کد خبر 456380
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۵۸

تحلیلگر یک روزنامه انگلیسی در آستانه سفر وزیر خارجه این کشور به تهران برای بازگشایی سفارت، از او خواسته از ایرانی‌ها بابت رفتار لندن، از جمله در کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ عذرخواهی کند.

به گزارش مشرق، یک روزنامه انگلیسی در یادداشتی در روز پنجشنبه به «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه این انگلیس پیشنهاد کرد در مراسم بازگشایی سفارت آن کشور در تهران که روز یکشنبه انجام می‌شود، بابت رفتار لندن در قبال تهران از جمله در کودتای 28 مرداد سال 1332 عذرخواهی کند. 

«لیندسی هیلسام»، روزنامه‌نگار گاردین در این یادداشت بازگشایی سفارت انگلیس در تهران را یک گام رو به جلو خوانده اما افزوده است: «هاموند باید به رویدادهایی مانند کودتای مورد حمایت انگلیس در سال 1953 اعتراف کند.»

تحلیلگر انگلیسی با بیان اینکه «ایرانی‌ها به آسانی تاریخ را دور نمی‌اندازند» به گرامی‌داشت سالروز کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ در ایران اشاره و از پنهان‌کاری انگلیس در اعتراف به نقشش در این واقعه، همراه با آمریکا انتقاد کرده است.

گاردین بخش‌هایی از یک گزارش فارس در روز چهارشنبه که این کودتا را عامل بی‌اعتمادی ایران به آمریکا و انگلیس دانسته بود را شاهدی بر اثرگذاری حادثه ۲۸ مرداد بر روابط ایران با این دو کشور دانسته است. 

تحلیلگر این روزنامه انگلیسی می‌نویسد: «اگر  هاموند در برابر سفارت تازه بازگشایی‌شده بایستد و از نقش انگلیس در کودتایی که هدایت‌گر ایران به عصر بی‌رحمانه شاه بود عذرخواهی کند می‌توان گفت گامی طولانی برای ترمیم واقعی روابط برداشته شده است.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • حامد ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    کودتای دیگه راه نندازید عذرخواهی پیش کش، ضمن اینکه عذرخواهی به تنهایی فایده نداره و خسارتم باید بدید، و از کارتون پشیمون باشید و دیگه تکرار نکنید، هرچند توبه گرگ مرگه، پس مرگ بر انگلیس.
  • پویا ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    بزودی دوباره می بندیمش، خیلی زود...
  • اهوازی ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    هرگز از خون رییسعلی دلواری نخواهیم گذشت.هرگز از خون میلیونها ایرانی که بدست انگلیس از گرسنگی مردند نخواهیم گذشت.
  • محمد ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    +100000000000000000 لایک به پویا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس