کد خبر 458853
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱

یک رسانه آلمانی با اشاره به اعلام رئیس جمهوری ترکیه برای برگزاری انتخابات مجدد در این کشور در پاییز، از مبارزه و تقلای وی برای بقای حیات سیاسی خود و حزبش در شرایطی سخت خبر داد.

به گزارش مشرق، "دویچه وله" آلمان در تحلیلی با عنوان اردوغان برای بقای حیات سیاسی خود مبارزه می کند نوشت: بعد از شکست مذاکرات ائتلافی در ترکیه رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهوری این کشور انتخابات جدید در پاییز را اعلام کرد. به این ترتیب وی یک برنامه سیاسی آشکار را دنبال می کند.

اردوغان دقیقا آن چه که وعده داده بود را عملی کرد و به حزب مخالف جمهوری خواه خلق (CHP) هیچ شانسی برای مشارکت در دولت را نداد. با این تصمیم گیری، وی اولین رئیس جمهوری در تاریخچه ترکیه است که از حزبی که دومین رتبه در کسب آراء را بدست آورد امکان مشارکت در دولت را سلب کرد. استدلال وی برای این تصمیم گیری نشان می دهد که سیاست در ترکیه چگونه پیش می رود.

از آنجایی که تلاش های حزب عدالت و توسعه اردوغان در ساختن دولت موفقیتی به دنبال نداشت، اردوغان امکان تشکیل ائتلاف مناسبی را به دست نیاورد. این وضعیت یک بار دیگر نشان می دهد که اردوغان تمایلی برای تحمل یک دولت بدون مشارکت حزب عدالت و توسعه را ندارد.

حالا اردوغان آرزو دارد که در انتخابات اول نوامبر آراء بیشتری را کسب کند. وی این تمایل خود را قبل از اینکه تاریخ رسمی برای تشکیل دولت ائتلافی سپری شود اعلام کرده بود. انتخابات جدید در حزب عدالت و توسعه امید برای تکرار روزهای باشکوه سال 2002 که پیروزی بزرگی در انتخابات را برای این حزب رقم زد بیدار می کند.

اما ترکیه آن روزها با ترکیه امروز خیلی تفاوت داشت. در سال 2002 حزب ممنوعه کارگران کردستان موسوم به پ ک ک در مجموع شش افسر امنیتی ترکیه را کشت. اما در هفته گذشته حدود 9 نفر تنها در یک روز کشته شدند. از اواسط  ماه جولای حملات تروریستی در ترکیه تقریبا روزانه 9 قربانی می گیرد.

 در سال 2002 ترکیه با القاعده مذاکره کرد و تنها تعداد کمی از شهروندان ترک به این گروه تروریستی پیوستند، اما امروز بر خلاف آن روزها شمار بسیار بالا و هشدار دهنده ای از ترک ها و جنگجویان خارجی به داعش می پیوندند. این پدیده در حال حاضر نمی تواند از سیاست فعلی ترکیه جدا شود.

البته حزب عدالت و توسعه امیدوار است که مهم ترین حزب طرفدار کردها در ترکیه یعنی حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) با توجه به حملات مداوم حزب کارگران کردستان آراء خود را از دست بدهد. با این وجود این قابل تصور است که انتخاب کنندگان ترکیه  از دولت به دلیل ناتوانی اش در ایجاد صلح و نظم حساب کشی کنند.

ناپایداری های سیاسی و حملات تروریستی نه تنها جامعه ترکیه را دچار انشقاق و جدایی کرده است، بلکه روی اقتصاد ترکیه تاثیر گذاشته و این شرایط می تواند تاثیرات منفی روی حسابگری های انتخاباتی حزب عدالت و توسعه داشته باشد.

برخی نظر سنجی ها نشان می دهند که حزب عدالت و توسعه آراء لازم برای تشکیل دولت تک حزبی را بدست نمی آورد و به جای آن حزب دموکراتیک خلق ها به عنوان سومین نیروی قدرتمند وارد پارلمان می شود و حزب جنبش ملی گرای ترکیه (MHP) می تواند جایگاه چهارم را بدست آورد.

برخی دیگر از نظر سنجی‌ها بر خلاف آن نشان می دهند که حزب عدالت و توسعه در انتخابات جدید به راحتی قدرتمندترین نیروی سیاسی خواهد شد و اکثریت مطلق را بدست خواهد آورد.

در این میان حزب عدالت و توسعه تلاش می کند آراِء از دست رفته خود توسط انتخاب کنندگان حزب دموکراتیک خلق ها را در خارج دوباره بدست آورد. اخیرا یکی از نمایندگان حزب عدالت و توسعه در این راستا اعلام کرده است که در پارلمان ترکیه باید همچنین نمایندگانی که خارج از کشور زندگی می کنند نیز وارد شوند. البته چنین تغییری بر اساس قانون اساسی ترکیه تا انتخابات آینده ممکن نیست.

با این حال اردوغان ممکن است تلاش کند ترک های ساکن خارج از کشور را در مبارزات انتخاباتی مشارکت بیشتری دهد. به این ترتیب آلمان در کانون توجه قرار دارد چرا که بخش قابل توجهی از آراء اینجا تحویل داده می شود.

از طرف دیگر سفر اخیر "صلاح الدین دمیرتاش"، رئیس حزب دموکراتیک خلق ها به استکهلم نشان می دهد که وی نیز برای کسب آراء کردها در خارج تلاش می کند. به نظر می‌رسد که مبارزات انتخاباتی آینده در ترکیه تنها در این کشور برگزار نمی شود. در نهایت این انتخابات همچنین مبارزه ای برای بقای سیاسی بخصوص برای اردوغان است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس