فرنگی‌کاران ایران برای تکرار عنوان قهرمانی جهان از دوشنبه شب به مصاف حریفان خود در رقابت‌های لاس‌وگاس آمریکا خواهند رفت و در این میان کار بسیار سختی برای تکرار عنوان قهرمانی دارند.

به گزارش مشرق، فرنگی‌کاران تیم ملی ایران از ساعت 21:30 دوشنبه در جریان رقابت‌های قهرمانی جهان به مصاف حریفان خود خواهند رفت تا برای تکرار عنوان قهرمانی و اینبار در خاک آمریکا به روی تشک مبارزه بروند. در این مسابقات اولین فرصت کسب سهمیه المپیک هم وجود دارد. در این مطلب مروری داریم بر رزومه کشتی‌گیران فرنگی‌کار ایران و همچنین رقبای جهانی آنها.

59 کیلوگرم: حمید سوریان (6 طلای جهان و یک مدال طلای المپیک)

در این وزن پرافتخارترین کشتی‌گیر ایران با 6 مدال طلای جهان و یک طلای المپیک به عنوان نماینده ایران به مصاف رقبای جهانی خواهد رفت. جدی‌ترین رقیب سوریان نفر اول رنکینگ جهانی یعنی مینگیان سمنوف دارنده مدال نقره جهان و برنز المپیک لندن از روسیه می‌توانست باشد اما بنابر تصمیم سرمربی روسیه او از تیم ملی کنار گذاشته شد و استفان ماریانیان که طلای بازی‌های اروپایی 2015 و قهرمانی جوانان جهان در سال 2010 را در پرونده خود دارد عازم لاس وگاس شده است.

حمید سوریان - ۵۹ کیلوگرم - فرنگی

یون وون چول، قهرمان 2013 جهان از کره‌شمالی نیز از دیگر مدعیان جدی این وزن محسوب می‌شود.

دیگر رقیب جدی در این وزن روشن بایراموف آذربایجانی است که دو مدال نقره المپیک 2008 و 2012 و طلا، نقره و برنز جهان را در کارنامه دارد. البته او همیشه مقابل سوریان بازنده بوده است.

رومن آمویان از ارمنستان با سابقه کسب مدال برنز المپیک 2008 و نقره و برنز جهان دوباره به میدان بازگشته و باید دید چه شرایطی دارد.

ایوو آنگلوف بلغاری و نفر دوم رنکینگ جهانی که اخیرا در یک کشتی پر حرف و حدیث در جام نیکولا پترف که در نهایت باعث شد سوریان در اعتراض به داوری تشک مسابقه را ترک کند مقابل اسطوره کشتی ایران به برتری دست یافت و رقابت احتمالی این دو می‌تواند بر هیجان مسابقات بیفزاید.

66 کیلوگرم: مهدی زیدوند(نایب قهرمان آسیا، برنز جوانان جهان و قهرمان جوانان آسیا)

شاید تا قبل از رقابت‌های انتخابی تیم ملی کمتر کارشناسی حتی این فکر به ذهنش خطور می کرد که این کشتی‌گیر خوزستانی بتواند با پیروزی مقابل امید نوروزی دوبنده تیم ملی را صاحب شود.

زیدوند برای نخستین بار قرار است در رقابت‌های جهانی بزرگسالان برای ایران به روی تشک مبارزه برود. او در تمرینات با انگیزه بسیار بالا و پشت سر گذاشتن تمرینات سخت و دشوار عزم خود را جزم کرده تا در این رقابتها به روی سکو برود.

داوور استفانک از صربستان که موفق شد سال گذشته امید نوروزی را در دیدار فینال مسابقات جهانی شکست دهد نفر اول رنکینگ جهانی است و روی کاغذ مهمترین حریف زیدوند تلقی می‌شود. تاماش لورینچ دارنده مدال نقره المپیک لندن و برنز 2014 جهان از مجارستان دیگر چهره نامدار این وزن محسوب می‌شود.

مهدی زیدوند - ۶۶ کیلوگرم - فرنگی

ریو هان سو قهرمان جهان در سال 2013 و قهرمان بازی‌های آسیایی اینچئون از کره جنوبی نیز در این وزن حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. فرانک استابلر از آلمان که برنز جهان در سال 2013 و پنجمی المپیک لندن را در اختیار دارد نیز چهره شاخصی در این وزن محسوب می‌شود.

حسن علی اف دارنده طلای 2010 جهان از آذربایجان و برنز بازی‌های اروپایی 2015، آرتم سورکوف از روسیه با مدال طلای بازی‌های اروپایی 2015 از دیگر رقیبان جدی زیدوند در این وزن محسوب می‌شوند.

ناشناخته بودن زیدوند برای رقیبان جهانی از جمله مزیتهای او محسوب می‌شود و قطعا با کاوت و تلاش خواهد توانست بر روی سکوی جهانی قرار گیرد.

وزن 71 کیلوگرم: افشین بیابانگرد(برنز جهان در سال 2014، برنز بازی‌های آسیایی اینچئون در 66 کیلو)

بیابانگرد را به حق باید مرد روزهای سخت در کشتی ایران نامید چرا که در واپسین روزهای اعزام به بازی‌های آسیایی بنا به دستور کادر فنی و به احترام تیم ملی مجبور شد چیزی در حدود 9 کیلوگرم از وزن خود را در طول تنها یک هفته کاهش دهد و در آخر هم به مدال برنزی رسید که ارزش آن کمتر از طلا نبود.

افشین بیابانگرد - ۷۱ کیلوگرم - فرنگی

مهمترین رقیب بیابانگرد رسول چونایف از آذربایجان و نفر اول رنکینگ جهانی است که برنز جهان و طلای بازی‌های اروپایی را در کارنامه خود دارد. آدام کوراک از روسیه که قهرمانی 2014 اروپا را در کارنامه خود دارد به همراه میندیا تسولوکیدزه گرجd، یونس اوزل ترک، روسلان تسارف قرقیز و جونگ هی جیون کره‌ای از دیگر نفرات شاخص این وزن در آوردگاه جهانی هستند.

بالینت کورپاسی دارنده مدال برنز تورنمنت پیت لاسینسکی و نقره بازی‌های اروپایی از مجارستان دیگر چهره نامدار این وزن محسوب می‌شود.

75 کیلوگرم:سعید عبدولی(طلای جهان در سال 2011، طلای جوانان جهان در سال 2009،برنز قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی 2014)

عبدولی یکی از بدشانس ترین کشتی‌گیران ایران محسوب می‌شود که همواره با ناداوری به آنچه حقش بوده نرسیده. اوج این ناداوری‌ها در بازی‌های آسیایی اینچئون بود که در نهایت باعث شد دیپلم رقابت جوانمردانه را دریافت کند.

اما عبدولی یکی از شانس های کسب مدال طلا در مسابقات جهانی محسوب می‌شود و قطعا با بهره‌گیری از تجارب گذشته می‌تواند با توجه به جنگندگی و جسارتی که بر روی تشک مبارزه دارد بر روی سکوی نخست جهان قرار گیرد، البته به شرطی که داوران اجازه این کار را بدهند.

سعید عبدولی - ۷۵ کیلوگرم - فرنگی

دلاور خوزستانی برای رسیدن به هدف خود حریفان قدرتمندی را پیش رو دارد. کیم هیون وو کره‌ای، نفر اول المپیک لندن و قهرمان 2013 جهان و بازی‌های آسیایی که رتبه نخست رنکینگ جهانی را نیز در اختیار دارد مهمترین حریف عبدولی است اما نباید از کنار نام آرسن جلفالکیان ارمنستانی که قهرمانی 2014 جهان را نیز در کارنامه دارد به راحتی گذشت. جلفالکیان نقره المپیک لندن، نقره جهان در سال 2010 و دو مدال برنز در سال‌های 2011 و 2013 را در کارنامه خود دارد.

رومن ولاسوف روس که با تصمیم کوگواشویلی جانشین چنگیز لابازانوف شد از دیگر چهره‌های مدعی در این وزن به حساب می‌آید. او قهرمانی المپیک 2012 و نقره جهان در سال 2013 را در ویترین افتخارات خود دارد. الوین مورسلیف دارنده مدال برنز جهان و طلای بازی‌های اروپایی از آذربایجان نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهد داشت.

در این میان نباید از نام داتوناشویلی از گرجستان با نقره اروپا و پنجمی جهان به راحتی عبور کرد. دیمیتری پیشکوف اوکراینی و دارنده برنز بازی‌های اروپایی از دیگر نفرات حاضر در این وزن است.

80 کیلوگرم:یوسف قادریان(قهرمان آسیا در سال 2015،نقره آسیا 2014 و نقره جوانان جهان 2013)

قادریان با 22 سال سن جوانترین چهره تیم ملی کشتی فرنگی در مسابقات جهانی محسوب می‌شود که برای نخستین بار در این رقابت‌ها به روی تشک می‌رود. یوگنی سالیف روس با قهرمانی در بازی‌های اروپایی 2015 و نقره جهان در سال 2014 مهمترین چهره در این وزن محسوب می‌شود. پس از او پیتر باشی قهرمان 2014 جهان از مجارستان و رفیق حسین اف آذربایجانی که به تازگی نقره بازی‌های اروپایی را به چنگ آورده قرار دارند.

یوسف قادریان - ۸۰ کیلوگرم - فرنگی

سلجوق جبی ترک، ویکتور ساسونوفسکی بلاروس و لاشا گوبادزه گرجی از دیگر مدعیان این وزن به شمار می‌روند.

قادریان که با شایستگی نفر اول انتخابی تیم ملی لقب گرفت در صورتیکه با درایت کشتی بگیرد و ترسی از مواجهه با حریفان جهانی خود نداشته باشد بدون شک می‌تواند یکی از سه سکوی جهانی را در عین جوانی از آن خود کند.

85 کیلوگرم: حبیب الله اخلاقی(برنز جهان در سال 2009 ،طلای بازی‌های آسیایی گوانگجو و اینچئون)

اخلاقی با وجود شایستگی‌هایی که دارد در طول سالیان اخیر نتوانسته به جایگاه در خور توجهی دست یابد. او به تازگی به یک وزن بالاتر آمده و در تورنمنت نیکولا پتروف توانست عملکرد خوبی از خود بر جای بگذارد. جدی‌ترین حریف اخلاقی در مسابقه‌های جهانی داوید چاکوتاتزه روس است که به تازگی طلای بازی‌های اروپایی را از آن خود کرد.

حبیب الله اخلاقی - ۸۵ کیلوگرم - فرنگی

ملونین نومونوی قهرمان فرانسوی سال گذشته جهان از فرانسه و سامان طهماسبی کشتی گیر ایرانی تیم جمهوری آذربایجان که در دو سال گذشته نایب قهرمان جهان شده در شمار مدعیان این وزن قرار دارند.

ویکتور لورینچ نفر سوم جهان از مجارستان، ژان بلنیوک از اوکراین برنده برنز جهان و دارنده مدال نقره بازی‌های اروپایی از دیگر رقبای جدی اخلاقی در این وزن محسوب می‌شوند.

98 کیلوگرم: قاسم رضایی (طلای المپیک در سال 2012، دو برنز مسابقه‌های جهانی در سال‌های 2007 و 2014)

قاسم رضایی بدون شک یکی از مهم‌ترین بخت‌های ایران برای کسب مدال طلا در مسابقه‌های جهانی محسوب می‌شود که رقابت اصلی میان او و آرتور الکسانیان از ارمنستان که قهرمانی جهان در سال 2014، برنز المپیک لندن، نقره جهان در سال 2013 و قهرمانی اروپا را در کارنامه خود دارد، است. اسلام ماگومدوف با قهرمانی که اخیرا در بازی‌های اروپایی به دست آورد یکی دیگر از چهره‌های مدعی این وزن محسوب می‌شود که می‌تواند برای روسیه به روی سکو برود.

قاسم رضایی - ۹۸ کیلوگرم - فرنگی

جنک ایلدم برنده برنز جهان از ترکیه از دیگر حریفان جدی رضایی در مسابقه‌های جهانی است. دیمیتری تیموچنکو اوکراینی که نقره بازی اروپایی را نیز در اختیار دارد در کنار اورخان نورایف قهرمان جوانان جهان در سال 2014 ، اولیور هاسلر آلمانی نایب قهرمان جهان در 2014 و بالاژ کیس مجاری از دیگر چهره‌های این وزن محسوب می‌شوند.

130 کیلوگرم: مهدی علیاری (طلای بازی‌های آسیایی 2014)

پس از اینکه قاسم رضایی در رقابت‌های انتخابی تیم ملی موفق شد به دو بنده تیم ملی در وزن 98 کیلوگرم دست پیدا کند، مهدی علیاری با تصمیم شورای فنی و کادر فنی تیم ملی به یک وزن بالاتر آمد تا در وزن 130 کیلوگرم کشتی بگیرد. او در رقابت انتخابی موفق شد مهدی نوری از اردبیل را شکست دهد و صاحب دوبنده تیم ملی در مسابقه‌های جهانی شود. علیاری چیزی در حدود 15 کیلوگرم کمتر از رقیبان جهانی خود وزن دارد و این امر می‌تواند مهم‌ترین نقص او محسوب شود هرچند که او از لحاظ اندام و آمادگی جسمانی شرایط خوبی دارد و آینده متعلق به اوست.


مهدی علیاری - ۱۳۰ کیلوگرم - فرنگی

نفر اول این وزن میاین لوپز دارنده 7 طلای جهان و المپیک و 2 نقره جهان از کوبا است.

از دیگر رقیبان جدی این وزن رضا کایالپ ترکیه‌ای است که از سال 2009 تاکنون همواره روی سکوی جهانی و المپیک بوده است.

بلال ماخوف روس سال گذشته در تاشکند به مدال برنز رسید تا دیگر چهره این وزن باشد. هیکی نابی از استونی و نورماخان تینالیف قزاق به همراه ماگنوس ائورن سوئدی و صباح شریعتی کشتی‌گیر ایرانی‌الاصل آذربایجان که به تازگی نقره بازی‌های اروپایی را به دست آورده از رقبای شناخته شده 130 کیلوگرم هستند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس