استاد اقتصاد دانشگاه‌الزهرا می‌گوید کاهش تورم به خاطر رکود شدید در اقتصاد بوده و فرصت‌های موجود اقتصادی به دلیل بی‌برنامگی دولت هدر می‌رود.

 به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه نوشت: حسین راغفر در مصاحبه با روزنامه آفتاب یزد درباره کاهش تورم گفت: موضوعی که نباید آن را فراموش کرد این است که این کاهش چگونه صورت گرفته و یا قرار است بگیرد. چگونگی کاهش نرخ تورم موضوع اصلی بحث ما باید باشد. این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد کاهش نرخ تورم در دو سال گذشته به دلیل وجود رکود شدیدی بوده که وجود داشته است. در این موضوع که کشور ما ظرفیت کاهش نرخ تورم تا تک‌رقمی شدن را دارد شکی نیست اما نیازمند اصلاحات اساسی است که متاسفانه تاکنون شاهد تغییر و اصلاحات نبوده‌ایم.
 
وی می‌افزاید: اصلاح در نظام بانکی یکی از مهمترین پارامترها است.
 
این در حالی است که از دیدگاه من اصلاح نظام بانکی در حالی باید صورت گیرد که بانک‌های ما به مرز ورشکستگی رسیده‌اند. از سوی دیگر وجود موسسه‌های مالی غیرمجاز یکی دیگر از مشکلاتی است که دامن نظام بانکی را گرفته و در این میان نیز هزینه دسترسی به اعتبارات بانکی افزایش داشته است.
 
تمام این معضلات دست در دست هم داده‌اند و در این میان بنگاه‌های کوچک و متوسط که می‌توانند در تولید کشور نقش بسزایی داشته باشند از دسترسی به اعتبارات بانکی محروم هستند. فضای کسب و کار کشور یکی دیگر از موضوعاتی است که نیازمند اصلاحات اساسی خواهد بود.
 
راغفر اضافه کرد: از دیدگاه من بسیاری از مباحث اقتصادی نیاز به اصلاحات اساسی دارد. این در حالی است که دولت هنوز هم استراتژی توسعه صنعتی ندارد و تمام فرصت‌هایی که در حال حاضر برایمان ایجاد می‌شود به دلیل نداشتن برنامه هدر می‌روند. اگر بخواهیم تا پایان دوران دولت یازدهم به تک رقمی شدن نرخ تورم فکر کنیم و آن را عملیاتی کنیم باید به چگونگی ایجاد اشتغال افراد در جامعه و کاهش رکود شکل گرفته بر سر اقتصاد کشور رسیدگی کنیم که تمام این گزینه‌ها باز هم نیازمند اصلاحات متناسب با شرایط موجود دارد.
 
روزنامه آفتاب یزد همچنین در گزارشی به «تناقض در شبکه بانکی» پرداخت و نوشت: در حال حاضر بانک‌های کشور خدمات مختلفی نظیر اینترنت بانک، موبایل بانک، ایمیل بانک و... را ارائه می‌دهند. رقابت بانک‌ها در بانکداری اینترنتی به حدی است که با هزینه‌های تبلیغاتی سرسام‌آور و ساخت تیزرهای تلویزیونی و تبلیغات از طریق بیلبوردها درصدد تشویق مشتریان خود به استفاده از این خدمات هستند اما موضوعی که کاملا در تناقض با این رویکرد بانک‌هاست، اشتهای سیری‌ناپذیر آنها در افزایش تعداد شعب خود است.
 
سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که اگر واقعا فلسفه اصلی ارائه خدمات بانکداری اینترنتی، رفاه حال مشتریان و عدم نیاز به مراجعه حضوری به بانک‌هاست پس چرا بانک‌ها به صورت مداوم خواهان افزایش شعب خود هستند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس