کد خبر 456693
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷

رئیس سازمان حج و زیارت از ارائه سیم کارت‌های رایگان به زائران خبر داد و گفت: برای نخستین‌بار در تاریخ حج تمتع هزینه‌ها اقساطی دریافت می‌شود.

 به گزارش مشرق، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: هفته حج و مناسبت ارزشمند سالروز ورود آزادگان را به شما زائران و مجاوران حضرت رضا( ع) تبریک و تهنیت عرض می‌کنم، در آستانه اعزام زائران بیت‌الله الحرام قرار داریم که بیش از 15 سال آنها با اشتیاق زیاد در انتظار اعزام بودند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: هفت کارگروه در سازمان در طی یک سال گذشته با حضور کارشناسان برجسته تشکیل شد که زائرین ما با عزت توفیق تشرف به حریم پروردگار را داشته باشند و در اعزام کاروان‌هایی که از روز یکشنبه یکم شهریورماه صورت خواهد گرفت مجموعه فرودگاه‌ شهید هاشمی‌نژاد مشهد مسئولیت مهمی را بر عهده دارد.

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بهترین خدمات را به زائران در حج ارائه می‌دهد، بیان کرد: تنها کشوری که در بین کشورهای دنیا زیبنده‌ترین خدمات را به زائران ارایه می دهد ایران اسلامی است، در شروع کار یک سئوال اساسی وجود داشت که قالب برای تشرف حجاج باید چگونه باشد؟ و اتفاقی که امروز در جهان اسلام، مسلمانان با آن مواجه هستند آیا بر حجاج تأثیر می‌گذارد؟ رهبر معظم انقلاب سال گذشته تأکید فرمودند همه نظام‌ها در جوامع به دنبال اقتدار هستند و اگرچه اقتدار نظامی قطعاً برای توسعه یک ملت و نظام ضروری است، اما اقتداری که می‌تواند بستر توسعه سایر ضروریات کشور باشد اقتدار معنوی است که از طریق حج میسر می‌شود.

اوحدی عنوان کرد: همچنین ایشان فرمودند حج ظرفیت تمام نشدنی است که باید علما، دانشگاهیان و نخبه‌ها ساعات‌ها بنشینند و این ظرفیت را کشف کنند لذا برنامه‌ریزی‌های سازمان حج و زیارت از سال پیش با این فرمایش و نقشه راه رهبری شروع شده ضمن اینکه در هر کارگروه مشخص شد که یک فعالیتی برای رفاه زائر انجام شود تا زائر با آن اقتدار معنوی حج را به جا بیاورد.

رئیس سازمان حج و زیارت تبیین کرد: امروز توانسته‌ایم به نحو مناسبی قدم‌های مثبتی در توسعه خدمات حج برداریم و در همین راستا  در کارگروه اسکان 25 درصد از ساختمان‌های قدیمی را حذف کردیم.

وی با اشاره به اینکه افزایش خدمات رفاهی در حج سال 94 بسیار قابل توجه خواهد بود، تصریح کرد: در سال گذشته اتاق‌های پنج نفره ما در مکه تامین کننده 40 درصد زائران بود ولی امسال این رقم را به 11 درصد رسانده‌ایم و از 100 اتاق فقط 10 اتاق پنج نفره است.

این مسئول توضیح داد: به صورت طبیعی باید افزایش قیمت در اعزام را داشته باشیم اما با مدیریت، قیمت تمام شده پنج درصد نیز کاهش داشته است و برای نخستین‌بار در تاریخ حج هزینه‌های حج تمتع به صورت قسطی دریافت می‌شود.

اوحدی یادآور شد: در حوزه خدمات پزشکی یک مشکلی در گذشته داشتیم و آن این بود که تعداد بانوانی که به حج مشرف می‌شوند بیشتر از آقایان است به طوری که 53 درصد زائران را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و متوجه شدیم بانوان در دوره‌های گذشته به پزشک‌های مرد مراجعه می‌کردند لذا امسال دغدغه رهبری پیاده‌سازی طرح انطباق در حوزه خدمات پزشکی بود که این طرح امسال به صورت 100 درصدی در حج محقق می‌شود.

وی عنوان کرد: معمولاً زائران تقاضا دارند به صورت مدینه اول مشرف شوند و در این راستا رهبر معظم انقلاب فرمودند که توزیع عادلانه خدمات در استان‌ها انجام شود و فقط مختص به تهران نباشد، لذا امسال برای نخستین‌بار 62 درصد زائران از 22 استان می‌توانند نوع سفر خود را به حج انتخاب کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه با خرید سیم کارت در عربستان ده‌ها میلیارد ارز کشور را در سیستم مخابرات عربستان واریز می‌کردیم بیان کرد: امسال با هماهنگی که انجام شد شرکت رایتل و ایرانسل سیم کارت‌هایی به اسم تمام زائران در اختیار آنها قرار می‌دهند و قیمت هر دقیقه مکالمه یک پنجم عربستان است که با این حرکت صرفه جویی بزرگی انجام می‌شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس