کد خبر 460947
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸

مرکز اطلاع رسانی پلیس آگاهی تهران بزرگ اعلام کرد: فردی که از طریق یکی از سایت های اینترنتی اقدام به شناسایی افراد فروشنده گوشی تلفن همراه کرده و از آن ها کلاهبرداری می کرد، دستگیر شد.

به گزارش مشرق ،۲۹ فروردین سال جاری فردی با مراجعه به دادسرای ناحیه ۳۱ تهران و طرح شکایتی عنوان کرد که از طریق سایت فروش اینترنتی قصد فروش یک دستگاه گوشی تلفن همراه را داشته که شخصی با عنوان خریدار با او تماس و در ادامه اقدام به کلاهبرداری از وی کرده است.

بر اساس این گزارش با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع کلاهبرداری و به دستور شعبه اول دادیاری داسرای ناحیه ۳۱ تهران، پرونده برای رسیدگی در اختیار اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

اظهارات مالباخته

مالباخته در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: از طریق سایت اینترنتی قصد فروش یک دستگاه گوشی تلفن همراه مدل به قیمت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را داشتم که شخصی ناشناس به عنوان خریدار با من تماس گرفت، این شخص پس از گرفتن نشانی محل سکونت بنده در محدوده اتوبان ارتش به در منزل مراجعه و پس از رؤیت گوشی تلفن همراه و سایر لوازم جانبی آن از قبیل کارتن گوشی تلفن همراه و از من درخواست کرد تا به همراه وی برای دریافت پول به دستگاه خودپرداز مراجعه کنم.

مالباخنه افزود: به همراه این شخص ، به یک دستگاه خودپرداز در شهرک شهید محلاتی رفته و این شخص به ظاهر شروع به واریز و انتقال پول به حساب بنده کرد و پس از دقایقی عنوان کرد که پول را به حساب بنده واریز شده است. من نیز گوشی تلفن همراه را به همراه کارتن و متعلقاتش به وی تحویل و به منزل مراجعه کردم غافل از اینکه منتظر تایید واریز پول ازطریق سیستم پیامک بانکی شده و یا حتی درخواست برگه رسید تراکنش مالی را از این شخص کنم.

وی تصریح کرد: پس از مراجعه به منزل، به سراغ گوشی تلفن همراه خود رفته و هرچه پیامک های داخل آنرا بررسی کردم ، پیامکی در خصوص واریز مبلغ فروش گوشی تلفن همراه را پیدا نکردم. فردای آنروز به بانک مراجعه و در بررسی تراکنش مالی مشخص شد که هیچگونه واریزی به مبلغ یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان صورت نگرفته است.

شناسایی تعداد دیگری از شکات و مالباختگان

با بررسی شکایت های مشابه، کارآگاهان موفق به شناسایی تعداد دیگری از شکات و مالباختگانی شدند که همگی آنها بدین شیوه و شگرد و زمانیکه قصد فروش گوشی های تلفن همراه خود را داشتند،مورد کلاهبرداری قرار گرفته بودند.

تمامی این مالباختگان در اظهارات خود عنوان کردند که توسط جوانی حدود ۳۵ ساله و پس از انتشار آگهی فروش گوشی های تلفن همراه خود در سایت های اینترنتی بویژه سایت دیوار مورد کلاهبرداری قرار گرفتند.

دستگیری متهم سابقه دار

با توجه به شیوه و شگرد کلاهبرداری که در آن فرد جوانی به محل های اعلامی از سوی مالباختگان و در ادامه به همراه آنها به شعبات بانکی مراجعه کرده بود انجام چهره نگاری از مالباختگان و همچنین بررسی تصاویر بدست آمده از دوربین های مداربسته بانکی در دستور کار کارآگاهان اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت و نهایتا یکی از مجرمین سابقه دار در زمینه سرقت و کلاهبرداری بنام هدایت.ر ( متولد ۱۳۵۹ ) شناسایی در مخفیگاهش واقع در خیابان ولی عصر دستگیر و به اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد.

متهم پس از مواجه حضوری با مالباختگان ، صراحتا به دهها فقره کلاهبرداری در تهران و نیز سایر شهرها و استان های کشور همچون کرج، اسلامشهر، قزوین، رباط کریم، اهواز، پاکدشت، اصفهان، خوزستان و نحوه شناسایی مالباختگان از طریق سایت های فروش اینترنتی اعتراف و در اظهاراتش گفت: به خاطر آنکه در زمان کلاهبرداری [ و در واقع سرقت گوشی تلفن همراه ] ، تمامی لوازم جانبی گوشی های بویژه کارتن های آنها را سرقت می کردم ، در زمان مراجعه به مراکز خرید و فروش گوشی های تلفن همراه و بدون هیچگونه مشکلی موفق به فروش تمامی گوشی ها می شدم.

سرهنگ کارآگاه محمدرضا ذاکر استقامتی، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ در خصوص این خبر گفت : بهره گیری از سیستم پیامک بانکی و یا تماس با شعبات بانکی برای اطمینان از واریز و یا انتقال پول یکی از مطمئن ترین و در عین حال راحت ترین روش های ممکن برای جلوگیری از وقوع کلاهبرداری است که با وجود آموزش ها و اطلاع رسانی های مکرر صورت گرفته همچنان شاهد آن هستیم که بسیاری از شهروندان محترم همچنان از این خدمات بانکی در دسترس ، بهره برداری و استفاده نمی کنند.

وی افزود: با توجه به اعتراف صریح متهم به دهها فقره کلاهبرداری به شیوه و شگرد فوق، قرار قانونی از سوی مقام قضایی صادر و متهم برای انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی دیگر شکات و مالباختگان در اختیار اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است.

ذاکر استقامتی ادامه داد: از شهروندانی که بدین شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفتند دعوت می شود تا برای شناسایی متهم و پیگیری شکایات خود به اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس