کد خبر 457283
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲

دانشمندان ناسا سیستم ماهواره ای را می سازند که در آینده جان هزاران نفر را نجات داده و از ضرر و زیانهای میلیون دلاری جلوگیری می کند.

 به گزارش مشرق، سیستم ماهواره CYGNSS ناسا که از آن به عنوان نسل بعدی ماهواره های رصد کننده توفان ها و به ویژه توفانهای دریایی یاد می شود مراحل پایانی ساخت خود را پشت سر می گذارد. این سیستم ماهواره ای در انستیتو تحقیقات جنوب غرب واقع در تگزاس ساخته می شود.

با توجه به قابلیت های مهم این سیستم ماهواره ای می توان آن را یکی از مهمترین ماهواره های تاریخ به شمار آورد.

توفانها به طور طبیعی مسیر حرکتی خود را به طور ناگهانی تغییر داده و بدون آنکه بتوان پیش بینی به موقعی درباره آنها انجام داد لطمات جدی و خسارت سنگینی بر جای می گذارند. در حال حاضر سیستم های ماهواره ای متعددی در اطراف زمین توفانها را زیر نظر دارند اما قابلیت آنها در پیش بینی رفتار این پدیده مخرب طبیعی اندک است.

شبکه ماهواره ای CYGNSS تلفیقی از ۸ میکرو ماهواره است که قابلیت خیره کننده ای در پیش بینی دقیق و به موقع مسیر و قدرت توفانها دارند.

این قابلیت به واسطه ابزارهای دقیقی است که در دل این میکرو ماهواره ها نصب شده است. اندازه گیری شدت وزش باد در سطح اقیانوس آن هم در هسته مرکزی توفانهای حاره ای و دریایی به دانشمندان کمک می کند تا پیش بینی دقیقی از رفتار توفان داشته باشند.

کار ساخت این سیستم ماهواره ای با نظارت مستقیم دانشمندان دانشگاه میشیگان در حال انجام است. هر یک از ۸ میکرو ماهواره این سیستم ۲۹ کیلوگرم وزن داشته و ابعادی درحدود یک چمدان متوسط دارند.

این ماهواره ها با تکیه بر انرژی خورشیدی کار کرده که پس از مستقر شدن در مدار زمین پنلهای ۱.۵ متری خود را باز می کنند.

قرار است این سیستم ماهواره ای اولیل سال آینده از مرکز پرتابهای فضایی کیپ کاناورال فلوریدا به مدار زمین پرتاب شود.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس