کد خبر 464676
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه طبق قانون نمایندگان از طریق کمیسیون ویژه در حال بررسی برجام هستند، گفت: در توافق ابهامات بسیاری درباره تحریم‌‌ها وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش مشرق، محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با خبرگان رهبری درباره لزوم بررسی برجام در مجلس، اظهار داشت: زمانی که مقام معظم رهبری فرمودند که باید مجاری قانونی در بررسی برجام طی شود، معلوم بود که مراحل قانونی یعنی بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی، همچنین طبق اصول 77 و 125 قانون اساسی باید مجلس توافق هسته‌ای را مورد بررسی قرار دهد.

وی با بیان اینکه همه توافقنامه‌ها و مقاوله‌نامه‌ها پس از تأیید مجلس قابلیت اجرایی دارند و این موضوع از ابتدا کاملاً مشهود بود، افزود: رئیس‌جمهور و مسئولان وزارت امور خارجه تاکنون چند بار تکرار کردند که مجلس نباید وارد بررسی برجام شود، اما رهبر انقلاب در دیدار با خبرگان به طور شفاف‌تر و روشن‌تر این موضوع را بیان کردند که مجلس نباید از روند بررسی برجام کنار گذاشته شود.

نماینده تهران در مجلس بر همین اساس یادآور شد: برجام پُر از تعهدات سنگین، متنوع، گسترده و طولانی‌مدت است، بنابراین چطور می‌توان گفت مجلس نباید وارد بررسی برجام شود؟ اگر مجلس وارد رسیدگی به برجام نشود که قانون اساسی نقض شده است.

وی تأکید کرد: دولت اگر لایحه برجام را به مجلس ندهد و مجلس را از بررسی برجام محروم کند، رسوایی‌اش در تاریخ را چگونه پاسخ خواهد داد؟ یعنی اگر مجلس وارد بررسی برجام نشود علاوه بر اینکه قانون اساسی نقض می‌شود در واقع در تاریخ هم چیزی ثبت می‌شود که حاصلی جز رسوایی کسانی که مجلس را از بررسی برجام محروم کردند، به دنبال نخواهد داشت.

سلیمانی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب هم قبلاً به طور شفاف موضوع را فرموده بودند و هم امروز که مجلس نباید از بررسی برجام کنار گذاشته شود، پس از فرمایشات شفاف ایشان در جمع خبرگان دیگر دولت هیچ عذر و بهانه‌ای برای عدم ارائه لایحه برجام به مجلس ندارد.

وی عنوان کرد: مسئولان دولتی در صدر تمام سخنرانی‌هایش اطاعت از مقام معظم رهبری و تمجید از ایشان را بیان می‌کند، امروز دولت باید با ارائه لایحه توافق هسته‌ای به مجلس، ولایت‌مداری‌اش را اثبات کند.

سلیمانی همچنین گفت: گر چه اگر دولت لایحه هم ندهد، مجلس طبق قانون از طریق کمیسیون ویژه وارد بررسی برجام شده است و آنان باید صبر و حوصله داشته باشند چون امروز فصل کارشناسی برجام است و باید این کار انجام شود.

وی در ادامه با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در زمینه لزوم لغو تحریم‌ها در روز اجرای توافق هسته‌ای، توضیح داد: هر کسی متن برجام را بخواند حتی اگر غیرمتخصص هم باشد متوجه می‌شود که ابهامات بسیار زیادی درباره تعلیق یا لغو تحریم‌ها وجود دارد، این ابهامات باید هرچه سریعتر برای ملت ایران روشن شود، باید مشخص شود که چه میزانی از تحریم‌ها پس از اجرای توافق هسته‌ای برداشته می‌شود و چه میزان باقی می‌ماند، این موضوع کاملاً مبهم است.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: باید مسئولان صراحتاً به ملت ایران اعلام کنند که چه زمانی تحریم‌ها لغو می‌شوند، دولت باید با مردم صادق باشد و مردم باید بدانند که چه اتفاقی قرار است در رابطه با تحریم‌ها بیفتد، همچنین باید کاملاً مشخص شود که بازگشت‌پذیری تحریم‌ها چقدر خواهد بود؟ آیا طرف غربی با هر بهانه‌ای می‌تواند تحریم‌ها را بازگرداند؟

سلیمانی در پایان خاطرنشان کرد: اگر قرار است تحریم‌ها چند ماه پس از اجرای توافق به بهانه‌های مختلف بازگردد، بنابراین چه لزومی دارد که ما از مواضع هسته‌ای خود عقب‌نشینی کنیم و اساساً توافق چه فایده‌ای داشته است؟ این موضوع قابل قبول نیست که ما تمام حیثیت کشور را خرج کنیم اما تحریم‌ها پس از چند ماه مجدداً اعمال شود، مسئولان نه با سخنرانی و ادعا بلکه با ارجاع به متن توافق هسته‌ای، به طور شفاف بگویند که تحریم‌ها چگونه لغو خواهند شد؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس