و جوانان ايراني خواند .
حال سوال اينجاست که آيا واقعا نگهبانان معبد حافظان صلح و شيعيان از بين برنده آن هستند؟ نويسنده معروف و محقق در خصوص فراماسونري ، دکتر هارون يحيي در کتاب "فراماسونري جهاني" واقعيت ها را بيان مي کند: "نگهبانان معبد عامل اصلي حملات بعدي صليبيان به مسلمانان و کشتار آنان به شمار مي رفتند . به همين علت "صلاح الدين" فرماندار بزرگ اسلام که در سال 1187م. لشکر صليبيان را در جنگ هيتن شکست داد و اروشليم را رهانيد ، شواليه هاي معبد را به خاطر جناياتشان به مرگ سپرد ، در حاليکه پيش از اين بسياري از مسيحيان را عفو کرده بود. "
اين ها حقايقي است که توسط بازي هايي مانند آنچه که ذکر شد ، کتمان شده و تحريف مي شود. بر اساس مستندات تاريخي تروريست واقعي شواليه هاي معبد هستند . فيلم مستند The Arrivals که به نوعي به افشاي ماهيت فراماسونري مي پردازد در يکي از بخش هاي فيلم خود به اين بازي اشاره مي کند و پرده از راز ارتباط فراماسونري با اين بازي بر مي دارد . در اين قسمت به يکي از بخش هاي مرتبط با اين بازي اشاره مي کند و نشان مي دهد که جلسه مخفيانه شواليه هاي معبد توسط الطائر بهم مي خورد و بدين ترتيب اعضاي معبد براي مقابله با مسلمانان متحد مي شوند .
اين بازي به شکلي به بحث مهدويت نيز اشاره غيرمستقيم کرده است و براي القاي شخصيتي خاص به الطير (قاتل معبديون) اين کاراکتر را به صورت خاصي طراحي کرده است. همچنين قسمت هاي دوم و سوم اين بازي سال گذشته منتشر شده است و به روايت داستان باقي مانده شواليه هاي معبد که به اروپا فرار کرده و به نفوذ در کشور هاي اروپايي مي پردازند اختصاص دارد که شماره دوم اين بازي به خاطر مسائل ضد ديني بسياري که دارد به بازي کفرآميز معروف شده است.

 

 

فعاليت بنياد ملي در ارائه مجوز به بازي هاي مروج فراماسونري و شيطان پرستي تنها به اين بازي اختصاص ندارد . بسياري از بازي هايي که در جهت اهداف فراماسونري طراحي شده اند ( مانند بازي Luxor-Quest for the Afterlife ) به راحتي در سيستم اسرا مجوز فعاليت در يافت کرده اند .

 

 

تصاويري از بازي luxor که نشاندهنده گسترش فراماسونري از مصر به کل خاورميانه است

اگر مشکل از تعهد مديريت محترم اين بنياد نباشد قطعا حاکي از نبود تخصص و سواد کافي در تحليل محتواي بازي هاي رايانه اي که داراي پيامدهايي در حوزه فرق و مذاهب است و فقد کارشناسي است.
اينگونه بازي ها با چه مبناي کارشناسي مجوز انتشار دريافت کرده اند ؟
 

 

فعاليت بنياد ملي بازي هاي رايانه اي در جهت ترويج فراماسونري تنها به ارائه مجوز به اينگونه بازي ها ختم نمي شود . تابستان سال گذشته بنياد اقدام به برگزاري نمايشگاه بازي هاي رايانه اي کرد که البته برگزاري اين نمايشگاه تا هفته گذشته به تعويق افتاد . نمادي که بنياد در تابستان سال قبل براي نمايشگاه خود برگزيده بود بز بافومت بود که نماي اصلي فراماسونري و شيطان پرستي است .

 

لوگوي جشنواره و نمايشگاه بازي هاي رايانه اي بنياد

ويژگي هاي لوگوي بنياد و ارتباط آن با نماد شيطان پرستي

 

با انتشار نقد هاي متعدد در سايت ها و اعتراض به اين نماد و تذکر مسئولان به بنياد برگزاري نمايشگاه مذکور نيزبه تعويق افتاد . اما بنياد بازي ها تا ماه ها اين نماد را از روي صفحه اصلي سايت خود برنداشت تا اينکه اوايل امسال و همزمان با برگزاري نمايشگاه خود نماد جديدي را جايگزين آن کرد.
بازي هاي مجوز گرفته تنها به اين موارد ختم نمي شود بازي هايي با مضمون حمله به مساجد ، استفاده از مشروبات الکلي ، خشونت بسيار بالا و ... تا کنون مجوز انتشار دريافت کرده اند که در اين گزارش مجال پرداختن به آنها نيست . بنياد ملي بازي هاي رايانه اي در اين سالها نه تنها در ارائه مجوز به بازي هاي خارجي عملکرد خوبي نداشته بلکه در حمايت و توليد بازي هاي رايانه اي ايراني نيز اقدامات چنداني انجام نداده است . به نظر مي رسد تاريخ در مورد خانه سينما و بنياد فارابي اين بار براي يکي ديگر از زير مجموعه هاي معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حال رخ دادن است .
حال سوال اينجاست که نفوذ يا ضعف تخصصي و کارشناسي در مقوله هاي تاثيرگذار فرهنگي در اين بنياد تا کي ادامه خواهد داشت؟ ارائه مجوز به بازي هاي غيراخلاقي، ضد امنيتي، مروج فراماسونري و شيطان پرستي و ... کافي نيست تا شايد مسئولان به فکر افتاده و توجهي به عرصه بازي هاي رايانه اي داشته باشند؟ آيا نهاد هاي فرهنگي براي پرورش نسل اينده هيچ مسئوليتي ندارند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • mohammad ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۱
    0 1
    میشه این متن رو کپی کنم تو وبلاگم
  • حسین ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    1 0
    با سلام بازی فوق العاده قوی هست . ولی من چون فقط قسمت آخر یعنی افشاگری ها را بازی کرده ام توی آن هم اتزیو هست وهم الطائر ، سئوال اینجا است چرا بعد از غیبت الطائر در قسمتهای قبل ، یهو در افشاگریها از قتل المعلم دوباره ظاهر می شود ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس