روزنامه گاردین فهرست کوتاهی از جنایت‌هایی که انگلیس باید به خاطر آن از ایران و مردم دیگر کشورهای منطقه عذرخواهی کند منتشر کرد.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

گاردین: انگلیس باید چند بار از مردم ایران عذرخواهی کند

روزنامه گاردین فهرست کوتاهی از جنایت‌هایی که انگلیس باید به خاطر آن از ایران و مردم دیگر کشورهای منطقه عذرخواهی کند منتشر کرد.

گاردین اخیراً از قول جرمی کوربین (نامزد ریاست حزب کارگر انگلیس) نوشته بود که وی در صورت ریاست این حزب در خصوص حمله به عراق عذرخواهی می‌کند. گاردین در مطلبی به قلم تری ماهونی نوشت: این عذرخواهی از مردم عراق بابت رنج و مرارت‌هایی است که کشیده‌اند و ما نیز در ایجاد آنها نقش داشته‌ایم. کوربین شاید بتواند از طرف همه ما نه فقط بابت این جنگ، بلکه تحریم‌هایی عذرخواهی کند که قبل از این جنگ به طور مستقیم موجب مرگ هزاران عراقی شد که به داروهای مورد نیاز دسترسی نداشتند. او چه بسا باید از هزاران نفری در جنوب عراق عذرخواهی کند که به سبب قرار گرفتن در معرض تکه‌های گلوله‌ها و خمپاره‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده مورد استفاده در جنگ نخست خلیج فارس به سرطان مبتلا شدند یا براثر سرطان جان باختند.

گاردین می‌افزاید: او باید بابت حمایت غرب از رژیم صدام در جنگ با ایران که به کشته شدن صدها هزار نفر از هر دو طرف انجامید و صدام را دچار این توهم کرد که می‌تواند به راحتی و مصون از مجازات به کویت حمله کند، عذرخواهی کند.

روزنامه انگلیسی ادامه می‌دهد: کوربین باید از مردم ایران بابت توطئه سیا و ام‌آی6 که به سرنگونی دولت دموکراتیک محمد مصدق در سال 1953 و به روی کارآمدن رژیم بیرحم شاه انجامید عذرخواهی کند. پس از سرنگونی رژیم شاه در سال 1979 بود که غرب جنگی نیابتی را با استفاده از عراق علیه ایران به راه انداخت. کوربین باید بابت حمایت انگلیس از فتح عربستان توسط خاندان سعود در دهه 1920 و دهه 1930 نیز عذرخواهی کند، چرا که روی کارآمدن این خاندان موجب شد به قدرت و ثروت دست یابد و با آن اولاً به صدور وهابیسم اقدام کند که تا آن زمان شاخه‌ای نسبتاً کوچک اما فوق محافظه‌کار از اسلام بود و ثانیاً رژیمی را اداره کند که پیامدهای آن، در کنار پشتیبانی مستمر غرب، به ظهور اسامه‌بن‌لادن و 15 نفر از 19 هواپیماربای حوادث 11 سپتامبر منجر شد که این نیز به نوبه خود به «جنگ ضد تروریسم» و تجاوز نظامی به عراق انجامید.

گاردین خاطرنشان کرد: شاید تقاضا برای این همه عذرخواهی غیرمنطقی باشد، اما اگر سیاستمداران انگلیسی و بالاخص آمریکایی متوجه شوند که غرب طی چند دهه چه نقش برجسته‌ای در شکل‌گیری خاورمیانه کنونی ایفا کرده است، نه اینکه بخواهند کشورهای ما را ناظرانی معصوم در تحولات این منطقه جلوه دهند، آنگاه شاید بتوانند مقداری اعتبار در داخل و خارج به دست آورند.

بدهی دولت به بانک مرکزی ظرف 2 سال 32 درصد افزایش یافت

بدهی‌های دولت به بانک مرکزی با افزایش 32 درصدی ظرف دو سال مواجه شده و به 146 هزار میلیارد تومان رسید.

براساس گزارش نماگرهای بانک مرکزی که از سوی روزنامه اعتماد منتشر شده، «بدهی بخش دولتی شامل دولت و شرکت‌های دولتی به بانک‌ها و بانک مرکزی در اسفند 93 به رقم بزرگ 146 هزار و 601 میلیارد تومانی رسیده که با رشد 32/1 درصدی مواجه شده است. بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی از 91 هزار میلیارد تومان در اسفند 91 به 146 هزار میلیارد تومان در اسفند 93 رسیده و طی این دو سال فعالیت دولت یازدهم معادل بیش از 55 هزار میلیارد تومان رشد کرده است.

بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی در اسفند93، 146 هزار و 601 میلیارد تومان گزارش شده است. این عدد نسبت به سال قبل از آن 32/1 درصد افزایش یافته است.»

همچنین رشد بدهی دولت به بانک مرکزی 16 درصد، رشد بدهی دولت به بانک‌ها 38 درصد، رشد بدهی شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی 26/3 درصد، و رشد شرکت‌های دولتی به بانک‌ها 13/5 درصد بوده است.

براساس گزارش نماگرهای بانک مرکزی، نسبت تسهیلات غیرجاری به کل تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری، در اسفند 93 به عدد 12/1 درصد رسیده است که در مقایسه با عدد 14/1 درصد اسفند 92 معادل 14/2 واحد درصد کاهش داشته است.

نسبت تسهیلات غیرجاری به کل تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها در سال‌های 90 تا 93 به ترتیب 15/1، 14/7، 14/1 و 12/1 درصد بوده است که نشان‌دهنده روند کاهشی در این سال‌ها بوده است.
اعتماد در این‌باره تأکید می‌کند: البته به عقیده کارشناسان، بخش عمده‌ای از این کاهش، به خاطر استمهال بدهی‌ها و گفت‌وگوهایی بوده که با بدهکاران بزرگ بانکی انجام شده و قراردادهای جدید با بدهکاران بانکی با نرخ‌های سود تسهیلات جدید بسته شده  و تسهیلات از قرمز به سبز تبدیل شده است. به عبارت دیگر به این معنی است که همچنان تسهیلات در اختیار بدهکاران است اما این تسهیلات از لیست تسهیلات غیرجاری به جاری تبدیل شده و با نرخ‌های جدید نرخ سود تسهیلات قراردادهایی بسته شده است.

در این گزارش درباره 5 درصد رشد در بخش صنعت و معدن تصریح می‌کند: وقتی تحلیلگران می‌خواهند وضعیت رکود و رونق صنایع را بررسی کنند به آمارهای جواز تأسیس واحدهای صنعتی و پروانه‌های بهره‌برداری آنها رجوع می‌کنند. این اعداد وضعیت رونق نسبی در کوتاه مدت و رکود مجدد در مدت زمانی طولانی‌تر را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر در سال 1393 تعداد و سرمایه‌گذاری در بخش پروانه بهره‌برداری از واحدهای صنعتی به ترتیب 16/7 و 11/2 درصد رشد یافته که این می‌تواند بر مثبت‌تر شدن نرخ رشد این بخش در میان‌مدت اثرگذار باشد اما از سوی دیگر تعداد و سرمایه‌گذاری در بخش جواز تأسیس واحدهای صنعتی به ترتیب با 4/3 و 16/4 درصد کاهش مواجه بوده است. به مفهوم دیگر میزان درخواست برای تأسیس واحدهای صنعتی با افت مواجه بوده است که در بلندمدت می‌تواند اثرات خود را در کاهش نرخ فعالیت‌ها نشان دهد.

اعتماد معتقد است: وضعیت برای بخش ساختمان اما با وخامت بیشتری دنبال شده است. درحالی که تعداد پروانه‌های ساختمانی در سال 93، 117 هزار و 278 فقره گزارش شده است این عدد نسبت به سال پیش از آن 32/1 درصد کمتر شده و پروانه‌های صادر شده براساس سطح زیربنای طبقات ساختمان‌ها با 72 میلیون مترمربع حدود 40/2 درصد نسبت به سال 92 کاهش یافته است.

ادامه حرکت نافرجام دولت اصلاحات در دولت اعتدال

برخی رفتارها و مواضع دولت در 2 سال گذشته، پیگیری حرکات نافرجام دولت اصلاحات و جریان تجدیدنظرطلب را می‌کند.

چهارشنبه هفته گذشته رئیس‌جمهور در سخنان خود در جمع استانداران کشور عبارتی را مطرح کرد که با توجه به برداشت‌‌های مختلف از آن، انتظار می‌رفت طی اولین فرصت توضیحات بیشتری درباره آن ارائه کند تا باب هرگونه سوتفاهم و برداشت غلط از سخنانش را ببندد، اما با توجه به اینکه طی سه روز گذشته آقای روحانی هیچ توضیحی درباره سخنان جنجالی خود ارائه نکرد، به نظر می‌رسد برخی رخدادهای سیاسی دو سه روز اخیر، مفسر خوبی برای اظهارات رئیس‌جمهور در جمع استانداران است.

به گزارش رجانیوز، رئیس‌جمهور در این جلسه اظهار داشت: «نباید فکر کنیم پس از حصول توافق می‌توانیم هرطور که بخواهیم حرف بزنیم و عمل کنیم و دیگران در برابر این تغییر رفتار ما واکنشی نخواهند داشت. باید همان مسیر سازنده را به درستی به پیش ببریم، همان راهی را که مردم در خرداد 92 به آن اقبال کردند و عامل این توفیق بود که اگر آن راه را ادامه ندهیم چه بسا توافق نیز پایدار نباشد.» نکته جالب اینکه بلافاصله بعد از این سخنان رئیس‌جمهور، اخباری مبنی بر بازگشایی سفارت انگلیس در تهران در رسانه‌ها مخابره شده و به فاصله 24 ساعت پس از آن نیز گردهمایی فعالان فتنه سال 88 در تهران تحت عنوان حزب تازه تاسیس «اتحاد ملت» برگزار شد.

 رهبر معظم انقلاب اخیرا فرمودند: «آمریکایی‌ها می‌خواهند از توافقی که هنوز نه در ایران و نه در آمریکا تکلیفش و رد یا قبول شدنش معلوم نیست، وسیله‌ای برای نفوذ در ایران بسازند اما ما این راه را قاطعانه بسته‌ایم و با همه توان بالای خود، اجازه نفوذ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و یا حضور سیاسی در ایران را به آمریکایی‌ها نمی‌دهیم.» بر این اساس حد و وزن و جایگاه توافق هسته‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی مشخص است و به نظر می‌رسد که بهتر آن باشد تا تفسیر و تعبیری فراتر از آن از سوی دولت ارائه نشده و از آن به عنوان نشانه و آغازی برای تغییر در سیاست‌های کلان نظام تعبیر و تفسیر نشود. در هر صورت، آنچه از رفتار و مواضع دو سال گذشته برخی اعضای دولت در عرصه سیاست خارجی و داخلی برمی‌آید، تلاشی است پیش از این نیز با توان بیشتر در دولت اصلاحات از سوی رئیس‌جمهور و رئیس مجلس وقت پیگیری شده بود اما در نهایت فایده‌ای جز تنومندتر شدن درخت انقلاب و منزوی شدن جریان تجدیدنظرطلب نداشت، حال که تجربه آن سالها قابل بازخوانی است و عجیب است که کسانی اصرار دارند با حالتی محتاطانه، همان روند را پیگیری کنند و از توافق هسته‌ای، روند دگردیسی در سیاست‌های کلان انقلاب اسلامی را برداشت کنند.

به نام اتحاد ملت به کام دشمنان جمهوریت و اسلامیت

حزب اتحاد ملت بازسازی شده حزب مشارکت با همان مهره‌های سوخته و در جهت میدان دادن به اپوزیسیون ضد خط امام است.

روزنامه جوان با اشاره به اعلام موجودیت حزب اتحاد ملت توسط اعضای حزب منحله مشارکت نوشت: در اساسنامه حزب مشارکت جدید که از قضا مدعی انحصاری امام نیز هستند نامی از ولایت‌فقیه نیامده بود تا پرستیژ روشنفکری خود را به غرب بنمایانند. دبیرکل انتخابی حزب جدید نیز صرفا بر آرمان‌هایی از انقلاب تاکید کرد که با آرمان‌های انقلاب فرانسه مشترک است.

در همایش پنج‌شنبه به صورت نمادین از اپوزیسیون برای حضور دعوت شده بود. ابراهیم یزدی، پیمان و... در صف اول همایش بودند و این خود پیام بزرگی است که توسعه سیاسی مدنظر یعنی چه؟

سوال اساسی این است که اپوزیسیونی که در کنگره‌های حزب مشارکت و نشست پنج‌شنبه دعوت شدند، بعد از امام از قدرت کنار گذاشته شدند یا در زمان حیات امام؟ آیا اصلاح‌طلبان امروز و استکبارستیزان دیروز در زمان طرد آنان پشتوانه امام بودند یا با وی مخالفت می‌کردند؟ این نقطه محل قضاوت درباره دگردیسی و تقابل این جریان با امام است. آیا مرحوم بازرگان در سال 1364 و در زمان حیات امام برای انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت نشد؟ آیا کسانی که امروز ابراهیم یزدی و پیمان را دعوت به همایش‌های خویش می‌کنند آن روز به امام و شورای نگهبان اعتراض کردند؟ آیا اصلاح‌طلبان امروز نبودند که زمستان سال 1366 به امام نامه نوشتند؟

آیا اعضای حزب مشارکت شماره 2 نشنیده‌اند که «نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت هیچ امری اعم از قضایی، اجرایی و قانون‌گذاری را ندارد؟» آیا نشنیده‌اند که فرمود «نهضت آزادی نباید رسمیت داشته باشد و باید با قاطعیت با آن برخورد شود.» آیا نشنیده‌اند که بعد از نفوذ آنان در بیت‌ آیت‌الله منتظری، امام فرمود: «نباید برای رضایت چند لیبرال خود فروخته در اظهارنظرها و ابراز عقیده‌ها به گونه‌ای غلط عمل کنیم که حزب‌الله عزیز احساس کند جمهوری اسلامی از مواضع اصولی‌اش عدول کرده است.» آیا نشنیده‌اند که امام فرمود: «پس از 10 سال همچون گذشته معتقدم سپردن پست‌های کلیدی نظام به گروهی که عقیده خالص و واقعی به اسلام نداشته‌اند لطمه‌ای جبران‌ناپذیر بوده است.» ‌آیا نشنیده‌اند که امام فرمود: «انقلاب به هیچ گروهی بدهکاری ندارد و ما هنوز چوب اعتماد خود به گروه‌ها و لیبرال‌ها را می‌خوریم.»

مواجهه نظام با گروهک‌های ملی - مذهبی در زمان حیات امام اتفاق افتاده و توسعه سیاسی اصلاح‌طلبان نیز در مقابل امام طرح شد. در عین حال امروز هم امام نقطه کانون اصلی پیشگیری از انحراف انقلاب توسط استکبارستیزان دیروز، تجدیدنظرطلبان امروز است. برخی از اعضای مرکزی حزب جدید در جلسات طراحی براندازی همچون جلسه 1387/4/17 حزب مشارکت که بیش از 10 بار واژه «انقلاب رنگی» در آن استفاده شده است، حضور داشتند.

روزنامه جوان در پایان خاطرنشان می‌کند: ابعاد انقلاب امام توسط اصلاح‌طلبان در حد ایجاد یک «جمهوری» تنزل یافت و 21 جلد صحیفه امام به یک جمله «میزان رای ملت است» خلاصه شد که البته مواجهه با رای 25 میلیون مردم در انتخابات 1388 نشان داد این مدعا هم دروغی بیش نیست. بنابراین حزب مشارکت از 1378 تاکنون با وحدت دین و سیاست، اصل ولایت‌فقیه، سیاست‌های کلی نظام، استکبارستیزی مد نظر امام، دعوت و صدور انقلاب و حمایت از محرومین و مستضعفین جهان (که تا پایان حیات امام در بیانیه‌های سازمان مجاهدین انقلاب و مجمع روحانیون مبارز موج می‌زند)، مبارزه یا سکوت کرده یا پرخاشگر و طعنه‌زننده از کنار آن گذشته است و اکنون نیز بر همان صراط استوار است.

** خراسان

خبر خوش دولت به کارمندان پيماني

بر اساس ابلاغيه يک مسئول اقتصادي دولت به همه وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي، تاکيد شده است که به استناد بند "ح" ماده 2 دستورالعمل اجرايي ديون بلامحل، پرداخت ديون مربوط به مستخدمين پيماني دولت که ناشي از افزايش حقوق و مزاياي کارکنان مذکور بر اساس قوانين و مقررات مربوطه بوده و خارج از اختيار دستگاه‌هاي اجرايي ايجاد شده يا مي ‌شود، همانند ديون مربوط به کارکنان رسمي محاسبه شده و بدون طرح در کميسيون هاي مربوطه، تامين و پرداخت خواهد شد.

** وطن امروز

نامه روحانیون مجلس به روحانی

۲۴ نفر از نمایندگان روحانی مجلس در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی نسبت به صحبت‌های اخیر وی درباره شورای نگهبان با انتشار نامه‌ای واکنش نشان دادند. به گزارش «وطن امروز»، این نمایندگان در این نامه به حسن روحانی توصیه کردند به جای بیان برخی اظهارنظرها که موجب تضعیف شورای نگهبان می‌شود؛ به فکر بهبود وضعیت اقتصادی کشور باشد.

متن این نامه به شرح زیر است:
رئیس‌جمهور محترم
جناب آقای دکتر روحانی
سلام‌علیکم
اخیرا جنابعالی در نشست مشترک
هیأت دولت و استانداران در تاریخ 28 مرداد مطالب عجیب و دور از انتظاری را درباره شورای محترم نگهبان مطرح کرد‌ه‌اید که از شما به عنوان یک حقوقدان اصلا انتظار نمی‌رفت؛ شما گفتید شورای نگهبان ناظر انتخابات است نه مجری. آیا شما نمی‌دانید تفسیر قانون اساسی براساس همین قانون بر عهده شورای نگهبان است؟ آن شورا در تاریخ 1/3/1370 نظارت شورای نگهبان را اینگونه تفسیر کرده است. نظارت مذکور در اصل 99 قانون اساسی استصوابی است و شامل تمام مراحل اجرایی انتخابات از جمله تایید و رد صلاحیت کاندیداها می‌شود. از شما که سوگند یاد کردید پاسدار قانون اساسی باشید انتظار می‌رود جزو مدافعان شورای نگهبان و وظیفه نظارتی آن باشید نه آنکه موجب تضعیف شورای نگهبان شوید. در پاسخ به ادعای شما برخی از وزرای شما دولت را خم رنگرزی فرض کرده‌اند و تلاش می‌کنند تمام مدیران خود را به رنگ دولت درآورند ولی شورای محترم نگهبان براساس وظیفه الهی خود عمل می‌کند و به‌هیچ‌ وجه متعلق به یک حزب و جناح سیاسی نیست و تایید خود جنابعالی در انتخابات اخیر هم شاهد بر این مدعاست. امیدواریم به سوگند خود پایبند باشید و به جای تضعیف یک نهاد مقدس قانونی برای رفع مشکلات معیشتی مردم براساس اقتصاد مقاومتی عمل کنید.

تذکر ۷ نماینده به روحانی درباره مصاحبه ابتکار با بی‌بی‌سی

7 نماینده مجلس در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار توضیح رئیس سازمان محیط‎زیست درباره مصاحبه‎اش با شبکه بی‌بی‌سی شدند.

به گزارش مشرق، در پایان جلسه علنی روز یکشنبه مجلس، تذکرات کتبی نمایندگان به مسؤولان اجرایی قرائت شد. زهره طبیب‌زاده در تذکری به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم ارائه توضیحات درباره صدور مجوز ورود بی‌بی‌سی به ایران تاکید کرد. فرهاد بشیری در تذکری به وزیر امور خارجه بر لزوم تذکر به دولت ترکیه در جهت اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از حمله به کامیون‌ها و اتوبوس‌های ایرانی تاکید کرد. ۷ نماینده مجلس نیز در تذکری به رئیس‌جمهور از مصاحبه رئیس سازمان محیط‌‌زیست با شبکه بی‌بی‌سی انتقاد کردند.

هیأت رئیسه کمیسیون ویژه برجام مشخص شد

با رای اعضا، هیات رئیسه کمیسیون ویژه برجام روز گذشته مشخص و علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون ویژه برجام شد. بر این اساس، منصور حقیقت‌پور و وحید احمدی نیز به‌عنوان نواب اول و دوم و نجابت و نبویان به‌عنوان دبیران کمیسیون انتخاب شدند. در این انتخابات، نقوی‌حسینی هم سخنگوی کمیسیون شد. نقوی‌حسینی، دراین‌باره از برگزاری اولین جلسه هیات رئیسه این کمیسیون در ساعت 6 صبح روز سه‌شنبه هفته جاری به منظور تدوین شیوه‌نامه تشکیل جلسات و جدول زمان‌بندی آن خبر داد.

مرز سرو ارومیه بسته شد

فرماندار ارومیه گفت: مرز سرو ارومیه بسته شد. عباس حسن‌خانی دیروز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: مرز سرو فعلا به مدت 2 روز تعطیل شد. وی دلیل این تعطیلی را مشکلات امنیتی طرف ترک اعلام کرد و افزود:  این مرز رسمی که 24 ساعته فعالیت می‌کرد در چند روز گذشته از طرف ترکیه درخواست شد تا روزانه 8 ساعت فعالیت داشته باشد و امروز[دیروز] به طور رسمی اعلام شد تا 2 روز مرز سرو تعطیل می‌شود. فرماندار ارومیه با بیان اینکه از سوی ایران مشکلی در این مرز وجود ندارد، تصریح کرد: یکشنبه و دوشنبه هفته جاری مرز سرو بسته است و در صورت تمدید این موضوع از طرف ترک این روند ادامه خواهد داشت. وی با بیان اینکه در صورتی که مساله دیگری در این مرز اتفاق نیفتد و مشکلات امنیتی این کشور رفع شود مرز سرو پس از 2 روز بازگشایی خواهد شد، از مسافران خواست تا بهبود اوضاع و بازگشایی این مرز از مسافرت به ترکیه از طریق این مرز خودداری کنند.


** قانون

اس- 300مدافع تأسیسات هسته‌ای ایران

باشگاه خبرنگاران جوان  یک مقام بلندپایه در وزارت خارجه روسیه اعلام کرد مسکو تا قبل از پایان سال جاری، سامانه موشکی اس-۳۰۰ را به تهران واگذار خواهد کرد. بر پایه این گزارش؛ قرار است ایران چهار گردان نظامی خود را به سامانه موشکی اس-۳۰۰ تجهیز کند و روسیه هم طبق قرارداد تسلیحاتی تعدادی از این سامانه موشکی را به ایران واگذار خواهد کرد.مقامات وزارت خارجه روسیه تاکید دارند این سامانه موشکی قادر خواهد بود تا تاسیسات هسته‌ای ایران را از تیررس حملات موشکی حفظ کند و این حملات احتمالی را ناکام بگذارد.

تکذیبیه یک شایعه درمورد  آیت‌ا... علوی گرگانی

تسنيم دفتر آیت‌ا... علوی گرگانی با ارسال یک اطلاعیه، انتساب یک شایعه غیر اخلاقی و عجیب به ایشان را تکذیب کرد. چند روز پیش شایعه‌ای به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی در حال گردش بود. متن این شایعه عجیب به این شرح بود: «آیت‌ا... علوی گرگانی به سازمان انتقال خون: خون افراد مذهبی با دیگران متفاوت است و در این خصوص دقت نظر داشته باشید.» دفتر مرجع عالیقدر آیت‌ا... علوی گرگانی با صدور اطلاعیه‌ای ضمن قبیح شمردن این رفتار غیر انسانی، انتساب این مطلب غیرعقلانی به معظم ‌له را قبیح خواند.

سوال علی فلاحیان از مصباح یزدی

ایلنا  علی فلاحیان درباره نقش مردم در حکومت اسلامی پرسشی را از مصباح‌یزدی مطرح کرده است. فلاحیان، در اینستا گرام خود، در پاسخ به سؤال یکی از شاگردانش مبنی‌بر نظر آیت‌ا... مصباح که گفته ‌است: «در حکومت اسلامی رأی مردم هیچ اعتبار شرعی و قانونی‌ای ندارد»، این پرسش را مطرح کرده است: «علاقه‌مندیم بدانیم نظر استاد مصباح درباره فرمایشات امام‌علی (ع) که برای رأی مردم اعتبار قائلند و در خطبه‌های زیر به آن اشاره کرده‌اند چیست؟» او در ادامه پرسش خود به بخش‌هایی از خطبه‌های نهج‌البلاغه اشاره کرده و آن ‌را مصداق رأی مردم در نگاه امام‌علی (ع) دانسته و از جمله می‌نویسد که حضرت افرادی را که بیعت را شکستند، توبیخ می‌کند پس معلوم می‌شود که رأی آن‌ها ارزش داشته که بیعت‌شکنی را توبیخ می‌کند و گناه می‌داند.

نشست هم اندیشی کمیسیون انرژی با وزیر نفت

خانه ملت سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از نشست این کمیسیون با وزیر نفت و معاونانش خبر داد. حسین امیری‌خامکانی با بیان اینکه هرچند ماه یکبار جلسات هم اندیشی کمیسیون انرژی و وزارتخانه‌های مربوط به این کمیسیون برگزار می‌شود، گفت: سه شنبه هفته جاری (۳ شهریور ماه) نشست هم اندیشی کمیسیون انرژی با وزیر نفت و معاونانش صورت می‌گیرد. نماینده مردم زرند و کوهبنان درمجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه در این نشست نقطه نظرات کمیسیون و وزارتخانه مطرح شده و درباره مسائل روز بحث می‌شود، افزود: مسائل روز نفت و گاز بررسی شده و در مورد این مسائل اظهار نظر می‌شود. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دراین نشست‌ها دغدغه‌های نمایندگان مطرح می‌شود، گفت: این نشست‌ها موجب تبادل اطلاعات و نقطه نظرات و استفاده از مشاوره‌های مثبت و سازنده می‌شود.

دیپلماسی پارلمانی در شرایط بعد از توافق فعال‌تر می‌شود

تابناك نماینده مردم کرمانشاه درمجلس شورای اسلامی گفت: ‌مجلس در دوره مقاومت هسته‌ای نقش بی‌بدیلی را برعهده داشته و اکنون نیز در دوره گشایش دیپلماتیک به وظیفه خود عمل خواهد کرد. سیدسعید حیدری‌طیب گفت: کشورهای جهان واکنش‌های مثبتی به توافق وین نشان دادند و در این راه منتظر بازی‌های سیاسی داخل آمریکا و لابی‌های مرتجع و صهیونیست منطقه نماندند و معنای این شرایط این است که فصل تازه‌ای در مناسبات‌ سیاسی جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است.

تعجب آلن اير از خانه‌های خالی تهران

پارسنيه آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا در جدید‌ترین پست فیس بوک خود با اشاره به گزارشی از ایسنا از وجود خانه‌های خالی تهران اظهار تعجب کرد و نوشت: درود بر همه شما! ‌ پس از تعطیل تابستانی طولانی باز گشتم به کار و به شهر لندن. در طی تعطیلاتم دیدو بازدید و سایر واجبات خانوادگی انجام شد و خانواده‌ام کلی از آن خوش گذشت. خوب، امروز که تی‌تر‌ها را ورق می‌زدم مقاله ذیل را دیدم - سوالم این است: ‌واقعا تعداد خانه‌های خالی در تهران زیاد است؟ ‌ ساخت خانه خیلی گران تمام می‌شود، ‌ پس چرا صاحب آن را اجاره ندهد یا نفروشد؟

آغاز اقدامات فنی برجام صحت ندارد

مهر مشاور رئیس و مدیرکل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی آغاز اقدامات فنی در برخی تاسیسات هسته‌ای کشور برای بسترسازی اجرای برجام را تکذیب کرد. پژمان رحیمیان در عین حال تصریح کرد: اینکه برای کاهش زمان اجرای برجام برنامه‌ریزی کنیم، صحت دارد و ما برنامه‌ریزی خودمان را داریم، اما اتفاق عملی روی زمین نیفتاده است. مدیرکل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی افزود: برنامه‌ریزی ما در این رابطه روی کاغذ و در حد تشکیل جلسه است، اما اقدام عملی این است که باز کردن یک پیچ را شروع کنیم. رحیمیان در همین رابطه تاکید کرد: تا مطمئن نباشیم که سرنوشت برجام در ایران و جای دیگر چه می‌شود، لزومی برای شروع اقدامات عملی در تاسیسات خود نمی‌بینیم.

** آرمان

امضاي 40 نماينده پاي استيضاح وزير نفت

شنیده شد که عضو كميسيون انرژي مجلس از تشكيل نشست استيضاح‌كنندگان وزير نفت خبر داد و گفت: تاكنون 40 نماينده اين استيضاح را امضا كرده‌اند. سيدشكرخدا موسوي نماينده مردم اهواز در مجلس درباره آخرين وضعيت استيضاح بيژن زنگنه افزود: در حال جمع‌آوري امضاهاي بيشتر براي طرح استيضاح هستيم. وي از امضاي افراد موثر مجلس پاي استيضاح وزير نفت خبر داد و اظهار داشت: فردا استيضاح‌كنندگان تشكيل جلسه داده و تصميم‌گيري خواهند كرد. موسوي با اشاره به اينكه در اين روز جمع‌بندي نهايي صورت گرفته و نسبت به تحويل يا عدم تحويل اين استيضاح به هيات رئيسه مجلس تصميم‌گيري خواهد شد، گفت: به احتمال زياد استيضاح آقاي زنگنه روز سه‌شنبه تحويل هيات رئيسه مي‌شود. 
 
انتقاد از پوشش مجریان صداوسیما

شنیده شد که عضو جامعه روحانیت مبارز تهران در پاسخ به طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب گفت: مساله حجاب و حفظ آن یک امر ضروری به حساب می‌آید که متاسفانه برخی از خانم‌ها در اجتماع به آن دهن کجی می کنند یا می‌خواهند در این خصوص سیاسی رفتار کنند، در این صورت است که طبق قانون باید با افراد خاطی برخورد جدی صورت گیرد. ایران خبر نوشت؛ حجت‌الاسلام جعفر شجونی  با اشاره به عملکرد صدا و سیما گفت: صدا و سیما یک رسانه ملی است که باید توجه بیشتری به این امر نشان دهد. به عنوان مثال برخی از مجریان تلویزیون با پوشش نامناسب جلوی دوربین ظاهر می‌شوند، یا مدام در حال تعویض لباس هستند. از ترکیب رنگ‌های عجیبی در پوشش خود استفاده می‌کنند که بعضی از پوشش‌ها برای جوانان بدآموزی دارد و سودمند نیست، این تصاویر نباید به نمایش گذاشته شود.
 
شرط رفع فیلتر فیس‌بوک

شنیده شد که عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه فضای مجازی معتقد است در صورت برطرف شدن ایرادات گذشته فیس‌بوک که منجر به فیلتر شدن این شبکه مجازی شده بود، می‌توان آن را رفع فیلتر کرد. محمدعلی اسفنانی درباره چگونگی روند رفع فیلتر فیس‌بوک، گفت: اگر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یا کسانی که از این دست فضاهای فیلتر شده استفاده می‌کنند درخواست دهند، احتمالا موضوع رفع فیلتر فیس‌بوک نیز بررسی می‌شود. نماینده مردم فریدن در مجلس تصریح کرد: در صورتی که ایرادات گذشته فیس‌بوک که منجر به فیلتر شدن آن شده بود برطرف شده باشد، می‌تواند نسبت به رفع فیلتر آن نیز اقدام کرد. 
 
راه‌اندازی کمپین سوغات سعودی نخرید

شنیده شد که بعد از سخنان مقام معظم رهبری در مورد تلف نکردن اوقات زیارت حجاج با گشت و گذار در بازار مکه، بلافاصله کاربران فضای مجازی دست به پست شدند. پارسینه نوشت؛ صفحه اینستاگرام دفتر حفظ و نشر آثار مقام‌معظم‌رهبری در پستی جدید سخنان اخیر  ایشان بازنشر داده‌است: مبادا حجاج محترم فرصت بی‌نظیر تنفس در شهر معطر پیامبر و حضور عبادی و شوق‌آور درمکه معظمه و خانه خدا را با کار بسیار غلط گشت و گذار در بازار و خرید کالا از دست بدهند و حسرت استفاده نکردن کامل از فرصت بی‌نظیر و نشاط‌آور حضور در مسجد‌الحرام و مسجدالنبی را برای همه‌ عمر بر دل خود بگذارند، در پی این سخنان کاربران فضای مجازی کمپین «سوغات سعودی‌نخرید» به راه انداختند.
 
اصلی ترین مقصد گردشگری ایرانیان

شنیده شد که ترکیه، عراق و عربستان به ترتیب اصلی‌ترین مقاصد گردشگری ایرانیان را تشکیل می‌دهند و ایرانی‌ها بیشترین هزینه را در خارج از کشور صرف تورهای گردشگری می‌کنند. الف نوشت؛ مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد: ترکیه، عراق وعربستان به ترتیب اصلی‌ترین مقاصد گردشگری ایرانیان را تشکیل می‌دهند و ایرانی‌ها بیشترین هزینه را در خارج از کشور صرف تورهای گردشگری می‌کنند. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «نمایه آماری گردشگری» به تحلیل آمار سفرهای ایرانیان با استفاده از گزارش های منتشر شده مرکز آمار ایران، سازمان جهانی گردشگری و شورای جهانی سفر و گردشگری در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۴ پرداخته است.
 
احضار كفاشيان و تاج به مجلس

شنیده شد که رئيس فدراسيون فوتبال به همراه رئيس سازمان ليگ براي حضور در كميسيون فرهنگي راهي مجلس شدند. علي كفاشيان و مهدي تاج، رئيس فدراسيون فوتبال و رئيس سازمان ليگ براي حضور در كميسيون فرهنگي دیروز(یکشنبه) راهي مجلس شدند. قرار بود، درباره مشكلات مربوط به فوتبال ايران از جمله مشكلات مربوط به داوري‌هاي مسابقات ليگ برتر در رقابت‌هاي اخير در اين جلسه بررسي‌ها و صحبت‌هاي لازم انجام شود. ضمن اينكه اين حضور در كميسيون فرهنگي نمي‌تواند بي‌ارتباط با پرونده فساد در فوتبال نيز باشد. 
 
تعجب از خانه‌های‌خالی ایران

شنیده شد که آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا در جدیدترین پست فیس‌بوک خود با اشاره به گزارشی از ایسنا از وجود خانه‌های خالی تهران اظهار تعجب کرد و نوشت: درود بر همه شما!‌ پس از تعطیل تابستانی طولانی باز گشتم به کار و به شهر لندن. در طی تعطیلاتم دید و بازدید و سایر واجبات خانوادگی انجام شد و خانواده‌ام کلی از آن خوش گذشت. خوب، امروز که تیتر‌ها را ورق می زدم مقاله ذیل را دیدم - سوالم این است:‌واقعا تعداد خانه‌های خالی در تهران زیاد است؟‌‌ ساخت خانه خیلی گران تمام می شود،‌ پس چرا صاحب آن را اجاره ندهد یا نفروشد؟
 
بليت 5 ميليوني ديدار ستارگان جهان و ايران!

شنیده شد که يكي از بليت‌هاي ديدار تيم فوتبال ستارگان فوتبال جهان برابر ستارگان ايران، به قيمت 5 ميليون تومان به فروش رسيد .خبرآنلاين نوشت؛ نشست خبري ديدار ستارگان جهان با ستارگان ايران برگزار شد كه در حاشيه آن يك قطعه بليت اين مسابقه، به قيمت 5 ميليون تومان به فروش رسيد. اين طرح، براي كمك به بيماران‌ ام. اس است و قرار است تعداد بيشتري از اين بليت‌ها به صورت نمادين با قيمت پيشنهادي طرفداران و افراد خير فروخته شود تا پول آن به بيماران‌ام. اسي برسد. 
 
معاینه چشم افخم توسط وزیر بهداشت

شنیده شد که ظهر امروز چشمان سخنگوی وزارت امور خارجه در بیمارستان فارابی تهران توسط وزیر بهداشت مورد معاینه قرار گرفت. فردا نوشت؛ مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه که از التهاب چشم رنج می‌برد، راهی بیمارستان فارابی شد و دکتر قاضی‌زاده هاشمی چشمان وی را معاینه کرد.
 
شوخی «کلیدی» جناب خان با روحانی

شنیده شد که انتخاب نوشت؛ امیرحسین مدرس در برنامه شب گذشته آهنگی را در برنامه خندوانه به صورت زنده اجرا کرد که کلمه اصلی آن «کلید» بود.  «جناب خان» پس از اتمام این آهنگ، خطاب به امیرحسین مدرس گفت: با ترانه «کلید» می‌توانی رئیس‌جمهور شوی!  پس از این شوخی، امیرحسین مدرس قهقهه زد و چندین ثانیه خنده اش متوقف نمی‌شد.

** شرق

تکذیب سخنان احمدی‌مقدم درباره لاریجانی


خانه ملت: روابط عمومی مجلس در اطلاعیه‌ای اظهارنظرهای احمدی‌مقدم در گفت‌وگو بایکی از نشریات که برخی مطالب نادرست را به رئیس مجلس شورای اسلامی منتسب کرده و از سوی برخی رسانه‌ها بازنشر شده از اساس تکذیب و به‌دور از واقعیت دانست. در این اطلاعیه همچنین با انتقاد از انتشار این‌گونه سخنان بی‌پایه و اساس که نتیجه‌ای ‌جز تشویش اذهان عمومی را به‌دنبال نخواهد داشت، بر ضرورت رعایت اخلاق اسلامی و پرهیز از اتهام‌افکنی و رواج شایعات ناصحیح در جامعه تأکید شده است.

استعفای رئیس شورای مرکزی ندا


ایسنا: سخنگوی حزب ندای ایرانیان گفت: شورای مرکزی این حزب درباره استعفای صادق خرازی، رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان، تصمیم می‌گیرد. حسن یونسی افزود: «استعفای رئیس شورای مرکزی از این سمت صحت دارد که البته مطابق روال اساسنامه و آیین‌نامه این تشکل سیاسی، شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان درباره پذیرش یا نپذیرفتن این استعفا تصمیم می‌گیرد». صادق خرازی رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان پس از جلسه عصر شنبه شورای مرکزی این تشکل سیاسی از سمت خود استعفا کرد.

زاکانی رئیس کمیسیون ویژه  برجام شد


فارس: اعضای هیأت‌رئیسه کمیسیون ویژه برجام در نخستین جلسه کمیسیون انتخاب شدند. ابراهیم کارخانه‌ای، نماینده مردم همدان در مجلس، از برگزاری اولین نشست کمیسیون ویژه برجام خبر داد. او با بیان اینکه علیرضا زاکانی در نشست روز يكشنبه با آرای نمایندگان، رئیس کمیسیون ویژه برجام شد، اعلام کرد آقایان منصور حقیقت‌پور و وحید احمدی‌نواب، اول و دوم کمیسیون شدند. به گفته او، حسین نجابت و سیدمحمود نبویان به عنوان دبیران کمیسیون برگزیده شدند و سیدحسین نقوی‌حسینی هم سخنگوی کمیسیون شد.

فرماندار ارومیه: مرز «سرو» ارومیه بسته شد


فارس: عباس حسن‌خانی گفت: «مرز سرو فعلا به مدت دو روز تعطیل شد». فرماندار ارومیه دلیل این تعطیلی را مشکلات امنیتی طرف ترک اعلام کرد و افزود: این مرز رسمی که ٢٤ ساعته فعالیت می‌کرد، در چند روز گذشته از طرف ترک درخواست شد تا روزانه هشت ساعت فعالیت داشته باشد و امروز به‌طور رسمی اعلام شد تا دو روز مرز سرو تعطیل شود. فرماندار ارومیه با بیان اینکه از سوی ایران مشکلی در این مرز وجود ندارد، تصریح کرد: یکشنبه و دوشنبه هفته جاری مرز سرو بسته است و در صورت تمدید این موضوع از طرف ترک، این روند ادامه خواهد داشت.

در حفظ تمامیت ارضی  با  کسی تعارف نداریم


سپاه‌نیوز: سردار دهقان، وزیر دفاع گفت: دکترین ما دفاعی است اما در همین دکترین و در حفظ تمامیت ارضی کشورمان با کسی تعارف نداریم. در چارچوب این دکترین تجاوز به هیچ کشوری پذیرفته نیست. ملت ما به پای تسلیم نخواهد آمد و با تحریم و تهدید تسلیم نخواهد شد.

برقراری رابطه با انگلیس  بر مبنای تدبیر بوده


شرق: نوذر شفیعی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در واکنش به برخی انتقادات مطرح‌شده نسبت به بازگشایی سفارت انگلیس در تهران گفت: به‌جز اسرائیل و آمریکا باید دست ما در برقراری روابط دیپلماتیک با هر کشوری آزاد باشد. اگر نقدی هم به انگلیس وجود دارد می‌توانیم بر رفتارهای انگلیس نظارت بیشتری داشته باشیم. اما این انگاره که اگر با هر کشوری مشکل پیدا می‌کنیم به‌طور کلی روابط قطع باشد درست نیست. بدون شک برقراری رابطه با انگلیس براساس تدبیر بوده و برای فرصت‌سازی است و البته تأکید داریم که عملکرد گذشته انگلیس قابل تأیید نیست و نکاتی دارد. انگلیس باید تلاش کند تا سوءتفاهم‌های پیشین را برطرف کند.

** ایران

نگرانی اسرائیل از «فاتح 313»

مقامات اسرائیل از رونمایی «فاتح 313» ابراز نگرانی کردند. به نوشته روزنامه‌ «تایمز آو اسرائیل» مقامات امنیتی تل‌آویو به رادیو اسرائیل گفتند «اگر این موشک در نزدیکی مرز قرار گیرد، می‌تواند هر نقطه‌ای از اسرائیل را هدف قرار دهد.» به گزارش ایسنا، پایگاه اینترنتی «اسرائیل والا» نیز درباره‌ موشک «فاتح 313» نوشت: «صنایع نظامی، این موشک را که با سوخت جامد کار می‌کند، یکی از دقیق‌ترین سلاح‌هایی می‌دانند که تاکنون ساخته شده است و می‌تواند به طور موفقیت‌آمیز چند هدف را با دقت کامل مورد اصابت قرار دهد.»

مخالفت امریکا با درخواست تجدیدنظر ایران

دولت امریکا از «دیوان عالی» این کشور خواست با درخواست تجدیدنظر بانک مرکزی ایران برای جلوگیری از پرداخت حدود ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده بانکی ایران به شاکیان یک پرونده مخالفت کند. به گزارش روزنامه امریکایی «وال استریت جورنال»، «دونالد ویریلی»، مقام چهارم وزارت دادگستری امریکا از دیوان عالی کشورش خواست درخواست تجدیدنظر بانک مرکزی ایران برای جلوگیری از پرداخت نزدیک به دو میلیارد دلار از محل دارایی‌های مسدود شده بانکی ایران به افرادی که «قربانیان بمبگذاری مقر تفنگداران دریایی امریکا» خوانده شده‌اند را نپذیرد. این پرونده توسط شاکیان انفجار سال ۱۹۸۳ در بیروت تشکیل شده، انفجاری که 241 سرباز امریکایی را که بخشی از نیروهای بین‌المللی حافظ صلح در لبنان بودند، به کام مرگ کشاند. تهران هرگونه مداخله در این حادثه را رد کرده است. بانک مرکزی ایران نیز تأکید دارد براساس معاهده سال ۱۹۵۵ دو کشور، امریکا حق ندارد به این پول دست بزند.

توکلی: احمدی‌نژاد باید همان زمان بازخواست می‌شد


یک چهره شاخص اصولگرایان ضمن انتقاد از عملکرد رئیس دولت سابق گفت: «واقعیت این است که سیستم ما خوب عمل نمی‌کند. اگر بازخواست‌هایی که باید از وی می‌شد، صورت می‌گرفت یا اینکه زودتر صورت بگیرد، او از این هوس‌ها نمی‌کند که دوباره برای جلب رأی از این شعارها سر دهد.» احمد توکلی تأکید کرد: «تقصیر ماست که وظیفه‌مان را درست انجام نمی‌دهیم. نیکوکار و بدکار پیش ما یک جور هستند. البته او مصمم و جدی است، باید از شر این موارد به خداوند پناه برد.» وی ادامه داد: «آقای احمدی‌نژاد اصلاً صلاحیت ندارند، کسی که می‌گوید من قانون را قبول ندارم، این بزرگ‌ترین جرم سیاسی است که از رئیس‌جمهوری سر می‌زند.» گفتنی است هفته‌نامه اصولگرای «مثلث»، این گفت‌و‌گوی خود با توکلی را با عکس بزرگی از مصاحبه شونده و با تیتر «اگر از احمدی‌نژاد بازخواست شود، هوس بازگشت نمی‌کند»، به عنوان مطلب اصلی روی جلد شماره اخیرش منتشر کرده است.


استعفای ناگهانی صادق خرازی


صادق خرازی، رئیس شورای مرکزی حزب «ندای ایرانیان» پس از جلسه عصر شنبه این شورا، از سمت خویش استعفا کرد و در نامه‌ای خطاب به هم‌حزبی‌های خود نوشت: «این بنده خدا و برادر کوچک و کمترین شما باعث محنت و سختی و فشار بر شما خردمندان خبیر شدم. از یکایک شما پوزش می‌طلبم از شکوه حضور نداییان و مقاومت و استقامتتان قدردانی می‌کنم.» به گزارش ایلنا، خرازی به عنوان عضو عادی «ندای ایرانیان»، همچنان فعالیت خود را ادامه خواهد داد. حسن یونسی، سخنگوی «ندای ایرانیان» نیز پیرامون این تحول درون حزبی به «تسنیم» گفت: «بحث مربوط به استعفای رئیس شورای مرکزی از این سمت صحت دارد که البته مطابق روال اساسنامه و آیین‌نامه، شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان درخصوص پذیرفتن یا نپذیرفتن این استعفا تصمیم می‌گیرد». 

تکذیب دفتر احمدی‌نژاد

در پی انتشار گفت‌و‌گوی سردار احمدی مقدم با نشریه «رمز عبور» که حاوی ناگفته‌ها و نقل قول‌های فرمانده پیشین ناجا از رئیس دولت سابق در وقایع سال 88 بود، دفتر احمدی‌نژاد با صدور اطلاعیه‌ای، مطالب منتشر شده را «خلاف واقع» و «نادرست» دانست.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    ممنون از مشرق
  • ساسانی ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    انگلیس هزار بار هم عذرخواهی کند باز هم باید مراقب بود... روبه پرفریب و حیلت ساز کرد نغمه خویش آغاز
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    من هم برای جنابخان و هم برای صدا و سیمای متاسفم که به رییس جمهور بزرگ ایران توهین کردند. شما ضد دولت و ضد رای مردم هستید جناب خان احمق
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    به گاردین بگین توبه گرگ مرگه
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    جناب خان عالی بوووووود
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    خودتی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس