کد خبر 458762
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۷

باراک اوباما همواره در سخنان خود ادعا کرده بود که ایالات متحده از عراق خارج شده است اما هم اکنون شاهد تلاش تیم اوباما برای تجزیه رسمی عراق هستیم.

خیز تازه آمریکا برای تجزیه عراق
به گزارش مشرق، روزنامه رسالت در گزارشی نوشت:

"تجزیه عراق" همچنان به هدف مبنایی ایالات متحده آمریکا در منطقه تبدیل شده است. این هدف خطرناک، توسط  دو حزب اصلی آمریکا یعنی جمهوریخواه و دموکرات مورد توجه قرار داشته و دو رئیس جمهور فعلی وسابق آمریکا نسبت به تحقق آن اقدامات وقیحانه ای صورت داده اند. نکته قابل تامل اینکه واضع نظریه تجزیه عراق، جو بایدن معاون فعلی  رئیس جمهور ایالات متحده آمریکاست.

نکته قابل تامل اینکه باراک اوباما همواره در سخنان خود ادعا کرده بود که ایالات متحده از عراق خارج شده است اما هم اکنون شاهد تلاش تیم اوباما برای تجزیه رسمی عراق هستیم. نکته بسیار مهم دیگر اینکه درست یک‌سال قبل منابع آگاه در گفتگو با روزنامه القبس چاپ کویت اعلام کردند که جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا اخیرا با شماری از هیئت های عراقی در واشنگتن دیدار کرده است. بایدن خطاب به این هیئت ها در اظهاراتی مداخله جویانه گفته است که ایجاد سه اقلیم شیعی - سنی و کردی راه حل بحران فعلی عراق است!

بر این اساس جو بایدن در ژوئن سال ۲۰۱۳ خواستار برپایی اقلیم شیعی، سنی و کردی شده بود و راهکار بحران عراق را تبدیل آن به سه اقلیم دانسته بود.در این میان، کنگره ایالات متحده آمریکا در صدد است به هر نحو ممکن روند تجزیه عراق را تسریع کند. در این میان دو حزب اصلی آمریکا خطوط کلان و میانی و حتی کوتاه مدت مشترکی دارند. همین مسئله سبب شده است تا سناتورهای آمریکایی با همکاری بیشتری این پروسه خطرناک را پیگیری کنند.

چندی پیش  مقتدی صدر رهبر جریان صدر با اشاره به مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا برای تعامل با کردها و سنی‌ها به عنوان دو کشور آن را سرآغاز تجزیه آشکار عراق دانست. همچنین چندی قبل  سیاستگذاران جمهوریخواه کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا خواستار به رسمیت شناخته شدن کشوری برای شبه نظامیان کرد و سنی عراق شده بودند. در این خصوص سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تاکید کرده است که کشورش اجازه اقداماتی چون تجزیه عراق را نمی‌دهد.

لاوروف که در نشستی در حومه مسکو صحبت می‌کرد، گفت: «ما هرگز موضعی که جو بایدن معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده به صراحت مطرح کرد و گفت عراق باید به بخش‌های شیعه و سنی تقسیم شود و کردها هم آنچه را می‌خواهند دریافت کنند، در دستور کارمان قرار نمی‌دهیم.» وی موضع بایدن را که در سال ۲۰۰۶ طرحی برای سه پاره شدن عراق را مطرح کرده بود، «بسیار غیرمسئولانه و مهم‌تر از آن، غیرقبال قبول» خواند و گفت فردی در آن سوی آب‌ها می‌خواهد به مردم عراق دیکته کند که کشورشان باید به چه شکل باشد.

لاوروف افزود: «ما چنین کارهایی نمی‌کنیم که امروز به سنی‌ها بگوییم بیرون بروید و بار دیگر به شیعه‌ها بگوییم جابه‌جا شوید. این مهندسی اجتماعی و دستکاری خارجی ساختار یک کشور است.معتقدیم که عراقی‌ها، شیعه، سنی و کرد، خودشان باید در مورد اینکه چطور کنار هم زندگی کنند، تصمیم بگیرند.»اخیرا هم ژنرال ریموند اودیرنو رئیس ستاد ارتش آمریکا بار دیگر مسئله تجزیه عراق را مطرح کرده و مدعی شد که این «شاید تنها گزینه باشد.»

مقامات سابق و فعلی آمریکا در صدد عادی سازی موضوع تجزیه عراق برای افکار عمومی کشورشان هستند. در چنین شرایطی دموکراتها و جمهوریخواهان آمریکایی در صدد تامین اهداف و منافع خود در عراق هستند. یکی از افرادی که برای عادی سازی پروسه تجزیه عراق تلاش می کند، رئیس سابق سازمان سیا « هایدن» است. «مایکل هایدن» رئیس اسبق سازمان سیا سال گذشته مدعی شد  که زمان تجزیه عراق به سه کشور فرا رسیده است.هایدن که با شبکه «فاکس‌نیوز» گفتگو می‌کرد، در این مورد گفت تصور می‌کند که عراق به سه کشور شیعه، سنی و کردی تقسیم شود.

رئیس اسبق آژانس امنیت ملی آمریکا که پیشتر با آغار تحرکات گروه تروریستی «داعش» گفته بود موجودیت عراق به عنوان یک کشور به پایان رسیده، در مصاحبه  خود نیز گفت: «فکر می‌کنم به آن مرحله (تجزیه عراق) می‌رسیم... شاید تا الان این وضعیت به صورت دوفاکتو (غیررسمی) برقرار بود، اما احتمالا تا چند وقت دیگر، این وضعیت به صورت دوژور (رسمی) درآید.»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    اینا برنامهشونو خیلی وقته ریختن مال الان و یکی دوسال پیش هم نیست مراجعه کنید به نقشه خاورمیانه جدید
  • اهوازی ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    یا باید از اقوام نام ببریم یا از ادیان و مذاهب.یعنی یا باید بگوییم عرب و کرد و ترکمن و... یا باید بگوئیم مسلمان شیعه و مسلمان سنی و ایزدی و مسیحی آشوری و مسیحی کلدانی و.... درضمن درصد بالایی از کردها شیعه هستند که تاکنون هیچ خیری از حکومت اقلیم کردستان عراق و بارزانی ها ندیدند.
  • از خوزستان ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    قصد دارند عراق را به سه بخش تقسیم کنند و سپس مناطق کردنشین ایران را تحریک به آشوب کنند و در جنوب نیز عرب های ساکن بخش های غربی خوزستان را تحریک کنند به کشور عربی شیعه جنوب بین النهرین بپیوندند.پس به هوش باشیم و زیر فرمان ولایت عمل کنیم.
  • ناشناس ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    اول از فدرالیسم شروع میکنند و بعد کشورها را تجزیه میکنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس