کد خبر 460850
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۵

شیشه گوریلا که برای محکمی، سبکی وزن و مقاوم بودن در برابر ضربه و خراش معروف بوده و در صفحه نمایش میلیاردها دستگاه تلفن هوشمند و تبلت مورد استفاده قرار گرفته، ممکن است بزودی در شیشه جلو و سایر بخش‌های شیشه ای خودروها مورد استفاده قرار بگیرد.

 به گزارش مشرق، فورد موتور و سایر خودروسازان در جست و جوی راه‌های جدید برای سبک‌تر کردن وزن محصولاتشان و دست یافتن به استانداردهای سخت گیرانه اقتصاد سوخت، در حال تست شیشه گوریلا و محصولات شیشه مقاوم دیگری هستند. ب ام دبلیو در حال حاضر شیشه گوریلا را در مدل i8 مورد استفاده قرار داده است.

این شیشه‌ها مانند بسیاری از فناوری‌های سبک وزن، در عین اینکه می‌توانند به مشکل کاهش وزن کمک کنند، نسبت به شیشه‌های سنتی که جایگزین آنها خواهند شد، هزینه بالاتری دارند. از این رو به دلیل اینکه شیشه کالای ارزان قیمتی است، خودروسازان ناچارند میان صرفه جویی در وزن در برابر خرج بیشتر توازنی برقرار کنند.

به گفته مت زالوزک، مدیر فنی ارشد در بخش تحقیقات تولید و مواد جهانی فورد موتور، این خودروساز در حال حاضر برنامه‌های خودروی متعددی را در دست طراحی دارد و سرگرم بررسی استفاده از شیشه گوریلا برای استفاده در شیشه جلوی خودرو، پنجره‌های جانبی و پنجره عقب است. با اینهمه اولویت بکارگیری از این شیشه در برنامه‌هایی خواهد بود که باید به اهداف وزنی خود دست پیدا کنند.

فورد سال گذشته خودروی مفهومی سبک وزن فوژن را به نمایش گذاشت که از یک شیشه جلوی هیبریدی استفاده کرده بود که با استفاده از شیشه سودا لایم و شیشه گوریلا ساخته شده بود.

این حقیقت که خودروسازان بدنبال استفاده از شیشه گوریلا و فناوری‌های شیشه گری دیگر هستند، به معنای تغییر است.

به گفته دوگ هارش بارگر، مدیر تجاری در بخش راه‌کارهای شیشه خودروی شرکت کورنینگ که تولیدکننده گوریلا است، صنعت خودرو در بخش شیشه طی چند دهه گذشته نوآوری اندکی داشته یا اصلا نوآوری نداشته است.

کورنینگ برای شیشه گوریلا که با قرار دادن ورق‌های شیشه در حمام داغ از نمک مذاب در حرارت 725 فارنهایت ساخته می‌شود، فرصت بزرگی را می‌بیند. در حمام نمک مذاب، یون‌های پتاسیم بزرگتر جایگزین یون‌های سدیم کوچک‌تر در شیشه می‌شود که این امر تراکم ایجاد کرده و سطح شیشه را در برابر صدمه مقاوم پذیر می‌کند.

راس کورسی، رییس شرکت مشاوره تکنیکال اتوگلاس در پیتسبورگ می‌گوید سازندگان هواپیما مانند ایرباس برای کاهش وزن از شیشه‌هایی استفاده کرده اند که با استفاده از مواد شیمیایی محکم شده اند. با اینهمه او نسبت به اینکه صرفه جویی در وزن ارزش هزینه بیشتر را دارد، بدبین است.

بر اساس گزارش اتوموتیو نیوز، شیشه گوریلا وزن را به میزان 25 تا 30 درصد کاهش می‌دهد و استفاده از آن در شیشه جلوی خودرو، قیمت آن را بین 10 تا 24 دلار افزایش می‌دهد.

شیشه گوریلا احتمالا ابتدا در ابرخودروهایی مانند مدل i8 ب ام دبلیو که تولید محدودی دارد، ظاهر خواهد شد اما کورنینگ امیدوار است که این شیشه فراتر از ابرخودروهای پیش رفته و در خودروهای بازار انبوه مورد استفاده قرار بگیرد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس