کد خبر 461148
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸

فدراسیون بر اساس کدام استراتژی حاضر شد تیم‌های ملی خود را به یک مربی که فرصتی برای کار در آنها ندارد بسپارد.

به گزارش مشرق، پیمان اکبری به عنوان سرمربی تیم های زیر 23 سال، تیم ملی ب، دانشجویان و پیکان امسال در پنج تورنمنت مهم آسیایی و جهانی شرکت کرد. قهرمانی در مسابقات زیر 23 سال آسیا، پنجمی در یونیورسیاد 2015، دومی در مسابقات قهرمانی آسیا، سومی در باشگاه‌های آسیا و هفتمی در زیر 23 سال جهان نتایج تیم‌های تحت هدایت اکبری در این مسابقات بود.

صرف نظر از اینکه این نتایج تا حد برای والیبال ایران راضی کننده محسوب می شود یا نه، این سوال مطرح می شود که چرا باید یک مربی هدایت چهار تیم را در پنج تورنمنت که در عرض کمتر از چهار ماه برگزار شد بر عهده داشته باشد؟

ناگفته پیداست وقتی یک مربی در عرض 112 روز باید چهار تیم را در پنج تورنمنت هدایت کند، فرصت کافی برای آنالیز حریفان، انتخاب بهترین بازیکنان و از همه مهمتر نظارت بر تمرینات تیمش نخواهد داشت. این اتفاق باعث شد اکبری در فاصله بین مسابقات زیر 23 سال آسیا و جهان، عملا فرصتی برای حضور تمرینات این تیم نداشته باشد و حتی دیرتر از بازیکنان و دیگر اعضای کادر فنی، خود را به دبی برساند.

نکته جالب، پاسخ هایی است که به سوال "چرایی سپردن سرمربیگری چند تیم به اکبری" داده شده است. محمدرضا داورزنی در مصاحبه‌ای که 22 تیر در سایت فدراسیون والیبال منتشر شد گفته بود: چند بازیکن مشترک بین تیم ب و تیم زیر 23 سال وجود دارد و این دو تیم فرصت زیادی برای آماده سازی ندارند. عاقلانه ترین کار این بود که کادرفنی این دو تیم مشترک باشد تا روند آماده سازی نیز به صورت مشترک پیگیری شود.

این تصمیم "عاقلانه" به خاطر وجود "چند" بازیکن مشترک در تیم های ب و زیر 23 سال گرفته شد که اسم این چند بازیکن مشترک هم پوریا فیاضی است. در واقع فقط یک بازیکن مشترک بین این دو تیم وجود داشت.

خود پیمان اکبری هم پیش از آغاز مسابقات قهرمانی آسیا در تهران مصاحبه‌ای در جمع خبرنگاران انجام داد و گفت نمی‌خواسته مسئولیت تیم ملی در این رقابت‌ها را بپذیرد اما داورزنی این کار را به وی سپرده است. اکبری درباره دلیل این تصمیم گفت: با تعدادی از بازیکنان انتخاب شده برای مسابقات قهرمانی آسیا، پیش از این در پیکان و تیم دانشجویان کار کرده بودم و اگرچه در چند تورنمنت پشت سر هم سرمربیگری تیم های مختلف را بر عهده دارم اما 70 درصد بازیکنان آنها مشترک هستند.

داورزنی در مصاحبه دیگری که دو روز پیش در سایت فدراسیون والیبال منتشر شد با اشاره به حضور تیم های ملی رده‌های مختلف در مسابقات گوناگون، گفت: در برخی از تیم‌ها از کادر فنی مشترک استفاده کنیم و با مشترک بودن بازیکنان تمرینات مشترک برگزار کنیم.

با بررسی فهرست 12 بازیکن حاضر در پنج تورنمنتی که تیم‌ها با هدایت اکبری شرکت کرده‌اند، می‌توان معنای کلمه "مشترک" از نگاه مسئولین فدراسیون را درک کرد.

در پنج تیمی که در چند ماه گذشته با هدایت پیمان اکبری در تورنمنت‌های مختلف شرکت کرده اند، در مجموع 34 بازیکن حضور داشتند. پوریا فیاضی تنها بازیکنی بود که در تمام رقابت ها به میدان رفت و علیرضا نصراصفهانی نیز با شرکت در چهار دوره مسابقات در رده بعد قرار دارد و 3 بازیکن نیز در سه تورنمنت به میدان رفته اند. 13 بازیکن نیز تجربه حضور در دو تورنمنت را پشت سر گذاشتند که البته از میان آنها 6 نفر، بازیکنانی بودند که در رقابت‌های آسیایی و جهانی زیر 23 سال به میدان رفته‌اند و فرصتی برای شرکت در دیگر رقابت‌ها را پیدا نکردند. بیشترین آمار به بازیکنانی تعلق دارد که فقط در یک تورنمنت بازی کرده اند؛ 16 بازیکن.

اکبری در مصاحبه‌اش پیش از مسابقات قهرمانی آسیا در تهران گفته بود قولی برای روی سکو رفتن تیم ملی در این مسابقات نداده و تیم اصی او همان تیم زیر 23 سال است و اگر کسی درباره عملکرد این تیم در مسابقات قهرمانی آسیا و جهان انتقادی داشته باشد، آن را می‌پذیرد. حال شاید بهتر باشد که خودش پاسخ این سوال را بدهد که چرا حاضر شد به جای تمرکز بر کارش در تیم اصلی اش، تیم های مختلف با بازیکنان مختلف را در تورنمنت های مختلف هدایت کند؟

تیم زیر 23 سال ایران در مسابقات قهرمانی جهان هفت مسابقه برگزار کرد و سه بار باخت. ایران فقط توانست کره‌جنوبی (دو بار)، امارات و مصر را شکست بدهد، و در سه مسابقه‌ای که مقابل تیم‌های اروپایی و آمریکایی برگزار کرد شکست خورد. این نتیجه در حالی رقم خورد که ایران در مرحله مقدماتی در گروه به مراتب آسان‌تری نسبت به گروه دیگر قرار گرفته بود. در گروه B پنج تیم اروپایی و آمریکایی و یک تیم آفریقایی حضور داشتند و شاید اگر قرار بود تیم پیمان اکبری در آن گروه به میدان برود، نتیجه ای به مراتب ضعیف تر از این برای والیبال ایران رقم می خورد.

بررسی عملکرد تیم‌های پیمان اکبری در تورنمنت‌های مختلف نشان می دهد که هر چه پیش رفته‌ایم نتایج ضعیف‌تری شاهد بوده‌ایم. اکبری در مسابقات زیر 23 سال آسیا توانست ایران را به مقام قهرمانی برساند؛ آن هم با تیمی که سه سال قبل در رده جوانان و در رقابت هایی که به میزبانی ایران برگزار شده بود، در رده سوم آسیا قرار گرفت.

پس از آن با تیم دانشجویان به رده پنجمی جهان رسید که بهترین نتیجه تاریخ والیبال ایران در یونیورسیاد محسوب می‌شود. اگرچه تیم دانشجویان ایران قابلیت رتبه بالاتری داشت اما این نتیجه هم تا حدی قابل قبول بود.

اکبری در مسابقات قهرمانی آسیا هم با تیم ب ایران مقابل تیم های اصلی کشورهای آسیایی صف آرایی کرد و در نهایت توانست رتبه قابل قبول دوم را به دست بیاورد.

اما رتبه سومی در باشگاه‌های آسیا با تیمی پر ستاره و هفتمی در زیر 23 سال جهان آن هم بدون به دست آوردن حتی یک پیروزی مقابل تیم‌های اروپایی و آمریکایی، نتایجی ضعیف و قابل انتقاد برای والیبال ایران محسوب می‌شود.

کسی متوجه نشد چرا فدراسیون والیبال بر اساس کدام استراتژی حاضر شد تیم های ملی خود را به یک مربی که فرصتی برای کار در آنها ندارد بسپارد. پاسخی برای این سوال هم پیدا نکردیم که چرا پیمان اکبری که یک مربی آینده دار در والیبال ایران است و در کارنامه خود دو قهرمانی لیگ برتر ایران، یک قهرمانی در باشگاه‌های آسیا و یک رتبه سومی در باشگاه های جهان را در کارنامه خود دارد، حاضر شد این چنین چوب حراج به اعتبار خود بزند. شاید هم ما از درک معنای کلمه "مشترک" عاجزیم و نمی‌دانیم وقتی دو تیم فقط یک بازیکن یکسان دارند، "عاقلانه" است که سرمربی یکسان نیز داشته باشند.

فهرست 12 بازیکن تیم های پیمان اکبری در رقابت های مختلف را در پایان این یادداشت آورده ایم تا شاید مخاطبان بتوانند معنای "مشترک" مورد نظر فدراسیون والیبال را درک کنند.

تیم زیر 23 سال در قهرمانی آسیا: محمدرضا حسینی پویا، فردین قلعه قوند، محمد رضی‌پور، مصطفی باقری، محمد فلاح، پوریا فیاضی، رسول شهسواری، سعید جواهری توانا، جواد حسین آبادی، محمدجواد معنوی نژاد، امیرعلی محمد فتحعلی و علیرضا نصر اصفهانی

تیم دانشجویان در یونیورسیاد: مصطفی شریفات، سعید شیرود، محمد فلاح، علی اصغر رمز فر، پوریا فیاضی، محمدرضا موذن، حمیدرضا سوسن آبادی، رسول نجفی، جواد حسین آبادی، فرهاد پیروت پور، علیرضا نصراصفهانی و علیرضا مباشری

تیم ب برای قهرمانی آسیا: محمد طاهر وادی، فرهاد سال‌افزون، علی شفیعی، مصطفی شریفات، مسعود غلامی، پوریا فیاضی، حمزه زرینی، رحمان داودی، فرهاد پیروت‌پور، مجتبی قلی زاده، رضا صفایی و علی حسینی

پیکان در باشگاه های آسیا: امیرحسینی، مجتبی قلی زاده، علیرضا نصر اصفهانی، سعید مصطفی وند، مصطفی شریفات، رضا قرا، علی حسینی، فرهاد سال افزون، رضا صفایی، پوریا فیاضی، حمزه زرینی و مسعود غلامی

تیم زیر 23 سال در قهرمانی جهان: مصطفی باقری، فردین قلعه قوند، نوید جعفرزاده، جواد حسین آبادی، سجاد دهنوی، محمد فلاح، محمد رضی پور، سعید جواهری توانا، محمدرضا حسینی پویا، پوریا فیاضی، علیرضا نصراصفهانی و رسول شهسواری

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس