کد خبر 463046
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵

98 هزار تعاونی فعال کشور توانسته‌اند برای بیش از ۱.۵ میلیون نفر اشتغال‌زایی داشته باشند؛ در عین حال تعداد واحدهای تعاونی غیرفعال نیز به ۱۰۱ هزار و ۶۷۱ واحد رسیده که بیشتر از واحدهای فعال کشور است.

به گزارش مشرق، بررسی ویژگی‌های تعاونی‌ها و تشکل‌های تعاونی ثبت شده تا پایان مردادماه سال ۱۳۹۴ کل کشور بر اساس گزارشات سامانه جامع آمارهای ثبتی تعاون، نشان می دهد تعداد کل تعاونی‌های ثبت شده از ابتدای تشکیل تعاونی‌ها در کشور تا پایان مردادماه سال جاری ۲۰۰ هزار و ۵۵۵ واحد و تعداد اتحادیه‌ها ۱۱۴۶ واحد بوده است.

از این تعداد ۹۸ هزار و ۸۸۴ تعاونی و ۶۲۷ اتحادیه در حال فعالیت هستند. تعداد کل اعضای تعاونی‌های ثبت شده حدود ۴۸ میلیون نفر است که از این تعداد، حدود ۴۲ میلیون نفر در تعاونی‌های در حال فعالیت عضو هستند. همچنین میزان فرصت شغلی تعاونی‌های در حال فعالیت یک میلیون و ۵۶۳ هزار و ۳۸۳ نفر و میزان سرمایه ۸۲۶۰۲ میلیارد ریال است.

بر پایه این گزارش، بیشترین تعداد تعاونی‌های در حال فعالیت به ترتیب در رده‌های کشاورزی، شکار و جنگلداری و صنعت به ترتیب با ۲۵ هزار و ۳۴۸ و ۲۲ هزار و ۲۳۸ تعاونی و بیشترین تعداد اعضای تعاونی‌های در حال فعلایت مربوط به رده واسطه‌گری‌های مالی است.

اعضای تعاونی‌های سهامی عدالت که تعدادشان بالغ بر ۳۲ میلیون نفر است در رده واسطه‌گری‌های مالی قرار گرفته‌اند. همچنین بیشترین فرصت شغلی تعاونی‌های در حال فعالیت به ترتیب مربوط به رده‌های صنعت و کشاورزی، شکار و جنگلداری با ۲۶۶ هزار و ۸۳۶ و ۲۶۴ هزار و ۵۰۶ می شود.

بررسی توزیع استانی نشان می‌دهد بیشترین تعاونی‌های در حال فعالیت به ترتیب در استان های تهران و خراسان رضوی با ۹۸۲۲ و ۷۸۲۵ تعاونی هستند. در بین استان های کشور تهران با ۳۸۴ هزار و ۳۷۶ نفر شاغل تعاونی، خراسان رضوی با ۱۱۱ هزار و ۳۳۶ نفر، خراسان شمالی ۱۰۰ هزار و ۱۶۶ نفر، سیستان و بلوچستان ۶۶ هزارو ۱۵۷ نفر، کرمان ۵۰ هزار و ۵۲۲ نفر، مازندران با ۷۸ هزار و ۳۵۸ نفر و هرمزگان نیز با ۶۹ هزار و ۸۵۲ نفر و بوشهر نیز با ۷۱ هزار و ۵۷۸ نفر؛ بالاترین میزان شاغلان تعاونی کشور را دارا هستند.

در نقطه مقابل برخی استان ها مانند قزوین با ۷ هزار و ۶۴۵ نفر شاغل تعاونی، قم ۱۲ هزار و ۵۲۹ نفر، خراسان جنوبی با ۱۰ هزار و ۸۵۷ نفر، ایلام با ۱۱ هزار و ۹۳۴ نفر و اردبیل با ۱۵ هزار و ۶۰۶ نفر؛ کمترین تعداد شاغلان بخش تعاون کشور را دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس