غرفه هوایی و فضایی جمهوری اسلامی ایران در اولین ساعات آغاز به کار نمایشگاه ماکس 2015 مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفت.

به گزارش مشرق، نمایشگاه بزرگ هوافضای روسیه با عنوان ماکس 2015 صبح امروز آغاز به کار کرد. جمهوری اسلامی ایران از جمله شرکت کنندگان حاضر در این رخداد بزرگ است که دستاوردهای خود را در دو حوزه فضایی و هوایی در معرض دید علاقه‌مندان دیگر کشورها قرار داده است. غرفه ایران به مساحت 105متر مربع در سالن B3 این نمایشگاه واقع شده و این برای اولین بار است که جمهوری اسلامی ایران در غرفه‌ای با این شکل و شمایل و به صورت تجمیع شده به ارائه محصولات علمی و فناورانه خود در دو حوزه هوایی و فضایی می‌پردازد.

 در بخش فضایی که تحت مدیریت مرکز ملی فضایی ایران قرار دارد خلاصه‌ای از تلاش‌های ده سال اخیر کشورمان در زمینه طراحی و ساخت ماهواره‌ها و ماهواره‌برها ارائه شده که از جمله آنها می‌توان به ماهواره‌های طلوع، رصد و فجر اشاره کرد که از این میان دو ماهواره فجر و رصد به هوا پرتاب شده و ماهواره طلوع نیز در نوبت پرتاب قرار دارد.

همچنین ماکت ماهواره‌بر سفیر فجر و ماکت ماهواره‌ سیمرغ نیز در این نمایشگاه به نمایش درآمده که این برای اولین بار است که ماهواره‌بر سیمرغ به عنوان جدید‌ترین و مدرن‌ترین ماهواره‌بر ایرانی در حال توسعه در یک نمایشگاه خارجی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. از جمله دستاوردهای به نمایش درآمده در غرفه ایران باید به ماژول برگشتی کاوشگر پیشگام اشاره کرد که برای اولین بار نمونه واقعی آن در نمایشگاه خارجی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

کاوشگر پیشگام پیش از این موجود زنده (میمون) را تا ارتفاق 120 کیلومتری به فضا برد و پس از آن این میمون زنده به زمین بازگشت، لازم به ذکر است که 6 کشور در جهان توانایی ساخت چنین ماژولی را دارند که جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از آنها محسوب می‌شود با این تفاوت که ایران تنها کشوری است که این ماژول را به صورت استوانه‌ای ساخت.

بنابراین گزارش ماهواره‌بر سیمرغ می‌تواند ماهواره‌های سنگین‌تر از ماهواره‌های قبلی یعنی ماهواره‌هایی با وزن 100 تا 350 کیلوگرم را در مدار لئو قرار دهند که یکی از این ماهواره‌ها، ماهواره طلوع است که قرار است توسط ماهواره‌بر سیمرغ به فضا پرتاب شود. ماهواره طلوع یک ماهواره سنجی با وزن 100 کیلوگرم است که می‌تواند در ارتفاع 500 کیلومتری قرار گرفته و عمر آن نیز یک سال و نیم خواهد بود.

اولین حضور خارجی دستاوردهای فضایی ایران در حوزه ماهواره و ماهواره‌برها+ تصاویر

همچنین در غرفه جمهوری اسلامی ایران تصاویر و کلیپ‌هایی از پرتاب ماهواره فجر به نمایش داده می‌شود که این بخش از غرفه یعنی نمایش دستاوردهای فضایی مورد استقبال بازدیدکنندگان از این غرفه قرار گرفته است. این در حالی است که هنوز غرفه ایران به صورت رسمی افتتاح نشده و قرار است امروز با حضور سورنا ستاری معاون علمی رئیس‌جمهور افتتاح شود.

به گزارش خبرنگار فارس، غرفه ایران در حوزه هوایی نیز شامل برخی دستاوردهای ارائه شده در زمینه ساخت قطعات، دوربین‌ها و هواپیماهای سبک است که توسط سازمان صنایع هوایی و نیز شرکت‌های دانش‌بنیان اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ارائه می‌شود از جمله این موارد می‌توان به هواپیمای ایران140 تاکتیکال اشاره کرد که ماکت آن با نام فراز170t  در معرض دید مراجعه کنندگان قرار گرفته است.

اولین حضور خارجی دستاوردهای فضایی ایران در حوزه ماهواره و ماهواره‌برها+ تصاویر

این هواپیما که قابلیت حمل بار دارد نسبت به نمونه اصلی حدود 30 درصد دستخوش تغییرات شده و قرار است در اختیار نیروهای مسلح نیز قرار بگیرد. هواپیمای سبک فجر 3 برخی دوربین‌های شناسایی و مراقبت، قطعات دوربینی و کمپرسوری موتورها، سیستم‌های ارسال کننده و گیرنده تصاویر هوا به زمین از جمله دستاوردهای دیگری که در بخش هوایی غرفه ایران در معرض نمایش قرار گرفته است.

اولین حضور خارجی دستاوردهای فضایی ایران در حوزه ماهواره و ماهواره‌برها+ تصاویر

 جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر خصوصاً در نمایشگاه ماکس 2013 و نمایشگاه امسال با دستاوردهای بیشتری ظاهر شده و از حالت بازدیدکننده صرف خارج شده است. با توجه به رخدادهای اخیر بین‌المللی و جلب توجه کشورهای پیشرفته جهت تعامل بیشتر با جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های هوایی و فضایی این حضور جمهوری اسلامی در نمایشگاه‌هایی مانند ماکس روسیه می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

اولین حضور خارجی دستاوردهای فضایی ایران در حوزه ماهواره و ماهواره‌برها+ تصاویر

لازم به ذکر است که امسال برای اولین بار غرفه‌ VIP نیز به جمهوری اسلامی ایران تخصیص یافته که بازدید مسئولان خارجی و نمایندگان شرکت‌های مختلف و همچنین عقد قراردادهای احتمالی در آن صورت می‌گیرد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • غلام شیش لول بند ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    اه این بی صلیغه ای ها اعصاب ادمو بهم میریزه یه رنگی به اون بی صاحاب مونده میزدید هم قشنگتر میشد هم ادم رمق میکرد نگاش کن هم بیشتر جذب میکرد اه اه اه
  • غلام شیش لول بند ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    اه این بی صلیغه ای ها اعصاب ادمو بهم میریزه یه رنگی به اون بی صاحاب مونده میزدید هم قشنگتر میشد هم ادم رمق میکرد نگاش کن هم بیشتر جذب میکرد اه اه اه
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    1 0
    میشه بیشتر راجع به اون عروسکه که گذاشتنش جلو آب گرم کن توضیح بدی؟
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    1 0
    درباره آموزش نحوه حمام کردن میمونها هست.
  • محمد ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    دوستان بدرنگ بودن اون محفظه این معنی رو میده که اون همون کاوشگر اصلیه که با میمون به زمین برگشت! یه جورایی اثبات عملکردش رو نشون میده. حالا نمیشد یه افتخاری بدید و یک دقیقه روی اون ظاهر عجیب فکر کنید؟!!!
  • ناشناس ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    چقد بی عقلی تو شش لول بند..این محموله که رفته فضا برگشته بایدم این شکل باشه..
  • علیا ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    باهوش این نمونه ی اصلی ای بود که رفته فضا و برگشته. کجای دنیا چنین ادواتی که جزو تاریخ علم و تکنولوژِی یک کشور هست رو رنگ میزنند و اون فرم تاریخی رو با این ار از بین میبرند؟
  • علیا ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    اولین کاوشگر ایرانی ای هست که به فضا رفته سیستم کار اینه که یک کاوشگر رو اول با ی عروسک میفرستند فضا و با توجه به اطلاعات ثبت شده توسط سنسورهایی که به عروسک نصبه اصلاحاتی رو در کاوشگر ایجاد میکنند در مرحله ی بعد هم که میمون زنده رو فرستادند. و مراحل بعدی هم که انشاالله عروسکی از یک انسان در ابعاد واقعی و مرحله ی بعد هم انسان... اون عروسک و آبگرمکن که شما میگی نمونه ی اصلی کاوشگر و عروسکی بود که قبل از ارسال میمون زنده برای آزمایش به فضا فرستاده بودند.
  • مصطفی ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    فکر کنم آب گرم کنی که دوستمون میگه نمونه اصلی خود کاوشگر باشه که اومده زمین برا همین رنگش اینجوری شده و عروسک اون میمون هم نحوه استقرار این حیون داخل کاوشگر رو نشون میده
  • ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    معلومه اصلا متوجه نشدی که کپسول اصلی که به فضا پرتاب شده بود را بردن برای نمایش. همین وضعش نشون میده که این گپسول رفته به فضا و برگشته والا رنگ کردنش که کاری نداره دوست با صلیغه!
  • میلاد ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    اون که ما جزو 6 کشوریم خیلی حال داد.
  • بابا ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    بالاخره از يه جايي بايد شروع كرد ديگه قرار نيست كه يهو مثل كشورهاي صاحب سبك باشيم ايشالا با كسب تجربه از حظور اينچنيني در نمايشگاههاي هوايي سالهاي اينده بهتر و قويتر ظاهرميشيم به اميدسرافرازي ايران.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس