کد خبر 456608
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰

بسیج دانشجویی دانشکده‌های هوافضای ۵ دانشگاه کشور در بیانیه‌ای تاکید کردند: آمریکا به دنبال نفوذ در صنعت موشکی کشور است.

به گزارش مشرق، بسیج دانشجویی دانشکده‌های هوافضای دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر، خواجه نصیر، مالک اشتر و پردیس فنی تهران در پی صدور قطعنامه 2231 سازمان ملل و به مناسبت روز صنعت دفاعی در بیانیه‌ای اعلام کردند: طبق ادعای طرف مقابل نه تنها صنایع موشکی بلکه صنعت فضایی نیز محدود شده و حتی حق پرتاب ماهواره را نیز نخواهیم داشت.

در متن این بیانیه آمده است: پس از  12 سال کشمکش بر سر بحران ساختگی هسته‌ای و مذاکرات سخت و فشرده تیم مذاکره کننده، متنی تهیه شده است که بایستی مراحل قانونی خود را طی کند. نکته مهم این است که با این مذاکرات و با متنی که تهیه شده است، در هر صورت سیاست ما در مقابل دولت مستکبر آمریکا هیچ تغییری نخواهد کرد.

این بیانیه می‌افزاید: رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویان مورخ 20 ام تیرماه سال جاری عنوان کردند که «ما فقط در مورد مسائل هسته‌ای مذاکره می‌کنیم»، اما دشمنان ایران بار دیگر بدعهدی خود را ثابت کرده و در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل بندی در خصوص فعالیت‌های موشکی کشور اضافه کرده اند که نگرانی‌هایی را برای دانشجویان و جامعه علمی کشور در این خصوص پدید آورده است.

این دانشجویان تاکید کردند: در بند 3 ضمیمه B قطعنامه 2231  آمده: از ایران خواسته می‌شود تا به مدت 8 سال (یا تا وقتی که آژانس گزارش دهد) هیچ گونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیکی که طراحی شده اند تا قابلیت حمل سلاح هسته‌ای داشته باشند را انجام ندهد. بدیهی است که «هیچ گونه فعالیت» شامل هرگونه تست، شلیک، آزمایش و ... است.

در متن قطعنامه از موشک‌هایی نام برده شده که طراحی شده‌اند تا قابلیت حمل سلاح اتمی را داشته باشند. وزارت امورخارجه و همینطور ما اعتقاد داریم که هیچ یک از موشک‌های بالستیک کشور به منظور حمل سلاح هسته ای طراحی نشده‌اند اما این عبارت دارای ابهامات بسیاری است که راه را برای تفسیرهای گوناگون از آن گشوده است. طبق رژیم کنترل تکنولوژی موشکی (MTCR) - که توافقی بین 34 کشور از جمله کشورهای 1+5 به جز چین است.

در ادامه این بیانیه آمده است: موشکی که برد بیشتر از 300 کیلومتر داشته باشد و بتواند سر جنگی بیشتر از 500 کیلوگرم را حمل کند، قابلیت حمل کلاهک هسته ای را داراست. لذا موشکی که با ویژگی فوق طراحی شده باشد، قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارد. متاسفانه طبق این تعریف طیف وسیعی از موشک‌های پیشرفته از جمله بسیاری از موشک های بالستیک کشور که به منظور حمل کلاهک هسته ای نیز طراحی نشده‌اند، دارای ویژگی فوق بوده و این مورد، راه را برای بهانه جویی و اعمال فشار طرف مقابل از این بند پر ابهام گشوده است. برای مثال حتی درگزارشات قبلی شورای امنیت (S/2013/331 و S/2012/395) موشک‌های شهاب 1 و 3  بعلت توانایی حمل سلاح هسته ای، ناقض قطعنامه 1929  و موشک های سجیل و عاشورا دارای پتانسیل برای حمل سلاح هسته ای معرفی شده بود.  جالب اینکه نماینده دائم آمریکا در شورای امنیت تعاریف و اقلام ممنوعه MTCR را 4 روز قبل از تصویب قطعنامه در سندی به شماره S/2015/546 در شورای امنیت تصویب کرده که در بند 4 ضمیمه B قطعنامه مورد ارجاع قرار گرفته است. لذا به نظر می رسد دشمن با غرض قبلی قصد سوء استفاده و  فلج کردن صنعت موشکی کشور را دارد .

این بیانیه ادامه می‌دهد: از سوی دیگر از آنجایی که ماهواره برهای ایران از خانواده موشک‌های بالستیک شهاب است، طبق ادعای طرف مقابل نه تنها صنایع موشکی بلکه صنعت فضایی نیز محدود شده و حتی حق پرتاب ماهواره را نیز نخواهیم داشت. در گزارشات سابق شورای امنیت (S/2012/395) ، ماهواره بر سفیر ناقض ممنوعیت های موشکی قطعنامه 1929 شناخته شده بود. حال چه تضمینی وجود دارد که صنعت فضایی کشور طبق قطعنامه 2231 محدود نشود؟

دانشجویان بسیجی اضافه کردند: در بند 4 ضمیمه B  قطعنامه اجازه تامین، فروش، انتقال مستقیم و غیر مستقیم، خدمات آموزشی و انتقال فناوری اقلامی که در سند ذکر شده مربوط به MTCR است، مشروط به اجازه «مورد به مورد و تک به تک» شورای امنیت است و مسئله مهم این است که اقلام ذکر شده شامل بسیاری از اقلام و تجهیزات و فناوری‌های پر کاربردی است که هم در صنعت موشکی(فارغ از توانایی حمل کلاهک هسته ای) و هم در سایر صنایع هوافضایی اعم از حوزه‌های مختلف مکانیک پرواز، پیشرانش، آیرودینامیک، الکترونیک، متالورژی و شیمی کاربرد دارد.

در ادامه این بیانیه آمده است: سوالی که وجود دارد این است که اولا آیا این موضوعات به فناوری هسته ای مربوط است که در قطعنامه به آن ها پرداخته شده است و ثانیا بر چه اساسی جمهوری اسلامی باید این حکم ظالمانه را بپذیرد؟ اساسا پذیرش چنین مسئله ای کاملا در تضاد با پیشرفت علم و فناوری علی الخصوص در حوزه موثر و اقتدار آفرین هوافضا است.

براساس این بیانیه، همگان اذعان دارند که توافق اخیر حاصل اقتدار صنایع هسته‌ای و دفاعی کشور و قدرت بازدارندگی آن می باشد. با توجه به شرایط خطیر منطقه و تهدیدات روزافزون دشمنان قسم خورده انقلاب، در صورت پذیرش این محدودیت‌های موشکی به وجود آمده چگونه می‌خواهیم از تهاجم به این کشور جلوگیری کنیم؟ محدودیت‌های موشکی قدرت بازدارندگی کشور را به شدت کاهش خواهد داد. مسئولان بدانند در میدان نبرد این موشک‌ها هستند که به کمک شما می آیند ولی اجرای محدودیت موشکی در قطعنامه عملا صنعت موشکی کشور را به مدت 8 سال فلج خواهد کرد.

دانشجویان بسیجی اعلام کردند: ما، بسیج دانشجویی دانشکده‌های هوافضای دانشگاه‌های شریف،امیرکبیر، خواجه نصیر،مالک اشتر و پردیس فنی تهران ضمن تقدیر و تشکر از زحمات و مجاهدات صادقانه و مجدانه‌ تیم مذاکره کننده هسته‌ای در راستای وظایف خود نکات مهم ذیل را متذکر می‌شویم: در متن برجام از مسائلی در گذشته و حال نام برده شده که برای آژانس همچنان حل نشده باقی مانده و ایران موظف به حل و فصل آن موارد است. از جمله این مسائل ذکر شده گزارش 8 نوامبر2011 است که در آن به صراحت از نگرانی های آژانس درمورد مسائل موشکی و ابعاد نظامی آن نام برده شده است. آژانس در آن زمان خواستار دسترسی بدون تاخیر به تمامی سایت‌ها، تجهیزات، اشخاص و اسناد مورد مطالبه قرار گرفته شده بود که ایران با آن ممانعت کرده و این مسائل همچنان حل نشده باقی مانده است.

این دانشجویان ادامه دادند: با جدیت هشدار می‌دهیم آمریکا بدنبال نفوذ در صنعت موشکی کشور و محدودکردن آن است تا توان دفاعی ما را که مشت محکم ملت در عرصه نظامی است، تضعیف کند. از دولت می‌خواهیم هرگز ذره‌ای در مسائل موشکی عقب نشینی نکند، صنعت موشکی و دفاعی کشور را به طور جدی حمایت کند و زیر بار زورگویی و یاوه گویی دشمنان کشور نرود. هشدار می دهیم هرگونه بی توجهی به صنایع موشکی و دفاعی کشور و عدم حمایت از آن  در این برهه حساس زمانی خیانت نابخشودنی به این مردم، کشور و نظام اسلامی است.

براساس این بیانیه، از آن جا که فرماندهی معظم کل قوا فرمودند «مسئولین نظامی کشور به هیچ وجه مأذون نیستند که به بهانه نظارت و به بهانه بازرسی و مانند این حرف‌ها، بیگانگان را به حریم و حصار امنیتی و دفاعی کشور راه بدهند، یا توسعه دفاعی کشور را متوقف کنند؛ توسعه دفاعی کشور، توانایی دفاعی کشور، مشت محکم ملت در عرصه نظامی، این بایستی همچنان محکم بماند و محکم تر بشود» از فرماندهان نظامی کشور انتظار داریم تا با برگزاری رزمایش موشکی و با ادامه توسعه دفاعی کشور  پاسخی دندان شکن به تهدیدات دشمن مستکبر داده و عظمت جمهوری اسلامی ایران را به رخ دشمنان بکشند. به تمام مسئولان کشور هشدار می دهیم؛ اجازه ندهید خواب پریشان تسلیم شدن این ملت مقابل دشمنان تعبیر شود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • اافشین تهران ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    حضرات با تمام بلدم بلدم هایشان باز کلاه رفته بر سرشان.اگه قدرت موشکی ایران نبود ایا میز مذاکراتی هم وجود داشت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس