محققان یکی از شرکتهای دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به طراحی و ساخت هدبندی شدند که به کمک آن افرادی که توان گفتاری و حرکتی خود را بر اثر سکته مغزی، فلج مغزی و یا آسیب نخاعی از دست داده‌اند، می‌توانند با حرکت چشم خود و تایپ کردن در رایانه با اطرافیان ارتباط برقرار کنند.

 به گزارش مشرق، هدبند ساخته شده توسط این شرکت به معلولان این امکان را می‌دهد که بدون استفاده از دست و تنها با حرکت چشم خود بتوانند با رایانه ارتباط برقرار کنند و بدین ترتیب منظور خود را با تایپ کردن بیان کنند.

سلطانی، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در خصوص این سیستم توضیح داد: اساس طراحی و عملکرد این سیستم که در قالب یک هدبند طراحی شده، بر مبنای پردازش سیگنال‌های الکتریکی چشم است، بدین صورت که وقتی فرد در مقابل رایانه یا لپ‌تاپ خود قرار گرفته و هدبند بر روی سرش گذاشته می‌شود، سیستم شروع به پردازش سیگنال‌های الکتریکی ناشی از حرکت چشم می‌کند.

وی اضافه کرد: هدبند طراحی شده، سیگنال‌های الکتریکی چشم را ثبت می‌کند و با تشخیص حرکت‌های چشم از طریق پردازش سیگنال و تبدیل آن‌ها به فرمان‌های رایانه‌ای، با انتخاب حروف از روی صفحه مانیتور، کلمات مورد نظر فرد تایپ می‌شود.

سلطانی با تاکید بر اینکه این دستگاه جزو دستگاه‌های ثبت سیگنال‌های حیاتی است، اظهار کرد: سیگنال‌های ثبت شده توسط هدبند بدون نیاز به ارتباط کابلی و به صورت بی‌سیم از طریق بلوتوث به رایانه منتقل می‌شود و رایانه با پردازش سیگنال‌های دریافت شده اقدام به تایپ می‌کند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس