کد خبر 465248
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵

شرکت‌های هواپیمایی بابت نرخ سوخت حدود ۸۰۰ میلیارد تومان به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و مبلغ ۶۵۰ میلیارد تومان بابت عوارض فرودگاهی به شرکت فرودگاه‌های کشوری بدهی دارند که مجموع این دو بدهی یک هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان می‌شود.

به گزارش مشرق، گزارش وزارت راه و شهرسازی از وضعیت بدهی ایرلاین‌ها حاکی از این است که بدهی شرکت‌های هواپیمایی همیشه یک چالش بزرگ پیش روی آنها بوده است که رهایی از این شرایط جز با یافتن راهکارهایی برای اقتصادی کردن ایرلاین‌ها امکان‌پذیر نیست.

در همین زمینه مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد بدهی ۸۰۰ میلیاردی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی مربوط به سه شرکت هواپیمایی آسمان، ماهان و هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) است گفت: بخش عمده‌ای از این بدهی به دلیل تکلیف دولت به ایرلاین‌ها برای راه‌اندازی برخی پروازهای برنامه‌ای است که از دولت درخواست می‌کنیم تکلیف این بدهی‌ها را مشخص کند تا شرکت‌های هواپیمایی بتوانند بخشی از بدهی‌های خود را وصول کنند.

وی با اشاره به زیان ۵۰۰ میلیاردی شرکت‌های هواپیمایی در طول برنامه پنجم توسعه به دلیل پرواز به فرودگاه‌های زیان‌ده و مناطق کمتر برخوردار گفت: در حال حاضر ۳۲ فرودگاه کشور در مناطق کمتر برخوردار قرار دارند.

سامانی گفت: پروازهای تکلیفی برای ایرلاین‌ها به مناطق کمتر برخوردار نه تنها برای ایرلاین‌ها سودی نداشته بلکه ایرلاین‌ها را متضرر کرده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی خواستار پرداخت یارانه به شرکت‌های هواپیمایی از سوی دولت شد و گفت: به عنوان مثال دولت آمریکا برای برخی مناطق پروازی غیر اقتصادی، به ازای هر مسافر ۲۰۰ دلار یارانه به شرکت‌های هواپیمایی پرداخت می‌کند.

بر اساس این گزارش، روند رو به رشد بدهی ایرلاین‌ها یک نتیجه دارد و آن «عدم توانایی در پرداخت بدهی‌هایشان است» بنابراین باید راهکارهایی برای اقتصادی کردن ایرلاین‌ها در پیش گرفت تا بدهی‌ آنها بیش از این افزایش پیدا نکند.

در مقابل شرکت فرودگاه‌های کشور، توسعه و سودده‌کردن فرودگاه‌ها را در گرو وصول مطالبات ایرلاین‌ها و برداشتن تخفیف‌های تکلیفی برای شرکت‌های هواپیمایی می‌داند، به طوری که چندی پیش غلامرضا باقریان معاون برنامه ریزی و نظارت شرکت فرودگاه‌های کشور به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: «تا زمانی که تخفیف‌های تکلیفی به ایرلاین‌ها از سوی شرکت فرودگاه‌ها اعمال شود و در مقابل مطالبات شرکت فرودگاه‌ها از ایرلاین‌ها وصول نشود و فرکانس پروازی همچنان پایین باشد، سودده کردن فرودگاه‌ها امکان پذیر نیست.»

ادامه این بدهی‌ها تنها ایرلاین‌ها را متضرر نمی‌کند بلکه وصول مطالبات شرکت فرودگاه‌ها را با تاخیر مواجه می‌کند که این تاخیر توسعه فرودگاه‌ها را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد؛ بنابراین اقتصادی کردن ایرلاین‌ها باید به عنوان یک ضرورت در صنعت هوانوردی در اولویت باشد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    لزومی نداره A320 یا MD82 یا F100 پرواز این فرودگاههای کم مسافر رو انجام بدن که بعد بدهی به بار بیاد. برای فرودگاههای کوچک و کم مسافر باید از هواپیماهای اقتصادی مانند ATR72 یا Fokker50 استفاده کرد. IRAN140 هم از اول برای همین کار در نظر گرفته شده بود که متاسفانه به دلیل ضعف موتور و عدم مطابقت با آب و هوا و شرایط جغرافیایی ایران پروژه اش موقتا تا رفع عیب تعلیق شد. البته به غیر از مشکل هزینه سوخت مشکلات تحریم و ناوگان قدیمی هم باعث شده هزینه تعمیر و نگهداری هواپیما ها بالاتر از حد معمول باشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس