کد خبر 460778
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۵

اقتصاد چین در افول است و تمام تلاش دولت برای زنده نگه داشتن شاخص های دو بورس این کشور و حفط ارزش یوآن همچنان بدون نتیجه بوده است.

به گزارش مشرق به نقل از سنا، تحلیل گران معتقدند حال که چین با اوضاع آشفته اقتصادی همراه شده است شاید، نوبت غول اقتصاد بعدی باشد که از خواب چند ساله بیدار شود و اوضاع اقتصادی را به دست بگیرد.

بر اساس این گزارش، بسیاری از صاحب نظران معتقدند نوبتی هم باشد نوبت، هند است که رهبری اقتصادی دنیا را بر عهده بگیرد و به جای چین فعالیت کند.

بسیاری دیگر معتقدند باتوجه به اوضاع نا به سامان اقتصادی چین، هند می تواند بیشترین نفع را از این اوضاع ببرد و از فرصت ها استفاده کند.

هند، هم در این میان توانایی خود را در رهبری اقتصادی دنیا اعلام کرده است.

پرسرعت، پرسرعت، آهسته، آهسته این فرم فیزیکال اقتصادی در هند است.

اقتصاد این کشور به اصلاحات زیادی نیاز دارد و نخست وزیر این کشور ، نارندرا مودی، تنها کسی است که می تواند این اصلاحات را درکشور پیاده کند.

افت بسیار شدید بازارها در چین و همچنین کاهش شاخص ها در بازارهای جهانی و نظریات متفاوت در خصوص اینکه یک بازار دیگر در آسیا می تواند جای چین را در کنترل اقتصادی دنیا بگیرد، تمام تمرکز اقتصاددانان دنیا را به این سو می برد که آیا هند می تواند به درستی یک جایگزین مناسب برای چین باشد؟

به بیان دیگر، آیا هند قدرت کافی را دارد تا اوضاع اقتصادی جهان را آرام کند؟

نخست وزیر هند در فصل پاییز سفری رسمی به بریتانیا خواهد داشت تا برای همکاری های بیشتر میان این دو کشور در صنایع پتروشیمی، فلزات گرانبها، سنگ، جواهرآلات، مواد معدنی و شیمیایی که به عنوان رویای هندوستان معروف هستند، به بحث و گفت و گو بنشیند.

بسیاری معتقدند که اگر نخست وزیر این کشور در اجرای اصلاحات اقتصادی موفق شود کشور هند در دو دهه آینده می تواند نقش اقتصادی چین را ایفا کند.

مردی که در سال گذشته با رأی میلیون ها هندی برای نخست وزیری انتخاب شد اعتراف کرده است که هم اکنون زمان مناسبی برای تغییرات در زمینه اقتصادی است.

بوروکراسی ناتوان، پروژه های زیربنایی ناتمام، پارلمانی درگیر با مسائل سیاسی و جانبی و سیستم مالیاتی پیچیده، مشکلات عدیده ای است که اقتصاد هند با آن درگیر است. اما پس از گذشت یک سال از انتخابات هنوز اقدامی از جانب نخست وزیر این کشور دیده نشده و به نظر می رسد تمام وعده و وعیدها برای انتخابات بوده است ولاغیر و تمام بحث های مالیاتی هنوز در گیر و داد راهروهای پارلمان این کشور در مسیر تصویب است.

فصل گذشته در پارلمان این کشور که به فصل مونسون(فصل باران های زیاد و سیل آسا در هند) معروف بوده است، موجب شد هیچ پیشرفتی در تصویب اقدامات اصلاحی نخست وزیر این کشور به انجام نرسد، به این دلیل که پارلمان در تعطیلات نسبی به سر برده است.

گورچاران داس، مدیر عامل نمایندگی شرکت پروکتر اند گمبل در هند در خصوص اقتصاد هند اعلام داشته است: هند برای سرمایه گذاری هنوز کشوری پیچیده است.

اگر گفته های وی درست باشد، سرمایه های خارجی برای ورود به این کشور مسیر پیچیده و دشواری خواهند داشت.

طی مصاحبه ای با وزیر اقتصاد کشور هند، آرون جیتلی، یکی از مهره های کلیدی در کابینه مودی، در خصوص انتقادات اقتصادی که به دولت این کشور وارد است توضیحاتی داده شد.

وی گفت: دولت در مورد مسیرهای توسعه اقتصادی کشور بسیار شفاف است. نخست وزیر این کشور مسیر خود را برای اصلاحات اقتصادی و توسعه ادامه می دهد هر چند این اقدمات با کندی پیش می رود اما نتیجه در نهایت نمایان خواهد شد.

به بانک ها توصیه شده که بیشتر به بخش خصوصی اجازه مشارکت دهند و با بخش خصوصی همکاری های بیشتری داشته باشند. امکان سرمایه گذاری در صنایع بیمه و املاک و مستغلات راحت تر صورت بگیرد و مراحل اداری برای سرمایه گذاری تسهیل شده و زمان رسیدن به هدف کمتر باشد.

وی ادامه داد:تغییرات در حال اعمال است و زیربنای اقتصادی هند هنوز با ایده آل ها تفاوت دارد.

وی افزود: وقتی اقتصاد چین با اندک تغییرات و نوساناتی رو به رو می شود بازارهای جهانی عکس العمل خاصی نشان نمی دهند اما وقتی این تغییرات به بازار پول این کشور سرایت می کند تغییرات در بازارهای جهانی آغاز می شود و به این ترتیب وقتی بازارهای جهانی با نوسان ناشی از چین رو به رو می شوند تأثیر این نوسانات مثل بیماری به بقیه بازارها نیز سرایت می کند.

آمار نشان می دهد که هند در واردات نفت و دیگر کالاهای اساسی در وضعیت مناسبی قرار دارد.

وزیر اقتصاد این کشور در این خصوص توضیح داد: هنگامی که قیمت نفت و دیگر کالاهای اساسی با روند نزولی همراه می شود واردات برای هند بسیار پربازده خواهد بود.

وی ادامه داد: چالش های سیاسی برای هند یک موقعیت مناسب قلمداد می شود تا بتوانیم اصلاحات اقتصادی را سریعتر به سرانجام برسانیم و با این روش بتوانیم سرمایه گذاران جهانی را جذب کرده و توانایی خود را در زمینه اقتصادی نشان دهیم .

با جمعیتی بالغ بر 1.2 میلیارد که به طور تقریبی سریعتر از چین حرکت می کند برخی معتقدند که هند تا سال 2020 میلادی طبقه متوسط بیشتری در دنیا خواهد داشت و افزایش طبقه متوسط، منجر به مصرف بیشتر و به این ترتیب واردات بشتر از بریتانیا و دیگر کشورها خواهد شد.

آمباریش میترا، اقتصاددان برجسته و تاجر قدیمی در هند  در این خصوص اظهار داشت: قدرت خرید طبقه متوسط رو به افزایش است. بسیاری از مردم دیگر برای خرید به کشورهای خارجی سفر نمی کنند به این دلیل که تمام برندهای خارجی در هند نیز شعبه دارند. به این ترتیب چرخه مصرفی در داخل هند به گردش می افتد و این خبر بسیار خوبی برای کشور است.

اگر تلاش دولت برای اصلاحات اقتصادی و توسعه زیربناهای کشور موفقیت آمیز باشد رشد  صنایع تکنولوژی و موبایل می تواند تأثیر زیادی در اقتصاد این کشور داشته باشد.

آمباریش میترا در این خصوص اضافه کرد: صنایع تکنولوژی و موبایل یکی از فاکتورهای اصلی رشد اقتصادی در هند است. افزایش روزافزون نسل منطبق با تکنولوژی و همچنین رشد آگاهی های تکنولوژیک و ارتباطی در میان مردم موجب شده است که اینترنت های نسل 3Gو 4G در کشور طرفداران زیادی داشته باشد و هند به عنوان یکی از کشورهای تکنولوژیک در دنیا بتواند در این میان حرفی برای گفتن داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس