کد خبر 463691
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱

"بیشعوری" کتابی‌است که در صورت متناسب کردن آن با فرهنگ و اخلاق جامعه ما می‌توانست از مفیدترین کتاب‌ها برای خانواده‌ها باشد. اما حالا تبلیغ آن باوجود مشکلات زیاد اخلاقی و محتوایی در تاثیرگزارترین رسانه‌ها هم مشاهده می‌شود.

گروه فرهنگی مشرق- این روزها کتابی با نام"بیشعوری" در میان علاقمندان کتاب گل کرده‌است. گل کردنی که شاید بخش عمده‌ای از آن حاصل تبلیغات هوشمندانه و غرض‌ورزانه دشمنان فرهنگ ایرانی اسلامی وبی اطلاعی علاقمندان به فرهنگ و هنر کشور است و بخشی به‌واسطه بی اطلاعی اهالی رسانه از محتوای کتاب.

تبلیغ بدون اطلاع و بی خوانش کتابی که حتی مجوز نشرش محل تردید است این روزها حتی در بعضی رسانه‌های رسمی و غیررسمی هم راه پیداکرده است و کتاب بی هیچ مشکلی به سادگی در حال رفتن به خانه‌های مردم و ترویج سبک زندگی غربی برای خانواده‌ها در میان عامه مردم است. در کتاب "بیشعوری" موارد روانشناختی خوب و درستی هم مطرح شده‌است که طبعا برای داشتن یک زندگی بهتر می‌تواند به مخاطبش کمک کند؛ اما این موارد با توجه به  وضعیت اجتماعی زادگاه نویسنده خارجی آورده شده و نکات و ظرایف اخلاقی و اسلامی مربوط به کشور ما در آن لحاظ نشده است. کتابی که در صورت متناسب کردن آن با فرهنگ و اخلاق جامعه ما می‌توانست از مفیدترین کتاب‌ها برای خانواده‌ها باشد.
شاید بد نباشد برای مستندسازی این ادعا نگاهی مختصر به کتاب بیندازیم.

«خندوانه» برای انتخاب کتاب بیشتر دقت کند


بیشعوری نوشته خاویر کرمنت است که محود فرجامی آن را ترجمه کرده و در انتشارات تیسا و چند نشر دیگر منتشر شده است.

کتاب حاضر، ترجمه ای روانشناسانه با نثری طنز است که البته  در لوای طنز بودن به  شعور انسان‌ها و مقام انسان توهین می‌کند. در این اثر نویسنده، ریشه همه ناهنجاری‌های اجتماعی را یک بیماری با نام بیشعوری دانسته است. از جمله این موارد همسایه ای که زباله هایش را در جوی آب می‌ریزد، مجری‌های تلویزیون، سیاستمداران، بزرگترهای فامیل، همسر، بچه تخس و شرور و مواردی از این دست که در مقدمه و متن کتاب از آنها تحت عنوان بیشعور و بیشعوری یاد شده است.

راوی(نویسنده) خود را دکتر مقعد شناسی معرفی می کند که خودش هم به بیماری بیشعوری مبتلا بوده و پس از درمان تصمیم گرفته مقعد شناسی را کنار بگذارد و به درمان افراد بیشعور کمک کند. کتاب از 5 بخش و 24 فصل تشکیل شده است. بخش اول: چه کسی بیشعور است. بخش دوم: انواع بیشعوری ها. بخش سوم: وقتی جامعه بیشعور می شود و بخش پنجم: راه نجات.

بجز دستورات مغایر با بنیان خانواده که در لایه دوم و زیرین کتاب بصورت مستقیم به آنها پرداخته شده‌است، نمونه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد چرا باید حتی در مجوز نشر بیشعوری دقت بیشتری کرد. بعضی از موارد را واقعا نمی‌شد آورد اما بخشی از آنها را با معذرت از خوانندگان محترم جهت نشان دادن وضعیت کتاب تقدیم می‌کنیم.


«خندوانه» برای انتخاب کتاب بیشتر دقت کند


استفاده از کلمات و نشانه‌های غیر اخلاقی یا رکیک




صفحه 22: علم مقعد شناسی نمی تواند برای معالجه کسانی که سرشان با ...شان بازی می کند کاری کند.

در صفحه 19 کتاب آمده است: او هم در مقابل چشمان من چیزی را حواله داد که هرچند غریب  بود، نحوه استعمال آن برای یک مقعد شناس نا آشنا بود.

همانطور که داشتم مقعد بیمارم را معاینه می کردم به کشف و شهودی درباره خودم رسیدم.

صفحه  45: برای درمان این پسر بچه از تجربیات خودم در زمانی که مقعدشناس بودم استفاده کردم. معاینه کامل سه انگشتی یکی از این تجربه ها بود......

صفحه 42: با انگشت اشاره کردم صبر داشته باشد. احتمالا از همان اشاره انگشت فهمید که من مقعد شناسم و ..... [توضیح مترجم: خواننده پارسی زبان باید توجه داشته باشد که بین آن انگشتی که ما در این مواقع با ان اشاره می کنیم با  آن انگشتی که غربی ها در اینطور مواقع از آن بهره می برند به اندازه یک سبابه فرق وجود دارد. ولی در حال انگشتی که در رشته مقعد شناسی به کار می آید در همه موقعیت های جغرافیایی یکی است.]

صفحه  125:چاکرایت را باز کن و این را بگذار توش.

زیر سوال بردن ازدواج

صفحه 34: هیچ وقت ازدواج نکرده ام، اما هرگز بابت این موضوع پشیمان نیستم. هر وقت دلم بخواهد مدتی را با یکی می گذرانم. با این کار از هزینه های زندگی و زن و بچه خلاصم و .....

ترویج ارتباط‌های نامحدود و بی قانون

صفحه  40: آلکسیس همیشه محبوب پسرانی بود که از عهده مخارج هنگفت هوس رانی‌های او برآیند رابطه برقرار کردن با او چندان کار مشکلی نبود و  به راحتی می توانست به رختخواب منتهی شود .......

طعنه به دین

صفحه 46:ماجرای کشیشی که درباره زنای محصنه موعظه می‌کند و بعدا معلوم می شود که خودش با زنان زیادی ارتباط داشته.

صفحه  93:بیشعور خوش رو معمولا در اماکن روحانی یافت می‌شود.

مقدس مابی آخرین دستاویز بیشعورهاست.

صفحه  120-124: درباره انواع بیشعور های مقدس ماب توضیح داده


مفاهیم فلسفی انحرافی

صفحه  48: والتر الان در گوشه ای از خاورمیانه به شتربانی مشغول است.او مدعی است که خدا را دوباره شناخته است و می گوید: اگر خداوند بتواند امثال این مومنان بمب گذار و من بیشعور را ببخشد پس قدرتمندترین قادر جهان است.

صفحه  55: جدول افراد و گروههای در معرض ابتلای شدید به بیشعوری ( افراد دینی هم از این دسته‌اند)

صفحه  119: آدم بیشعور اگر بعد از مرگ تناسخ یابد باز هم بیشعور خواهد ماند.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 23
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 32
    ياد حرف رهبر عزيز افتادم که بعضی وقتها مشکلات فرهنگی خواب و از آدم ميگيره
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    1 23
    اینهمه کتاب خوب هست واقعا چرا این نوع کتابها انتخاب می شه. رامبد جوان برنامه خوبی داره امیدوارم برنامه اش هم بهتر بشه اما یه مقداری تو برخی از مسائل که از لحاظ فرهنگی ممکنه ترویج مسائل خوبی نباشه دقته کنه خوبه. رامبد جان خدا قوت
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    28 3
    بالاخره مولف این کتاب به عنوان یک روانشناس و دکتر متخصص سابق باید تجربیات خودش رو شرح میداد و اگر نبود امثال شما می گفتید این کتاب فقط شعار بود. این نمونه ها که شما گفتید بحث روان انسان هست و عواطف همه ی انسان ها اکثرا مشترکه و چیز عجیبی نیست.
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    33 1
    شما هم ظاهرا به این درد مبتلا شدید ها ! نویسنده دغدغه های درستی داشته فقط طفلک طرز بیانش یکم منشوریه :)
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    8 0
    چند وقت دیگه هم تیتر میزنن خوش سلیقگی مشرق نیوز در تبلیغ کتاب بیشعوری به بهانه نقد
  • سید حامد ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    5 3
    بخند خندوانه بخند جلو خندتو نگیر بخند خنده داره واگیر مث ویروس میشه تکثیر بخند خندوانه بخند خندوانه
  • مهدی 90085 ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    7 2
    فکر کنم متن شما غلط املایی دارد روانشناس نه -روانی
  • مسعود ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    6 4
    این کتابو جند سال پیش استاد جامعه شناسی مون بهمون معرفی کرد اون موقع مجوز نداشت.البته اون به عنوان جامعه شناس معتقد بود این کتابی نیست که بشه عموم مردم بخونن
  • کوروش ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    20 2
    در همان ابتدای کتاب امده است که؛" اگر از مطالب این کتاب رنجیده خاطر شدید ، نامه اعتراض آمیزی علیه این کتاب برای مسولین دیربط بنویسید ، به این ترتیب انها می فهمند که شما «بیشعور» هستید!"
  • نگار ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
    13 3
    البته در این که کتاب پرده دری های زیاد کرده و توهین آمیزه شکی نیست اما به قول پیامبر اکرم علم اگر در دست کافر هم هست باید به چنگش آورد. این کتاب هم پیش از هر چیز به نظرم علمیه. به هر حال من لحن پر تکلف کتاب های روانشناسی رو همیشه نمی پسندم. این کتاب و جلد دومش هم که به اسم نفهمی: شناسایی و مهار آدم های اصلاح ناپذیر چاپ شده من رو با خوندن کتاب روانشناسی آشتی داد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس